Maximisykkeeni yli 230?

Rankan reenin jälkeen sykemittarinäytti maksimisykkeen kohdalla lukemaa 233!

En ole huonokuntoinenkaan, joten onko tuo syke ihan normaali? :eek: Leposykkeeni on siinä 70-80, ja nousee nopeasti.

Ikää minulla 17 vuotta, naaraspuolinen olen, 168 cm ja 58 kg.

On kyl ARMOTON syke :). Amin Asikaisen jossain treenipätkissä oon nähny sen vetävän yli 200 sykkeen ja sillon Mäki on ajanu sitä koko ajan eteenpäin,eli melkosen rankkaa sillekkin. Ite saa makseja edes 180 tasolle. Ilma ja paukut loppuu aijemmin,mut mulla on varsin köpö aerobinenkunto. Mun mielestä iso maksimisyke kertoo kovakuntoisesta sydämestä ja ihmisestä. Kertoo siitä,että saat paljo irti itestäs. Miks tosta kandeis huolissaan olla,jos kerran muuten olo normaali ja leposykekin ok.

Ok, kiitos tiedosta!

Omaankin korvaan tuo 233 kuulosti isolta, spinnigissä syke yleensä maximissaan >190 kuitenkin, ja kovaahan sielläkin vedetään, joten tämänpäiväinen maksimisykelukema kyllä yllätti/säikäytti.

Voihan tuossa olla jokin sairauskin taustalla eli tuolla arvolla kannattaa käydä lääkärissä tarkistamassa mistä on kyse.

Luulenpa että sykemittari on ottanut jostain häiriöö. 233 taitaa olla maksimi ainakin Polareissa.

Ootko nyt varma ettei sykemittari sekoillut? Mulla näyttänyt joskus pelkällä kävelylenkillä 170 max sykkeeksi.

edit joku ehti ennen

Toki häiriökin mahdollinen, mutta toisaalta vedin itteni aika piippuun, eli syke oli varmasti korkea jokatapauksessa.

Ja Arska, itsellä vähän reippaammalla kävelylenkillä syke saattaa kohota lähemmäs 170, enkä sitä ole sykemittarin häiriön piikkiin laittanut. Hölkätessä syke siinä 180 paikkeilla. Eli kysymys kuuluu, onko sykkeeni kummallisen korkea (syytä huoleen) vaiko olenko vain ostanut epätoimivan sykemittarin? (Sykemittari on pari kk vanha ja tiedot ajan tasalla)

On kyl ARMOTON syke :). Amin Asikaisen jossain treenipätkissä oon nähny sen vetävän yli 200 sykkeen ja sillon Mäki on ajanu sitä koko ajan eteenpäin,eli melkosen rankkaa sillekkin. Ite saa makseja edes 180 tasolle. Ilma ja paukut loppuu aijemmin,mut mulla on varsin köpö aerobinenkunto. Mun mielestä iso maksimisyke kertoo kovakuntoisesta sydämestä ja ihmisestä. Kertoo siitä,että saat paljo irti itestäs. Miks tosta kandeis huolissaan olla,jos kerran muuten olo normaali ja leposykekin ok.

Maksimisyke on täysin yksilökohtaista, eikä sillä ole käytännössä mitään tekemistä kunnon kanssa. Joillakin se vaan on tuolla ~230 ja toisilla 170. Jonkin sortin häiriö mittarissakin on toki mahdollinen, mutta helppoahan tuo on kokeilla mihin se syke nousee jos kerran mittarin omistaa

Toki häiriökin mahdollinen, mutta toisaalta vedin itteni aika piippuun, eli syke oli varmasti korkea jokatapauksessa.

Ja Arska, itsellä vähän reippaammalla kävelylenkillä syke saattaa kohota lähemmäs 170, enkä sitä ole sykemittarin häiriön piikkiin laittanut. Hölkätessä syke siinä 180 paikkeilla. Eli kysymys kuuluu, onko sykkeeni kummallisen korkea (syytä huoleen) vaiko olenko vain ostanut epätoimivan sykemittarin? (Sykemittari on pari kk vanha ja tiedot ajan tasalla)

Siis oma mittarini on häröillyt, kävelen sykkeellä 125-145 tämä lienee ikäiselleni aika tyypillinen alue. Tarkkailen tietysti sitä mittaria missä mennään, mutta treenin lopussa siellä saattaa olla ilmoitus "uusi max syke ennätys, päivitetäänkö tiedot" tjs. En usko etä se syke missään vaiheessa on ollut 185 tai mitä se sitten ehdottaakin. Tällälaiseen lukemaan pääsen hädintuskin jos juoksen minkä pystyn. Ottaa ilmeisesti jonkun häiriön tai jos se pumpu sitten ottaa jonkun kumman spurtin toisinaan.
Mielestäni ei se kova syke kerro välttämättä kunnosta, joku köykäisempi/parempikuntoinen kuin minä hölkää samoilla sykkeillä, mitä minä kävelen.

Koetin googletella noita sykkeitä mutta ei noin kovia mitä kerroit kyllä ihan äkkiä sattunut silmään. Paljonkohan 400 metrin juoksijoilla mahtaa olla tai kuinka pitkään huippukuntoinen ihminen keskimäärin pystyy työskentelemään maximi alueella? Nyrkkisääntö tuolle max sykkeellehän on 220-ikä, onhan noita mittareita ollut myynnissä ainakin jossain juoksufoorumilla, syystä että on näyttänyt liian korkeaa sykettä.

edit. Tässä ainakin yksi keskustelu mittarien oudoista lukemista
http://www.juoksufoorumi.fi/vb/showthread.php?2966-t6-sykemittaus-viallinen-rytmih%E4iri%F6

Itellä oli joskus sykemittarin mukaan syke myös 233, oiskohan ollu Polarin mittari. Selvä mittarin bugaus kyseessä oli silloin, koska hetkeä aikaisemmin mittari näytti jotain 170 lukemia ja yhtäkkiä 233 mukamas.

noin 13v. sitten kun treenasin potkunyrkkeilyä, vedin joskus ns. eräjuoksuja, esim 5x2min siten että ensin 1 min hölkkää, sitten 30s. kiihdyttäen ja sitten 30s. täysillä, ja erätauot kävelyä. Painoliiveillä, kevyet käsipainot käsissä.
Muistan kerran sykemittarin näyttäneen 220. Sitten oksensin. Valmentaja kysyi vaan tuleeko verta, kun kielsin, sanoi ettei sitten mitään hätää :)
Muistan myös katselleeni sykemittaria n. tunti treenin jälkeen salilla kun venyttelin, ja heti kun liikuin hieman enemmän, pulssi nousi taas ylös, sitä en muista kuinka ylös. Yksi toinen samanikäinen kaveri(about 188/85kg) joka harrasti samaa touhua kertoi saaneensa sykkeet jopa 230 ja että sydän löi jonkin aikaa ko. treenien jälkeen "miten sattui".

Olin silloin 24v. ja 178/72kg kieppeillä.

Normi-ihmisellä 230 syke on rytmihäiriö tai jotain.
Polarin mittareilla toi on melko yleistä jos se nauha on liian löysällä. Liikut sellaisen asentoon että je on juuri ja juuri irtoamassa ihosta niin 233 näyttää.

Suunto näyttää aika kauan edellistä lukua jos se kadottaa kontaktin.

Mulla on polarin sykemittari ja kaverilla joku halpis sykemittari. Käytiin juokseen kimpassa niin kaverin mittari näytti välissä lukemaksi mun syke+ kaverin syke.. eli sen mittari otti vastaan minunki vyön sykkeen.. Voisko olla vastaavaa häiriötä kyseeessä? 233 syke kuullosta mun korvaan uskomattoman korkealta.

Yleisurheiluohjaajakurssilla pari vuosikymmentä sitten mulle mitattiin sykkeeksi 220. Kovin lukema oli noin 25 vuotiaalla miehellä: 230. En vetänyt itseä edes aivan sippiin. En ollut harrastanut juoksua ollenkaan polvivamman vuoksi pariin vuoteen ja noin kilometrin hölkän/juoksin jälkeen mitattiin nuo lukemat. Tuon jälkeen olen suurimat lukemat saanut ylämäkivetojen jälkeen, jolloin 200 irtosi aika helpolla. Pitkän lenkin ~1,5 tuntia olen juossut noin 180 sykkeellä. Joillain on kierroskone ja syke nousee käsittämättömän ylös.

Meillä oli joskus 20 vuotta sitten lukiossa koekäytössä joitakin alkeellisia sykemittareita. Testasin mittaria spurttaamalla täysillä ylämäkeen ja mittari näytti 240. Ajattelin, että näillä leluilla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Kymmenen vuotta myöhemmin ostin kuitenkin itselleni sykkemittarin. Sekin heitteli juoksulenkeillä kovimmissa nousuissa yli 230 lukemia. Kävin kysymässä asiasta lääkäriltä, joka mittasi rasitus-EKG:n. Testi tehtiin pyörällä ja korkein lukema oli 208. Lääkärin mukaan juoksussa mittaamani yli 230 oli oikea mittaustulos, koska pyörätestissä saadaan tyypillisesti sen verran pienempiä tuloksia kumaran asennon takia. Mitään muuta poikkeavaa sydänfilmissä ei ollut, joten korkea sykkeeni julistettiin ominaisuudeksi,ei viaksi. Kehotettiin kuitenkin treenaamaan vähän pienemmällä teholla :)

Kyllä nää sykealueet on niin yksilöllisiä juttuja. Itsellä kohtuu kova aerobinen kunto eikä paljon yli 180 mene maksimeissa. Leposyke ehkä jotain reilun 50 luokkaa.

Rytmihäiriö mahdollisesti, kuten edelläkin ehdotettiin? Itsellä kävi muutama päivä sitten sillä tavalla, että sydän alkoi jyskyttää kurkussa hulluna kesken liikunnan, ja seurasin samalla sykemittarista. Ei siis mitään tehokasta pumppausta, vaan jotain väpätystä. Yli kahdensadan nousi, välillä laski ja sitten taas uudestaan nousi, palasi varmaan alle minuutissa normaaliksi. Ja maksimisyke mulla on oikeesti jotain 192. Jälkeenpäin katsoin, niin 230 oli mittariin jäänyt maksimi. Ja tuo ei siis ollut mitään oikeaa maksimisykettä, koska hengittäminen oli haastavaa ja joutui lopettamaan liikkumisen hetkeksi. On noita ollut joskus ennenkin, mutta nyt oli sattumalta sykemittari päällä.

Käsittääkseni noita joskus tulee ihan terveillekin sydämille silloin tällöin, mutta voihan siellä takana olla jotain vikaa, joka kannattaisi tutkia.

Mulla tänään rankan jalkapuntin jälkeen maksimisyke näytti lukemaa 226. Oon 16v tyttö, voiko olla mahdollista? Treenissä syke tuntu olevan tosi korkealla ja hengitys oli raskasta ja yhtä puuskuttamista.

^ jos se poikkeaa normaalista kovasta sykkeestä, niin ei varmaan sitten ole mahdollista ja mittari näyttelee omiaan (ellei joku kohtais ole ollu).. jos se maksimi syke muutenkin on ollut 210 kieppeillä, niin sitten sulla vaan on kierroskone..

Kuten jo pariin kertaan mainittukin, niin ihmisestä riippuvaisia nuo maksimisykkeet, kunnollakaan ei ole merkitystä.

mm. Marit Björgenin maksimisyke 174 ja väittäisin et eukol on kohtuu hyvä kunto..
Ja esim. Suomen Riitta-Liisa Roposella taas maksimisyke 200

Tässä muuten juttua Björgenistä ja rytmihäiriöstä, minkä sykemittari ilmoitti..
Rytmihäiriön saanut Marit Björgen: Luulin, että kello on rikki - Hiihto - Urheilu - Helsingin Sanomat

Back
Ylös Bottom