Maven aloitusasennosta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja no-body
  • Aloitettu Aloitettu

no-body

huuhaa
VIP
Oon huomannut, että hakiessani mave:en luontevaa aloitusasentoa, on lopputulos sellainen, jossa jalat ovat koukussa vain melko vähän ja selkä melkein vaakatasossa, jolloin tyyli näyttää enemmän tältä

Me%20-%20327.5kg%20deadlift.JPG

kuin tältä

deadlift%20combo.jpg

Jos yritän ottaa asennon enemmän jälkimmäisen kuvan mukaan, mikä kai on lähempänä ns. "koulukirjatyyliä", niin tanko tahtoo äkkiä ottaa kiinni jalkoihin eikä asento tunnu muutenkaan luontevalta. Kysymys kuuluukin, teenkö mä liikkeen jotenkin päin helvettiä vai onko minulla (ja silloin varmaan joillakin muillakin) sellainen fysiikka, että lähtöasento vain muodostuu tuollaiseksi? Mitään ongelmia selän kanssa ei ole ollut ja tuloskehityskin on menetellyt. Halusin kuitenkin varmistaa tekniikan oikeellisuuden tässä vaiheessa, kun sen tarvittaessa pystyy vielä kohtuu helposti korjaamaan...

P.S nnenkuin kukaan kysyy, niin sekä ei ole lähtöasennossa eikä muutenkaan noston aikana kaarella :evil: (vaan suorana tai pienellä notkolla "sisäänpäin").

Uskoisin, että tekniikkasi on sulle ihan oikein. Minullakin tuppaa jäämään tuo tanko polviin kauhean helposti.

mulla henkilökohtaisesti aloitusasennon määrää oteleveys. mitä leveämpi ote sitä alempaa joutuu aloittamaan ja jos käyttää taas kapeaa otetta niinkuin minä nii se on melkein kuin vetäisi sjm

Polvet tuloo kans itellä tielle. Ite ku oon yrittäny räpeltää tuota mavea niin oon laittanut kädet kapeelle ts. jalat leviäx ja ote tangosta ns. polvien välistä. Mitähän tuokin ny sitten, sumo-maastavetoa tai jotain...hoh. Hyvinpä tämäkin tuli selitetttyä, pitääpä kattoa jostain jos sais jotain kuvaa aikaseksi...

Huippu viestiketju ! itsellä juuri sama "ongelma" asennon suhteen. Ei ole mitään kipuja ollut ja tulokset on noussut vaikka meinaakin olla melkein tuon ylemämmän kuvan tekniikka.

Kannattaa ehdottomasti hioa se tekniikka kuntoon jos kerran tuntuu siltä että se on vielä mahdollista. "Selkä vaakatasossa"-tyylissä on se ongelma että nosto tulee tehtyä lähes kokonaan selällä.

Tästä artikkelista oli mulle valtavasti apua:

http://www.t-nation.com/findArticle.do?article=194dead

Kohta #5 oli oleellinen, eli ideana on vetää se tanko maasta nojaamalla taaksepäin, paino kantapäillä. Kun paino on polvien yli, työnnetään lantiota eteenpäin. Kuulostaa ja tuntuu alkuun oudolta, mutta kun saa menemään oikein niin huomaa kyllä tehokkuuden. Itsellänikin on tässä vielä hiomista ja tanko kolisee polviin, mutta kipu on kivaa ja mustelmia voi sit näytellä vaikka tytöille (tai pojille, how would I know).

Snadisti pienemmät painot käyttöön (mutta ei liian pienet ettei tuntuma katoa) ja harjoittelemaan. Vielä jos saa kaverin kattomaan vierestä ja antamaan palautetta niin aina parempi. Tosin sen huomaa aika helposti itsekin jos tulee vedettyä liikaa selällä.

Minulla oli tuota ongelmaa kanssa pitkän aikaa, mutta pikkuhiljaa on löytynyt kohtuullisen luonnollinen nostoasento.
1.Älä pidä jalkoja aivan kapealla, vaan sellainen hartioiden levyinen asento, ja jalkaterät hieman ulospäin kääntyneenä.
2. Oteleveys sillai, että kädet on ala-asennossa juuri jalkojen ulkopuolella. Suorastaan "tiukassa paketissa"
3. Katse eteen, ei katon rajaan. Tämä vaikutti minulla tosi paljon tuohon liikerataan. Niin uskomattomalta kuin se tuntuukin, mutta tämä oli se viimeinen pointti, minkä vahingossa huomasin, ja nostot alkoi sujumaan paljon luonnollisemmalla liikeradalla, eikä millään sjmv:lla....

Minullakaan ei välitykset ole parhaat mahdolliset tuohon kapeaan vetoon, mustelmia tulee kinttuihin, mutta ei sitä nostaessa kiinnitä huomiota, vaikka vähän sääriin ja polviin koliseekin.... :evil:

Irroitusvaiheessa nojaa taaksepäin ja pitää painon kantapäillä. Isot romut lähtee itsellä ainakin pienestä liikkeestä paremmin irti.

Itse vedän myös aika suorilta jaloilta, riippuu ihan tyypistä, minkälainen asento tuntuu parhaalta. Itselläni on vahva alaselkä ja luonnottoman pitkät kädet, joten liikkeestä tulee todellakin maastaVETO (eli maksimipainoilla näyttää aika pitkälti tuolta ykköskuvan suoritukselta).
Mitä lähempänä tankoa saa lantion pidettyä, sitä paremmassa asennossa jalat ovat voimantuoton kannalta, mikä tosin tarkoittaa sitä, että selkä ei voi olla kovin pystyssä. Eli se on sellaista kompromissin hakua tuo veto.

Tuo kakkoskuva näyttää kyllä todella luonnottomalta, yrittääkö tuo setä tehdä vielä jonkun reverse hauiskäännön siihen loppuun?

IMOILUA

Molemmat tyylit on perseestä. Jos haluaa oikeasti siinä kehittyä niin pitää ottaa hyvä tekniikka. Mitkään suorinjaloin vedot ei oo ensinnäkään hyviä selälle, ja sitten toi alempi kuva menee taas liikaa reisille. Pitää löytää kultainen keskitie.

Pitää muistaa että paras tekniikka ei ole se millä nosta eniten, vaan millä ei hajota paikkojaan ja millä tekniikalla kehittyy vielä tulevaisuudessa.

Itse oon löytäny juuri sopivan tyylin monien tekniikanhiomistreenejen jälkeen. Alussa tein ensinmäisen kuvan tavoin. Sitten aloin toteuttamaan sitä viimeisen kuvan tekniikkaa. Kummatkaan eivät sopineet + kaiken maailman sumo-kokeiluja. Nyt nykyään jokaisen toiston teen erikseen, tai siis lasken oikeasti sen tangon maahan, monesti myös irrotan otteen jotta saa tekniikan taas kohdilleen.

Näin itse teen kohta kohdalta:

1. Ensin otan oikean jalkojen leveyden ja katson että en ole liian lähellä tankoa, tai liian kaukana.

2. Otan keuhkot täyteen ilmaa, ja nostan samalla kädet ylös suoristaen ryhtiä ja selkärankaa.

3. Paineet päähän, ja alan laskemaan itseäni kokoajan pakettina alas.

4. Kädet ovat alhaalla ja samalla kun selkä ja jalat laskeutuvat YHDESSÄ samaan aikaan sopivalle korkeudelle, sieppaan lujaa tangosta kiinni.

5. Nyt lähden vetämään paineet päässä ankaralla rutistuksella, liikerata palaa samaa reittiä pitkin kuinka laskeuduinkin.

6. Kunnollinen selän ojennus, ja olkapäät sivulle

7. Lasketaan tanko maahan kontrolloidusti, niin että kädet irtoavat otteesta vasta kun tanko on liikkumatta maassa.

Tärkein on se että laskee jalat ja selän tiiviinä pakettina samaan aikaan, sitten kun huomaa että saa kädet jo hyvin tankoon kiinni niin sitten ylös vaan!

Edit: ja tämä oli siis pelkästään minun tyylini ja minun mielipiteeni, enkä sano että kaikkien tällälailla tulisi nostaa :)

overcome sanoi:
Kannattaa ehdottomasti hioa se tekniikka kuntoon jos kerran tuntuu siltä että se on vielä mahdollista. "Selkä vaakatasossa"-tyylissä on se ongelma että nosto tulee tehtyä lähes kokonaan selällä.

Selällähän tuo melko lailla tuleekin, mutta voiko joku selittää, mikä siitä sitten oikeasti tekee ongelman, vai tekeekö mikään? En ilmeisesti ole ainoa, joka tekee/on joskus tehnyt liikkeen pääasiassa selällä jo melko alhaalta lähtien. Ei mulla ainakaan selkä sitäpaitsi ole alussa ihan niin vaakatasossa kuin tuossa ylemmässä kuvassa, joten ehkäpä kannattaa jatkaa samalla tyylillä, jos se kerran muuten tuntuu hyvältä?

Lukiko kukaan muuten vuoden ensimmäisen BODY-lehden mave-artikkelia? Oli siinäkin kuvassa esitetty aloitusasento melko lailla jalat suorassa ja selkä vaakatasossa!

Toi loppuasento on tossa kahden kuvan sarjassa kyllä aika hanurista. Kädet pitäisi olla suorana ja lantio ojennettuna. Ei mitään överi kaarta mutta kunnon ojennus kuitenkin.

Vai?

Jeps. Aika sama tyyli kun Twinlabilla, mutta sumo-tyylillä. Sarjoissa katson yleensä sitä tekniikkaa, mutta kun mennään isoihin rautoihin niin pääasia on se, että se rauta vaan nousee sieltä. Näin siis silloin kun tehdään 1-2 toistoa.

Oikea alkuasento useimmille on noiden kahden kuvan puolivälistä, puolikyykkyasento. Siitä liikkeeseen saa lihasten yhteistoimintaa, voimaa ja selkäturvallisuutta. Jos polvet tuppaavat tangon tielle, lantio on pidettävä taaempana. Nostaessa kannattaa katsoa yläviistoon ja keskittyä pään nostamiseen kohti kattoa. Silloin selkä pysyy suorana ja ei tapahdu pyllistystä, vaan jalkalihaksetkin pysyvät tehokkaasti mukana toiminnassa.

Ao. linkistä näette paljon hyviä mallisuorituksia. Suosittelen lämpimästi:

http://www.powerlifting-ipf.com/videoclips.htm :rock:

pelkällä selällä vedettäessä ja selän pyöristyessä menetetään pakaroiden voimantuotosta melkosesti. tota yleensä toitotan niille rumasti vetäville. sitä ne ekaks kuuntelee, eikä sitä, että pysyy ehjänä. välilevypaine pyöreellä vedettäessä on aivan eri luokkaa, ku selkä suorana reisilähtösesti vedettäessä. yläselän köyry onkin sitten ihan eri juttu.

asennosta: riippuu välityksistä, mikä on paras perinteisen lähtöasento, mutta yleisesti ottaen polvikulman tulis olla suurempi kuin lantiokulman. tärkeempää kuitenkin on se, ettei polvet suoristu liian aikasin ja nosto niiaa eteen.

Eli yhteenvetona tulleista vastauksista (ja hyvistä sellaisista, kiitokset!):

Polvet enemmän koukkuun kuin ekassa kuvassa alkup. viestissä, mutta kakkoskuvan tyyli on jo liian alhaalla. Tätä tukee sekin, että kenenkään ei ikinä näe oikeasti nostavan isoja rautoja todella syvästä asennosta, jota taas monissa oppaissa neuvotaan. Ilmeisesti pientä fixiä tekniikkaan kannattaa ottaa, mutta kovin radikaalisti ketuillaan homma ei ole ollut tähänkään asti.

Selventäkääs vielä, millä lihaksilla/miten tangon kuuluu lähteä maasta oikeaoppisessa nostossa? Joku sanoi, että tangon kuuluisi lähteä maasta ikäänkuin taaksepäin nojaamalla. Tämä kuulostaa sikäli mielenkiintoiselta, että syvästä asennosta mulla on tahtonut koordinaatio pettää, yritti sitten saada tangon maasta ilmaan enemmän selällä tai jaloilla. Tuo tyyli ainakin kuulostaisi kokeilemisen arvoiselta.

Ja selkä pyöreänä nostamista olen aina pyrkinyt välttämään kuin ruttoa.

Jos niissä maven kiloissa ei ole isoja summia rahaa kiinni, niin kehottaisin kyllä käyttämään selän terveyden kannalta parempaa tyyliä. Ne kovat jätkät joilla ei selkä ole toistaiseksi hajonnut, hymistelevät luonnollisesti tälläiselle. Kannattaa kuitenkin muistaa, että tosi moni on selkänsä rikkonut maastanostossa ja sen kaltaisissa liikkeissä.

Itsellä oli se ongelma aloitellessa ettei reisiosastolla ollut tarpeeksi voimaa, jalat tuli oikaistua liian aikaisin ja kiskottua tanko ylös selällä. Sitten pidin taukoa mavesta vuoden ja keskityin reisiosaston kehittämiseen. Tämän jälkeen ei enää tuottanut ongelmia tuo alemman kuvan asento.

EDIT: Kannattaa huomata myös se, että tuon alemman kuvan tangossa on pienet levyt. Alkuasento on siis siitäkin syytä erikoisen näköinen.

Mullahan toi kapea maastaveto ja sen raudat ei ole edes huono vitsi, mutta kun on pitkä selkä joka kipeytyy helposti niin toi taaksepäin nojaaminen alussa oli ihan hyvä psykologinen vinkki. Eli jos on tosiaan pitkähkö selkä ja muuten lyhyet jalat niin pienikin niiaus eteenpäin alussa tuo oikein kunnolla vipuvartta alaselkään kun selän asento poikkeaa pystyhköstä ja tanko menee siis kauemmaksi lantiosta.

About ainoa tapa millä saan vedettyä niin että alaselkä ei sano auh, on just kohtalaisen matalasta asennosta selkä melko pystyssä lähteminen, melko lähellä siis tota alemman kuvan asentoa. Tossa sitten saattaa tulla polvet vähän tielle, ja rajoituksia saattaa tulla lonkkien ja reisien liikkuvuudestakin plus se että raudan liikkeelle saanti alhaalta on raskasta. Selittänee sen miksi en tee usein mavea ja silloinkin pikkukiekoilla, ei vain oikein tunnu löytyvän sellaista liikerataa että hyöty vastaisi kipeytymisriskiä.

Joo, vaikka suosittelinkin maastanoston aloitukseksi yleisesti tuollaista puolikyykkymäistä alkuasentoa, niin kyllä vieläkin syvempi kyykkyasento ihan hyväksyttävä on. Itsekin vedän tällä hetkellä varsin jalkakyykkymäisellä tekniikalla, koska haluan enemmän reisirasitusta. Enemmän romua saan ylös puolikyykkyasennosta, kuten useimmat muutkin. Joskus teen maastanostoa myös korokkeella seisten, mikä sekin on erinomainen, entistäkin reisipainotteisempi liike. Selän suorana pitäminen siinä on monille vaikeaa.

no-body sanoi:
Jos yritän ottaa asennon enemmän jälkimmäisen kuvan mukaan, mikä kai on lähempänä ns. "koulukirjatyyliä", niin tanko tahtoo äkkiä ottaa kiinni jalkoihin eikä asento tunnu muutenkaan luontevalta.

Niinhän sen kuuluukin. Tangon pitäisi olla mahdollisimman lähellä kroppaa että tasapaino pysyy. Ja hartiat "löysänä". Mulla ainakin etusääret on aina ihan mustelmilla mave-treenin jälkeen.

Back
Ylös Bottom