Maven aloitusasennosta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja no-body
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Joo, jäipä vielä sanomatta se että itsestäänselvästi mun ruumiinrakenteelle sumoveto on paljon, paljon luonnollisempi ja suurempia rautoja liikuttava versio. Mutta tää menee jo offtopiciksi, sumoversiohan rasittaa osittain eri paikkoja ja siksikin siinä nousee mulla enemmän kun saa pakarat paremmin avuksi. (Niinkuin jto jo tuossa sanoi.)

Kysyn nyt tähän samaan threadiin että miten se suorin jaloin maastanosto oikein suoritetaan oikeaoppisesti?

juffe sanoi:
Tangon pitäisi olla mahdollisimman lähellä kroppaa että tasapaino pysyy.
Riippuu...

...ellei sul oo pokkaa mennä sanomaan samaa joillekin yli 400kg nosteleville köriläille. Ainoa absoluuttinen sääntö mavessa on, että tulee pyrkiä pitämään alaselän mahdollisimman tiukkana. Kaikki muu on yksilöllistä.

Kuukkeli sanoi:
Ainoa absoluuttinen sääntö mavessa on, että tulee pyrkiä pitämään alaselän mahdollisimman tiukkana. Kaikki muu on yksilöllistä.

Mä luulin että ainoa sääntö on saada se rauta ylös?

juffe sanoi:
Mulla ainakin etusääret on aina ihan mustelmilla mave-treenin jälkeen.

Sama homma, verinaarmut löytyy aina maveilun jälkeen säären puolestavälistä
polviin asti. Joku "viisas" kerran mulle mainitsi et silloin olis tekniikka kohdallaan.
Tosiaan paino pitäis ottaa reilusti kantapäille noston alkuvaiheessa.

Tänään tuli sitten ensimmäistä kertaa testattua saatuja tekniikkavinkkejä käytännössä. Kaiken A ja O tuntuu oleva se, että ottaa tangon jo alussa riittävän lähelle jalkoja, niin selän saa pidettyä pystymmässä ja jalat enemmän koukussa ilman, että tasapaino pettää. Mä kun olin aikoinaan hevosmiesten tietotoimistosta oppinut, että tanko ei missään nimessä saa olla liian lähellä jalkoja...

Kun aloitusasennossa otin vähän leveämmän jalkoasennon kuin ennen, tangon lähemmäksi itseäni ja jalat kunnolla kyykkyyn, tuntui asento jo kohtuullisen luontevalta. Uskaltaisin jo tässä vaiheessa sanoa, että se on ainakin alaselän kannalta terveellisempi tyyli kuin tää mun (toivottavasti) entinen. Isoin ongelma tuli siitä, ettei kroppa aloitusasennossa oikein "tiennyt", millä lihaksilla tanko pitäisi ottaa maasta irti. Yritin myös painon ottamista kantapäiden varaan alussa, mutta siltä osin oikeaa touchia ei oikein löytynyt vielä.

Pienillä painoilla tekniikka pysyi jopa yllättävän hyvin kasassa, mutta 155 kg isommilla en viitsinyt edes kokeilla, koska siinä vaiheessa tekniikka alkoi jo hajoilemaan. Uskon kuitenkin, että jo kohtuu pienellä treenillä raudat nousevat tälläkin tyylillä samalle (säälittävälle :nolo: ) tasolle kuin ennenkin.

Kokonaisuudessaan kokeilusta jäi erittäin positiivinen kuva, joten nyt täytyy muutama viikko panostaa maven osalta tekniikan kohennukseen ja opetella nostamaan oikein, niinkuin täällä on neuvottu. :kippis1:

Kukaan ei tainnut vielä mainita kengistä mitään.

Itselläni ainakin auttoi maven asentoon, kun aloin vetämään kannallisten sisäkenkien sijasta sukat jalassa. Eihän se vetokulma siitä paljon muutu, mutta muuttui kuitenkin sen verran, että sen huomasi.

Tällä hetkellä on vetäessä jalassa tyylikkäät :D ohutpohjaiset uimatossut, kun salin vetolavasta tulee tikkuja jalkoihin, jos vetää sukat jalassa.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
säästää ja saa, mutta muistaakseni paljain jaloin ei saa lavalle mennä eli jotku voimistelutossut pitää olla. korjatkaa, jos meni lepikkoon.

Nyt kuin luin tätä, niin rupesi mielessäni kaihertelemaan eräs kysymys. Eli meneekö mulla homma oikein, kun maven jälkeen (ei aina) selkää ikään kuin pakottaa. En tarkoita kipua, vaan lihaksia. Toisinaan jalkoja pakottaa puolestaan.

Nosto tapahtuu suurin piirtein näin:

1. Reidet ovat noin 90 asteen kulmassa, ehkä hivenen verran alempana
2. Painon pyrin pitämään kantapäillä
3. Tanko on lähellä jalkoja, ehkä noin 5cm päästä
4. Ensin lähden suoristamaan jalkoja, jonka jälkeen suoristan selän "tomerasti" ja ylhäällä vedän olkapäät taakse
5. Mutta olen huomannut, että polvien kohdalla tanko tekee ikään kuin mutkan eli tanko "pullistuu" polvien kohdalla ulospäin. Meneekö oikein?
6. Lasken tangon hallitusti ja hitaasti alas

Mites on?

EDIT- Nosto tapahtuu samalla lailla kuin tuossa kuvasarjassa, mutta sillä erotuksella, että paino on kantapäillä ja ylhäällä sitten olkapäät ovat enemmän takana ja kädet suorana.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom