mave vs. sjmv

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JHM
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Oon muutaman kuukauden nyt treenannut selän ja takareidet samana päivänä. Pystyy tekemään normimavea, eikä tarvitse stressata takareisien liiasta rasittumisesta selkätreenin yhteydessä, kun niiden on nimenomaan tarkoitus rasittua kyseisenä päivänä (mulla ottaa normimave aika vahvasti takareisiin, perseeseen ei niinkään). Joka toinen treeni normi mave, ja joka toinen treeni SJMV. Jalkapäivänä sitten normaalisti kyykky, prässi ja ojennus + pohkeet.

Jako:

Rinta, olkapäät, vatsa
Selkä, takareidet
Kädet, vatsa
Etureidet, pohkeet

Oon välillä tehnyt myös muutaman kierron enemmän voimapainotteista treeniä (pena, mave + kyykky pääosissa), jolloin jako on ollut:

Selkä, takareidet, hauikset
Rinta, olkapäät, ojentajat
Etureidet, pohkeet, vatsa

Tällaisiin ratkaisuihin siis päädyin kun mietin miten mave olisi _omalla kohdallani_ järkevintä ohjelmaan sijoittaa.

EDIT. Vastauksena tuohon varsinaiseen kysymykseen: Kyllä mave ottaa selkään aivan täysin eri tavalla kun SJMV. Mielestäni molemmilla on kuitenkin treenissä paikkansa, ja tuo joka toinen treeni -systeemi on ainakin mulla ollut ihan ok. Samaan kiertoon en laittais mavea ja SJMV, varsinkin jos jalkojakin olis vielä tarkoitus treenata kunnolla.

Nelijakoinen:
-rinta & hauis
-olkapäät & ojentajat
-selkä & kyynärvarret
-reidet & pohkeet

Kolmijakoinen:
-rinta & olkapäät & ojentajat
-selkä & hauis & kyynärvarret
-reidet & pohkeet

Näin minä tekisin.

Battle sanoi:
Nelijakoinen:
-rinta & hauis
-olkapäät & ojentajat
-selkä & kyynärvarret
-reidet & pohkeet

Kolmijakoinen:
-rinta & olkapäät & ojentajat
-selkä & hauis & kyynärvarret
-reidet & pohkeet

Näin minä tekisin.

Minä en.

edit. riippuu tietty mitä liikkeitä tekee selkä päivänä

-veto polvista
-yläveto vipuvarsilaitteella
-vipuvarsisoutu
-rintatuellinen soutu

Miksi et tekisi?

Sijoittaisin selän (maven takia) kauemmaks jalkatreenistä. ainakin jos meinaa kyykätä.

S0874 sanoi:
Oon muutaman kuukauden nyt treenannut selän ja takareidet samana päivänä. Pystyy tekemään normimavea, eikä tarvitse stressata takareisien liiasta rasittumisesta selkätreenin yhteydessä, kun niiden on nimenomaan tarkoitus rasittua kyseisenä päivänä (mulla ottaa normimave aika vahvasti takareisiin, perseeseen ei niinkään). Joka toinen treeni normi mave, ja joka toinen treeni SJMV. Jalkapäivänä sitten normaalisti kyykky, prässi ja ojennus + pohkeet.

Jako:

Rinta, olkapäät, vatsa
Selkä, takareidet
Kädet, vatsa
Etureidet, pohkeet

Tässä on ainakin mun korvaan todella järkevän kuuloinen systeemi pitää nuo kaikki liikkeet ohjelmassa. Ehdottomasti kokeilemisen arvoinen jos kaikki kolme liikettä haluaa ohjelmassaan pitää.

Timba79 sanoi:
Tässä on ainakin mun korvaan todella järkevän kuuloinen systeemi pitää nuo kaikki liikkeet ohjelmassa. Ehdottomasti kokeilemisen arvoinen jos kaikki kolme liikettä haluaa ohjelmassaan pitää.

No joo, oon kieltämättä ollut hyvin tyytyväinen tällaiseen ratkaisuun. Laitan tähän vielä esimerkin selkä + takareidet -treenistäni jos jotakuta alkoi kiinnostamaan. (Samassa yhdeydessä teen myös takaolkapäät.)

Kulmasoutu
Ylätalja lapiokahvalla
Alatalja
Ristikkäistalja maaten (takaolkapäille)
Mave/SJMV
Reisikoukistus

Sarja/toistomäärät tietysti omien treenimetodien mukaan, ja liikkeitä treenikohtaisesti vaihdellen. (Mave ja SJMV siis joka toinen kierto). IMO on vähän makuasia tekeekö normimaven treenin alussa vai lopussa. Ehkä niin että jos haluaa panostaa voimaan/mavetuloksen kehittämiseen niin alussa, jos taas bodytreeni on pääasia niin sitten lopussa.

Mielestäni jonkinsortin mave kannattaa pitää ohjelmassa. Itsellä ainakin pitkään vaivanneet selkäongelmat tulivat kuntoon selän ojentajien todellisella vahvistamisella, johon normi mave on mielestäni paras liike. Toki SJMV:kin ottaa alaselkään, mutta ei niin hyvin kuin normi mave.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom