Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kannattaako mave tehdä selkä vai jalkatreenissä?
Riippuu ohjelmasta. Minä en tekisi ainakaan kovaa mavea ja kyykkyä samassa treenissä. Toinen kärsii aina. Mutta jos toinen on kevyt miksipä ei. Voimanostajat ( tai muut voimailijat) tekevät harvoin samassa treenissä kahta raskainta pääliikettä. Siis jos kumpikin kovaa. Kyykky-penkki on toimivampi setti kuin kyykky-mave.Kannattaako mave tehdä selkä vai jalkatreenissä?
Ihan vain @Jay-K lisäyksenä, että asia on kaikkea muuta kuin yksiselitteinen. Siksi on hyvä saada mahdollisimman paljon lähtötietoja, ennen kuin kysymykseen alkaa vastata. Siihen löytyy myös paljon erilaisia näkökulmia, joten vastauskaan ei ole todennäköisesti aivan yksiselitteinen.@Jay-K et vastannu lainkaan mun kysymyksiin. On kuules nää telepaattiset kyvyt aika heikoilla tällä hetkellä.
Voima ja lihas eivät poissulje toisiaan. Päinvastoin. Bodarin pitää saada myös voimaa. Isommat sarjapainot mahdollistavat suuremman lihaskasvun. Peter Keränen selitti saman teorian podcastissa. On hankittava riittävä perusvoimataso ennenkuin voi haaveilla isoista lihaksista. Sekä toisinpäin. Lisääntynyt lihasmassa tuo myös voimaa. On hyvä tehdä progressiivisesti eri toisto alueilla. Ykköset voi jättää pois jos et ole kisoihin menossa. Kuten myös yli kympin sarjat. Mavessa ei ole tarpeellista tehdä pitkiä sarjoja. Alaselkä tukottuu helposti jos vetelee pitkiä sarjoja failureen.Tätä olen myös itsekin pähkäillyt ihan "perusmaven" suhteen.
Voisitko JTO avata hieman maven "peruskäyttöä/ - periaatteita" harrastelijapunttaajan näkövinkkelistä, joka ei oikein osaa päättää kumpaa haluaa. (voimaa/lihasta?)
Mun kohdalla mave kyykyn jälkeen onnistuu kyllä voimatreenissä, mutta bodytreenissä on vähän haastavaa, kun jalat tärisee maven aikana. Ei oikein uskalla tehdä. Pitäisikin siinä tapauksessa tehdä niin, että tekee kyykyn voimapainotteisemmin, sit mave ja sit pidempää ja tiukempaa sarjaa muilla jalkaliikkeillä.Omalla kokemuksella mikään ei kärsi niin paljoa jostain toisesta liikkeestä(ellei vedä ihan överiks, tai jtn hapotuspaskaa), etteikö sitä pystyis yhä tekeen tokana liikkeenä ihan siedettävällä tasolla. Tähän toki vaikuttaa mihin on kehonsa totuttanut, ja ehkä yksilölliset erot. Kyykky ekana mave tokana, ni itellä monesti vaan lämpee hyvin, ja voi kulkee ihan hyvinki. Mave ekana vähän surkeempi yhtälö, enkä kyllä käytännössä ikinä ainakaan takakyykkää sen jälkeen. Voi olla et toimiski, mut vähän yleensä tuntuu että ei. Kevyempää etukyykkyä oon tehny joskus sit. Lisään sit vaikka paussit toistoihin tjs. jos harmittaa ettei tankoon saa niin paljo ku haluis. Selkä+mave myös hieman huonompi yhtälö itelle. Viikko sit vedin vaihteluks myötäote leuat lisäpainoilla+mave tempaus otteella. Mave myötäotteella, ja kovimmat setit remmeillä leuoissa(salin tanko käytännössä Fatgripz paksunen+liukas, ni nössöilin :d). Pari kertaa aiemmin nuo liikkeet yhistäny, ja kyl tuppaa forkut oleen aina hieman tukossa. Lähes kaiken saanee toimimaan jos osaa/haluu.
Mä teetän aika usein mave + ek tai toisinpäin ja sen jälkeen keskikroppaa 8-12 työsarjaa. Ihan hyvin jengi jaksaa ja jos tuo keskikroppaosakin tuolta alkaa kehittyyn, eipä oo sen puolelta ongelmia. Monelta palaute on ollut, että koskaan ei oo ollu korsetti näin kovassa kunnossa.
Tottakai ja ehdottomasti se eka liike syö toisesta tehoja. Tässä ei ole yhtään mitään epäselvää. Mutta harjoitusmielessä on ihan ok tehdä väsyneempänä joskus.
Mä teetän aika usein mave + ek tai toisinpäin ja sen jälkeen keskikroppaa 8-12 työsarjaa. Ihan hyvin jengi jaksaa ja jos tuo keskikroppaosakin tuolta alkaa kehittyyn, eipä oo sen puolelta ongelmia. Monelta palaute on ollut, että koskaan ei oo ollu korsetti näin kovassa kunnossa.
Tottakai ja ehdottomasti se eka liike syö toisesta tehoja. Tässä ei ole yhtään mitään epäselvää. Mutta harjoitusmielessä on ihan ok tehdä väsyneempänä joskus.