Mave selkä vai jalkatreenissä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jay-K
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kannattaako mave tehdä selkä vai jalkatreenissä?
Riippuu ohjelmasta. Minä en tekisi ainakaan kovaa mavea ja kyykkyä samassa treenissä. Toinen kärsii aina. Mutta jos toinen on kevyt miksipä ei. Voimanostajat ( tai muut voimailijat) tekevät harvoin samassa treenissä kahta raskainta pääliikettä. Siis jos kumpikin kovaa. Kyykky-penkki on toimivampi setti kuin kyykky-mave.

Pistää sen sinne missä siitä pystyy palautumaan. Muuttujina mm. että miten hyvin siitä palautuu, käykö mave enemmän selkään vai alakroppaan ja tekeekö korokkeilta/pinnoilta vai lattialta. Lisäksi vielä(ainakin joillekin) iso ero että tekeekö ihan stopista vai romanialaisia.

Eka kysymys: Miksi haluat vetoo tehdä? Kilojen vai lihojen takia? Paljonko nousee nyt? Entäs kyykystä? Ja minne haluat sen vedon pakkaavan lihaa, jos bodyhommat enempi mielessä?

Tänään mavetin ekaa kertaa moneen vuoteen.lämmittelyn jälkeen 50kg tangossa parit sarjat ja nytten vasen perseen kannikkaa vihloo

Tällä hetkellä mave siis selkätreenissä mut haluisin vaihtaa jalkapäivään koska sit selkätreeni ei ois niin pitkä ja jalkapäivä ois vähän pidempi

@Jay-K et vastannu lainkaan mun kysymyksiin. On kuules nää telepaattiset kyvyt aika heikoilla tällä hetkellä.

@Jay-K et vastannu lainkaan mun kysymyksiin. On kuules nää telepaattiset kyvyt aika heikoilla tällä hetkellä.
Ihan vain @Jay-K lisäyksenä, että asia on kaikkea muuta kuin yksiselitteinen. Siksi on hyvä saada mahdollisimman paljon lähtötietoja, ennen kuin kysymykseen alkaa vastata. Siihen löytyy myös paljon erilaisia näkökulmia, joten vastauskaan ei ole todennäköisesti aivan yksiselitteinen.

Nyt kysymyksen asettelu on sama kuin kysyisi onko raejuusto parempi kuin maitorahka. Riippuu ihan käyttötarkoituksesta, eli puhutaanko lihasten kasvatuksen näkökulmasta, mausta, vai kenties ruoanlaitosta tai leivonnasta. Jos kyse on ruoanlaitosta, niin senkin jälkeen pitää tietää vielä mitä ruokaa aiot laittaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tätä olen myös itsekin pähkäillyt ihan "perusmaven" suhteen.
Voisitko JTO avata hieman maven "peruskäyttöä/ - periaatteita" harrastelijapunttaajan näkövinkkelistä, joka ei oikein osaa päättää kumpaa haluaa. (voimaa/lihasta?)

Tätä olen myös itsekin pähkäillyt ihan "perusmaven" suhteen.
Voisitko JTO avata hieman maven "peruskäyttöä/ - periaatteita" harrastelijapunttaajan näkövinkkelistä, joka ei oikein osaa päättää kumpaa haluaa. (voimaa/lihasta?)
Voima ja lihas eivät poissulje toisiaan. Päinvastoin. Bodarin pitää saada myös voimaa. Isommat sarjapainot mahdollistavat suuremman lihaskasvun. Peter Keränen selitti saman teorian podcastissa. On hankittava riittävä perusvoimataso ennenkuin voi haaveilla isoista lihaksista. Sekä toisinpäin. Lisääntynyt lihasmassa tuo myös voimaa. On hyvä tehdä progressiivisesti eri toisto alueilla. Ykköset voi jättää pois jos et ole kisoihin menossa. Kuten myös yli kympin sarjat. Mavessa ei ole tarpeellista tehdä pitkiä sarjoja. Alaselkä tukottuu helposti jos vetelee pitkiä sarjoja failureen.

Ykköset on varsin perusteltuja kyllä harrastajallekin, muttei niissä tappiin asti tarvi mennä. Ylirautaherättelyinä vallan erinomaisia. Kaikissa vetosarjoissa voi olla 2-3 toiston vara muutenkin.

Lihaksen voima on suoraan suhteessa sen poikkipinta-alaan, joten kyllä iso lihas on aina myös vahva. Lisäksi tulee sitten tietenkin hermoston työkyvyn kehittäminen ja sen takia voimanostaja on vahvempi kuin samankokonen bodari. Eri laji, eri prioriteetit.

Yleisvoimailija-kehoilija hyötyy vedossa ym. jutuista eli suht laajaa toistoaluetta voi hyödyntää. Esim kk kutakin: 6-8, 3-5 toistoa ja yliraudat aina mukana. Kolmas kk vaikka hieman sitä irtiottoa hakien.

Nää on yleisohjeita ja ite rakennan jokaselle aina täysin yksilöllisesti ne treenit. Niissä muuttujina mm. toistoalueet, sarjatiukkuus, treenitiheys, apuliikkeet ja muu rytmitys.

Riippuu paljonko pidät kulmasoudusta?
Jos pärjäät ilman niin tee mave selkätreenin 1 liikkeenä.
Näin saat paremmin keskityttyä maveen erikseen ja jalkatreenissä takareisiin/kyykkyyn.
Jos kulmasoutu on ihan pakollinen niin sitten mave jalkapäivään ja vähän variaatioita pääliikkeistä mukaan.
Tyyliin: Kyykky + rdl/sjmv - Veto + zercher/etari vaikka vuoroviikoin tai pätkissä tovi toisin ja vaihto.

Omalla kokemuksella mikään ei kärsi niin paljoa jostain toisesta liikkeestä(ellei vedä ihan överiks, tai jtn hapotuspaskaa), etteikö sitä pystyis yhä tekeen tokana liikkeenä ihan siedettävällä tasolla. Tähän toki vaikuttaa mihin on kehonsa totuttanut, ja ehkä yksilölliset erot. Kyykky ekana mave tokana, ni itellä monesti vaan lämpee hyvin, ja voi kulkee ihan hyvinki. Mave ekana vähän surkeempi yhtälö, enkä kyllä käytännössä ikinä ainakaan takakyykkää sen jälkeen. Voi olla et toimiski, mut vähän yleensä tuntuu että ei. Kevyempää etukyykkyä oon tehny joskus sit. Lisään sit vaikka paussit toistoihin tjs. jos harmittaa ettei tankoon saa niin paljo ku haluis. Selkä+mave myös hieman huonompi yhtälö itelle. Viikko sit vedin vaihteluks myötäote leuat lisäpainoilla+mave tempaus otteella. Mave myötäotteella, ja kovimmat setit remmeillä leuoissa(salin tanko käytännössä Fatgripz paksunen+liukas, ni nössöilin :d). Pari kertaa aiemmin nuo liikkeet yhistäny, ja kyl tuppaa forkut oleen aina hieman tukossa. Lähes kaiken saanee toimimaan jos osaa/haluu.

Omalla kokemuksella mikään ei kärsi niin paljoa jostain toisesta liikkeestä(ellei vedä ihan överiks, tai jtn hapotuspaskaa), etteikö sitä pystyis yhä tekeen tokana liikkeenä ihan siedettävällä tasolla. Tähän toki vaikuttaa mihin on kehonsa totuttanut, ja ehkä yksilölliset erot. Kyykky ekana mave tokana, ni itellä monesti vaan lämpee hyvin, ja voi kulkee ihan hyvinki. Mave ekana vähän surkeempi yhtälö, enkä kyllä käytännössä ikinä ainakaan takakyykkää sen jälkeen. Voi olla et toimiski, mut vähän yleensä tuntuu että ei. Kevyempää etukyykkyä oon tehny joskus sit. Lisään sit vaikka paussit toistoihin tjs. jos harmittaa ettei tankoon saa niin paljo ku haluis. Selkä+mave myös hieman huonompi yhtälö itelle. Viikko sit vedin vaihteluks myötäote leuat lisäpainoilla+mave tempaus otteella. Mave myötäotteella, ja kovimmat setit remmeillä leuoissa(salin tanko käytännössä Fatgripz paksunen+liukas, ni nössöilin :d). Pari kertaa aiemmin nuo liikkeet yhistäny, ja kyl tuppaa forkut oleen aina hieman tukossa. Lähes kaiken saanee toimimaan jos osaa/haluu.
Mun kohdalla mave kyykyn jälkeen onnistuu kyllä voimatreenissä, mutta bodytreenissä on vähän haastavaa, kun jalat tärisee maven aikana. Ei oikein uskalla tehdä. Pitäisikin siinä tapauksessa tehdä niin, että tekee kyykyn voimapainotteisemmin, sit mave ja sit pidempää ja tiukempaa sarjaa muilla jalkaliikkeillä.

Mä teetän aika usein mave + ek tai toisinpäin ja sen jälkeen keskikroppaa 8-12 työsarjaa. Ihan hyvin jengi jaksaa ja jos tuo keskikroppaosakin tuolta alkaa kehittyyn, eipä oo sen puolelta ongelmia. Monelta palaute on ollut, että koskaan ei oo ollu korsetti näin kovassa kunnossa.

Tottakai ja ehdottomasti se eka liike syö toisesta tehoja. Tässä ei ole yhtään mitään epäselvää. Mutta harjoitusmielessä on ihan ok tehdä väsyneempänä joskus.

Mä teetän aika usein mave + ek tai toisinpäin ja sen jälkeen keskikroppaa 8-12 työsarjaa. Ihan hyvin jengi jaksaa ja jos tuo keskikroppaosakin tuolta alkaa kehittyyn, eipä oo sen puolelta ongelmia. Monelta palaute on ollut, että koskaan ei oo ollu korsetti näin kovassa kunnossa.

Tottakai ja ehdottomasti se eka liike syö toisesta tehoja. Tässä ei ole yhtään mitään epäselvää. Mutta harjoitusmielessä on ihan ok tehdä väsyneempänä joskus.

Mave + etari = hieno yhdistelmä. Kovaa työtä ja kovaa tulosta.

Jos tekee yläkroppa/alakroppa jaolla niin silloin mave on vahvasti alakroppapäivänä. Vaikka siinä rasittuu about kaikki kehon takaosan lihakset niin pääasiallinen dynaaminen työ kuitenkin reidet ja pakara.

Mä oon niin paska etukyykys, et ei muuta mitään historiallisesti. Rintaranka vähän immobilisoidun puoleinen yms. ni muutenkaan ei pääse erityisen isoja painoja käyttään. Ja tossahan se tanko tippuu tyyliin heti jos pyöristyy selkä.
Samoista syistä teen Zercheriä enemmän, koska sallii vapaamman formin, eikä vaadi juuri mitään yläkropan liikkuvuutta. En kyllä tosin maven jälkeen, koska sen verran kova corelle.

Back
Ylös Bottom