Mave ohjelmaan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Steroidi
  • Aloitettu Aloitettu
Elikkä pitäs vaihtaa selänojennuksien tilalle maastaveto, koska se on kaikkien mielestä parempi alaselän liike ja en muutenkaan diggaa selänojennuksista, niin mihin kohdalle/päivälle sen voisi tunkea, että se ei haittaisi muuta treeniä? Muutenkin olisi kiva kuulla parannus ehdotuksia ja kommenttia kokeneemmilta harrastajilta ohjemastani.

Ma: Rinta, yläselkä, vatsa

Penkkipunnerrus kp. 2 x 8-12
Vinopenkkipunnerrus kp. 2 x 8-12
Ristikkäistaljaveto 2 x 8-12
Ylätalja leveällä 2 x 8-12
Ylätalja kapealla 2 x 8-12
Alataljasoutu 2 x 8-12
Istumaannousut 2 x 15-25

Ke: Reidet, pohkeet, alaselkä

Jalkaprässi 2 x 8-12
Hack-kyykky 2 x 8-12
Reidenojennus 2 x 8-12
Reidenkoukistus 4 x 8-12
Pohjenousu seisten 4 x 8-12
Selänojennus 3 x 15-25

Pe: Olkapäät, kädet, vatsa

Pystypunnerrus kp. 2 x 8-12
Vipunostot sivulle kp. 2 x 8-12
Takaolkapäät ristikkäistaljalla 2 x 8-12
Hauiskääntö seisten tangolla 2 x 8-12
Scott-hauiskääntö 2 x 8-12
Hauiskääntö alataljalla 2 x 8-12
Kapea penkkipunnerrus 2 x 8-12
Ranskalainen punnerrus maaten 2 x 8-12
Ojentajapunnerrus 2 x 8-12
Jalkojennostot roikkuen 2 x 15-25

No jos tuonne pitää laittaa niin:

Maanantaille:

Penkkipunnerrus kp. 2 x 8-12
Vinopenkkipunnerrus kp. 2 x 8-12
Ristikkäistaljaveto 2 x 8-12
maastaveto 2 x 8-12 tai mitä nyt haluatkaan
Alataljasoutu 2 x 8-12
Kulmasoutu kp 2 x 8-12
Ylätalja leveällä 2 x 8-12
Istumaannousut 3 x 8-12

tällaista minä ehdottaisin tilalle, kun et näköjään tee tuossa pääliikkeenä penkkiä niin varmaan tehot riittää tuohon selkätreenin aloittamiseen mavella ihan hyvin. Tuohon voisit muuten kokeilla vaikka 2 x 6 tai 3 x 6 sarjoiksi mavelle. Mukavasti nousee selän voimatasot kun tuolla tekee voimatreeniä. Otin tuolta muuten tuon toisen ylätaljan pois koska kellään ei varmasti riitä vedot käsissä tehdä maven lisäksi kovin montaa sarjaa kovia vetoja. Kulmasoutu käsipainolla on mielestäni tuonne parempi vaihtoehto ja tuo lisää monipuolisuutta treeniin. Tuohon istumaannousujen tilalle otat vatsarutistukset niin ei tarvi turhaan hinkata pitkää sarjaa. Sitten kun tuntuu kevyeltä laitetaan painolevy käsien väliin niin eiköhän ala taas tuntumaan kunnolla. Itselleni paransi selvästi vatsatreeniä kun otti lisäpainot mukaan. Meinaan vaan että näitä istumaannousuja jaksoi tehdä useampia satoja ilman taukoa joten lähes järjetöntähän semmoinen treeni on.

Maastaveto ei ole mikään välttämättömyys kehotreeniohjelmaan. V
Varsinkin loppuun asti viedyt mave-sarjat ovat hermostolle järkytys.

Kehomies hyötyy hyvin esim yläselkätreenin lopuksi nk.polvien alta vedosta ja sjmv:sta takareisitreenin yhteydessä. Alaselälle selänojennukset sopivat loistavasti.

En tarkoita ettei maastavetoa voi tai kannata (ainakin ajoittain)tehdä, onhan se käsittämättömän loistava yleisliike - mutta tarkkana saa ja kannattaa olla.

itsellä mave on tuonut mukavasti paksuutta keski-ja alaselkään...suosittelen ehdottomasti mukaan treeniohjelmaan...

Teettekö maastavedon ensimmäisenä vai viimeisenä liikkenä selälle? Aikaisemmin tein viimeisenä, mutta nyt aattelin vaihtelun vuoksi tehdä sen ekana.

hovinarri sanoi:
Teettekö maastavedon ensimmäisenä vai viimeisenä liikkenä selälle? Aikaisemmin tein viimeisenä, mutta nyt aattelin vaihtelun vuoksi tehdä sen ekana.

toki riippuu siitä haetaanko voimaa vai massaa. massatreeneissä en käytä maastavetoa ollenkaan koska se mielestäni leventää tai saattaa leventää jo ennestään leveää persettä sekä vyötäröä. Eli tämän voinee tehdä massa liikkeenä milloin haluaa ja kyllähän tällä ainakin hyvin pystyy viimeiset tehot rutistaan irti viimeisenä liikkeenä, kunhan muistaa tehdä pienehköillä painoilla. Kasvaa tuo loukkaantumisriski kun tekee väsyneenä kovinta liikettä.. siinä kun joku lihas pettää niin tulee aina pahaa jälkeä.

Voimatreeneihin taas tämä otetaan aina ensimmäisenä ainakin minun mielestäni. Koska tässähän tarvitaan suurin määrä energiaa selkätreenin kannalta ja tämä muutenkin on tavallaan tehokkain liike.

hovinarri sanoi:
Viimeisenä teen, jos tekisin ekana niin muista liikkeistä ei tulisimitään (esim. kulmasoutu).

hovinarri sanoi:

kyllä mä laittaisin sen ekana suoritettavaksi treeniin...kuitenkin on massaliike ja ne on tapana suorittaa ensimmäisenä...mielestäni sellainen liike johon kannattaa satsata voimavaroja...väsyneenä voi tulla vahinkoa...

kyllä niitä yläselän lihaksia jaksaa liikutella maven jälkeenkin ;)

Tuollaiseen kehonrakentajan ohjelmaan mielestäni maastaveto/suorin jaloin maastaveto sopii reiden koukistajien kanssa hienosti. Joko ennen tai jälkeen koukistuksia. Jälkeen tehtynä saa hyödynnettyä reisihauiksille etukäteisväsytystä ja silloin vedot purevat kivasti muiden lihasten ohessa koukistajiin. Maastavetoa on mahdoton tehdä ilman että myös koukistajat tekisivät työtä.
Tietysti sitten jos on tarkoitus liikutella mahdollisimman suuria rautoja niin jalkapäivään sijoitettuna maastaveto joko ensimmäisenä liikkeenä tai viimeistään heti prässin jälkeen.

Mulla on suorin jaloin maastaveto ohjelmassa ja tavallista en tee kun joskus vaihteluna. Miten kovaa täällä porukat yleensä tekee SJMV:n, mitään ykkösiä ja kakkosia sillä nyt on tuskin järkeä ees kokeilla. Mutta jos tekee vaikka kutosia tai kaseja niin miten loppuun ja isoilla romuilla vedätte? Pointtina tässä se, että miten kovaa on järkevä vetää jottein tule riskejä loukkaantumiseen tarpeettomasti, oletetaan että tekniikka pysyy kasassa.

mun mielestä smjv:tä ei "kannata" tehä lyhyitä sarjoja (6-8), elleivät sitten juuri ne toimi parhaiten lihaksen kasvattamiseen. semmoset 10-15 sarjat on passeleita ja saa parhaimman polton ja tuntuman.

romanialaisessa vedossa mulla ainakin on toimineet myös lyhemmät sarjat tyyliin 5 tai 6 toistoa. Noin lyhyitä teen kuitenkin vain harvoin.

ZeiZei sanoi:
mun mielestä smjv:tä ei "kannata" tehä lyhyitä sarjoja (6-8), elleivät sitten juuri ne toimi parhaiten lihaksen kasvattamiseen. semmoset 10-15 sarjat on passeleita ja saa parhaimman polton ja tuntuman.

Mulla on jännä juttu se, että en saa mitään ihmeempää poltetta aikaan vaikka tekisin 20 toistoa. Tänään kokeilin tehdä kovan kasin ja oli tuntuma vähän parempi. Täytyy vaan kokeilla vielä, että toimisko noi kasit sitten paremmin mun kohalla.

Timba79 sanoi:
Mulla on jännä juttu se, että en saa mitään ihmeempää poltetta aikaan vaikka tekisin 20 toistoa. Tänään kokeilin tehdä kovan kasin ja oli tuntuma vähän parempi. Täytyy vaan kokeilla vielä, että toimisko noi kasit sitten paremmin mun kohalla.

Mun takareidet vastaa sjmv:hen lähes kaikilla mahdollisilla sarjapituuksilla. Takareidet tulevat uskomattoman kipeiksi ainakin toistovälillä 5-20. Isojakin romuja voi käyttää, jos keskittyy vain siihen, että tekee liikkeen pääasiassa takareisillä. Tuntuu siltä, että vaikka tekisi liikkeen pelkällä tangolla, saisi hyvän tuntuman takareisiin. Mulla ainakin se venytysvaihe tuntuu hajottavan takareidet totalisesti.

Jullessakin lyhyet sarjat tehoavat: viimeksi keskiviikkona tein jullea isoilla painoilla kovia kolmosia, ja takareidet huusivat tuskasta vielä lauantaina.

Aikanaan Michael Francois sai selkänsä paljon paremmaksi,kun otti ohjelmaansa ihan tavan maastavedon ja ylätaljan leveällä eteen samaan treeniin.Kai bodarit tekee kuitenkin vähän pitempää sarjaa,n.8-10

Kyllä mave on ihan kuningasliike, itse suosittelen ja pidän sitä vähintään pakollisena treeniliikkeenä selälle. Onhan se raskaampi ja ikävämpi tehdä kuin joku liike alaselkä-nytktys laitteessa. Siksi aika harvan näkee mavea tekevän.

Itse teen mavea selkäpäivänä ja yleensä viimeisenä liikkeenä selälle. Erittäin hyvin on toiminut.
Tässä simppeli ja tehokas ohjelma selälle

Leuanveto myötäotteella 4 X 6-10 lisäpainoilla.
Kulmasoutu levytangolla 4x 6-10
joku muu selkäliike fiiliksen mukaan
Mave 3 x 6-12

matrix sanoi:
Kyllä mave on ihan kuningasliike, itse suosittelen ja pidän sitä vähintään pakollisena treeniliikkeenä selälle. Onhan se raskaampi ja ikävämpi tehdä kuin joku liike alaselkä-nytktys laitteessa. Siksi aika harvan näkee mavea tekevän.

Mulla itseasiassa täysin päinvastoin, teen paljon mielummin mavea (yleensä suorin jaloin) kun mitään selen nytkytyskoneita ja penkkejä, sillä saa kun selän vittumaisesti kipeeksi. SJMavea vaan kehiin!!

Itse teen SJMAVEn jalkapäivänä, kun sillä saan takareidet vttumaisen kipeäksi.
Eli selkäpäivänä mavea ja jalkatreeneissä sjmavea.

Back
Ylös Bottom