Matkakertomus: duuniin Intiaan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dopey
  • Aloitettu Aloitettu

Dopey

Easy like Sunday morning
Ikä
54
Kaupunki
US of A
Tänään tuli sitten laitettua nimi paperiin ja seuraavat 2 vuotta kuluukin Intian IT mekassa, Bangaloressa. Tähän ketjuun tulee varmaan melkoinen läjä matskua, mutta aloitetaan nyt hiljakseen ja testaillaan vähän samalla, miten näiden inline liitteiden kanssa pelataan.

Kämppää ei vielä ole, mutta seuraava lähtö pelipaikalle on maanantaina, muutamaksi viikoksi tällä kertaa. Tässä edellisen keikan kuvia. Kameroina toimii tällä hetkellä Panasonicin TZ5 digipokkari ja Noksun E72 puhelin, joten mitään mullistavia fotoja ei kannata tältä ketjulta odotella.

P1010189.JPG
Pari viikkoa sitten oli firmalla (Nokia) ilmoitus Times of India lehdessä softanvääntäjän työpaikoista. Haastattelut oli järjestetty keskustan hotelliin lauantaina ja sunnuntaina. Paikalle saapui yli 5000 hakijaa.

P1010193.JPG
Bussin odottelijoita.

P1010192.JPG
Raksamiehiä. Huomaa putken kantajan turvasandaalit.

P1010185.JPG
Näistä kypäristä pitää vielä postata erikseen. Liikenne on Bangaloren isoin ongelma eikä liikenneturvallisuuden lähes täydellistä puutetta hyvälläkään kypärällä korjata.

P1010195.JPG
Ihmisillä on Intiassa todella mielenkiintoisia kasvoja. Mike on kuvaillut noita spugeja, mutta kannattaisi tulla sen pitkän putken kanssa Intiaan kuvaamaan kadulla tallustavia ihmisiä. Vanhempi jantteri tässä ylittää tietä. Yksi länsimainen kollega vertasi vilkkaan kadun ylittämistä entisaikojen Frogger peliin. Huomaavaisemmat autoilijat soittavat torvea, jos jalankulkija on tiellä, mutta kukaan ei jarruta tai väistä.

P1010194.JPG
Intialaiset osaavat kouluttaa ja kouluttautua. Softainssin papereita saa noin 4000 isosta korkeakoulusta ja yliopistosta.

P1010191.JPG
Palvelu pelaa - tässä tapauksessa liiankin hyvin. Salipaidat, alushousut ja sukat tulevat hotellissa kankaisissa pusseissa pahvin ympäri sileiksi viikattuina ja paketoituina, josta ne saa repiä päälle uudelleen hiettäviksi. Luonnonvarojen käytön kannalta olisi mukava voida saada tällaiset vaatteet ihan vaan pestyinä takaisin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Toivotan antoisia hetkiä Intiassa. Itse ko. maassa vuoden verran työskennelleenä seuraan mielenkiinnolla tätä osiota. Toivottavasti sua on briiffattu hyvin intialaisesta kulttuurista ja miten siellä on tapana asioiden järjestyä. Itselläni olisi niin monta tarinaa kerrottavana, että voisin tehdä niistä kirjan.

Oikeesti toivon sun puolesta, että kaikki menee hyvin.

Toivotan antoisia hetkiä Intiassa. Itse ko. maassa vuoden verran työskennelleenä seuraan mielenkiinnolla tätä osiota. Toivottavasti sua on briiffattu hyvin intialaisesta kulttuurista ja miten siellä on tapana asioiden järjestyä. Itselläni olisi niin monta tarinaa kerrottavana, että voisin tehdä niistä kirjan.

Oikeesti toivon sun puolesta, että kaikki menee hyvin.
Kiitos vain. Kyllä olen koettanut imeä tietoa aikaisemmin tuolla olleilta ja onneksi samalla sitella on muita länkkäreitä, joilta koetan oppia koko ajan lisää. Aivan varmasti yllätyksiäkin tulee silti vielä eteen. Isoin kysymysmerkki itselle on pojan koulunkäynti - koulu on valittu muiden kokemusten perusteella ja netissä homma näyttää hyvältä, mutta eipä tuota tiedä ennenkuin sen oman lapsen silmin näkee. Ja tuohon kansainväliseen kouluun pitäisi päästä ensin sisäänkin tietysti.

Huh, saan työskennellä inkkareiden kanssa ihan tarpeeksi, ei tee mieli muuttaa niiden kanssa samaan maahan :D ;)

Onnea uuteen väliaikaiseen kotimaahan! Itse kävin viime vuonna kahteen otteeseen Intiassa ja Bangaloressakin. Mielenkiintoinen maa ja hyvä että teitä rohkeita uudisasukkaita riittää, itse en muuttaisi työn perässä tuonne (tai muuallekaan).

Bangaloren liikenne hurjuudestaan huolimatta, oli selkeästi rauhallisinta muihin kaupunkeihin verrattuna. Bangaloressahan on motoristeille jopa kypäräpakko, mitä monissa muissa kaupungeissa ei ole. Ne jotka eivät ole Intiassa käyneet, eivät tajua sitä liikenteen sekasortoa, sitä ei näe kuvista tai videoista, se pitää itse kokea. Jopa minua hirvitti siellä aika-ajoin. Eräs inkkari yritti saada mua testaamaan prätkäänsä siellä keskustassa...en suostunut.

Tätä tarinaa seuraan mielenkiinnolla. Lycka till!

Niin joo, ja Intian IT-businesskin on kärsinyt lamasta. Aiemman 12% vuotuisen kasvun sijaan viime vuonna kasvua tapahtui vain 8% ;) Hieman eri meininki kun täällä meillä päin.

Ne jotka eivät ole Intiassa käyneet, eivät tajua sitä liikenteen sekasortoa, sitä ei näe kuvista tai videoista, se pitää itse kokea. Jopa minua hirvitti siellä aika-ajoin.

Toi on niin totta. Naytin tuttavalle kuvia Intiasta ja sain kunnon naurut kun han tokaisi "eihan tuolla niin paljon ihmisia nayttaisi olevan kun luulisi". Kuvista ei saa kasitysta alyttomasta ihmis- ja liikennemaarasta. Jopa Kiinassa on Intiaan verrattuna erittain valjaa!

No niin, tokaa kertaa täällä ja hieman päivitystä ekalta viikolta:

Lentomatka Hesasta Bangaloreen piti taittua maanantaista tiistaihin, mutta reissu meni aivan totaalisen reisille Delhin tähän aikaan vuodesta vallitsevan sään takia.
26012010003.JPG 27012010004.JPG

Kuten kuvasta näkyy, sumua on riittävästi. Finskin kone lensi Kalkuttaan, jossa meitä grillattiin tuntitolkulla koneessa eikä päästetty sieltä pois. Itseäni tämä vitutti kohtuullisen paljon, sillä Kalkutassa oli hyvä keli ja sieltäkin olisi päässyt lentämään Bangaloreen. Kone lopulta lähti takaisin ja laskeuduimme Delhiin 16 tunnin koneessa istumisen päätteeksi. Sain jatkolennon Bangaloreen, joka aluksi myöhästyi ja lopulta peruutettiin ... sumun takia. Lopulta saavuin Bangaloreen keskiviikkona iltapäivällä yli vuorokauden myöhässä.

Reissu jatkui sitten samantien Mangaloreen ja Manipaliin, jossa kävimme yliopistoissa rekrytoimassa koodaritoivoja. Opiskelijoiden siirtyminen työelämään on todella järjestelmällistä, mutta ainakin itselle softapuolen opinnot läpikäyneiden osaamistaso oli kyllä lievä pettymys. Kuvat on Manipalin MITstä, joka on osa aivan valtavaa yliopistokompleksia. Tuo sikarinmuotoinen rakennus on pääty yhdestä opiskelijaruokalasta.
P1010239.JPG 29012010012.JPG P1010237.JPG

Mangaloressa otin kuvan huoneistohotlasta, jossa yövyimme. Hotelli on kivan uimarannan vieressä ja todella pieni - 12 huoneistoa. Illastimme uima-altaan vieressä lämpimässä yössä ja ruoka oli varsin maukasta. Pääruoat maksoivat sellaista vähän alle tai yli euroa ja yö yhden makkarin huoneistossa maksoi reilut kolkyt euroa.
P1010235.JPG

Lopulta saavui Bangaloreen, missä majoitus on tällä kertaa oikeassa asunnossa. Täällä kyllä käy välillä joku tyyppi hääräämässä, siivoaa ja laittaa aamiaiseksi aika makoisaa munakasta. Huomenaamulla lupasi keittää kaffetkin. Huoneiston sisustus ei ole ihan vimpan päälle niinkuin täällä on tapana - Suomessa ei varmaan menisi rakennustarkastajalta kaasuliesi, jonka päällä on sähköpistoke tai kaasupullo keskellä laittiaa. Asuintalokompleksilla on klubitalo punttiksella, snookerpöydillä ja sulkiskentillä sekä ulkona lasten leikkipaikka ja muutama uima-allas. Kyllä täällä aikaa viettää etenkin kun kämpillä on laajakaistanetti. Telkkariin en saanut viritettyä kuin yhden kanavan, joten netin kautta tuli katsottua Australian avointen finaalikin tänään.
P1010244.JPG P1010243.JPG

Siistiä, pistäppä tulemaan matskua siellä asustellessasi, hauskaa lukea.
Eiköhän sitä matskua kerry kun täällä pari vuotta viettää. Varsinainen komennus tänne ei ole vielä edes alkanut, vaan olen täällä vielä pidempiä työmatkoja ilman vakituista kämppää.

Bangaloressahan on motoristeille jopa kypäräpakko, mitä monissa muissa kaupungeissa ei ole.
Kypäräpakko on vain kuskille. Aika yleisesti näkee 2+2 perheitä yhden prätkän päällä, joista perheenisällä on se potta päässä ja muilla ei...

Onkos inkkarimassasta paljon koodarihelmiä löytyny?
En nyt helmistä vielä osaa sanoa, mutta rekrytointi on kyllä naurettavan helppoa Suomeen verrattuna - jopa erikoisrooleihin kuten tietokantaspesialistin tai konfiguraatiomanagerin hommiin tulee kiitettävästi hakemuksia kokeneilta hakijoilta. Normikoodareiksi pystyy valkkaamaan tyyppejä, joilla on valmiiksi kokemusta oikeista teknologioista. 10-15 kärsää per kuukausi kasvuvauhti ei ole mikään ongelma.

En nyt helmistä vielä osaa sanoa, mutta rekrytointi on kyllä naurettavan helppoa Suomeen verrattuna - jopa erikoisrooleihin kuten tietokantaspesialistin tai konfiguraatiomanagerin hommiin tulee kiitettävästi hakemuksia kokeneilta hakijoilta. Normikoodareiksi pystyy valkkaamaan tyyppejä, joilla on valmiiksi kokemusta oikeista teknologioista. 10-15 kärsää per kuukausi kasvuvauhti ei ole mikään ongelma.

Toivottavasti ne on sitten myös papereidensa veroisia. Muutama tapaus tullut vastaan jossa on ollut vaikea uskoa että henkilö on edes nähnyt tuotteita joiden spesialisti ilmoittaa olevansa ja ainakin yksi suoranainen huijaus taustojen suhteen. Ja nämä oli kaikki päässeet eurooppaan asti, uskoisin että siellä paikan päällä "optimismia" on vielä enemmän liikkeellä.

Toivottavasti ne on sitten myös papereidensa veroisia. Muutama tapaus tullut vastaan jossa on ollut vaikea uskoa että henkilö on edes nähnyt tuotteita joiden spesialisti ilmoittaa olevansa ja ainakin yksi suoranainen huijaus taustojen suhteen. Ja nämä oli kaikki päässeet eurooppaan asti, uskoisin että siellä paikan päällä "optimismia" on vielä enemmän liikkeellä.
Meillä on ihan normisysteemi laittaa kaikki hakijat tekemään ensin kirjallinen testi minkä jälkeen jo palkkalistoilla olevat paikalliset koodarit grillaavat hakijaa teknisessä haastattelussa. Isot Intialaiset IT talot käyvät yliopistoissa ja ottavat suurin piirtein kaikki, joille Wipro, Infosys tai TCS ensimmäisenä työnantajana kelpaa. Noita tapauksia on tullut aikaisemmin vastaan, joille ei mikään tehtävä ole ollut tarpeeksi helppo ja toimivakin koodi on ollut ämpärillinen spagettia.

"Tänään tuli sitten laitettua nimi paperiin ja seuraavat 2 vuotta kuluukin Intian IT mekassa, Bangaloressa"

Oletan että lähdit komennukselle, viitsitkö siitä kertoa että millaiset edut sait? Komennustuttujen mukaan näitä etuja on viime vuosina reilummin karsittu.

Dopey oliko sun lento 25-26 ? Olin itse tuolloin helsinki -delhi lennolla parin työkaverin kanssa. Ei päästy laskeutumaan sumun takia Delhiin vaan lensimme kalkutaan ja siellä 5h odottelua koneessa. Lento takas delhiin ja sitten hirveellä kiireellä domestic kentälle ja järkkämään liput delhistä puneen. Onneksi kingfisherin luukulla liput irtosi nopeasti ja meillä oli kokonaista 10 minuuttia aikaa chekata koneeseen ja turvatarkastukseen. Ja ihme kyllä ehdittiin ja vielä isompi ihme oli että laukutkin ehti koneseen.

Dopey oliko sun lento 25-26 ? Olin itse tuolloin helsinki -delhi lennolla parin työkaverin kanssa. Ei päästy laskeutumaan sumun takia Delhiin vaan lensimme kalkutaan ja siellä 5h odottelua koneessa. Lento takas delhiin ja sitten hirveellä kiireellä domestic kentälle ja järkkämään liput delhistä puneen. Onneksi kingfisherin luukulla liput irtosi nopeasti ja meillä oli kokonaista 10 minuuttia aikaa chekata koneeseen ja turvatarkastukseen. Ja ihme kyllä ehdittiin ja vielä isompi ihme oli että laukutkin ehti koneseen.
Joo sama lento. Itse tosiaan pääsin perille Bangaloreen vasta 27. päivä iltapäivällä. Hommaan ehti kyllä hajota aika tavalla 26. illalla.

Oletan että lähdit komennukselle, viitsitkö siitä kertoa että millaiset edut sait? Komennustuttujen mukaan näitä etuja on viime vuosina reilummin karsittu.
Kyllä niitä etuja varmaan tässä ketjussa tulee näkymään. Hyvän paketin sain, mutta näitä ei tosiaan ole kovin paljon jaossa. Kolikon toinen puoli on sitten duunin ja vastuun määrä - ei ole paljoa tarvinnut tunteja laskea. Kuviakin on tullut aika vähän räpsittyä kun tähän mennessä olen päivänvalon aikaan viettänyt vapaa-aikaa ulkona tasan yhtenä päivänä (eilen).

Jotain räpsyjä nyt sentään on tullut otettua.

Noksun uusissa luureissa on panoraamamahdollisuus suoraan puhelimessa, joka käyttää asentoantureita ja kuvantunnistusta. Näkymä on kämpän parvekkeelta. Ei ole hääppöinen, joten luultavasti palaan erillisiin kuviin ja Autostitchiin.
31012010014.JPG

Porukka täällä ei tunnu paljoa välittävän ympäristön viihtyisyydestä. Ihan normisettiä, että jengi heittää roskat ulos kerrostalon oven taakse jonkun toisen kerättäväksi. Tämä oli näkymä heti oman oveni takana yhtenä aamuna.
03022010015.JPG

Perjantaina oli taas yliopistorekrytoinnin vuoro, tällä kertaa Bangaloressa. Yli kolme ja puoli sataa opiskelijaa koetti päästä ekaan duunipaikkaan, ja muutama onnistuikin.
05022010016.JPG

Eilen sitten oli firman urheilutapahtuma - fudista ja lentopalloa, joista jälkimmäiseen osallistuin. Lentiskentän viereisessä puussa oli hillittömän kokoinen mehiläispesä. Inkkarit on kyllä mainioita joukkuepelaajia - intoa on 1000 kertaa enemmän kuin taitoa ja säännöistä tulee kinaa vähintään kerran 5 minuutissa. Vikassa kuvassa allekirjoittanut syöttövuorossa. Parin tiukan matsin jälkeen voitto kotiin ja puolijumalan asema voittaneessa joukkueessa :).
P1010262.JPG P1010267.JPG P1010280.JPG

Illalla olin ekaa kertaa MG Roadilla, joka on iltaelämän keskus. Taas eri Intia. Hard Rock Cafessa tarjoilijat hyppäsi yhtäkkiä lauteille vispaamaan YMCA:ta. Musiikki oli niin kovalla, että mitään keskustelua ei voinut edes yrittää. Meno oli hyvin länsimaista ja listalla oli naudanlihaa eri muodoissa. En kyllä uskaltanut syödä, kun yksi länkkärikollega oli saanut tuolla aikaisemmin ruokamyrkytyksen hampurilaisesta.
06022010018.JPG

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom