Matkakertomus: Bali & Gili Trawangan

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hyvää infoa, suomenkielistä infoa balista on valitettavan vähän netissä

Kyselit multa tossa aiemmin jotain juttuja...

Eli en mä oikein osaa kertoa enempää, kuin mitä olen tässä mun matkakertomuksessani kirjoittanut. Kyselit Thaimaan ja Indonesian Balin eroista ja sen sellaisesta. mainitsit myös, että lapset lähtisivät mukaan, jos käsitin oikein.

Indonesian Bali on mun mielestä ehkä "monimuotoisempi" paikka kuin Thaimaa eli enemmän erilaisuutta riippuen siitä, mihin menee, mutta samalla siellä on ehkä vähän köyhemmät olot. Mä tykkäsin paikasta kovasti, ehkä jollain tavoin jopa enemmän kuin Thaimaasta. En oikein osaa määritellä, missä se saaren viehätys piilee, mutta joku juttu siinä on. Ruoka ei tosin ollut niin hyvää kuin Thaimaassa. Jotkut hinnat ovat halvempia kuin Thaimaassa, jotkut kalliimpia.

Kuta Beach on sellainen biletys- ja surffipaikka, jossa on melkoisen hyvät shoppausmahdollisuudet. Sinne kannattaa mennä loman loppupuolella ostoksille. Siellä myydään ihan merkkitavaraakin ja ne tietty maksavat. Lapsille sieltä voisi löytyä se yks vesipuisto, jossa en itse käynyt (en siis tiedä millainen se on). Itse Kuta Beach ei ole auringonottorantana hyvä, pikemminkin päinvastoin. Siellä kannattaa ottaa hotelli, jossa on kiva uima-allas. Voisin kuvitella, että vähän syrjäisemmässä, kuten Nusa Duan -niemessä voisi olla lapsiystävällisempää.

Ubud taas oli sellainen kylämäinen ja kaunis. Siellä ei biletetä. Lapsille sieltä voisi löytyä Monkey Forrest. Se on tosi kaunis paikka riisipeltojen keskellä. Ainakin muhun se teki vaikutuksen ja sit siellä järjestetään niitä näyttäviä perinnetanssishowjuttuja, joista lapset voisivat tykätä.

Gili Trawangan (Lombokin saaristoa) oli sellainen nuorten aikuisten 20-40 -vuotiaiden chillauspaikka, jossa otetaan aurinkoa, vesiurheillaan ja biletetään. Se biletys tosin rajoittuu muutamaan baariin ja niiden ravintoloiden meno ei häiritse, jos ottaa huoneen muualta kuin siitä irkkubaarin läheisyydestä. Lapsia siellä ei kauheasti ollut. Siellä kuljetaan hevoskärryillä tai fillareilla. Hiekka on valkoista ja vesi turkoosia. Gili Trawanganin saaren vieressä ovat pienemmät Gili Air ja Gili Meno -saaret. Niillä en käynyt lainkaan, kuten en Lombokin saarellakaan.

Kaikissa noissa kolmessa kohteessa oli ihan hyvät hotellihuoneet ja me maksettiin yhdestä kahden hengen huoneesta muistaakseni noin 25-30 euroa yö.

En tiedä, mitä sä haet lomaltasi tarkalleen ottaen, mutta yritän tarvittaessa vastata kysymyksiin, jos jotain tulee mieleen.

Moro,
Gili Trawangan on sukeltajien paratiisi. Siellä on monta, todella hyvää sukelluskeskusta ja ympäröivä meri on todella huima. Keskukset tarjoavat koko teknisen sukelluksen skaalan ja hyvää opetusta aiheesta. Itse voisin muuttaa saarelle vaikka asumaan juurikin tuon huiman sukellustarjonnan vuoksi.

Kuten matkakertomuksessa jo mainittiinkin, niin Trawangilta ei löydy huoria eikä oikein huumeitakaan, ellei sienipirtelöitä lasketa. Paikallinen "kyläneuvosto" pyrkii pitämään saaren siistinä, koska se palvelee parhaiten tuota saarelle isoa rahaa tuovaa sukelluskommuunia.

Jos verrataan Balia ja Thaimaata, niin itse nostan suurimmaksi eroksi kulttuurin ja uskonnon. Thaimaalaisten ollessa ystävällisiä ja "lämpimiä", Balilaiset olivat tylyjä ja tyrkkyjä. Muutenhan molemmat paikat ovat melkoisia paratiiseja, joilla on melko samanlainen tarjonta. Rannikolla rantaelämää ja sisämaassa/ylängöillä rauhallisempaa maanviljelysmeininkiä.

Jos verrataan Balia ja Thaimaata, niin itse nostan suurimmaksi eroksi kulttuurin ja uskonnon. Thaimaalaisten ollessa ystävällisiä ja "lämpimiä", Balilaiset olivat tylyjä ja tyrkkyjä. Muutenhan molemmat paikat ovat melkoisia paratiiseja, joilla on melko samanlainen tarjonta. Rannikolla rantaelämää ja sisämaassa/ylängöillä rauhallisempaa maanviljelysmeininkiä.

Voi olla että tilanne on muuttunut muutamassa vuodessa, mutta ainakin itse Balilla ollessani Hindujengi oli aika rentoa porukkaa...ei paljoa eroa Thaimaan sakkiin...Tosin enkku tuntui olevan noin yleisti paremman hallussa. No Bali on vain saari, niin kuin Phuket...Itse koin Balilla jotain Aussien örveltmäistä vastemieliseksi...

Ja myös sen että jonnekkin Aussi kapakoihin ei päästeetty paikallisia sisään.

Onko tuolla balilla all inclusive mestoja enää ollenkaan tai tiedätkö? Mitäs oluset & muu viina maksoi tavallisessa minimarketissa?

Kiinnostaa mesta, tosin menisin tuonne perheen kera hieman matalasesonkisempana aikana ja lombok&kuta beach yhdistelmänä. Mua houkuttelee tuo askeettisempi elämäntapa mitä tuolla(kin) vietetään.

Onko tuolla balilla all inclusive mestoja enää ollenkaan tai tiedätkö? Mitäs oluset & muu viina maksoi tavallisessa minimarketissa?

Kiinnostaa mesta, tosin menisin tuonne perheen kera hieman matalasesonkisempana aikana ja lombok&kuta beach yhdistelmänä. Mua houkuttelee tuo askeettisempi elämäntapa mitä tuolla(kin) vietetään.

Yks kaveri tuli sieltä just viikonloppuna kolmen viikon reissulta ja sanoi, että siellä ei ole vielä sesonkiaika. Ja kuvissakaan ei näkynyt kauheasti turisteja. Kunnon sesonkiaika alkaa kait vuodenvaihteen jälkeen ja kestää varmaan tohon huhtikuuhun. Ehkä.

En tiedä minkä hintaista siellä on kaupoissa oluet sun muut alkoholijuomat. Voisin yrittää muistaa kysyä kaverilta tätä asiaa, josko hän tietäisi.

All Inclusive- hotelleista en myöskään tiedä.

Ja vielä yks juttu.

Kuis pitkä välimatka nusa dua rannalta on kutalle? Katsoin niin houkuttelisi itseäni tuo nusa duan puoli enempi.

Eiku ei mitää. Selvisi jo netistä, välimatkaa n. 10km, ei pystyny deletoimaan enää.

Mulla tää projekti on alkamassa ensi kesäksi siis (heinäkuu). Matkajärjestelyjä tehdään jo nyt kun en tykkää viime tipassa mitää järkkäillä.

Eli Singaporen kautta mennään ja viivytään siellä muutama päivä (2-3) mennessä ja tullessa.

Balilla todennäköisesti jimbaran/nusa dua rannalta all inclusive(kävitkö katsomassa jompaa kumpaa rantaa? Kutalta about 2-4km jimbaran ja 8-10 nusa dua) Oliko siellä kaupustelijoita tai mimmonen meininki) Tiedän että on keinotekoisempaa kuin kuta.

Ubud myös yhtenä kohteena ja siellä ehkä viikko.

Lombok saaret myös.

Niin ja jos sulta kysytään niin mihin menisit mieluiten tai mitä pidit mukavimpana mestana? Rauhallinen sen ei tarvi olla mutta kunhan ei kaikenaikaa kaupustella jotain kyytiä tai muuta? Shoppailut ei pahemmi nappaa, singaporesta löytyy. Joten se ei ole kriteeri.

Reissussa 20-30vrk ei ole vielä lyöty lukkoon. Vähintään 15 vrk balilla, mieluummi lähemmäs 20.

Balilla on kyllä vaikee välttyä noilta kyydin kyselijöiltä. Lähes jokainen kadulla hengaileva paikallinen kysyy haluatko transporttia tai skootteria..

Ite pidin Kuta beachista tossa syyskuussa. Lokakuussa se alko olee jo aika roskanen. Johtuu merivirroista mitkä käänty ja toi sitten sitä roskaa rannalle. Eipä niitä aaltojakaa pahemmin ollu lokakuun puolella.
Siellä missä oli rauhallista turisteilta oli paljo tyrkyttäviä kauppiaita. Tarkotan nyt lähinnä sitä et niitä oli enemmän roikkumassa juuri sun perässä. Tosin esim joku Tulamben oli aika rauhallinen paikka myös kauppiailta. Lähinnä sukeltajia täynnä oleva kylä.
Siihen tottuu nopeesti,että jengi kauppaa jotain. Ei sitä sitten loppulomasta edes ajatellu, että joku kysy sulta jotain.

Moi,
Olin Balilla syyskuussa 09. Kutasta sen verran, että ranta on täynnä kaupustelijoita, aallot on kovat ja vesi kylmää (johtunee aallokosta). Kutalla on hyviä ruokapaikkoja, baareja ja australialaisia nuoria. Jimbaranilla kävin, eikä mikään kovin kaksinen vaikutelma jäänyt. Aallot kovia, rantahiekka karheahkoa, illalla rannat täynnä pöytiä ja kalaravintoloita. Enklesmannit ampua poksutteli ilotulitteita ja öykkäsi. Illallinen kahdelle oli paikkaan nähden todella kallis: 75€. Sisälsi 800g hummerin, viinipullon ja 400g muuta kalaa. En tiedä oliko paikka kalleimmasta päästä, mutta hintava kuitenkin.

Ubud oli rennon oloinen paikka, mutta turisteja oli niin paljon, että päät kolisivat yhteen (syyskuu ei kuitenkaan ole enää high seasonia). Viikkoa en olisi kyseisessä paikassa viihtynyt.

Nusa Dualla en käynyt, mutta ystäväni siellä on ollut. 4-5 tähden hotelleja, australialaisia ja japanilaisia vanhempia turisteja väärällään.

Kutan rannalla, Jl. Benesarilla (rannan päässä) oli matkatoimisto, joka möi kiertomatkoja ympäri Balia. Hinnat olivat edulliset (huomattavasti halvemmat kuin muissa) ja pitivät sisällään todella paljon aktiviteettia. Jos menisin Balille uudelleen (tai ensikertalaisena), ottaisin alkuun pari yötä Kutalla ja hommaisin tuollaisen kiertomatkan (3-4 yötä). Tämän jälkeen viettäisin lopun Balilla oloajan paikassa, joka kiertoajelulla vaikutti mieleisimmältä. Näihin saa Kutalta joka kulmalta minibussikyytejä edullisesti.

Balilta meidän matka jatkui Gili Trawanganille, joka oli mukava paikka snorklailuun ja löhöilyyn. Mainittakoon, että venematka sinne maksoi 75€, kun tuo mainitsemani matkatoimisto mainosti samaa matkaa $75 hintaan. Eli jos rantaelämän perään haikailee ja rauhassa haluaa olla, niin Gileille vaan. Meno tai Air ja rauhassa saa olla.

Ok kiitoksia. Kaikissa siis hyvät ja huonot puolensa. Täytyy ottaa hyvistä irti ja välttää huonoja. Balilla kiertelemään, ubudissa samaten. Gileillä sitten rentoutumaan. Ajattelin ottaa/testata hotellia nusa dualla ja kierrellä sitten muissa. Jos olis viikon nusa dualla, 4vrk ubudissa ja gilillä viikko. Täytyy kattella kombinaatiota. Eipä tuossa ajassa mitää oikein näe, mutta 3 viikon irtiottokin arjesta on mainio tapa lyhent.. eiku pidentää elinikää.

Kaupustelijat on tullu kyllä joka turistimestaan jäädäkseen. Niistä viis.

Noissa hinnoissa on kyllä vaihtelua. Itse maksoin laivamatkasta Gileille noin 10 euroa..
Se tosiaa riippuu paljon on valmis käyttämään aikaa noihin matkoihin. 75€ on kyllä todella paljon tuollaisesta matkasta..
Gileillä viikko voi tehä tuskaa. Siellä oli ainakin itsellä kolmen yön jälkeen jo todella tylsää. Tarkoituksena oli siis olla se viikko siellä. Open Date lippu on hyvä.. ei tartte niin tarkasti miettiä mikä päivä lähtee pois vaa just sillon ku tuntuu siltä..

Viimeksi muokattu:
Noissa hinnoissa on kyllä vaihtelua. Itse maksoin laivamatkasta Gileille noin 10 euroa..
Se tosiaa riippuu paljon on valmis käyttämään aikaa noihin matkoihin. 75€ on kyllä todella paljon tuollaisesta matkasta..
Gileillä viikko voi tehä tuskaa. Siellä oli ainakin itsellä kolmen yön jälkeen jo todella tylsää. Tarkoituksena oli siis olla se viikko siellä. Open Date lippu on hyvä.. ei tartte niin tarkasti miettiä mikä päivä lähtee pois vaa just sillon ku tuntuu siltä..

Tuo 75€ oli nopeasta (alle 2h) paattimatkasta ja sisälsi taksikyydit Kuta - Padangpai. Kallishan tuo oli, mutta tuntipalkalle pääsi kun ei tarvinnut 10 tuntia käyttää matkaan.

Tuo 75€ oli nopeasta (alle 2h) paattimatkasta ja sisälsi taksikyydit Kuta - Padangpai. Kallishan tuo oli, mutta tuntipalkalle pääsi kun ei tarvinnut 10 tuntia käyttää matkaan.

Eli se lauttako kestää noinki kauan eli peräti 10h? Ei perkeles, kyllä mäki muistan tän parin tunnin vihjeen. Tsekkasin niin 4-6h. Onha se melkoinen aika. No katsoo millä fiiliksellä on kun pitää siirtyä.

Kutan ja Jimbaranin välissä on ostoskeskus, josta sai DVD-leffoja. Leffoissa oli painatukset levyssä, kansipaperit ja ne myytiin muovitaskuissa. Leffan hinta oli 0,6 - 1€, riippuen kuinka monta ostaa. Ostin 15, joista ainoastaan yksi oli paskalaatuinen, loput oli todella hyvälaatuisia. Huonolaatuinen oli Public Enemies, joka oli vasta tullut ja kuvattu leffateatterissa. Olisin ostanut enemmänkin, mutta olin laadusta huolissani. Tekstityksetkin olivat sujuvaa englantia.

Mites toi rahanvaihdossa kusetus mistä on paljon varoteltu,onko mitään "varmaa" ketjua missä vaihtaa vaikka kurssi ei olis paras mahdollinen.Käy hermoon :curs:jos joutuu kokoajan säätään...niitten setelien kanssa.Paljonko noi safkat eroo thaikkujen pöperöistä oon käsittänyt et ei oo ihan niin maukkaita kun thaikuissa,mikä on harmi sinänsä.

Jos miettii akselia Bali, Lombok ja Gili Trawang ja akselia esim. Koh:it Samui, Phangang ja Tao, niin mikä noissa on suurin ero? Molemmissa käsittääkseni ilmasto aika samanlainen? Löytyy rauhallista ja löytyy iltamenoja? Molemmissa hienoja rantoja ja nättejä maisemia? Toki uskonto on eri, mutta näin muuten miten ne eroavat toisistaan? Mites hintapolitiikka?

Hyvä raportti, mitenkähän onko tuolla indonesiassa/balilla mitä oleskelurajoituksia kuten thaimaassa? miten kauan länkkäri saa siellä olla jne.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom