Materialismi ja onnellisuus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kekexx
  • Aloitettu Aloitettu

kekexx

Banned
En saa tyydytystä tavaroiden omistamisesta. Tavarat vain ovat eivätkä tuo iloa.

Minä jo luulin menettäneeni uskoni materialismin iloa tuovaan voimaan, kunnes Lidlin mainoslehtisen veitsilajitelma pelasti sieluni ikuiselta toivottomuudelta. Veitsiä, joista näkee kirjaimien läpi! Pilkkomistyökalu, jollaisen näin kerran television sisällä. Elektronit vaihtoivat kiertorataa. Fotonit tulivat kuvaruudulta silmiini ja sähkö liikkui päässä. Ensi maanantaina on ehkä myös pakko ostaa ostohuumassa silitysrauta-asema, multiorgasmilaatikosto ja kookosovimatto!!

Tympiikö tavarat?
Nautitko shoppailusta?
Suhteesi materialismiin?
Tuoko ostaminen onnellisuutta?

Itse olen riippumaton semiopportunistimaterialisti ja teen heräteostoksia nauttien joskus.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä en omista hirveitä määriä tavaraa, mutta en heitä mielelläni tavaraa pois. Välineurheilija olen henkeen ja vereen. Shoppailusta nauttiminen riippuu siitä mitä ostetaan. Vaateostoksilla käymistä inhoan, mutta sitten kun puhutaan teknisemmistä vempaimista tai kuorikankaista tai PowerStretch microfleecesta niin johan alkaa kiinnostamaan.

Shoppailu on yksi elämän helvetillisimpiä kokemuksia. Varsinkin vaatteiden ostaminen on tuskaa. Ostan vain sitä mitä tarvitsen ja mahdollisimman nopeasti.

Maailman tyhmin väite raha ei tee onnelliseksi.

Tuo on varmaan keksitty köyhien iloksi.

Tuore Brittitutkimus kertoi että raha tuo onnellisuutta.
Ja mä olen samaa mieltä.

Mieluummin Jenkeissä asuva miljonääri.
Mitä köyhä Venäläinen paskakuski.

Originally posted by Matsku

Onkohan siinä sellaista vitsailua, että eihän se raha tee onnellikseksi, vaan se mitä sillä rahalla saa.

Ei pelkästään raha tee onneliseksi. On muitakin asioita. Kuten oikea rakkaus, perhe, lapset, rauha jne. Nämä ovat monelle myös rahaa tärkeämpiä, myös onnellisuuden lähteinä. :haart:

Toki rahallakin saa asioita joilla jonkinmoista onnea saa. Ainakin hetkellistä. Ja onhan tietty varallisuus turvallisuutta tuova asia, tulevaisuus on varmemman oloinen kun on varaa maksaa vaikka vuokransa ja laskut, sapuskatkin. Muu onkin jo ekstraa.

Mutta on se raha (ja sen himo, auri sacra fames - kirottu kullanhimo) myös kaiken pahan alku ja juuri. Ja joillekin jo raha on itsetarkoitus, ei aina edes se mitä sillä saa. Eli ei se pysyvää onnellisuutta tuo. Tämän voi todeta jo juorulehtien otsikoita seuraamalla. :itku:

Kaksipiippuinen juttu, mutta kyllä elämässä on paljon tärkeämpiäkin asioita kuin raha ja se mitä sillä saa. Kannon nenässä elää raahustava vanha pierukin voi olla onnellinen piippu suussaan tupruten. :worship:

Materialismi on nykypäivän kirosana. Ja materia hajoaa käsiin, aka kulutusyhteiskunta, jolloin koko ajan pitäisi saada uutta.

Sitten on nuo kirotut verotkin vielä. :wall:

Rikkaat rikastuu ja köyhät köyhtyy. Tasan eivät käy onnen lahjat, mutta onnellisuutta saa onneksi muustakin kuin materiasta. :kippis1:

Ja mä olen samaa mieltä.

Entäs tuo World Values Surveyn tutkimus, jossa onnellisimmat ihmiset asuisivat Nigeriassa ja Meksikossa? Tuoko raha onnellisuutta vain jos ihminen asuu maassa, jossa suositaan materialismia?

New Scientist Magazine:

Survey after survey has shown that the desire for material goods, which has increased hand in hand with average income, is a happiness suppressant

Originally posted by kekexx
En saa tyydytystä tavaroiden omistamisesta. Tavarat vain ovat eivätkä tuo iloa.

Samaa mieltä. Muutama välttämättömyys puuttuu meikäläiseltä, jotka hankin mutta muuten shoppaan todella harvoin. Ostan vaatteitakin vain ehkä kaksi kertaa vuodessa.

Raha ei mielestäni tuo onnellisuutta mutta se poistaa tietynlaista epävarmuutta elämästä ja tuo hienoista turvallisuutta. Ikävä kyllä löytyy ihmisiä, joita raha kontrolloin täysin, vaikka asian pitäisi olla päinvastoin.

...

Rahalla voi hankkia ainakin ulkoisesti elämäänsä tarpeellisia (tai asioita joita luulee tarpeellisiksi) ja sitä kautta mahdollisesti tuntea itsensä onnellisemmaksi. Uskon kuitenkin että onnellisuus sinänsä on sisäsyntyistä, eikä siis rahalla hankittavissa.

Mieluimmin kuitenkin itken Jaguaarissa, kuin ruuhkabussissa ;)

PS. Ainakaan vielä ei ole sitä ongelmaa ollut että rahaa olisi liikaa, yleensä on ollut vain toisinpäin :)

Minä olen totaalinen "ostoaddikti". Jopa makaronilaatikko, jonka olen ostanut eilen, ei maistu yhtä hyvältä kuin juuri hankittu. Samoin kun päivän lehti ei enää tunnu yhtä mielenkiintoiselta kuin hetkeä aikaisemmin, tuoreena; se on siis luettava samantien.

Se, mistä tämä johtuu, en tiedä. Hankinnat ei välttämättä ole kovin suuria, tai sitten on. Sekin vähän riippuu. On kuitenkin selvää, että kaikille hankinnoille ei juurikaan kerran innostusta enempää käyttöä ole. Täysin hetken huumauksen tuotteita, myöhemmin mietittyjä, tyytyväisyyden ruokkimista.

Olen aina ollut sitä mieltä, että raha ei tuo onnea. Kunhan vain tulee toimeen - tosiasia kuitenkin on, että jos pidän itseni päivästä toiseen täysin tyytyväisenä, en tule toimeen.

Nii. :jahas:

Tympiikö tavarat?
Nautitko shoppailusta?
Suhteesi materialismiin?

Joskus jotkut vanhat kamat on vaan tiellä, muttei muuten.
Jos jotain ostan, teen sen nopeasti, enkä jaksa alkaa näpräämään mitään.
Syntymäpäivät ja joulut rulettaa, eli ne on virallisia materialistipäiviä.
Jonkun asian kun ostaa, niin se tuo jonkunlaista onnellisuutta vähäksi aikaa.

Tympiikö tavarat?
Nautitko shoppailusta?
Suhteesi materialismiin?

Aika neutraali suhde materiaan on täällä suunnalla eli kun oma suoja on hankittu, ravintoa on saatavilla ja joku loimi yllä niin kaikki tuon päälle menevä on suurimmalta osin minulle tai ainakin onnellisuudelleni merkityksetöntä.

Toki auto voisi olla parempi, mutta kun autoilu on minulle vain paikasta toiseen siirtymisen väline niin wanha lullakin käy ihan hyvin.

Asunto voisi olla suurempi ja paremmalla paikalla, mutta ei tälläkään onnellisuuteen isompaa merkitystä ole - tilaa on kuitenkin riittävästi ja paremmalle paikalle pääsee bussilla jos on tarvis.

Reissaamiseen voisi olla enemmän rahaa, mutta kun viihdyn aivan yhtä hyvin tarjouspakettimatkalla turistirysässä auringosta nauttien kuin eksoottisessa kohteessa vuoren rinnettä tarpomassa, niin eipä tuostakaan nyt sen onnellisemmaksi tulisi.

Ainoa poikkeus sääntöön ovat moottoripyörät ja kaikki moottoripyöräilyyn liittyvä oheiskilke. Siitä jopa saattaa saada hetkellistä tyydytystä, jos on aivan pakko ostaa joku n:n euron tehoputki tai aivan pakko säästää kaksi vuotta, jotta voisi upgreidata jopon muutamaa pykälää tehokkaampaan, vaikka edellisissäkin on ollut tehoa jo paljon enemmän kuin meikäläisen taidoilla Suomen tiestöllä voi hyödyntää.

Mitä nämä muutamat rahan autuutta hehkuttaneet muuten sillä miljoonaomaisuudellaan sitten tekisivät? Eikö siinä pelaisi itsensä ulos ystävä- ja parisuhdekandidaattienkin piiristä samalla? Minä ainakin hengailen mielummin Helsinkiläisessä kuppilassa tavallisten suomalaisten seurassa, kuin Hollywoodin trendimestoissa muovisten ihmisten kanssa.

:eek: Jaaha. Tulihan taas pitkä tilitys.

Mulla ainakin joka kerta on järkyttävän hauskaa kun lähden ostoksille.
Muutenkin tykkään hieroa kauppaa kavereiden kanssa ihan vaan kaupan tekemisen ilosta,kiva katsella kun tavara ja raha vaihtaa omistajaa,enkä nyt tarkoita mitään punaisten lyhtyjen hommia.:)

Raha ja tavarat tekee mut hyväntuuliseksi.Se hyvänolontunne joka tulee kaveruudesta ja rakkaudesta on taas erilaista eikä sitä mielestäni oikein voi verrata materiaan...

Raha ei tuo onnea enää tietyn pisteen jälkeen. Toki, jos ei ole varaa hankkia ruokaa, vaatteita tai kattoa päänsä päälle niin ei varmaankaan ole onnellinen. Sanoisin pikemminkin että rahan puute tekee onnettomaksi kuin että raha tekisi onnelliseksi.
Hyvin vähällä tulee kuitenkin toimeen ja voi olla onnellinen. Tuloni eivät ole mitenkään suuret, jäävät aavistuksen keskimääräisen alapuolelle, mutta silti rahaa jää yli säästöön asti. Pidän itseäni hyvin onnellisena ihmisenä.
En saa nautintoa tavaroiden ostamisesta sinänsä, kylläkin siitä että saavuttaa jonkin päämäärän. Siitä että on pystynyt säästämään ja vihdoinkin saa sen tarvitsemansa tavaran käsiinsä ja käyttöön. Ostan yleensä laadukkaita ja hieman kalliimpia tuotteita, hyvä olo tulee siitä että on malttanut mielensä eikä ole tyytynyt halvempaan ja huonompaan. Vähän samalla tavalla suhtaudun saliharrastukseenkin: saavutetut tulokset eivät sinänsä ole tärkeitä vaan se tieto että niiden aikaansaamiseksi on tehnyt lujasti töitä ja ansainnut kaiken.

Uskomatonta tuubaa. Olen aivan varma, että olisin paljon onnellisempi, jos saisin miljoona euroa rahaa tililleni. Olen varma myös siitä, että jos saisinkin kaksi miljoonaa euroa rahaa tililleni, niin olisin onnellisempi, kuin jos saisin vain miljoona euroa.

Originally posted by farmiankka
Uskomatonta tuubaa. Olen aivan varma, että olisin paljon onnellisempi, jos saisin miljoona euroa rahaa tililleni. Olen varma myös siitä, että jos saisinkin kaksi miljoonaa euroa rahaa tililleni, niin olisin onnellisempi, kuin jos saisin vain miljoona euroa.

No sitten kun olet ostanut niillä miljoonilla oman asunnon, auton ja sinulla on rahaa ruokaan, niin mitä sen jälkeen niillä yli jäävillä rahoillasi tekisit?

Entä olisitko onnellisempi, kun sinulla olisi aina varaa tehdä asioita, joita ystäväpiirilläsi ei ole ja he alkaisivat pikkuhiljaa vieroksua sinua ja ainaista rahojen heilutteluasi?

Olisitko onnellisempi, kun et enää voisi olla varma onko partnerisi kanssasi rahojesi takia vai pitääkö hän sinusta ihan oikeasti?

Vai onko sinulla tällä hetkellä niin vastenmielinen työ että mielummin elelisit vapaaherrana miljoonillasi? Eikö tällöin miljoonien himoamisen sijasta olisi helpompaa vaihtaa työ mielekkääksi?

Aika pitkälti IronMindin kanssa samaa mieltä. Toki voi löytyä poikkeuksia, esimerkiksi jos sairastuu vakavasti ja sattuu rahalla saamaan parempaa hoitoa ja paranee. Mutta tällöinkään raha itsessään ei tee onnelliseksi vaan terveys.
Jotkin asiat varmastikin muuttuisivat elämässäni jos saisin miljoonan. Onnellisemmaksi en kuitenkaan uskoisi tulevani. Asunto minulta löytyy, autoa en halua, ruokaa riittää. En keksi mitä sellaista rahalla saisin mikä voisi minut tehdä onnellisemmaksi.
Säästössä olevalla rahalla on yksi hyvä puoli, se luo turvallisuudentunnetta kun tietää että on jotain pahan päivän varalle. Turva on ainoa mitä raha minulle merkitsee. Niinkauan kuin asiat menevät muutoin hyvin, silläkään ei juuri ole merkitystä.

Raha tekee onnelliseksi jossain määrin. Olen materialisti, myönnän. Kuitenkin pidän esimerkiksi rakkautta tärkeämpänä kuin omaisuutta. "Rahalla ei saa rakkautta eikä ystäviä." :haart:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom