Matemaattinen ongelma tai jotain

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nor
  • Aloitettu Aloitettu
Sinun täytyy keittää kananmunaa täsmälleen viisi minuuttia, mutta sinulla on ainoastaan kolmen ja neljän minuutin tiimalasi. Päättele, miten voit mitata viisi minuuttia näiden kahden tiimalasin avulla?

Ezmode :D Ensin kolmen minuutin lasi loppuun ja sitten puolet neljän minuutin lasista.

Onko toi toinen joku kompa? En tajuu tota hiushommaa, ja onko se päivämäärä siis 15.6.2010 vai joku ihan muu? :P

Tiimalasit:

Molemmat tiimalasit samaan aikaan nurin. Kun kolmen minuutin tiimalasi on lopussa on neljässä minuutissa vielä minuutti jäljellä. Se minuutti keitetään ja sitten neljän minuutin lasi ympärpuolin ja keitellään se kokonaan niin saadaan vitonen täyteen. Vähän kovia tulee kyllä mun makuun.

Ryssien hiussekoilut ampuu yli...

Juu vedetään umpimähkään. Sori, koitan olla jatkossa tarkempi. Oikeaa vastausta ei ole vielä tullut. Pistetään vielä pari lisää niin saatte ajan kulumaan huomenna töissä.

Sinun täytyy keittää kananmunaa täsmälleen viisi minuuttia, mutta sinulla on ainoastaan kolmen ja neljän minuutin tiimalasi. Päättele, miten voit mitata viisi minuuttia näiden kahden tiimalasin avulla?

Nyt ei ainakaan ole yksinkertainen menetelmä.

En tiedä saiko näin tehdä mutta palo proppu tän kaa :D.
Molemmat tiimalasit samaan aikaan ympäri, kun 3 minuuttinen lasi on tyhjä niin 4 lasissa on minuutti jäljellä. Käännetään kolmonen ympäri ja annetaan 4. minuutin lasista valua se viimeinen minuutti pois. 3. tiimalasissa on siis kaksi minuttia jäljellä toisella puolella ja toisella puolella yksi minuutti, tää retukka käännetään kyljelleen. Sitten 4 lasi pyörimään ja kun 4 lasi on tyhjä niin se vajaampi puoli 3 minuutin lasista ylöspäin.

E: mietin hetken aikaa ja tajusin kuinka tää "oikeasti" tehdään, ei helkutti että oli yksinkertainen.:wall:

Laitetaan molemmat tiimalasit samaan aikaan valumaan. Kun 3min tiilmalasi on kulunut loppuun on 4min tiimalasissa vielä minuutti jäljellä. Nyt käännetään tämä minuutti valumaan yhdessä 3min tiimalasin kanssa. Kun minuutti on kulunut käännetään 3min tiimalasi vielä kerran jonka kuluttua loppuun on mennyt 5 minuttia.

Edit. Menkää FHJ ja Vindicatif nukkumaan pilaamasta toisten iltaa saatana. :D
;)

Kaksi venäläistä matemaatikkoa tapaa lentokoneessa.
Jos muistan oikein, sinulla on kolme poikaa, sanoo Ivan. Minkäikäisiä he ovatkaan tätä nykyä?
Heidän ikiensä tulo on 36, vastaa Igor, ja heidän ikiensä summa on täsmälleen sama kuin päivämäärä tänään.
Olen pahoillani, Igor, Ivan sanoo, mutta tuo ei kerro minulle poikiesi ikiä.
Anteeksi, minä unohdin kertoa sinulle, että nuorimmalla pojallani on punaiset hiukset.
Hyvä. Nyt kaikki onkin sitten selvää, Ivan sanoo. Nyt tiedän tarkalleen, miten vanhoja kolme poikaasi ovat.
Miten Ivan päätteli poikien iät?

Menee vähän mutuiluks, mut iät olis 2, 3 ja 6. Sen takia hiusjuttu kerrottiin, että se paljastaa, että nuorin poika on yksin sen ikäinen kuin on. Selkeästi sanottu :D
Kolmen luvun tulolla saada 36 ei nyt sit taida olla muita vaihtoehtoja kun ei voi olla esim 2, 2 ja 9..

^
Voisi olla myös 6, 6 ja 1 tai 18, 2 ja 1 tai 1, 3, 12 tai 9, 4 ja 1. Tuo punatukkaisuus siis viittaa ilmeisesti siihen, että 1-vuotiaalla ei ole vielä hiuksia tai jsp, jolloin siis 2,3 ja 6 on oikea vastaus

Ensimmäinen:

Oletetaan, että on kolme kolikkoa. Yhden eri puolille on merkitty kruuna ja klaava, toiseen kaksi kruunaa ja kolmanteen kaksi klaavaa. Pudota kolikot hattuun. Vedä hatusta yksi kolikko ja aseta se pöydälle katsomatta sen kääntöpuolta. Miten todennäköistä on, että kolikon piiloon jäävä puoli on samanlainen kuin esille jäänyt puoli?
50%. Kääntöpuolta ei saanut katsoa, mutta esillä on joko kruuna tai klaava.Klaavan ollessa esillä on mahdollista vaihtoehdot Kruuna/klaava -kolikko ja klaava/klaava. Kruunan ollessa esillä kruuna/klaava ja kruuna/kruuna.
Menikö oikein?

Ezmode :D Ensin kolmen minuutin lasi loppuun ja sitten puolet neljän minuutin lasista.

Onko toi toinen joku kompa? En tajuu tota hiushommaa, ja onko se päivämäärä siis 15.6.2010 vai joku ihan muu? :P

Päivämäärä ei ole oleellinen.

Tiimalasit:

Molemmat tiimalasit samaan aikaan nurin. Kun kolmen minuutin tiimalasi on lopussa on neljässä minuutissa vielä minuutti jäljellä. Se minuutti keitetään ja sitten neljän minuutin lasi ympärpuolin ja keitellään se kokonaan niin saadaan vitonen täyteen. Vähän kovia tulee kyllä mun makuun.

Ryssien hiussekoilut ampuu yli...

Oikein.

Menee vähän mutuiluks, mut iät olis 2, 3 ja 6. Sen takia hiusjuttu kerrottiin, että se paljastaa, että nuorin poika on yksin sen ikäinen kuin on. Selkeästi sanottu :D
Kolmen luvun tulolla saada 36 ei nyt sit taida olla muita vaihtoehtoja kun ei voi olla esim 2, 2 ja 9..

Väärin.

^
Voisi olla myös 6, 6 ja 1 tai 18, 2 ja 1 tai 1, 3, 12 tai 9, 4 ja 1. Tuo punatukkaisuus siis viittaa ilmeisesti siihen, että 1-vuotiaalla ei ole vielä hiuksia tai jsp, jolloin siis 2,3 ja 6 on oikea vastaus

Oikea vastaus on yksikäsitteinen. Mikä on sun vastaus ja perustelut? Siis tuo sinun vastaus on väärä :D.

Kolikkotehtävään ei ole vielä tullut oikeaa vastausta. JN:n vastaus myös väärä.

Jos muistan oikein, sinulla on kolme poikaa, sanoo Ivan. Minkäikäisiä he ovatkaan tätä nykyä?
Heidän ikiensä tulo on 36, vastaa Igor, ja heidän ikiensä summa on täsmälleen sama kuin päivämäärä tänään.
Anteeksi, minä unohdin kertoa sinulle, että nuorimmalla pojallani on punaiset hiukset.
Hyvä. Nyt kaikki onkin sitten selvää, Ivan sanoo. Nyt tiedän tarkalleen, miten vanhoja kolme poikaasi ovat.

Ivan oli itsekkin punahiuksinen ja tuosta hiusten väristä muisti milloin oli käynnyt pöksäyttämässä Igorin emäntää ja sen avulla laskemaan muiden poikien iät. (niin, tuossahan ei kysytä ikää vaan sitä miten Ivan päätteli iän...)

Poikien iät ovat 6,6 ja1. Ikien summa on 13 eli kyseessä on 13. päivä. Ivan ei aluksi pystynyt päättelemään onko iät edelliset vai 2,2 ja 9, sillä senkin summa on 13. Tieto nuorimmasta toi varmuuden.

Oon ite kuullu saman tapaisen arvoituksen aiemmin, mutta siinä vanhin soitti pienoa :D

66% todennäköisyydellä (0,66)
Vai yritinkö ajatella liian yksinkertaisesti? :david:

Niin siis tämähän oli ihan oikea vastaus. Sori, mokasin eilen väsyneenä, kun en itse miettinyt lainkaan vaan luin suoraan kirjasta. Tajusin mokani heti aamulla, mutta en päässyt aiemmin tänne korjaamaan virhettäni. Ja tuohan oli aivan helppo tehtävä, kun tein tehtävänantoon tarkennuksen, joka tekikin tehtävästä sitten liian helpon. Eli ei pitäisi väsyneenä tehdä tällaisia.

Edit. Ja Adriftilta tuli oikea vastaus :).

Oletetaan, että on kolme kolikkoa. Yhden eri puolille on merkitty kruuna ja klaava, toiseen kaksi kruunaa ja kolmanteen kaksi klaavaa. Pudota kolikot hattuun. Vedä hatusta yksi kolikko ja aseta se pöydälle katsomatta sen kääntöpuolta. Miten todennäköistä on, että kolikon piiloon jäävä puoli on samanlainen kuin esille jäänyt puoli?

2/3, eli 66,666...%, siitä yksinkertaisesta syystä että kahdessa kolikossa kolmesta on kaksi samanlaista puolta. Tuntuu kyllä epäilyttävän helpolta, jos meni oikein...

2/3, eli 66,666...%, siitä yksinkertaisesta syystä että kahdessa kolikossa kolmesta on kaksi samanlaista puolta. Tuntuu kyllä epäilyttävän helpolta, jos meni oikein...

Oikein oli, ja se on epäilyttävän helppo mun oman virheeni takia minkä mainitsinkin edellisessä viestissäni. Seuraava:

Poistetaan shakkilaudan vasemmasta alanurkasta ja oikeasta ylänurkasta kummastakin yksi ruutu, eli yhteensä 2 ruutua. Pystyykö jäljelle jäävät ruudut peittämään 31 dominopalikalla (yhdellä dominopalikalla pystyy peittämään 2 ruutua)?

Oikein oli, ja se on epäilyttävän helppo mun oman virheeni takia minkä mainitsinkin edellisessä viestissäni. Seuraava:

Poistetaan shakkilaudan vasemmasta alanurkasta ja oikeasta ylänurkasta kummastakin yksi ruutu, eli yhteensä 2 ruutua. Pystyykö jäljelle jäävät ruudut peittämään 31 dominopalikalla (yhdellä dominopalikalla pystyy peittämään 2 ruutua)?

Teoriassa mahdollista kun 31x2 = 62. Ja shakkilaudassa on 64 ruuutua, ja kun 2 eliminoidaan pois jää jäljelle 62. Mutta käytännössä mahdotonta. Jää 2 tyhjää ruutua aivan sama miten pyörittelee noita palikoita.

Ei pysty

Hyvä threadi! Pistetäänpäs yksi hieman haastavampi ;), vaikka tämä on saattanutkin tulla joillekin vastaan aiemminkin.

Sinulla on ympyrä jonka ala on A. Kuinka moneen palaan kyseinen ympyrä pitää pilkkoa, että voit muodostaa siitä neliön, jonka ala on A?

Hyvä threadi! Pistetäänpäs yksi hieman haastavampi ;), vaikka tämä on saattanutkin tulla joillekin vastaan aiemminkin.

Sinulla on ympyrä jonka ala on A. Kuinka moneen palaan kyseinen ympyrä pitää pilkkoa, että voit muodostaa siitä neliön, jonka ala on A?

Onko pilkottujen palojen siis oltava samanmuotoisia ja -kokoisia? Vähän hankalasti muotoiltu kysymys.

Näppärä pähkinä! Onnistuisikohan kuudella palalla?. Eli ensin leikataan keskeltä karvan verran vajaa suurin mahdollinen neliö (ollaan siis kahdesssa palassa). Tämän ala jää noin 1/3 verran A:sta. Sitten kahdesta "melkein" segmentistä kustakin sopivasti kaksi palasta täydentämään neliön kahta sivua. Jos ei riitä niin sitten pitää ottaa kaksi muutakin "melkein" segmenttiä avuksi ja palasten määrä nousee maksimissaan 10:een.

Älä oo noin ilkee, jooko? :D

Back
Ylös Bottom