Matalapalkka-alat

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Supaman
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
25.3.2003
Viestejä
176
Huomenta itsekullekkin..
Katsoin eilen ajankohtaisen kakkosen keskusteluillan kyseisestä aiheesta ja olisi kiva kuulla muiden mielipiteitä asiasta ja onko kenties palstalla ihmisiä jotka kituuttavat eteenpäin jokapäivä "minimituloilla" Itse nimittäin kuulun kategoriaan tällähetkellä joilla tuo maaginen 1000euroa kuussa tulee käteen josta ohejlmassa juuri höpistiin.
Ja asun pk.seudulla jossa vuokrat ovat kiitettävävissä kantimissa niin riittääkö tuo rahamäärä elämiseen..
juuri todella tarkalla elämisellä saa välttämättömät menot katettua mutta muuhun ei mitn riitä..usein tulee juuri mieleen että tämäkö se on sitä elämää..

eli kun tonnista otetaan 500eskon vuokra,50euroa salia,puhelinlaskut,ruoka jota menee kiitettävästi kuten kaikki tietää,eikä ruoka ole halpaa,saähkölasku,kulut julkisessa liikenteessä eli kuukauden matkakortti, + lisäravinteet niin paljonko jää käteen..nada. ja ois se mukava ihan henkisen hyvinvoinninkin kannalta joskus lomalla reissata muuallakin kun oman paikkakunnan seutumuseossa :itku: saati ostaa uusia kuteita...jne

mutta tilitys riittäköön nyt..:D
kertokaapa omia mielipiteitä tai tosielämän kokemuksia kuinka teillä on rahaa käytössä ja kuinka ne jakaantuu..
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuossa keskustelussa Liberaalien edustaja puhui järkeä. Ei ole mitään järkeä verottaa pienituloisia, kun se sama raha kierrätetään takaisin sitten erillaisina tukina kun raha ei riitä elämiseen.

Tuo rahan kierrätys on kallista byrokratiaa ja maksaa varmasti enemmän kuin sen rahamäärän, jota siirretään taskusta toiseen.

Eli matalapalkka-aloilta verot minimiin tai pois kokonaan.

Mullakin on tuttavia, jotka työskentelevät sosiaali-alalla. ovat kouluttautuneet esim. sosionomeiksi, joka on lukioineen / ammattikoulupohjineen kestänyt 6-7 vuotta. Sen jälkeen he pääsevät nauttimaan hurjasta 1400 euron palkasta, josta jää juuri tuo 1000 euroa käteen. Sillä ei paljon Sailaksen esittämiä opintolainoja maksettaisi.
 
Kattelin kanssa sitä eilistä ohjelmaa ja siinä puhuttiin minimissään 1000 euron käteen jäävästä osasta mutta kun on paljon aloja esim. Kiinteistönhoito,siivous ja vartijat sekä monet muut pienet yritykset joissa duunarille jää käteen se 750-850e ni silläkään ei paljon hurrata.
Tästä summasta kun maksetaan vuokrat yms.. ja pitäs vielä alkaa elämää rakentaa eteen päin :curs:
jotain on pielessä ja pahasti.
Sehän fakta ettei asia koskaan korjaudu mutta pitäähä sitä jostain purnata ja tässä on aihetta
 
On se kumma ettei ihmisten kanssa työskentelystä ja varsinkaan ihmisten hoitamisesta makseta kunnon palkkaa. Insinöörit kyllä tienaavat, mutta esim. amk-pohjaiset sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset eivät. Puhumattakaan yliopiston käyneistä sosiaalityöntekijöistä...
Itse olen kituuttanut erilaisilla sosiaalituilla kohta 10 vuotta. Viikko sitten rapsahti ensimmäinen kunnon palkka tilille, tosin vähennettynä kymmenellä prossalla kun paperit saan ulos vasta parin viikon kuluttua. Olen vain keskituloinen reilun kahden tonnin peruspalkalla, eli palkkakuopassa ollaan täälläkin kun vertaa että työ (psykologi) on samanarvoista kuin lääkärien. Vuosikaudet on yritetty puhua työn vaativuudesta suhteessa palkkaan, mutta kun ei ole kymmenien tuhansien jäsenten ammattiliittoa taustalla niin huono on puhua. Jos mentäisiin lakkoon niin suuret ihmismassat eivät kärsisi kuten lääkärilakossa, itsemurhaprosentti hullujen keskuudessa korkeintaan kasvaisi.
No, minä pärjään tälläkin, mutta kyllä edes sairaanhoitajien palkkaa pitäisi nostaa!
 
tää nyt on kulunut esimerkki mutta menköön:

Itselläni on se tilanne, että lainojen lyhennys + korot + lääke- ja hoitokustannukset sekä tietenkin peruselanto (vuokra, safka etc..) nostaa kuukausittaisen fatan korvauksen reilusti yli tuhannen euron.
Loppukuusta voi sitten hakea jo ruokaseteleitä etc tinkiä. Toki luukulla on vittumaista käydä, mutta onneksi ruuhkan takia nykyään tehdään 3kk sopimuksia.

Mulla ei siis ole kovin helposti kannattavaa töihin meno. Töissä olen toki ollut mutta portsarina satunnaisesti ja silloin kun 3kk soppari on uusittu niin espanjassa´, barcelonassa bouncerina tai pokena.

Asiasta toiseen.

Sinänsä tervehdin Sailaksen esitystä ilolla, sillä ainakin opiskelijoiden kesäduuni aj toimeentulo ongelmat on ohi. Perustuslakia pitäis lähteä muuttamaan jos aiotaan saada joku ryhmä velalla elelijöiksi. Samalla pohdittais tietty ketkä ne muut ryhmät ovat sairaat, kuntoutettavat, työttömät?? Kaikilla on odotuksia tulevaisuuden palkoista.
 
Matalapalkoissakin pätee kysynnän ja tarjonnan laki. Niin kauan kun niihin hommiin kaikki pystyy ja niihin joku suostuu niillä palkoilla niin homma ei korjaannu.
 
Insinöörit kyllä tienaavat
Otappa Nate palkoista vähän selvää... Kädestä suuhun mennään tääläkin.
T: insinööri-renttu
 
Originally posted by Jam
tää nyt on kulunut esimerkki mutta menköön:

Itselläni on se tilanne, että lainojen lyhennys + korot + lääke- ja hoitokustannukset sekä tietenkin peruselanto (vuokra, safka etc..) nostaa kuukausittaisen fatan korvauksen reilusti yli tuhannen euron.

Nii-i, eikö silloin jossakin mättää. Eipä inspaa itseänikään lähteä töihin, kun joutuu itse maksumieheksi. Kyllä työstä pitää kunnon korvaus saaha, että se kannattaa. Tällä hetkellä 850 +140 koulutustuki kuussa käteen, eikä tartte päätä vaivata.

Nate, on se kumma kun insinöörit tienaa. Sattuu olemaan omakohtaista kokemusta tuosta asiasta. Kerroppa minulle paljonko mielestäsi kolmen vuoden työkokemuksella olevalle insinöörille maksetaan. Ja uskotko sen olevan paljonkin yli oman tienasi (oli jotain +2000 euroa)? Edit: HCG ehtikin ensin..
 
Kuten Liberaalien edustaja eilisessä keskustelussa asian hyvin ilmaisi, niin työntekijän tulisi tuottaa oma palkkansa ja mielummin vielä vähän ylimääräistä voittona firmalle, jossa työskentelee.

Tämä pätee hyvin yksityisellä sektorilla. Mutta sitten on myös töitä, joiden tekemisen arvoa ei voida suoraan mitata rahassa. Nämä on juuri näitä sosiaali ja terveydenhuolto -aloja.

Voidaan toki ajatella, että jos nyt sijoitetaan euro sosiaalialaan ennaltaehkäisevään työhön, esim. syrjäytymisen ennaltaehkäisemiseksi, niin se tuo 10 euron säästön kymmenen vuoden tähtäimellä. Mutta kun kukaan ei tunnu jaksavan nykymaailmassa ajatella näin pitkälle. Maksimi, jota tulevaisuutta jaksetaan ajatella tuntuu olevan yksi vaalikausi.

Näyttää usein siltä, että samat ihmiset jotka kommentoivat matalapalkka-aloja argumentein, että ei ole mikään pakko ottaa työtä vastaan nälkäpalkalla, niin toisaalta myös sanovat, että he eivät halua maksaa "loisijoiden" elämää, kun heille ei edes kaikki työ kelpaa....minusta aikamoinen paradoksi...
 
Sailas on ehkä hieman vieraantunut matalapalkkaisten
todellisuudesta...

Näin taloustieteen peruskurssin tiedoilla pääteltynä
voisi ajatella, että...

Jos palkat on matalat ja verot siinä välissä pienet
niin on tietysti helppo työllistää. Näin voidaan
periaatteessa saavuttaa korkea työllisyysaste.
Tämä myös hillitsee veroasteen kasvua.

Jos tulot on niin pienet että niillä ei elä niin ei
sekään oikein vetele. Kolme työtä ja pitkä päivä
ei ole herkkua.

Ammattiliittojen tavoitteena on pitää palkkataso
mahdollisimman korkeana sillä ehdolla ettei yritykset
kärsi liikaa ja mene konkurssiin. Kyseessä on kompromissi.
Ne joilla on töitä, hyötyvät. Ne joilla ei, kärsivät.
"Korkea" sopimusten mukainen palkka pitää osan
porukasta pois töistä.

Työttömyysaste on liitoille pelote joka estää
vaatimasta liikoja. Nousukausina ja menestyvillä
aloilla (esim. it-sektori tässä taannoin) yritykset toisaalta
haluavat maksaa enemmän työvoimasta ja palkat
liukuvat ylöspäin.

Ainakaan vielä ei ole löytynyt semmosta gurua joka
voisi tehdä perustellun selkeän valinnan tupomallin
ja paikallisen sopimisen välillä. Kummassakin on
puolensa. Tuloerojen kasvattamisen vaikutuksia
työllisyyteen on hyvin vaikea ennakoida. Hyvinvointierot
kasvavat varmasti.

Näin punamullan aikakaudella tuskin on odotettavissa
mitään radikaaleja muutoksia yhtään mihinkään.
Ehkä hyvä niin...
 
Originally posted by Omna
Näyttää usein siltä, että samat ihmiset jotka kommentoivat matalapalkka-aloja argumentein, että ei ole mikään pakko ottaa työtä vastaan nälkäpalkalla, niin toisaalta myös sanovat, että he eivät halua maksaa "loisijoiden" elämää, kun heille ei edes kaikki työ kelpaa....minusta aikamoinen paradoksi...
Elämä on täynnä valintoja. Oletko oikeasti sitä mieltä että ainoat mahdollisuudet on joko ottaa vastaan matalapalkka työtä tai ruveta tuilla eläjäksi?
 
Originally posted by Jortsu
Elämä on täynnä valintoja. Oletko oikeasti sitä mieltä että ainoat mahdollisuudet on joko ottaa vastaan matalapalkka työtä tai ruveta tuilla eläjäksi?

Ei toki ne ole ainoita mahdollisuuksia sinulle tai minulle. Mutta ne voivat olla ainoita mahdollisuuksia joillekin, joille ei ole käynyt tasan onnenlahjat.

Sitä mieltä todellakin olen!
 
Originally posted by Jortsu
Elämä on täynnä valintoja. Oletko oikeasti sitä mieltä että ainoat mahdollisuudet on joko ottaa vastaan matalapalkka työtä tai ruveta tuilla eläjäksi?

Voihan sitä tietty myös ottaa vastaan hyväpalkkaista työtä. Pistää vaan työnhakulomakkeeseen halutuksi työksi kunnanjohtajan ja toimitusjohtajan. Sillähän siitä selviää.

Toinen vaihtoehto on tietysti ymmärtää lopettaa oma hyödyttömyytensä. Sitäkö tässä nyt ajetaan takaa?
 
Hmm... Monestihan matalapalkka-alat mielletään ns. kutsumusammateiksi joiden edustajien ei oleteta heittäytyvän hankaliksi. Tai jos tekevät, niin sitten syyllistetään rankasti.

Jos esimerkiksi sairaanhoitajien, opettajien yms. palkkoihin halutaan koskaan kunnon muutosta sen naurettavan 1,9 % korotuksen/vuosi lisäksi, niin pitäisi olla todella häikäilemätön esimerkiksi AKT:n tai lääkäreiden tapaan.

Koko maan hoitsut kerralla lakkoon, päiväködit kiinni ja koulut kiinni koko maassa ylioppilaskirjoitusten alla. Tosin vajaan kymmenen vuoden kokemuksen perusteella olen huomannut ettei kyseisten liittojen johdolla ole munaa moiseen, uhkaillaan vaan ja suostutaan lopulta huonoihin sopimuksiin.
 
*hieroo karvaisia käsiään innosta hykerrellen ja odottelee taas yhtä poliittista väittelyä/kinastelua Omnan ja Jortsun välillä* :D

Muita aloja en osaa vertailla kuin open hommia ja IT-alaa, koska niillä olen työskennellyt ja tunnen aika monta teekkaria, pari opistoinsinööriä ja muutaman DI:n. Nähdäkseni suurin osa insinööreistä ei tienaa kovin paljoa enempää kuin esim. opettajat. Eroa voi olla DI:n hyväksi ehkä 200-300€/kk, mutta so not. Ero tasoittuu kummasti siinä, että opettajilla on n. kolminkertaisesti palkallisia lomia vuodessa verrattuna insinööreihin tai melkein kehen tahansa. Mun mielestä vain ala-asteen ja päiväkotien opettajilla on turhan matalat palkat, muuten opettajien palkat ovat ihan kohtuullisia.

Jos taas puhutaan matalapalkka-aloista, niin en ihmettele yhtään, että esim. siivojaksi ei kovin moni halua. Työ on raskasta ja palkka naurettavan pieni. Siitä vielä verot (tosin pienet, koska palkkakin on pieni, mutta kumminkin) pois, niin ei paljoo naurata. Exä oli vähän aikaa siivoojana ja sen perusteella olen hyvilläni, että ei ole niitä hommia ite tarvinnut ikinä tehdä. Jos verotusta aiotaan keventää, niin mun mielestä progressiivisesti sitten ja siten, että prosenttimääräisesti selkeästi enemmän kevennettäisiin n. 1000-1500€/kk tienaavien veroja (esim. 3-4%), suurempituloisille (eli vaikkapa 3000€/kk tai enemmän tienaavat) riittäisi esim. 1% tms. alennukset. Nuo lukemat täysin maallikon mielipiteenä ja hatusta vedettynä, joten kellään ei liene syytä niistä provosoitua. ;)

Aika paljon eläminen on myös kustannuksista kiinni, ei pelkästään tuloista. Tätä ei moni ajattele, vaan asenne on enemmänkin "No onhan sitä PAKKO olla auto! En mä VOI puhua vähempi kännykkään! Mun on PAKKO päästä baariin niin ja niin usein! Mä EN KYKENE syömään yhtään halvemmalla!" yms. Pitäisi oppia ajattelemaan, että enempi ei aina ole parempi, karsiakin voi useimmiten.
 
Aikamoista kitumista on tää vuosi ollut rahan suhteen kanssa. Kiitos kuuluu mm. Kelalle, tuolle ihanalle laitokselle, mikä on ahneempi kuin verottaja. Tukea ei kauheasti herunut syksyllä kun oli ollut kevään aikana niin hiiiiiirmuisen suuret tulot. Tein pari päivää viikossa töitä ja kesän tietysti. No itsepä oon valinnut opiskelun, kukaan ei kai kieltänyt mennä töihin suoraan vaikka peruskoulusta.

Ja Natelle, ei ne insinöörit hirmuisia tunnu tienaavaan. Itse valmistun DI:ksi ja saan varmaan vain haaveilla liiton mukaisista palkoista. Eipä oikeastaan kukaan valmistuneista kavereistanikaan oikeen suuria liksoja saa. Tuntuu ainakin täällä Tampereen seudulla olevan monilla yrityksillä palkkakartelli keskenään. Ja mikä sitten on paljon, voipi olla että 2000 € / kk on kuukaudessa on kiven takana valmistumisen jälkeen. Tuntuu melkoisen pieneltä sen rinnalla, että koulutus kestää viitisen vuotta ja työkin nyt on siinä määrin vaativaa ettei tekijää voi ihan suoraan kadultakaan repäistä, ei tosin moneen muuhunkaan työhön, vaikka niihin tuo perehdyttämisaika voipi olla lyhempi. Tulipahan tilitettyä ja taidankin pyrkiä Saksaan töihin niin ei tarvi valittaa palkasta...

Ai niin, toi kaikki tilitys ei ollut sulle Nate. Vain oma näkökulmani kertomaasi asiaan, että insinööreillä on hirveeeeet palkat. Siinä olen ihan samaa mieltä, että hoitoalan palkat ovat melkoisen pienet työn raskauteen nähden. Toisaalta, siellähän palkanmaksajana on valtio? Se nyt ainakin pudottaa osaltaan liksaa.
 
Jaaha - insinöörien keskipalkat lienenvät hieman yli 3000 E per kk, erona muihin ammatteihin lienee suuremmat tuloerot eli omalla tekemisellä ja osaamisella pystyy hyvin vaikuttamaan peruspalkkaansa...10-15 v työkokemuksella palkka voi olla mitä vain välillä 3000 - 10000 E per kk
 
edellisiin kommentoiden

Matala- ja keskituloisten verotusta tuskin on järkevä keventää jos jostain halutaan verotulot kerätä. Kyllä ne suurimmat ryhmät eniten tuottaa verotuloja. Suurituloisia on kovin pieni prossa, joten heidän verotuotoilla ei ole juurikaan merkitystä. Eli tässä mielestäni se tilkkutäkki näkyy. Siirretään käsi taskusta toiseen, mutta veroaste sekä kiilan pituus, että sen leveys pysyy matala ja keskituloisilla.

Nykyinen tilanne sopii tupopöytään mitä mainioimmin. Korkea työttömyys on loistava käsikassara.
 
Originally posted by sama
Jaaha - insinöörien keskipalkat lienenvät hieman yli 3000 E per kk, erona muihin ammatteihin lienee suuremmat tuloerot eli omalla tekemisellä ja osaamisella pystyy hyvin vaikuttamaan peruspalkkaansa...10-15 v työkokemuksella palkka voi olla mitä vain välillä 3000 - 10000 E per kk

Näin, ja aloittavalle insinöörille se todella harvoin yltää vielä edes tuonne 3000e tasolle. Nousupotentiaalia toki on sitten ajan ja näyttöjen myötä.
Se Ollilan Markka-aikainen "inssille riittää kymppitonni kuussa" -politiikka ei niin kovin kaukana todellisuudesta monelle ole.

Edit: todetaan jälleen kerran, että todellakin nämä liittojen ja muiden tahojen määrittämät "minimipalkat" tai "palkkaraamit" harvoin toteutuvat vastavalmistuneelle, mikä mielestäni on järkevää, mutta tuottaa kovan pettymyksen monelle kauan kouluttutuleelle, joka odottaa heti valtaisaa mammonrvirtaa.
Peruspalkalla liikkeelle ja osaamisen ja näyttöjen myötä sitten maksetaan sille kuka sen ansaitsee. Harva vastavalmistunut on saman tien tuottava työntekijä yritykselle.
 
Back
Ylös Bottom