massanlisääjät ja ajoitus

Pohdiskelin tässä miten kannattaa ajoittaa lisäproteiinin nauttiminen, yleisesti kai ajatellaan; aamuisin, ennen ja jälkeen treenin sekä illalla nukkumaan mennessä otettavaa ravintolisää.

Käytän tällä hetkellä Fastin massaa, olen kuitenkin sen verran köyhä etten voi käyttää lisäprotskua kuin kerran kaksi päivässä.

Mitä olette mieltä, valitsenko treenin jälkeen drinksun ja toisen nukkumaan mennessä?

Muuten pyrin kattamaan proteiinin tarpeen pääasiassa raejuustolla. (n.64g pro/pvä.) oma paino tällä hetkellä 91 kg. pituus 196.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minä olen sitä mieltä että käytä tuo massa köyhän miehen palautusjuomana reenin jälkeen ja syö ruokaa.

siis täh? Saatko päivässä vain 64 grammaa protskua, vai otat tuon verran raejuustosta? Paljos saat protskua yhteensä. Ja käytätkö Massaa lisäprotskuna? Lisäproteiiniksi on parempia ja halvempia vaihtoehtoja.

Siis ihan oikeasti, pakkohan sun on muutakin syödä kuin 2 purkkia raejuustoa päivässä. Eihän tuossa voi olla päivän ainoat ruokailut?

Niin se 64g. on raejuuston osuus. Ruokavalioni on runsas ja monipuolinen mutta hyväksi ja merkittäväksi proteiinlähteeksi lasken vain raejuuston.

Originally posted by Kotiaurinko
Niin se 64g. on raejuuston osuus. Ruokavalioni on runsas ja monipuolinen mutta hyväksi ja merkittäväksi proteiinlähteeksi lasken vain raejuuston.

Siis et syö lihaa, kalaa, kanaa, juustoa, maitotuotteita? Jos viitsit laittaa noin keskimääräisen ruokavalion, niin sais jotain käsitystä.

OK, on kai syytä vähän täsmentää mitä ruokavalioni sisältää.

Pavut, tofu, viljatuotteet, kasvikset, vihannekset...

Sovellettu ruokavalio, en ole vegaani koska käytän raejuustoa ja lisäravinne puolella mm. heraa, mukaanlukien joitain herkkuja.

Kyllä se painon ja voiman lisäys näilläkin eväillä onnistuu, proteiinin saantiin vain pitää panostaa tavallista enemmän ja onhan se vaikeaa itse kullekin.

Originally posted by Kotiaurinko
Sovellettu ruokavalio, en ole vegaani koska käytän raejuustoa ja lisäravinne puolella mm. heraa, mukaanlukien joitain herkkuja.

Kyllä se painon ja voiman lisäys näilläkin eväillä onnistuu, proteiinin saantiin vain pitää panostaa tavallista enemmän ja onhan se vaikeaa itse kullekin.

Mites muna ja kala? Olisiko mahdoton syödä pari kertaa viikossa lohta? Ja pari kertaa munaa? Ja toi massa on surkea "lisäproteiini", sillä siinä on niin paljon maltoa. Kun kuitenkin syöt oikeaa(jos nyt tofua voi siksi kutsua) ruokaa, olisi parempi ottaa elimistön tarvima valkuainen proteiinijauhosta, ei massanlisääjästä. Jos otat 200 grammaa massaa päivässä nousee proteiinin saanti vasta 126 grammaan päivässä ja kalorimäärä nousee samalla lähes 800 kcal. Kyllä kai tuolla voi sitten jo saada jotain aikaan, kun syöt kuitenkin papuja ja tofua.
Mutta sinuna ottaisin mieluummin mahdolliset lisäkalorit jostain muusta kuin maltosta.

Ota proteiinia heti kun heräät, reenin jälkeen ja illalla ennen nukkumaan menoa. Massaa ei kannata juoda ennen nukkumaan menoa, mieluummin raejuustoa ja öljyä. Jos heräät sanotaan 7.00 ja menet nukkumaan 11.00, niin ota sitä massaa vaikka klo 12 ja 17. Jaat ne tasaisesti päivän ajalle.

Tiedätkö paljonko saat päivässä kaloreita? Kehittymisen kannalta tosi oleellinen juttu varsinkin kun pelaat noin vähillä proteiineilla.

Kiitos hyvistä vinkeistä.

Olen pitkälti eettisistä syistä kasvisruokavaliolla, sen vuoksi lohen tai kananmunan mukaan ottaminen ruokavalioon on pois suljettu vaihtoehto.

Täytyy tehdä laskelmia ja sen jälkeen muutoksia päivittäiseen energiansaantiin.

Tiedättekö hyviä sivustoja joissa ohjeita bodausta tukevan ruokavalion muodostamiseen, sekä mahdollisia taulokoita eri ravintoaineiden energia määristä?

Vielä tofusta muutama sananen;

TOFU on
-erinomainen valkuaisainelähde sisältäen 8 tärkeää aminohappoa
-kalsiumpitoista, keskimäärin 150 mg - 350 mg/100 g vs. maito 123 mg/100 g, erittäin tiivis kalsiumsulfaatilla juoksetettu tofu saattaa sisältää jopa yli 680 mg kalsiumia 100 grammassa!
-kolesterolitonta ja näin ollen sydänystävällistä
-vähärasvaista, rasvapitoisuus 2 - 10 % riippuen tofulaadusta
-laktoositonta ja kaseiinitonta, sopii maitoallergikoille ja laktoosi- intolerantikoille
-hyvin sulavaa, ei aiheuta ilmavaivoja
-lisäaineetonta
-luontoystävällistä

Täältä löydät kaiken tarvitsemasi. Tai no vaaka on myös aika tarpeellinen. Kyllähän tuo tofu on varmaan ihan ok, jos sitä pystyy syömään, mutta siinä on aika vähän valkuaista. Mutta laske tosiaan noi kalorit. Tuosta ravinnosta saat varmasti tarpeeksi infoa palstalta. Ja ensi kerran kun ostat lisäravinteita, osta heraproteiinia ja erikseen maltoa, voit sitten nostaa proteiinin saantiasi ilman aivan turhia kaloreita. Otat ne hiilarit vaikka riisistä. Eikä soijakaan mikään huono proteiinivaihtoehto tilanteen huomioden. Ja onpahan halpaa.

Ja voisit laittaa ihan kokonaan vaikka yhden päivän kaikki syömiset esille, niin vois niitä vähän katella. Myös ruoka-ajat. Siitä sitä tilannetta pystyisi arvioimaan kunnolla.

Hommaa luontaistuotekaupasta soijaproteiinijauhetta (proteiiniä >80%,kysy myyjältä) Otat sitä kun on tarvis(vaikka jugurtin seassa).

Kuntoiletko? Miten? Jos, niin pro.tarpeesi kasvaa aikalailla.

Itse laskisin noiden kasvispro.lähteiden(pavut, viljat(soija on eri (=parempi)asia)) pro.:sta n. 50%

Olen itse 98kg (185cm) vegaani, ja paivittainen proteiinimaara on yleensa jossain 200-250 gramman paikkeilla. Ehka 50-60 grammaa tasta tulee lisaravinteista ja muut on ihan ehtaa ruokaa - toivottavasti ei tuu heti vitseja siita miten vegaani ei voi syoda oikeeta ruokaa ;)

Tavallisen soija, papu, linssi ja erilaisten jyvatuotteiden lisaksi syon paljon pahkinoita ja siemenia, siis en yleensa kylmiltaan vaan esimerkiksi leivan paalle laitan tahinia (sesamin siemenista tehty levite, noin 30% proteinia ja hyva vitamiinien ja kivennaisten lahde), teen erilaisia levitteita myos itse, tai joskus jopa murskaan siemenia ja teen niista hyvia proteiinirikkaita juomia. Sit tietty maapahkinalevite on kanssa hyva, erityisesti omien proteiinipatukoiden tekemiseen!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom