Tomin kanssa samaa mieltä siinä mielessä, että kyllä eri liikkeet aktioivat lihaksia eri tavoilla, mutta kuinka suuri merkitys sillä on on sitten taas eri juttu
Monipuolisella treenillä liikkeitä vaihdellen tämä homma hoituu suurimmalta osalta itsestään, ja jo mainitulle genetiikalle ei hirveästi voi vaikuttaa :(
Mutta se pohjelihasesimerkki ei ehkä ollut ihan paras mahdollinen esimerkki, koska kyseessä on kaksi täysin eri lihasta jotka pääasiassa aktivoituvat, leveä kantalihas kun tehdään polvet koukussa ja kaksipäinen kantalihas kun tehdään seisten.
---------
Alkuperäiseen kysymykseen..
Itse suosin enimmäkseen "massaliikkeitä", mutta eihän kukaan varmaan pelkästään näihin luota, esimerkiksi selkätreeni joka koostuu mavesta, kulmasoudusta ja chins on luultavasti monelle liian rankkaa (ainakin minulle :D ) , tähän vaikuttaa tietysti millaiseen treeniin on tottunut, kuinka kauan on treenannut jne.
Tärkeintä on kuitenkin saada sen tunteen, että nyt on paukut lopussa.
Kokonaisvaltaisten liikkeiden mukanaan tuova suurempi oma kasvuhormonituotanto verrattuna eristäviin liikkeisiin on mös varteenotettava tekijä tässä keskustelussa. Itse sillä prinsiipillä, "massaliikkeitä" niin monta kun jaksaa kunnolla sitten yks eristävä liike päälle (jos löytyy voimia siihen). Ja olkapäätreenissä tämä tarkoittaa yks prässiliike mun tapauksessa.