Vähän minua häiritsee tuo, että nyt Marko puhuu käyttäneensä hyvin maltillisia annostuksia lääkkeitä. Aiemmin on kertonut, et on mennyt parin omakotitalon verran rahaa roinaan ym. Ja ainakin tuossa The Return-dvd:llä on niin turvoksissa pää, että ei liene ihan pienistä määristä kysymys.
Markon blogista 2007
" Haluaisin tässä tuoda esiin erään seikan dopingiin liittyen. Moni tuntuu tietävän, kuinka paljon olen käyttänyt, ja aina sanotaan, ettei kannata verrata ammattilaisten ja amatöörien määriä. Luuleeko porukka tosiaan, että lääkkeiden käyttömäärä riippuu ammattilaisuudesta/amatööriudesta? Esimerkiksi valmistautuessani v. -97 Grand Prix:in, jolloin kuntoni oli mielestäni paras koskaan, käytin aivan yhtä paljon/vähän kuin mm. eräät sen vuoden alle 90kg valmistautuvat SM-kilpailijat. Se siitä asiasta, niin että kovaan kuntoon pääsemiseen vaaditaan paljon muutakin kuin dopingia.
Myöskään sairauteni ei johdu pelkästään hormoneiden käytöstä (huom. lähes 20 v. munuaislääkärinä toimineen lääkärin mielipide), vaan monesta muustakin seikasta. Varmasti ne kuitenkin ovat välillisesti munuaisiin vaikuttaneet, mm. nostamalla verenpainetta.
Mitä tulee geeniperimään, on minulle jo lapsena äitini mukaan todettu, että munuaiset ovat heikot. Sen lisäksi äitini veli on kuollut munuaisvaivoihin nelikymppisenä 70-luvulla, ja isäni sisko menehtyi alle 50 vuotiaana munuaissyöpään. Niin että tiedäpä sitten näistä.
Kaikille, jotka douppaavat, suosittelen säännöllisiä lääkärintarkastuksia. Juuri verenpaine on erittäin tärkeä, se vaikuttaa niin moneen asiaan ja tuhoaa tehokkaasti munuaisia.
Vielä yksi ikävä esimerkki. Eräs voimailija oli kärsinyt pitkään kovasta päänsärystä ja oli syönyt siihen suuria määriä Buranaa. Päänsärky oli johtunutkin korkeasta verenpaineesta, ja se yhdessä Buranan kanssa oli saanut munuaiset siihen kuntoon, että kaveri oli joutunut suoraan dialyysiin ensimmäiseltä vastaanotolta. Pitäkää huolta itsestänne ja ystävistänne!"