BB PRO Marko Savolainen

Mutta ootko koskaan treenannut tuplatreenejä??

Niin, sitä minäkin.
Kyllä olen tainnut joskus kokeilla, mutta ei oikein palvele natuharrastelijan tavoitteita, mutta huvin vuoksi tämäkin kokeiltiin. Mun näkemyksen mukaan saisi varmaan treenata triplatreenejäkin, että voitaisiin puhua jostain samantason ponnistelusta kuin kovemmissa urheilulajeissa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Muuten samaa mieltä, mutta ei se amk-tutkinto kuitenkaan työpaikkaa takaa. Etenkin kun näillä kouluilla on tärkeämpää saada oppilas ulos (että saa rahat valtiolta), kuin varmistaa että se oppilas oikeasti osaakin jotain. Sillä on kuitenkin aika paljon merkitystä onko se oppilas heitetty ulos vitosen papereilla vai kakkosen.
Juu ei takaa, mutta on se parempi lähtökohta ku peruskoulupohja

En tiiä muista aloista, mutta ainakaan iteltä ei ole koskaan arvosanoja kyselty. Työllistyin koulunpenkiltä suoraan vakituiseen työsuhteeseen ja vaihdoin 5v jälkeen nykyiseen firmaan. Koskaan ei ole tarvinnut todistusta kaivaa esiin mihinkään, varsinkaan arvosanoja ei ole kukaan kysynyt. Kyllä sen Theseuksesta näkee onko paperit vai ei
 
Tähän voidaan todeta se, että joka väittää maantiepyöräilyä maailman vaativammaksi lajiksi, ei ole taatusti kokeillut koskaan pidempiaikaista ryyppäämistä.
Hyvää uutta vuotta. Voima olkoon kanssanne myös ensi vuonna.

Pitää paikkansa, mutta jos ryyppääminen jätetään laskuista, niin näkisin että esimerkiksi Tour de France on vaativampi kilpailu mitä Mr.Olympia.
 
Kyllä olen tainnut joskus kokeilla, mutta ei oikein palvele natuharrastelijan tavoitteita, mutta huvin vuoksi tämäkin kokeiltiin. Mun näkemyksen mukaan saisi varmaan treenata triplatreenejäkin, että voitaisiin puhua jostain samantason ponnistelusta kuin kovemmissa urheilulajeissa.
Joo, siis sarkasmilla mä alunperin tuon kirjoitinkin, kun mun mielestä on niin naurettavaa kun aina joku tulee hokemaan että ei ole treenannut tuplatreenejä/ "kunnolla"/ "kovaa" jos ei pidä bodausta "kovimpana" lajina.
 
Juu ei takaa, mutta on se parempi lähtökohta ku peruskoulupohja

En tiiä muista aloista, mutta ainakaan iteltä ei ole koskaan arvosanoja kyselty. Työllistyin koulunpenkiltä suoraan vakituiseen työsuhteeseen ja vaihdoin 5v jälkeen nykyiseen firmaan. Koskaan ei ole tarvinnut todistusta kaivaa esiin mihinkään, varsinkaan arvosanoja ei ole kukaan kysynyt. Kyllä sen Theseuksesta näkee onko paperit vai ei
Juu on toki parempi lähtökohta. Muistelin vaan omaa kouluaikaa kun sitä väänsi pää punasena useampi kymmentä sivua aiheesta ja sitten samalla luokalla ollut henkilö sutaisi jonkun 15 sivun haistapaska opparin jonka olisi kyennyt kirjoittamaan keskiverto 10vee ja sai paperit ulos. 💁‍♂️
 
Aina vähän hymyilyttää ne "hardest sport ever" -kommentit. Jalkaprässissä ähistään pari kymmentä sekuntia ja sitten oli niin rankkaa pääkopalle, että.

Aiheesta: toivotaan Makelle terveellisempää, vähemmän riippuvuuksien ohjaamaa, tulevaa vuotta!
Toivotaan että Marko selviää tuosta tilanteesta hengissä eikä stressata käykö se töissä.
 
Hiihtäjät paiskii treenitunteja sen 900-1200 vuodessa. Bodarit maailman huipulla treenaa keskimäärin sen viisi kertaa viikossa. Hiihto vaatii kropalta ja pääkopalta about kymmenen kertaa enemmän mitä kehonrakennus jos meinaa maailman huipulla pärjätä. Näitä lajeja ei voi verrata toisiinsa millään mittapuulla.
Samaa mieltä, mutta täytyy muistaa että bodaukseen liittyy joitain haastavia juttuja kuten mm kisadieetti, jota hiihdossa ei tarvita.
 
Hiihtäjät paiskii treenitunteja sen 900-1200 vuodessa. Bodarit maailman huipulla treenaa keskimäärin sen viisi kertaa viikossa. Hiihto vaatii kropalta ja pääkopalta about kymmenen kertaa enemmän mitä kehonrakennus jos meinaa maailman huipulla pärjätä. Näitä lajeja ei voi verrata toisiinsa millään mittapuulla.
Älä rupee; bodaus vaatii sisäelimiltä enemmän kuin mikään laji.
 
aika turha sitä on antaa jotain mielipiteitä mikä on löysä ja mikä kova laji jos ei ole itsellä kokemusta. Kehonrakennuksesta erilaisen moniin lajeihin tekee se ruokavalion noudattaminen. Joudut jatkuvasti tapella kehoa vastaan kun se joko haluaa lisää ruokaa tai vastaavasti ei halua enää murustakaan ja sitä on vaan ängettävä.
 
Mä oon tota kans miettiny, et jos bodailu lähtökohtaisesti (tai siis väitetysti) vaatii kuria ja kovaa luonnetta (l. säkrifais/dedikeissön), niin miten jonkun korkeakoulututkinnon tai edes amiksen suorittaminen voi olla niin helvetin vaikeeta? Ei ihan kamalasti vaadi paneutumista, et saa paperit ulos ja on sit edes joku pohja hakea töitä. Toki mukavuudenhaluiselle voi olla helpompi jäädä ovelle tai vartiointiliikkeen myyntimieheksi.
 
aika turha sitä on antaa jotain mielipiteitä mikä on löysä ja mikä kova laji jos ei ole itsellä kokemusta. Kehonrakennuksesta erilaisen moniin lajeihin tekee se ruokavalion noudattaminen. Joudut jatkuvasti tapella kehoa vastaan kun se joko haluaa lisää ruokaa tai vastaavasti ei halua enää murustakaan ja sitä on vaan ängettävä.
Harrastustasolla kehonrakennus eroaa täysin muista lajeista.Kuinkä moni kuntourheilija esim .kestävyysurheilussa lyö roinaa perseeseensä ja joutuu loppu elämänsä korvaushoitoon.Ei kukaan lajin takia.Itse natuna harrastanut monia lajeja jopa kilpaillut ja tää keskustelu välillä huvittaa.Tuolla tubessa löytyy suomalainen huippukehonrakentaja kuka coopperissa juoksi 2000 metriä ja oli puoli kuollut.Siinä läähättäessään suorituksen jälkeen totesi ettei kehonrakennus ole urheilua vaan missikisa.Keskiverto varusmiehen suoritus nykyään on jotain 2350 metriä.Että tää 2000 m oli aika säälittävä
suoritus.
 
Mä oon tota kans miettiny, et jos bodailu lähtökohtaisesti (tai siis väitetysti) vaatii kuria ja kovaa luonnetta (l. säkrifais/dedikeissön), niin miten jonkun korkeakoulututkinnon tai edes amiksen suorittaminen voi olla niin helvetin vaikeeta? Ei ihan kamalasti vaadi paneutumista, et saa paperit ulos ja on sit edes joku pohja hakea töitä. Toki mukavuudenhaluiselle voi olla helpompi jäädä ovelle tai vartiointiliikkeen myyntimieheksi.
Koska se vaatii täysin eri ominaisuuksia. Vähän sama kuin moni sotilas on sanonut, että siviiliin palaaminen oli kovempi pala kuin rintamalla olo.
Jos kaikki on vuosia pyörinyt treenaamisen ympärillä, työ- ja opiskeluympyöissä moni on ihan boltsi hukassa. Siihen on sekä fysiologisia että psykologisia syitä. Olin itse siinä montussa ja ilman tukiverkostoa olisi ollut tosi vaikea sopeutua normielämään.
 
Koska se vaatii täysin eri ominaisuuksia. Vähän sama kuin moni sotilas on sanonut, että siviiliin palaaminen oli kovempi pala kuin rintamalla olo.
Jos kaikki on vuosia pyörinyt treenaamisen ympärillä, työ- ja opiskeluympyöissä moni on ihan boltsi hukassa. Siihen on sekä fysiologisia että psykologisia syitä. Olin itse siinä montussa ja ilman tukiverkostoa olisi ollut tosi vaikea sopeutua normielämään.

Niin eli pää on enemmän tai vähemmän pehmee. Just tätä mä oon ihmetelly.
 
Pistetääs vähän toisenlaista arviota kaiken tämän synkistelyn väliin 😜 Meinaan eräs asia tuntuu useimmilta tuomiopäivän ennustajilta unohtuvan. Make on varsin sitkeä sissi ja omaa teräksen lujan elimistön. Vuosikymmenten rankka roina- ja huumehistoria takana ja munuaisetkin sökönä mutta mies on silti ihmeen hyvässä kondiksessa 50 vuotiaaksi. Ei näytä naamaltaankaan mitenkään ikäistään vanhemmalta ja silloin kun sattuu olemaan selvin päin niin salitreenikin luontuu vähintäänkin kohtuullisesti. Kehonrakennus on kova ja kuluttava laji ilman huumeitakin ja aika moni Makea nuorempi ja vähemmän epäterveitä elintapoja noudattanut kehoilija on jo mullan alla. Jos Make joskus pääsee huumeista eroon niin ties vaikka eläisi hyvinkin pitkän elämän. Mikään mahdottomuus ei tosin ole sekään että elää pitkään vaikkei huumeita lopettaisikaan. Geenit on ihmeellinen asia ja Makelle on selvästikin valikoitunut geenipoolista paras A-luokka :rock:
 
Viimeksi muokattu:
Toivotaan porukalla Makelle nyt parempaa tulevaa vuotta ja päihteetöntä sellaista. On ollut kamala seurata tätä menoa, on oikean syvältä riipaissut ja pahaa tehnyt, mistä varmasti johtuu kirjoittelun negatiivinen sävy. Mutta nyt tuleva vuosi toivottavasti kohtelisi Markoa paremmin!

Make on varmasti jo kärsinyt tarpeeksi, että olisi ansainnut rauhallisen loppuelämän.
 
Pääosin parhaat urheilijat on kyllä täysammattilaisia, melkeinpä lajista riippumatta. Toki osa hoitaa myös opiskeluja, varsinkin ne, jotka tietävät jo lähtökohtaisesti, etteivät tule kovin paljoa tienaamaan. Kuriositeettina esim. aitajuoksija Nooralotta Neziri, joka oli kauppatieteiden maisteri jo 26-vuotiaana. Painonnostaja Anni Vuohijoki opiskeli siinä uransa ohessa Diplomi-insinööriksi ja lääkäriksi. Keihäänheittäjä Tero Pitkämäki oli sähköinssi 24-vuotiaana. Parhaat saavutukset urheilussa tulivat sen jälkeen. Talvilajien harrastajilla on haastavampaa, koska kilpailukausi on silloin kun koulutkin on auki.
Ne ihan parhaat ovat kuitenkin, ainakin osan urastaan, ihan ammattilaisia eivätkä silloin juuri muuta tee. Ei ole Pitkämäkikään paljon sähköinssin töitä tehnyt. Kyse ei ole harjoittelun määrästä vaan siitä palautumisesta.
ps. Eri urheilulajien vertailu on aika turhaa, vaikea sanoa mikä on "kovin". Harjoitteluun menevät tuntimäärät eivät ole ainoa mittari. Omasta mielestäni esim. uinti vaatii uskomatonta viitseliäisyyttä, aina ne samat kaakelit harjoittelit missä harjoittelit. Jostain luin, ettei Jani Sievinen uransa jälkeen suostunut vapaaehtoisesti hyppäämään altaaseen. Ja vaatii se voimanostokin kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä. Ei ole henkisesti helppoa, kun ollaan siinä vaiheessa, että jokainen lisäkilo vaati helvetisti töitä ja henkistä tsemppaamista.
 
Harrastustasolla kehonrakennus eroaa täysin muista lajeista.Kuinkä moni kuntourheilija esim .kestävyysurheilussa lyö roinaa perseeseensä ja joutuu loppu elämänsä korvaushoitoon.Ei kukaan lajin takia.Itse natuna harrastanut monia lajeja jopa kilpaillut ja tää keskustelu välillä huvittaa.Tuolla tubessa löytyy suomalainen huippukehonrakentaja kuka coopperissa juoksi 2000 metriä ja oli puoli kuollut.Siinä läähättäessään suorituksen jälkeen totesi ettei kehonrakennus ole urheilua vaan missikisa.Keskiverto varusmiehen suoritus nykyään on jotain 2350 metriä.Että tää 2000 m oli aika säälittävä
suoritus.
Minun mielestä tyhmää verrata eri lajeja. Kehonrakennuksessa ehkä haasteellista on se, että se vaatii pitkäaikaista ympärivuorokautista omistautumista päästäkseen edes kansalliselle huipulle, keskivertoa parempien lahjakkuustekijöiden ja kemian lisäksi. Se korostuu, jos puhutaan raskaasta sarjasta. Enemmän kuin muissa lajeissa. Siihen en ota kantaa onko se millään tasolla henkisesti tai fyysisesti tervettä, ei varmasti, mutta jos joku kokee hyvää oloa ja onnellisuutta eläissään niiden tavoitteiden mukaisesti niin kyllä ymmärrän valinnan.

Onko tuo nyt mikään ihme ettei cooper kulje, kun lajissa kehitettävät ominaisuudet sotii täysin hyvää kestävyyskuntoa vastaan. Ainakin jos puhutaan massiivisesta kehonrakentajasta. Kevyellä kehonpainolla varmasti voi päästäkin bodaajakin hyväänkin tulokseen. Martti Puumalainen "juoksi" 2250m. Ja judo kuitenkin vaatii cardio-ominaisuuksia, mutta eipä se kovin häävisti näytä kulkevan heilläkään, kun kehonpainoa on 130 kiloa. Vaikkei lihasmassaa olekaan niin paljoa kuin raskaan sarjan bodareilla. Olihan Suomessa 1970-luvulla iso nippu juoksijoita, jotka meni viisi kilometriä 13-14 minuutin välimaastoon. Mutta niin mitenhän heiltä olisi onnistunut bodaaminen?
 
Back
Ylös Bottom