Markkinoinnin ja myynnin tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purtsi
  • Aloitettu Aloitettu

Purtsi

Tsemppari/Kouluttaja
Liittynyt
24.11.2003
Viestejä
4 098
Koska mua nyt kiinnostaa ihan älyttömästi kaikki markkinointiin ja myyntiin liittyvät asiat, niin ajattelin että on helpompi perustaa aiheeseen liittyvä ketju, kun hakea vastauksia sieltä sun täältä. Käsittääkseni täällä pyörii aika paljon esim. myyjiä.

Täällä voidaan kysellä tyhmiä kaikesta, mikä liittyy myyntiin ja markkinointiin, niin lähekkäisiä asioita kun ovat. Vastailen ainakin omasta puolesta sen minkä mä niistä tiedän. Kaikki ketä asia tai tää maailma kiinnostaa, saa vastailla tai väittää vastaan. Eikä mitään perseilyä sitten. :)

Asiaan..

Millaisia tuotteita jengi täällä haluis tuotavan esille? Tai kiinnostaako esim. jotkut arvonnat tms. niiden yhteydessä?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Saattaa osua aiheeseen (luultavasti ei), mutta: miksi kodinkonekauppiailla ei ole myyntipalvelua, jossa pölynimurin oston yhteydessä voisi samalla tilata imuriin sopivia pölypusseja kotiin toimitettavaksi? Valittaisiin sopiva kpl-määrä ja toimitusväli.
Niitä pölypusseja tulee ostettua niin harvoin, että se sopiva tyyppi ei kuitenkaan muistu mieleen, eikä marketissa jaksa kahlata valtavaa valikoimaa läpi. Vaikka oikealla mallimerkinnällä varustettu pakkaus löytyisikin, niin ne pussit eivät kuitenkaan sovi:D

Omalta kohdalta ratkaisin asian ostamalla pölypussittoman imurin, mutta kaipa noille pusseille on edelleen kysyntää...
 
Veikkaisin, että a) ajatus ei ole tullut edes mieleen, tai b) järjestelmän kehittäminen (=maksaa rahaa) ja siitä saatava hyöty (=tuotto) ei ole investoinnin arvoinen. Ehkä.

Ideanahan toi olis just täydellinen; tollasen tarviis myös wc-papereille, hammastahnalle ja maidolle.
 
En tiedä mistä johtuu mutta joku arvonta saa mut heti epäilevälle kannalle että tässä nyt myydään jotain arvotonta paskaa.


Vieläkö kiertää työkalu kauppiaita ja ostaako joku niistä jotain. Meidän firmassa on ollut ovet lukossa jo niin monta vuotta ettei ole havaintoa asiasta.
 
Saattaa osua aiheeseen (luultavasti ei), mutta: miksi kodinkonekauppiailla ei ole myyntipalvelua, jossa pölynimurin oston yhteydessä voisi samalla tilata imuriin sopivia pölypusseja kotiin toimitettavaksi? Valittaisiin sopiva kpl-määrä ja toimitusväli.
Niitä pölypusseja tulee ostettua niin harvoin, että se sopiva tyyppi ei kuitenkaan muistu mieleen, eikä marketissa jaksa kahlata valtavaa valikoimaa läpi. Vaikka oikealla mallimerkinnällä varustettu pakkaus löytyisikin, niin ne pussit eivät kuitenkaan sovi:D

Omalta kohdalta ratkaisin asian ostamalla pölypussittoman imurin, mutta kaipa noille pusseille on edelleen kysyntää...

Koska pölynimurikaupan kate tehdään noilla pölypusseilla. Jokainen käy ne pussit joka tapauksessa hakemassa, jos niitä ei kotiin saa tilattua. Aika suuri osa kauppaan pusseja hakemaan tulleista asiakkaista nappaa mahdollisesti jotain pattereita tai muuta heräteostoksia mukaansa, joka tietää taas lisää katetta.
 
Tai kiinnostaako esim. jotkut arvonnat tms. niiden yhteydessä?
Liekö mulla vääristyny kuva noista arvonnoista mutta tuntuu siltä että niihin ei osallistu kuin eläkeläiset ja kaikki persaukiset. Eli kun seuraa vaikka jossakin paikallisessa k-kaupassa jotain arvontaa niin sinne on aina kiikuttamassa nuo edellämainitut niitä kuponkeja mutta varsinaista ostamista heidän puolesta ei tapahdu.
 
Veikkaisin, että a) ajatus ei ole tullut edes mieleen, tai b) järjestelmän kehittäminen (=maksaa rahaa) ja siitä saatava hyöty (=tuotto) ei ole investoinnin arvoinen. Ehkä.

Ideanahan toi olis just täydellinen; tollasen tarviis myös wc-papereille, hammastahnalle ja maidolle.

Sopivia ohjelmistoja luulisi olevan jo tarjolla, vertailukohteena tulee mieleen esim. kalaöljyt ja vitamiinit, joita voi ostaa samalla tavalla kestotilauksena kotiin toimitettuna. Monet ihmiset ovat valmiita maksamaan vähän enemmän palvelusta ja vaivattomuudesta, joten olisikin hauska tietää, millä hinnalla ko. palvelun voisi ostaa. Sitä voisi sitten verrata hintaan, jota kuluttajat olisivat valmiita maksamaan. Omalla kohdalla noita muita tarvikkeita menee sen verran useammin, että ne vielä muistaa ostaa (jotenkuten...).

Koska pölynimurikaupan kate tehdään noilla pölypusseilla. Jokainen käy ne pussit joka tapauksessa hakemassa, jos niitä ei kotiin saa tilattua. Aika suuri osa kauppaan pusseja hakemaan tulleista asiakkaista nappaa mahdollisesti jotain pattereita tai muuta heräteostoksia mukaansa, joka tietää taas lisää katetta.

Muutaman tutun kanssa oon asiasta jutellut, kukaan ei tunnustanut lähtevänsä pölypussiostoksille erikseen, vaan sijoittaa niiden hankinnan tavanomaisen kauppa-asioinnin yhteyteen.

Mulla on elämä hyvin, kun on aikaa miettiä tällaisia juttuja:D
 
Sopivia ohjelmistoja luulisi olevan jo tarjolla, vertailukohteena tulee mieleen esim. kalaöljyt ja vitamiinit, joita voi ostaa samalla tavalla kestotilauksena kotiin toimitettuna. Monet ihmiset ovat valmiita maksamaan vähän enemmän palvelusta ja vaivattomuudesta, joten olisikin hauska tietää, millä hinnalla ko. palvelun voisi ostaa. Sitä voisi sitten verrata hintaan, jota kuluttajat olisivat valmiita maksamaan. Omalla kohdalla noita muita tarvikkeita menee sen verran useammin, että ne vielä muistaa ostaa (jotenkuten...).



Muutaman tutun kanssa oon asiasta jutellut, kukaan ei tunnustanut lähtevänsä pölypussiostoksille erikseen, vaan sijoittaa niiden hankinnan tavanomaisen kauppa-asioinnin yhteyteen.

Mulla on elämä hyvin, kun on aikaa miettiä tällaisia juttuja:D

Tuotahan voisi soveltaa mihin tahansa kulutustavaraan, jota kuluu tasaisen säännöllisesti. Itsellä ei pölypussit tuohon kategoriaan kuulu. :)
Nuo edellä mainitut hammastahna ja wc-paperi voisivat olla ehkä otollisempia tarvikkeita tällaiselle palvelulle. Kalsareitahan saa jo tuolla tyylillä tilattua.

Itse kyllä lähden yleensä ostamaan ne pölypussit siinä vaiheessa, kun ole alkanut siivoamaan ja pussi täyttyy. Toiset tietty osaavat ennakoida.
 
Partateriä saa kanssa suoraan himaan. Harrastavat suoramarkkinointia, jolla paketin saa himaan pelkällä postikuluilla. Unenpöpperössä menin itsekin hyväksymään jälleen moisen, koska homma toimi viimeksi itseasiassa ihan mukavasti. Laadultaan nämä häviävät minusta Gilleten vastaaville, mutta koska ajavat asiansa kuitenkin jokseenkin hyvin, ja unohtaisin kuitenkin jatkuvasti ostaa uusia teriä, niin mikä jottei.

Elintarvikkeet on lienee vaikeampi asia, koska vaativat tiettyä huomiota mm. varastoinnissa ja kuljetuksessa, ja hävikin osuuskin on varmaan aika mittavaa, mutta jos saisi itselleen jonkun hyvän ja kompaktin tuotelinjan ja sitä kautta tarpeeksi laajan asiakaskunnan, niin miksei tuollainen voisi toimia hyvinkin. Jos mutuilua jatkaa, niin kuvittelisin, että markkinoinnin ja logistiikan järjestäminen olisi aika avainasemassa.
 
Päivittäiskaupan nettikauppa voisi olla tulevaisuuden juttu, nyt kun ihmisillä on netti jo kännykässäkin.

Ideana olisi, että tekisit sopimuksen sen lähikauppasi kanssa ja saisit sitten tunnukset palveluun ja he laskutusoikeuden (+varmuuden, että tulet hakemaan ostoksesi). Sitten vain tilaat netissä tarvittavat tavarat ja ilmoitat suurinpiirtein kelloajan, jolloin tulet hakemaan ostokset. Kauppa kerää tavarat valmiiksi pusseihin, lyö ne kassaan ja laittaa ne odottamaan sinua noutoon (maidot yms kylmään). Sitten sinä vaan ajat paikalla ja noudat kamat. Laskun maksat siinä tai sitten kuukausittain.

On paljon ihmisiä, joilla on niin vähän vapaa-aikaa, että kaikki miten saisi lisättyä omaa aikaa on tervetullutta. Tuollainen palvelu toimisi aivan varmasti suurimmissa kaupungeissa. Duunissa vaan naputtelisi kauppalaskun sisään ja nappaisi ostokset mukaan kotimatkalla.
 
Partateriä saa kanssa suoraan himaan. Harrastavat suoramarkkinointia, jolla paketin saa himaan pelkällä postikuluilla. Unenpöpperössä menin itsekin hyväksymään jälleen moisen, koska homma toimi viimeksi itseasiassa ihan mukavasti. Laadultaan nämä häviävät minusta Gilleten vastaaville, mutta koska ajavat asiansa kuitenkin jokseenkin hyvin, ja unohtaisin kuitenkin jatkuvasti ostaa uusia teriä, niin mikä jottei.

Elintarvikkeet on lienee vaikeampi asia, koska vaativat tiettyä huomiota mm. varastoinnissa ja kuljetuksessa, ja hävikin osuuskin on varmaan aika mittavaa, mutta jos saisi itselleen jonkun hyvän ja kompaktin tuotelinjan ja sitä kautta tarpeeksi laajan asiakaskunnan, niin miksei tuollainen voisi toimia hyvinkin. Jos mutuilua jatkaa, niin kuvittelisin, että markkinoinnin ja logistiikan järjestäminen olisi aika avainasemassa.

Kannattaa ostaa safety razor ja siihen naurettavan halpoja teriä. Ostin itse 100 terää 20 eurolla. Ja noi on vielä kaksipuoleisia niin ne kestää pidempään!

Sellainen voisi olla mielenkiintoinen idea, että ostaisi tukkuna isoja eriä bodareilla kuluvaa safkaa, ehrmannia, tonnikalaa, jauhelihaa ja vastaavaa. Ihmiset sitoutuisivat ostamaan vaikkapa 10 purkkia rahkaa viikossa ja ne saisi sitten hakea jostain varastolta tms. Kerran kuussa tulisi aina lasku.
 
Päivittäiskaupan nettikauppa voisi olla tulevaisuuden juttu, nyt kun ihmisillä on netti jo kännykässäkin.

Ideana olisi, että tekisit sopimuksen sen lähikauppasi kanssa ja saisit sitten tunnukset palveluun ja he laskutusoikeuden (+varmuuden, että tulet hakemaan ostoksesi). Sitten vain tilaat netissä tarvittavat tavarat ja ilmoitat suurinpiirtein kelloajan, jolloin tulet hakemaan ostokset. Kauppa kerää tavarat valmiiksi pusseihin, lyö ne kassaan ja laittaa ne odottamaan sinua noutoon (maidot yms kylmään). Sitten sinä vaan ajat paikalla ja noudat kamat. Laskun maksat siinä tai sitten kuukausittain.

On paljon ihmisiä, joilla on niin vähän vapaa-aikaa, että kaikki miten saisi lisättyä omaa aikaa on tervetullutta. Tuollainen palvelu toimisi aivan varmasti suurimmissa kaupungeissa. Duunissa vaan naputtelisi kauppalaskun sisään ja nappaisi ostokset mukaan kotimatkalla.

Täällä maaseudulla on yllätys yllätys ihan tuollainen palvelu, tosin ne tuo ruuat kotiin asti. Auto joka päivä eri lenkin ja eli kerran viikossa sapuska sitten tulee. Maksaa muuten vain jonku 3 ekee kotiintuonti ja lähinnä tarkoitettu eläkeläisille tuo palvelu joskin saa sitä kuka tahansa käyttää. Missään netissä se kyllä ei toimi vaan ihan puhelimella. Sit voi olla joku vaki ruokakassi joka tulee joka viikko ja siihen päälle voi sitten ottaa mitä tarttee...

Tosin kuulemma palvelua on vaan tietyn ryhmän kaupalle, ei ne kuulemma siitä mitään bisnestä ole aikaiseksi saanut.
 
Kannattaa ostaa safety razor ja siihen naurettavan halpoja teriä. Ostin itse 100 terää 20 eurolla. Ja noi on vielä kaksipuoleisia niin ne kestää pidempään!
Heh, enpä oo kuullutkaan. Mulla on noita Flexifrontin teriä (ja kohta taas kasa lisää), eikä noilla kyllä kolmea neljää kertaa enempää partaansa aja, kun alkavat olemaan jo entisiä..

Vielä tohon aikaisempaan juttuun liittyen, niin näiden kotiintoimituspalveluiden, eli partaterät, kalsarit jne., tarjoajat taitavat hoitaa asiakashankinnan yksinomaan puhelimitse. Tämä on omalla tavallaan aika tehokaskin tapa saada asiakkaita, mutta saattaa saada aika isolta joukolta ihmisiä karvat pystyyn. Ja varsinkin, kun soittamassa saattaa olla ihan minkälaista veijaria hyvänsä, joka taas vaikuttaa asiakkaan tuotemielikuvaan. Lisäksi, jos tuotetta tai palvelua ei koskaan näe markkinoitavan missään valtavirtamediassa, niin ainakin mulle tulee mielikuva jostain ostos-tv krääsästä, enkä itse ole kovin herkkä sellaista hankkimaan.

Joten mikäli tuollaisen palvelun haluaisi leviävän laajemman yleisön käyttöön, niin minusta pelkän puhelinmarkkinoinnin rinnalle pitäisi varmaan kehittää jotain muutakin, joka auttaisi tunnettuuteen ja imagoon.
 
Heh, enpä oo kuullutkaan. Mulla on noita Flexifrontin teriä (ja kohta taas kasa lisää), eikä noilla kyllä kolmea neljää kertaa enempää partaansa aja, kun alkavat olemaan jo entisiä..

Vielä tohon aikaisempaan juttuun liittyen, niin näiden kotiintoimituspalveluiden, eli partaterät, kalsarit jne., tarjoajat taitavat hoitaa asiakashankinnan yksinomaan puhelimitse. Tämä on omalla tavallaan aika tehokaskin tapa saada asiakkaita, mutta saattaa saada aika isolta joukolta ihmisiä karvat pystyyn. Ja varsinkin, kun soittamassa saattaa olla ihan minkälaista veijaria hyvänsä, joka taas vaikuttaa asiakkaan tuotemielikuvaan. Lisäksi, jos tuotetta tai palvelua ei koskaan näe markkinoitavan missään valtavirtamediassa, niin ainakin mulle tulee mielikuva jostain ostos-tv krääsästä, enkä itse ole kovin herkkä sellaista hankkimaan.

Joten mikäli tuollaisen palvelun haluaisi leviävän laajemman yleisön käyttöön, niin minusta pelkän puhelinmarkkinoinnin rinnalle pitäisi varmaan kehittää jotain muutakin, joka auttaisi tunnettuuteen ja imagoon.

Käsittääkseni puhelinmyynti on edelleen tehokkaimpia myyntikanavia, se vain ei ole niin seksikästä kuin esim. televisiokampanja. Itse tosin laittaisin tollasen kylkeen vähintään jonkun verkkosivun super yksinkertaisella domainille, tyyliin ww.partaterätkotiin.fi tms. ja siellä ois selitetty mitä kuluttaja on ostamassa. Koska se, ettei näe mitä on ostamassa (Suomalainen ei usko ennen kun näkee) on varmaan suurimpia ostamisen esteitä, ja jotenkin se pitäis kampanjassa huomioida.

Mä uskon, että tollaset ostoskoripalvelut rantautuu isosti tännekkin. Esimerkiksi Walmartilla on sivustollaan kohta, mihin syötetään ostokset, jonka sisällön pohjalta luodaan kartta valitsemastasi kaupasta, missä kerrotaan mistä mikäkin tuote löytyy, askeleen tarkkuudella.. :) Sama asia, eri versio vaan. Mut miltähän kotiäidistä tuntuis mennä lauantaina klo 12:00 Prismassa "infotiskille", pyytää "rouva Virtasen ostokset" neljä isoa ruokakassia infotytöltä ja suorittaa maksu..? Aikaa menis autosta autolle ehkä 10 minuuttia. Oisko vähän asiakasystävällistä.
 
Käsittääkseni puhelinmyynti on edelleen tehokkaimpia myyntikanavia, se vain ei ole niin seksikästä kuin esim. televisiokampanja. Itse tosin laittaisin tollasen kylkeen vähintään jonkun verkkosivun super yksinkertaisella domainille, tyyliin ww.partaterätkotiin.fi tms. ja siellä ois selitetty mitä kuluttaja on ostamassa. Koska se, ettei näe mitä on ostamassa (Suomalainen ei usko ennen kun näkee) on varmaan suurimpia ostamisen esteitä, ja jotenkin se pitäis kampanjassa huomioida.
Niin, puhelinmyynnillä on erittäin negatiivinen imago, ja minusta se edelleen heijastuu myös tuotteeseen. Varsinkin, jos kyseessä on joku kuluttajalle entuudestaan tuntematon tuote tai palvelu, eikä joku tuttu lehti tai liittymä. Lisättäköön, että asiakkaalle tuntemattoman artikkelin myyminen puhelimitse on käytännössä ihan silkkaa ajanhaaskausta.

Olen nähnyt ihan käytännössä ja pidemmän aikaa, että miten sitä tehdään, ja kun siellä suunnilleen jokainen myyjä (joita on ihan laidasta laitaan) yrittää saada vain työnnettyä tuotteen asiakkaalle provision toivossa kärjistettynä mistään muusta välittämättä, niin työn laatu on mitä on, ja sillä saadaan aikaan tämä negatiivinen suhtautuminen tuotteeseen ja puhelinmarkkinointiin.

Puhelinmyyntikamppanjat ovat myös erittäin kalliita. Tämä johtaa taas osaltaan siihen, että myyntiorganisaatiolta odotetaan tiukkaa tulosta, joka taas edelleen johtaa edellämainittuun.

Toinen suuntaus, mitä viime aikoina on tapahtunut, on se, että palkkamallia on muutettu provisiopainotteisesta tuntipalkkauspainotteiseen. Alkujaan luonnollisesti siksi, että työntekijälle taattiin joku perusansio, mitä puhtaalla provisiolla ei ollut. Ja koska nykyään provisioiden osuutta on entuudestaan laskettu, niin ne ovat käytännössä niin pieni lisä palkkaan, että soittajan motivaatio yhtä asiakasta kohden laskee, kun ei ole mitään, mikä käytännössä motivoisi myymään. Ei-motivoiva palkkamalli ja kasvava työnjohdollinen painostus johtaa vain lopulta alalla vallitsevaan suureen vaihtuvuuteen. Ja osaavien myyjien puutteessa sekä tulos, että työn laatu kärsii.

Minusta nykyisiä käytäntöjä pitäisi vähintäänkin kehittää rutkasti tai saada rinnalle joku toinen toimiva kanava, että homma toimisi kunnolla.
 
Toinen suuntaus, mitä viime aikoina on tapahtunut, on se, että palkkamallia on muutettu provisiopainotteisesta tuntipalkkauspainotteiseen...


Tuo on totta muuallakin kuin pelkässä puhelinmyynnissä. Omassa työpaikassani ollaan menty siihen, että kovilla myyjillä on pari euroa kovemmat tuntiliksat, kuin paskoilla myyjillä ja provikoita maksetaan todella nihkeästi. Kaikki kovat kaverit karkaavat jatkuvasti muihin hommiin ja laiskat perässä hiihtäjät porskuttavat vuodesta toiseen sillä samalla kohtalaisella peruspalkalla, jolla saadaan juuri ja juuri kulut maksettua.

Meillä ainakin hyvän ja huonon myyjän välinen ero tehdyssä rahassa on helposti kymmenkertainen, ja kun palkkaero on 20%, niin en ihmettele yhtään, miksi työntekijöiden vaihtuvuus on niin suuri ja budjetti on pirun kaukana toteutuneesta.
 
Oon nii-in samaa mieltä äijät teidän kanssa. Homma on monessa firmassa perseellään, ja perusasiat mättää.

Olin kerran seminaarissa missä Mika D. Rubanovitsch kerto hyvin esimerkein, miten myyjiäkin on erilaisia, ja niitä pitää kannustaa eri tavalla. Mutta kun kaikki survotaan samaan muottiin, ei hommasta tuu kun sanomista. Ja TAAS konsultointi tuli kalliiksi.. ;)

SOOSOO. Näkeekö teidän myyjät toisten tulokset? Miten he suhtautuvat siihen? Osaako jengi kysyä huppumyyjiltä neuvoja, vai muuttuuko se kateudeksi?
 
Ihan hyvä ketju, lisää vaan mielenkiintoista keskustelua. Kehittämistä löytyy myynnin ja markkinoinnin joka alueelta. Varsinkin myyjien ohella yksityis ja pienyrittäjien pitäisi näistä asioista enemmän keskustella, ei menisi monella niin paljon rahaa turhaan paskaan.

Huippumyyjä:
http://www.youtube.com/watch?v=OACselQ3s_Q
 
Uusin kysymykseni toisesta ketjusta.
Mitä apuvälineitä käytätte uusasiakashankinnan tukena?
Itse ajan Fonectan b2b-hakukoneesta listat tietyin kriteerein (alue, hankinnasta päättävä taho, puhelinnumero, sähköpostiosoite jne) ja lähetän sähköpostia. Tämän jälkeen soitan perään.

Kellään kokemusta sähköisen markkinoinnin palveluista kuten Emaileri, Postiviidakko jne? Niillähän voisi vähän karsia turhia puheluita esim. sen perusteella, kuka on otsikon nähdessään edes avannut viestin...
 
Back
Ylös Bottom