Marinoimattoman lihan puolesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Cassyput
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
41
En nyt tiedä onko noi addressit jotenkin kielletty täällä vai mitä? Joka tapauksessa en laita linkkiä suoraan addressiin, vaan erään hepun ruokablogiin. Sieltä saa kukin mennä eteenpäin jos kiinnostaa. Mun mielestä aihe on tärkeä, ja sopii kohtuullisen hyvin pakkikselle.

Jos tässä oli jotain sopimatonta/kiellettyä, pahoittelen ja saa poistaa. Musta olis kuitenkin kiinnostava keskustella aiheesta. Käyttääkö täällä jengi noita marinoituja lihoja? Ite ostin viime viikolla jotain tandoorimaustettuja broilerin fileesuikaleita. Meinas lentää seinään, nimittäin fileemuru olis ollu oikeempi nimi. Pelkkää mössöä ja murua. :curs:
Tackar och pockar.

"Marinoimattoman lihan puolesta

Kauppojen hyllyiltä on vaikea löytää lihaa tai broileria (kanasta puhumattakaan), jonka makua ei teollisuus olisi jo valmiiksi päättänyt. Jos tavoitteena on aktiivisesti vaikuttaa keittotaitomme huonontumiseen, niin oikeat keinot ovat käytössä. Suomalainen lihakarjan tai broilerin kasvattaja tekee kaikkensa, jotta liha olisi puhdasta, tuoretta ja hyvänmakuista. Miksi se sitten pitää (tai saadaan) pilata matkalla tilalta kauppaan?

Tällä adressilla halutaan kauppoihin parempi marinoimattomien liha- ja broilerituotteiden valikoima, jotta lapsemmekin tietäisivät, miltä raaka-aineet oikeasti maistuvat.

Toinen erittäin tärkeä marinoimattomuuden puolesta puhuva seikka on marinadeissa käytettävän aromivahventeen aiheuttamat allergiat.

Mikäli riittävästi samanmielisiä allekirjoittajia löytyy, toimitan adressin Suomen ensimmäiselle ruokakulttuuriasiamies Jaakko Nuutilalle, joka taistelee saman aatteen puolesta.

Toivon, että hän toimittaa sen puolestaan eteenpäin kaupan valikoimista vastaaville tahoille.

Kiitos vaikuttamisesta!

Terveisin

Petri Hollmén
Perjantaikokki"

Linkki blogiin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hyllyiltä ei tosiaan tunnu löytyvän marinoimattomia kananrintoja/jalkoja, vaan ne joutuu aina jonottamaan lihatiskiltä. Kumma juttu tosiaan.

Missäs kaupoissa oikein ostoksenne teette, kun ei marinoimattomia löydy? Itse kyllä käytän valmiiksi marinoituja, en näe niissä mitään vikaa. Pitäisi kyllä kokeilla joskus omaa marinadia, kokkaus ei vain mikään vahtuuteni ole.

Kariniemellä on mun mielestä ihan kohtis valikoima kanaa marinoimattomana, filettä ja suikaletta yms.

Kariniemellä on mun mielestä ihan kohtis valikoima kanaa marinoimattomana, filettä ja suikaletta yms.

suikaleet on ihan hanurista. n-kertaa parempaa saa kun ostaa marinoimattoman fileen ja suikaloi itse. Valmiissa suikaleissa on kaikkea muuta skeidaa mukana (sidekudosta ilmeisesti aika paljon).

Ongelma on siinä, että kaupat eivät hommaa montaakaan eri vaihtoehtoa maustamatonta kanaa esimerkiksi. Tuntuu kuin sitä olisi hyvin niukalti, enkä nyt puhu pikkukaupoista pelkästään. Siis nimenomaan monesti törmää johonkin vitun suikaleisiin pelkästään (maustamattomista puhun edelleen).

suikaleet on ihan hanurista. n-kertaa parempaa saa kun ostaa marinoimattoman fileen ja suikaloi itse. Valmiissa suikaleissa on kaikkea muuta skeidaa mukana (sidekudosta ilmeisesti aika paljon).

Suikaleita tulee harvemmin ostettua itselläkään, filelinjalla lähinnä, mutta valikoimassa kuitenkin.

Ongelma on siinä, että kaupat eivät hommaa montaakaan eri vaihtoehtoa maustamatonta kanaa esimerkiksi. Tuntuu kuin sitä olisi hyvin niukalti, enkä nyt puhu pikkukaupoista pelkästään. Siis nimenomaan monesti törmää johonkin vitun suikaleisiin pelkästään (maustamattomista puhun edelleen).

Totta. Tosin täälläpäin ainakin isommissa (enkä tarkoita nyt citymarketin kokoisia, vaan pienempiä:) )k-kaupoissa löytyy kariniemieä ja pirkkaa marinoimattomissa, mikä onkin jo aika iso valikoima. Molempia yleensä suikaletta ja filettä. Kalkkunaakin löytyy marinoimattomana ja se vasta kurkoa onkin :)

kyllä tossa lähisalessa on aina hyllyssä myös marinoimattomia suikaleita. ehdottaisin että kysytte kauppiaalta voisko saada marinoimatonta myös valikoimiin ennen kun pitää tehdä tuollaisia addresseja, hävettää tuon laatijan puolesta...........

e: ja käytän marinoituja kun ei viitsi/tahdo itse tetdä marinaadeja. marinoidu lihat 100 kertaa helpompaa valmistaa

Täällä nousee myös yksi räpylä marinoimattonam lihan puolesta. Joskus kaupparessulla olen ainankin itse tuskastunut melko suuresti kun marinoimattomat tuotteet tuntuvat todellakin olevan melko vähissä, tai sitten ne maksavat muuutenvaan huomattavasti enemmän kuin maustekastikkeessa lilluvat kaverinsa.

Usein tuo makukin tuntuu olevan melko hanurista, hyvä liha on pilattu jollain ihmesoossilla. Eikä oikeen kyljysten tiskaaminenkaan kiinnosta, tullut sitäkin joskus kokeiltua. Itse kun maustaa niin tietää ainankin varmasti mitä lautaselleen saa.

Atrian broilerin ohuet fileet ovat hyviä, itse syön niitä ovathan ne aika kalliita yli 5€ se 450g paketti. Tosin en ite tykkää yhtään niistä marinoiduista scheisseistä! Marinoiduttumat :rock:

Esimerkiksi Atrialla on Naturell Broilerin Ohut Leike Fileestä. Sitten on Naturell fileesuikaleita jossa samat ravintoarvot.

Ite tulee ostettua marinoituja ja varsinkin Atrian pehmeän pippurinen on suosikki.

Hetkinen. Valitatte, ettette jaksa mennä tiskiltä tilaan aitoo käsittelemätöntä lihaa ja haluisitte sen rasiaan hyllylle? Eikös se maku mee aina paskaks painepakkauksissa?

Ei niissä fileesuikaileissa mitään vikaa ole.

Tämmösenä tumppuna joutuu toteamaan, etten niitä jaksaisi/osaisi marinoida kunnolla, saatikka nauttisi maustamattomana.
Elikä kannatan niitä maritoinuja versiooneja ja tiedostan sellaisista maksavani ekstraa.

Lihatiskillä tarjoavat raakaa kanaa, jos jollekulle maistuu...

itseasiassa ne maustetut maksavat vähemmän kuin maustamattomat ainakin atrian kohdalla. Itse en vaan tykkää niistä atrian maustetuista filee suikaleista.

Olen käsittänyt että marinoimalla liha, valmistaja voi myydä ulkomaantuotteita suomalaisena. Siksi myös halvempi hinta.

Käsittääkseni kauppiailla on oikeus myydä niitä tuotteita jotka menevät kaupaksi parhaiten ;)

itseasiassa ne maustetut maksavat vähemmän kuin maustamattomat ainakin atrian kohdalla. Itse en vaan tykkää niistä atrian maustetuista filee suikaleista.

Jep, joku syy siihenkin on että maustettu on halvempaa.. Lienee osittain ainakin se että mausteet lasketaan siihen pakkauksen painoon -> 450g paketissa saattaa olla hyvinkin 150g marinadia. Epäilen myös että tavara ei ole ihan samaa, koska ainakin marinoidut suikaleet ja marinoimattomat suikaleet on ihan eri tavaraa (ei siis pelkän marinadin osalta :) ). Eikä se nyt hirveän vaikeaa ole maustaa itse. Suolaa ja vaikka jotain kanamaustetta pintaan. Santamarialta löytyy oikein hyviä sekotuksia niissä kirkkaissa myllyissä.

edit: no ei ehkä 150g marinadia, mutta kuitekin joissain paketeissa aika reilustikin :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom