Maraton vuonna 2006?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja makez
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
47
Onko kukaan muu pakkislainnen ottanut tavoitteekseen juosta maratonia ensi vuonna?
Itsellä tuo maratonin juokseminen on ollut mielessä jo jonkin aikaa ja nyt sitten tuli ilmoittauduttua porukkaan joka tähtää HCM2006:een.

Minkälaisella ohjelmalla muut aikovat lähteä nostamaan juoksukuntoa syksyn viimassa ja talven pakkasilla?

Itsellä on ainakin näin alussa tarkoitus sisällyttää viikkoon 2 sali kertaa ja 3-4 juoksukertaa. Salilla on tarkoitus tehdä perusliikkeillä koko kroppa aina kerralla ja ainakin näin alussa pidetään jalkaliikkeetkin kunnolla mukana ohjelmassa. Juoksuissa tarkoitus ottaa ainakin kerran viikossa pidempi lenkki ja muut sitten hiukan fiiliksen mukaan esim. vetoja yms. Yksi juoksukerta viikossa saattaa vaihtua myös uintiin ja talvella saattaa myös hiihto tulla kuvioihin.

Treeni vinkkejä ja ideoita otetaan kiitollisena vastaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
makez sanoi:

Ajatuksen tasolla on käyny mielessä. Ihan vaan sen vuoksi olis kiva käydä nykäsemässä, että vois sanoa tehneensä, siis joskus taattana. Enkä usko, että jos vain yhteen maratooniin treenaa ja käy sen juoksemassa tulis hirveemmin edes lihoja polteltua. Mutta saas nähdä.

Eikö Juoksija-lehden sivuilla ole ihan joku valmis maratooniin valmistautumisohjelma?

www.juoksija-lehti.fi (löytynee sieltä harjoitteluvinkeistä)

Kyllähän Juoksija-lehdestä yms. noita erilaisia maraton ohjelmia löytyy, mutta noihin ohjelmiin ei yleensä ole hirveästi punttia sijoitettu.

On kuitenkin noita ohjelmia tullut katseltua ja otettua vinkkejä niistä tuonne juoksupuolelle.

minulla aikomus ainakin joku maraton juosta, todennäköisesti HCM.
tänä vuonnakin piti mennä mutta erinäisistä syistä jäi väliin.

itse olen liian epäsäännöllinen luonne noudattaakseni mitään harjoitusohjelmaa;
juoksen silloin kun huvittaa ja ehdin, ja pyrin vaan vähän säätämään lenkkien pituutta / nopeutta sen mukaan, mikä olisi fiksua ollakseen hyvää harjoittelua.

Tarkoitus olisi juosta, mutta lopullista päätöstä en ole ihan vielä tehnyt.

Olen tässä jo parisen vuotta lenkkeillyt puntin ohessa enemmän ja vähemmän epäsäännöllisesti. Jos päätöksen teen, jatkan harjoittelemista melkein samaan malliin kuin nykyisin.

Eli punttitreenejä viikosta riippuen 3-4 ja juoksulenkkejä viikolla pari lyhyempää ja sunnuntaina yksi pitempi, jonka kestoa pidennän viikko viikolta. Hyvin on toiminut toistaiseksi, kun malttaa kuunnella kehoa ja pitää ylimääräisen lepopäivän, jos ylikunto ilmoittaa merkkejä itsestään.

En ole viitsinyt enää tehdä mitään pilkuntarkkoja treeniohjelmia, vaan treenailen fiilispohjalta. Päätän maratonille lähdöstä ennen vuodenvaihdetta. Sitä ennen olisi vielä tarkoitus käydä kilpailemassa uinnin Masters-SM -kisoissa ensi keväänä.

Jos juoksijoita on useampi, voisi vaihdella fiiliksiä ja jopa vaikkas juosta Pakkis-paidat päällä porukassa tai jotain vastaavaa. :)

Kyllähän melkein kuka tahansa pystyy maratonin lönköttelemään, periaatehan on se että pistää vain töppöstä toisen eteen. Itse juoksin elämäni ensimmäisen maratonin 5.8. (eli HCM 2005). Päätin maratonille osallistumisesta noin 4 kuukautta ennen H-hetkeä, eli mitään kovin radikaalia ei siinä ajassa ehtinyt aerobiselle kunnolleen tekemään. Toki suht hyvä pohjakunto oli jo hankittu ahkeralla lenkkeilyllä ennen tuota päätöstä, eli ihan nollasta ei sentään lähdetty liikkeelle. Omaa maratonsuoritusta silmällä pitäen lueskelin treeni-, tankkaus- ym. ohjeita erinäisiltä juoksuaiheisilta keskustelufoorumeilta ja myös Juoksija-lehden nettisivuilta.

Itse tein aikaisempaan lenkkeilytouhuun vain sellaisen muutoksen, että normaalien tunnin mittaisten lenkkien lisäksi juoksin pitkän lenkin (2 - 2,5 h) kahden viikon välein. Tuon toki voi juosta vaikka kerran viikossakin, jos vain jaksaa / on aikaa. Lisäksi korvasin silloin tällöin tavallisen peruskestävyyslenkin lyhyemmällä mutta kovavauhtisemmalla lenkillä, jolla oli tarkoitus kohottaa vauhtikestävyyttä. Tärkein juttu maratoniharjoittelussa on kuitenkin tuo pitkä lenkki, joka totuttaa lihakset ja nivelet pidempikestoiseen rasitukseen, nostaa kestävyyttä (sekä aerobista että jalkojen lihaskestävyyttä) ja opettaa juoksijan "kuuntelemaan" omaa kroppaansa. Etenkin reisien kestävyys on maratonilla koetuksella, se tuli ainakin itse huomattua viimeisen 10 km aikana tuolla HCM:ssä. Maaliin kuitenkin päästiin kunnialla, vaikka loppukilometrien laahustusta tuskin voi juoksemiseksi kutsua hyvällä tahdollakaan. :whip:

N.D. sanoi:
Jos juoksijoita on useampi, voisi vaihdella fiiliksiä ja jopa vaikkas juosta Pakkis-paidat päällä porukassa tai jotain vastaavaa. :)

Tossaha vois olla ideaa. Pistettäis Pakkiksen oma maraton porukka pystyy, joka sitten juoksisi esim. HCM:n Pakkis-paidat päällä. Mä voisin ainakin olla mukana tuossa.

Samallahan Pakkis sais tunnettavuutta tuolla kestävyysurheilu puolellakin :D

Ainakin toi fiilisten vaihtelu vois olla ihan mukavaa, jopa jo tässä talven aikana, jos useampi olis treenailemassa kohti kesän maratoneja. Noin vois itsekkin saada aina tarvittaessa lisää puhtia omaan treeniin.

En itsekkään aio seurata mitään ohjelmaa pilkun tarkasti vaan tarkoitus olis treenailla aika pitkälti fiilisten mukaan. Tarkoitus olisi kuitenkin sisällyttää viikkoon noi 2 puttitreeniä ja sitten 3-4 juoksulenkkiä, joista viikonlopun hölkkä olisi tuo pitkälenkki.

Joo kyllä minä ainakin voin olla mukana. :) Katsotaan, kun saan lenkit kunnolla vauhtiin säännöllisesti, niin voidaan vaikka vaihdella kuulumisia tässä. Tänään olisi lyhyempi lenkki vuorossa, jos ei sitten Mayors vie jälleen kerran voittoa. :D

Itsellä tavoitteena ensikesän alussa Tukholma maraton. Tällä hetkellä juoksu ei jalka ongelmien vuoksi onnistu, mutta onneksi tässä aikaa on vielä.

Pari maratoonia olen lönkytellyt läpi ja aina ilman mitään sen tarkempaa ohjelmaa yleensä pari tunnin lenkkiä ja sunnuntain pitkälenkki 1.30 -2.5h pituisia. Samaa rataa taidan jatkaa nytkin, mutta joinakin viikkoina tarkoitus olisi juosta neljäkin kertaa. Salilla kaksikertaa viikossa. Jalkoja hieman kevyemmin sitten kun alkaa kilometrejä enemmän kertymään.

Hauskahan sitä olisi kokemuksia vaihdella talven mittaan ja mikäli Tukholman keikka ei onnistu, niin Helsinki hyvä vaihtoehto.

Käykääpäs katsoon seponkotisivut.com, siel on hyviä treeniohjelmia sekä puolikkaalle että kokonaiselle, niitä hieman soveltamalla varmasti pääsee joviaaliin kuntoon ..

Ei viiti tehä omaa threadia tällaselle kysymykselle, joten päätinpä jatkaa tähän näin.

Mitä maraton teille tarkoittaa? Kilpailutasolla se tarkoittaa voittamista, mutta mitä se teille tarkoittaa? Itse olen niin laiska, etten ikinä jaksaisi sellaista juosta :D , mutta onko se teille maratoonareille oman suorituskyvyn mitta tai itselle näyttämistä, että kyllä mää tähän pystyn vai mitä se on? Ettette vaan ihan vaan hetken mielijohteensta lähe juokseen 42 km :D

Doggoned sanoi:
Mitä maraton teille tarkoittaa? Kilpailutasolla se tarkoittaa voittamista, mutta mitä se teille tarkoittaa? Itse olen niin laiska, etten ikinä jaksaisi sellaista juosta :D , mutta onko se teille maratoonareille oman suorituskyvyn mitta tai itselle näyttämistä, että kyllä mää tähän pystyn vai mitä se on? Ettette vaan ihan vaan hetken mielijohteensta lähe juokseen 42 km :D

Minun tapauksessani tuo on kai suurimmalta osalta itselleni näyttämistä, että pystyn juoksemaan tuon 42 km.
Maratonin juokseminen on ollut mielessä jo jokusen vuoden, mutta aina se on jostain syystä jäänyt väliin, nyt olisi vankka tarkoitus treenata läpi talven ja olla lähtöviivalla HCM:ssä.

Ja nyt kun on hyvä tavoite määriteltynä, tulee ainakin itsellä hieman lisää intoa/motivaatiota treenata syksyn ja talven viimassa.

Ajattelin juosta ensin toukokuussa Helsinki City Runin (puolimaraton) ja sitten elokuussa Helsinki City Marathonin. Tuolla puolikkaalla voi sitten testata kuntonsa...

Henkilökohtainen haaste ja taas yksi typerä juttu, johon pitää nenänsä tunkea. :D Tuohan se motivaatiota harjoitteluun, kun on jokin tavoite, mitä kohti painaa. Perimmäinen syy, miksi juoksuharjoittelun aloitin, on kunnon kohenemisesta ja kehon kevenemisestä johtuva todella hyvä olo ja henkisen virkeyden lisääntyminen. :)

Jepsistä, minä juoksen toukokuussa puolikkaan täällä Oulussa. Mieli tekisi kovasti kokonaiselle, mutta... jotenkin rima tuntuu vähän liian korkealta vielä. Mutta -07 ois kyllä sen kokonaisen vuoro sitten.

Juoksen oikeastaan vähän "vahingossa", koska loukkasin kyynärpääni niin pahoin että yhtään kovempi salireeni on kielletyllä listalla varmaan vielä puoli vuotta ja piti keksiä jotain muuta haastavaa treeniä tilalle. Onneksi peruskunto oli sen verran hyvä, että juoksutreeni lähti heti sujumaan aika kivuttomasti.

Olen myös pyrkinyt kertomaan tästä juoksuaikeestani mahdollisimman monille, jotta olisi sitten ikään kuin PAKKO kans juosta, eikä tulisi mitään lasahdusta keskellä talvea. Nyt en enää kehtaa olla juoksematta kun kaikki tutut tietävät tavoitteestani. Tehokas kannustin... :rolleyes:

Itsellä oli tavoitteena juosta tänä kesänä puolikas (tavoiteaika 1.50), mutta jalan kanssa tuli ongelmia ja ei sitten kyennytkään juoksemaan. Mutta ehkä ensi kesänä olisi tarkoituksena pyrkiä tuohon samaan sitten, saas nähdä.

Kaverit ovat juosseet maratoneja tänä kesänä, mutta itse en siitä ole sinänsä kiinnostunut. Mielestäni maraton on vähän sama kuin epäonnistunut itsari, elimistöltä ottaa aivan hulluna aikaa palautua siitä ja silti mikään ei muutu miksikään, vaikka sen juoksee.

Näillä näkymin tavoitteena maraton alkukesästä Tukholmassa. Pari maratonia takana ja nyt ajattelin ensimmäistä kertaa treenata jonkinlaisen ohjelman puitteissa. Kestävyys on suht kunnossa, nyt tarvitaan vauhtia.

HCM tyssää loppukesän ajankohtaan. Ainakaan mä en helteillä pysty harjoittelemaan ja kesällä muutenkin elämä on senverran epäsäännöllistä että ohjelman noudattamisesta tulisi stressi.

Hmm.. nyt sitten oma henkilökohtainen mielipiteeni maratonista. Se on todellakin pelkkää kehon kataboliaa 42 km. Hirveä rääkki ja lopulta mitä saavutetaan? Päivän tai kahden hyvänolontunne ja sit vituttaa, ku samat vanhat tutut kuviot tulee esille. Siis loppujen lopuksi tuo kaksi tuntia juosta on pelkkää kidutusta. Sitähän voisi harkita kidutusvälineeksi :whip: , mikseihän Hitler keksinyt juoksuttaa juutalaisilla maratonia?

Pyydän anteeksi sarkasmiani kaikilta maratonareilta.

Piti jo tänä vuonna juosta ensimmäinen maraton. Tuli kuitenkin mutkia sun muita matkaan, joiden takia sitä viimeistä rutistusta ei edes tarvittu, kun pää oli jo käännetty poispäin. Ensivuosi voisi olla uuden yrityksen paikka, osuisi muidenkin henkilökohtaisten tavoitteiden kanssa yhteen tuo aerobisen vääntäminen.
Saa nähdä miten käy, löytääkö itsensä lähtöviivalta... ja vielä mielenkiintoisemmin, maaliviivalta.

Täälläkin tuo "kerran elämässä" tavoite on. Se on sitten toinen asia, kun kerran saa alle, niin jääkö siihen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom