Manipulaatiohoidot (niksautukset) ja niiden vaarat

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Perustin nyt kokonaan uuden ketjun, koska asia vaivaa mieltäni tällä hetkellä melkoisesti. Eli oon mun selkäkipujen takia käynyt muutaman kerran fysioterapeutilla, joka on aluksi hieronut selkää kokonaisvaltaisesti ja lopuksi vielä kieroliikkeellä naksauttanut selkärangan nikamia auki. Viime kerralla kun olin, niin hän jostain syystä päätti naksauttaa myös niskan, eli otti päästä kiinni ja käänsi sivulle niin, että se rusahti kunnolla. Tästä on nyt viikko ja mitään sivu- tai haittavaikutuksia ei ole ainakaan toistaiseksi ilmennyt. TOISTAISEKSI? Eksyin googlettelemaan näiden manipulaatiohoitojen haittoja ja esimerkiksi juuri tuon niskan nikamien niksauttaminen voi aiheuttaa pahimmassa tapauksessa aivoverenkierron häiriöitä ja muuta mukavaa. Joissain artikkeleissa mainittiin, että on epävarmaa syntyykö niskan manipulaatiossa aina intimavaurio.

Kysymys siis kuuluu; onko mahdollista, että tuossa hoidossa on aiheutunut esimerkiksi kaulavaltimoiden vaurioita, kuten tuo intimavaurio? Voiko ne tulla viiveellä tai voiko ne jäädä huomaamatta oireettomiksi ja otollisella hetkellä tuosta pienestä vauriosta sitten syntyykin jotain suurempaa? Etenkin lääkärien mielipiteitä kaipaisin, jos täällä sellaisia pyörii, toki muutkin saavat vastata!

Onhan noita dokumentoitu, muistaakseni jossain lääkärilehdessä tai duodecim lehdessä vasta oli juttua moisesta. On myös dokumentoitu kansanparantajien/jäsenkorjaajien ym niksauttelujen jälkeisiä halvaantumisia, kun välilevypullistumaa on parannettu..

On dokumtentoitu joo, mutta osaatko TJJ sanoa, että voinko mä jo huokaista helpotuksesta vai onko tosiaan mahdollista, että mulle on tuosta jotakin aiheutunut, vaikkei oireita ole tullutkaan? Voi vittu suoraan sanoen.. se ei edes kysynyt multa, että saako sen niskan naksauttaa ja kaiken lisäksi siinä mun niskassahan ei mitään ongelmia edes ole ollut.

No jos aatellaan kaulasuonten vahinkoja, niin kyllä ne melko pian tulee ilmi. Kukaan ei voi 100% varmuudella sanoa, onko siitä *jotain* aiheutunut, tuskin.

Kukaan ei varmasti satavarmasti voi sanoa etteikö jotain piilevää olisi voinut käydä, mutta eiköhän riski tällaiselle ole häviävän pieni. Jos ei mitään oireita ole, niin todennäköisemmin varmaan jäät auton alle tänä vuonna kuin että tosta niksauttelusta syntyisi jotain vakavaa eli en ihan hirveästä murehtisi.

Fysioterapeutit kyllä yleensä osaa tuon homman, ei se mitään millamagiaa ole. Etenkin jos on fysioterapeutti OMT (ortopedinen manuaalinen terapia), niin se on jo aika guru hommissaan ja suorittanut pitkät opinnot aiheesta.

Että jos et kuollut ja missään ei satu, ei välttiinsä kannata hysterisoida.

Mulla on muuten niskat niksautettu Thaimaassa yökerhossa kun olin kusella. Wc-palvelija tai mikä olikaan hieroi ensin kevyesti hartioita ja sitten yht'äkkiä päästä kiinni ja krunks & krunks molemmille puolille. Hyvää teki ja jätin vähän tippiä :)

Joo tosiaan mitään oireita ei ole ollut ja siitä on kulunut noin viikko. Onko kaikki nikamien niksauttelu ja naksauttelu välttämättä manipulaatiota? Eli siis olin pöydällä selinmakuulla ja fysioterapeutti otti päästäni takaapäin kiinni ja toivutti kerran molemmille puolille, niin, että ne naksahtivat. OMT-fysioterapeutti hän ei ole.

Siis sen pitäisi olla tohon koulutettu henkilö eli naprapaatti, osteopaatti, kiropraktikko tai omt-fysioterapeutti unohtuiko joku?

No enhän mä edes tiennyt tätä ennen mitä se manipulaatio tarkoittaa ja jos olisin tiennyt, niin en todellakaan olisi antanut hänen tehdä sitä. Pitääkö tässä nyt pidä johonki kuvauksiin suurinpiirtein lähteä, että saan varmuuden, ettei mitään haittaa ole aiheutunut. Kivaa puolen vuoden päästä saada joku aivoveritulppa sen seurauksena, että jotain on jäänyt huomaamatta.. :face:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse Urheiluhierojana olen manipuloinut kohta 15-vuoden ajan asiakkaiden rintarankaa pyydettäessä, eikä kukaan ole vielä siihen kuollut. Kaula- ja lannerangan manipulaation jätän tosin Naprapaattien, Osteopaattien, Kiropraktikkojen, tai OMT-fyssareiden käsiteltäväksi. Olisi mielenkiintoista nähdä tilastoja noista vakavista komplikaatioista liittyen manipulaatioihin. Jos todella kaulavaltimot vaurioituu ja halvaus iskee manipulaatiossa, niin miten on mahdollista että nuo edellämainitut ammattiryhmät saavat jatkaa ammattinsa harjoittamista? Komplikaatioiden taustalla ilmeisesti on jo valmiiksi paskana olevat nikamat, joita kirjekurssikeijo runttaa voimalla?

Ihan turvallista on, jos tuon manipulaation tekee siihen koulutettu ammattilainen ihmiselle, jolla ei ole jotain vikaa siinä rangassa valmiiksi. Että voit Sumatura ihan rauhoittua pelkojes kanssa.

Eri foorumilta vähän hevikansan edustajan kokemuksia:

Alex_K sanoi:
Mun hieroja otti fasettilukkoja niskasta pois. Oli kuulemma niin jumissa. No lopputulemana 1kk edestä pyörtyilyjä ihan missä vain. Kaupan kassallakin yhtäkkiä alkoi maa viettämään jalkojen alla. Lopputulemana 2 kertaa aivoinfarkti. Molemmat valtimot niskata poikki ja tukoksia lähti ylöspäin.
Tänä päivänä vasen puoli täysin auki, mutta oikea valtimo 3cm matkalta täysin tukossa, eikä siis aukene.

Huh, onneksi on ohi nuo saatanan kohtaukset. Ei oo kuule häävejä nuo slaagit.

En ole kahteen vuoteen käynyt hierojalla, enkä muuten näillä näkymin enää käykään. Ja jos päätän käydä, tinttaan legoille heti jos aikoo jotain paskaa tehdä niskoille.

En siis suosittele mitään naprapatiaa niskaosastolle.

Sen sijaan, että sä kuumotut täällä netissä, niin ota yhteyttä tohon sua hoitaneeseen fyssariin, ja ilmoita sille, että sua kuumottaa tällä hetkellä. Onko vielä hoitokertoja jäljellä? Jos on mene käymään hoitosarja loppuun ja sano fyssarille, että et halua niskamanipulointia. Onko hoidoista ollut apua selkäkipuihisi? Tunsitko kipua manipulaation aikana? Onko sulla diagnoosia selkäkivuista? Onko ranka kuvattu, joko RTG tai MRI? Noita manipulaatioita tehdään vähintään satoja, ellei tuhansia joka vitun päivä. Noista tilastoistakin löytyi joku yhteensä 177 tapausta seitsemänkymmenen vuoden periodilta (montako miljoonaa onnistunutta toimenpidettä tuona samana ajanjaksona oli?) ammattilaisten suorittamina alle 2% tapauksista. Stop kuumotus ja ota yhteyttä hoitajaan:)

Sen sijaan, että sä kuumotut täällä netissä, niin ota yhteyttä tohon sua hoitaneeseen fyssariin, ja ilmoita sille, että sua kuumottaa tällä hetkellä. Onko vielä hoitokertoja jäljellä? Jos on mene käymään hoitosarja loppuun ja sano fyssarille, että et halua niskamanipulointia. Onko hoidoista ollut apua selkäkipuihisi? Tunsitko kipua manipulaation aikana? Onko sulla diagnoosia selkäkivuista? Onko ranka kuvattu, joko RTG tai MRI? Noita manipulaatioita tehdään vähintään satoja, ellei tuhansia joka vitun päivä. Noista tilastoistakin löytyi joku yhteensä 177 tapausta seitsemänkymmenen vuoden periodilta (montako miljoonaa onnistunutta toimenpidettä tuona samana ajanjaksona oli?) ammattilaisten suorittamina alle 2% tapauksista. Stop kuumotus ja ota yhteyttä hoitajaan:)

Ei onneksi ole enää hoitoja jäljellä. Mulla on alaselässä pieni mutka, joka saadaan kyllä suoristumaan aina hetkeksi, mutta tulee aina yhtä nopeaa takaisin ja se kipeytyy treenatessa ja silloin säteilee myös jalkaan. Kuvattu ei ole koskaan ja mitään diagnoosia ei ole.

Mulla on muuten niskat niksautettu Thaimaassa yökerhossa kun olin kusella. Wc-palvelija tai mikä olikaan hieroi ensin kevyesti hartioita ja sitten yht'äkkiä päästä kiinni ja krunks & krunks molemmille puolille. Hyvää teki ja jätin vähän tippiä :)

Niin muakin, sai fasettilukot hyvin pois rangasta. Kävin illan aikaan niksauttajalla useita kertoja. Olisikohan ollut Hollywood Bankokissa...

Tämä on ollut hoitoalalla mieliä kiihdyttävä aihe ainakin parikymmentä vuotta. V. 1992 tapahtui tuossa vieressä haaveri tai haaverit, joiden takia lakia muutettiin ja kouluttamattomien tekemät manipulaatiot ovat vähentyneet. Siltikään mikään koulutus ei tee hommaa täysin riskittömäksi.

Itse olen tehnyt jonkin verran manipulaatioita parikymmentä vuotta ilman vahinkoja, muta kaularangan yläosiin en ole enää pitkiin aikoihin mennyt. Manipulaatioiskua ei siellä saisi kiertämällä tehdä, muutoin riskit nikamavaltimon vaurioitumiseen kasvavat.

Kuitenkin manipulaatio on turvallisempi hoitomuoto kuin äkkiseltään luulisi. Karmeilla tekniikoillakaan saa hyvin harvoin aikaiseksi vakavia vammoja. Jos sellainen olisi ketjun aloittajalle tullut, niin varmasti olisi melkein välittömästi ilmennyt.

No oiskohan sullakin niin vain, että treenaisit niitä syvempiä selkälihaksia fyssarin ohjeiden mukaan, niin kivut häviää, kun selkä voimistuu. Kuulostaa kyllä niin hullunkuriselta kuumottelulta. Itse en menisi edes hierotuttamaan tai hoitamaan itseäni muulle kuin koulutetulla fyssarille. Nuo "urheiluhierojatkin" tuntuu olevan silkkaa paskaa verrattuna kunnon fyssareihin.

Ps. Ja googlettaa ei kannattaisi ikinä mitään.

Back
Ylös Bottom