Manipulaatiohoidot (niksautukset) ja niiden vaarat

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Itse en menisi edes hierotuttamaan tai hoitamaan itseäni muulle kuin koulutetulla fyssarille. Nuo "urheiluhierojatkin" tuntuu olevan silkkaa paskaa verrattuna kunnon fyssareihin.
.
Fysioterapeuttien vahvin alue ei ole suinkaan kuvatunlaiset selkävaivat vaan selkeät vammat. Itse asiassa tavallinen fysioterapeutti ilman OMT-koulutusta voi tehdä melko vähän rangan liikehäiriöille verrattuna kiropraktikkoihin ja naprapaatteihin. Kevyet liikehoidot ja kotijumppaohjeet auttavat vain osaan selkävaivoista. Manipulaatio on nopea ja tehokas apu moniin akuutteihin vaivoihin eikä vaadi kuin 1-3 hoitokertaa. Toki sen lisäksi kannattaa kuntouttaa selkää itse.

Fysioterapeuttien vahvin alue ei ole suinkaan kuvatunlaiset selkävaivat vaan selkeät vammat. Itse asiassa tavallinen fysioterapeutti ilman OMT-koulutusta voi tehdä melko vähän rangan liikehäiriöille verrattuna kiropraktikkoihin ja naprapaatteihin. Kevyet liikehoidot ja kotijumppaohjeet auttavat vain osaan selkävaivoista. Manipulaatio on nopea ja tehokas apu moniin akuutteihin vaivoihin eikä vaadi kuin 1-3 hoitokertaa. Toki sen lisäksi kannattaa kuntouttaa selkää itse.

Sulla kun kremppamestari näyttää tuota tietoa omasta takaa olevan, niin osaatko lonkalta heittää jotain arvausta tähän mun vaivaan? Eli siis avasin hieman kiertäen oven muutama kuukausi sitten ja silloin selässä tuntui vihlaiseva kipu. Siitä lähtien selkä on aina kipeytynyt urheillessa, mutta muuten se ei ole ollenkaan kipeä. Kipu säteilee myös vasempaan sisäreiteen. Alaselässä on kai pientä skolioosia tai jonkunlainen mutka, joka vissiin kyllä näillä manipulaatioilla ja hieronnalla saadaan suoraksi, mutta mutka palaa aina itsestään melkein yhtä nopeaa takaisinki. Vasen olkapää ja lonkka ovat AAVISTUKSEN verran alempana kuin oikea puoli. SI-nivelet on osteopaatti katsonut ja sanoi, että molemmat ovat kunnolla auki ja paikallaan.

Sulla kun kremppamestari näyttää tuota tietoa omasta takaa olevan, niin osaatko lonkalta heittää jotain arvausta tähän mun vaivaan? Eli siis avasin hieman kiertäen oven muutama kuukausi sitten ja silloin selässä tuntui vihlaiseva kipu. Siitä lähtien selkä on aina kipeytynyt urheillessa, mutta muuten se ei ole ollenkaan kipeä. Kipu säteilee myös vasempaan sisäreiteen. Alaselässä on kai pientä skolioosia tai jonkunlainen mutka, joka vissiin kyllä näillä manipulaatioilla ja hieronnalla saadaan suoraksi, mutta mutka palaa aina itsestään melkein yhtä nopeaa takaisinki. Vasen olkapää ja lonkka ovat AAVISTUKSEN verran alempana kuin oikea puoli. SI-nivelet on osteopaatti katsonut ja sanoi, että molemmat ovat kunnolla auki ja paikallaan.

Nivuseen säteilevä kipu viittaisi SI-nivelen vaivaan, mutta jos se osteopaatin mukaan on kunnossa ja lannerankaakin manipuloitu auki, niin vaikea on mitään tuosta sanoa. Sinänsä skolioosi on usein oireetonkin, mutta rtg-kuvista voisi yrittää päätellä sen syytä.

Jos olet pk-seudulta, niin voin suositella Aikatalossa Mikonkadulla vastaanottoa pitävää kiropraktikkoa. On useamman kerran pistänyt meikäläisen kuntoon vaivasta, mitä olen ensin hoidattanut tuloksetta muualla.

Nivuseen säteilevä kipu viittaisi SI-nivelen vaivaan, mutta jos se osteopaatin mukaan on kunnossa ja lannerankaakin manipuloitu auki, niin vaikea on mitään tuosta sanoa. Sinänsä skolioosi on usein oireetonkin, mutta rtg-kuvista voisi yrittää päätellä sen syytä.

Jos olet pk-seudulta, niin voin suositella Aikatalossa Mikonkadulla vastaanottoa pitävää kiropraktikkoa. On useamman kerran pistänyt meikäläisen kuntoon vaivasta, mitä olen ensin hoidattanut tuloksetta muualla.

En valitettavasti sielä päin asu, niin joku muu etelä-pohjanmaan alueelta täytyisi keksiä. Toiminnallinen osteporoosihan tämä voisi olla, koska eihän rakenteellista osteoporoosia noin vaan suoristeta manipulaatiolla hetkeksi? Voisiko vaihtoehto olla, että selän ja pakaroidine/lonkankoukistajien lihakset ovat niin jumissa, että se saa rangan vääntymään kieroon?

Yritin tuossa ilmaista huonolla suomella, että en luota kuin kunnon koulutuksen saaneeseen ihmiseen.

Osaavissa käsissä manipulaatio on täysin turvallista.

Itse sain pysyvän avun kiropraktikolta. Tosin edellinen kiropraktikko sai niskani jumiin.

Mielestäni osaava kiropraptikko vaatii aina kuvat ennen kuin alkaa tekemään yhtään mitään.

Eli heissä on todella isoja eroja osaamisessa, vaikka titteli ois sama.

Se miltä mä sain avun, vaati kuvat ensin. Tai siten sillä on jotain bisneskuvioita silloisen Pulssin kanssa, kun kuvat piti otattaa juuri Pulssissa, ei muualla. Toki ne kuvat otettiin eri tavalla kuin yleensä tavallinen lääkäri määrää.

Onneks oli työterveys Pulssissa, niin ei maksanut kuvat mitään.

Täällä tietoo ja runsaasti (vaati rekisteröitymisen)

Suomen Selkäliitto ry:n keskustelupalsta ? Etusivu

Voisiko vaihtoehto olla, että selän ja pakaroidine/lonkankoukistajien lihakset ovat niin jumissa, että se saa rangan vääntymään kieroon?

Kyllä. Iliopsoaksen spasmi voi hyvinkin vääntää rankaa kieroon. Tosin silloin yleensä oireetkin ovat voimakkaampia ja kävelykin vinoa, mutta varmasti kannattaa venyttää lihasta.

Mielestäni osaava kiropraptikko vaatii aina kuvat ennen kuin alkaa tekemään yhtään mitään.

Eli heissä on todella isoja eroja osaamisessa, vaikka titteli ois sama.

Se miltä mä sain avun, vaati kuvat ensin. Tai siten sillä on jotain bisneskuvioita silloisen Pulssin kanssa, kun kuvat piti otattaa juuri Pulssissa, ei muualla. Toki ne kuvat otettiin eri tavalla kuin yleensä tavallinen lääkäri määrää.

Jep, D.C. kiropraktikoissakin on eroja, erilaisia oppisuuntia eri koulutuskeskuksissa löytyy. Omalle kohdalle on osunut yksi huippuhyvä, muutama aika hyvä ja yksi ihan surkea.

Rtg-kuvia vaatii hyvin harva, mutta toki katsovat, jos tuo niitä. Kuvat ovat kaksipiippuinen juttu. Niistä näkee kyllä rangan poikkeavuuksia, mutta kipu ei useinkaan johdu niistä vaan ihan muusta.

Selkeät kontraindikaatiot näkyy rtg:stä, vai kuinka?

Harvemmin ainakaan tavallisista rtg-kuvista. Kaularangan manipulaatiossahan vaarallisin poikkeama on aneyrusma, minkä toteaminen vaatisi verisuonikuvauksen varjoaineineen. Joskus sellainen voi olla aortassakin. Pitkälle edennyt reuma haurastuttaa nivelsiteitä, mikä ei sinänsä näy, mutta reuman muut muutokset kyllä. Laajat välilevypullistumat näkyvät magneetissa mutteivat luukuvissa.

Kuvat parantavat turvallisuutta mutteivat poista riskejä kokonaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mä sain kuukauden pahoinvoinnit, neljä pahempaa oksennuskohtausta ja yhden jalat alta kohtauksen. Sairaalassa kolme kertaa ja aina todettiin niskojen olevan vain jumissa, jatka vain hierontahoitoja. Neljännellä kerralla lähti jalat alta ja makasin parkkipaikalla vartin ja lähdettiin siitä ensiapuun. Pää kuvattiin ja kaksi aivoinfarktia pikkuaivoissa johtuen niskavaltimoiden repeämisestä. Kuukausien verenohennushoidot ja nyt vihdoin kuivilla kaikesta. Tuloksena niskan kylmänkestävyyden olevan huono, ajoittaisen päänsäryn vaivaavan sekä muisti huononi. Valtimoista vasen on täysin auennut, mutta oikea niskavaltimo on 100% tukossa ja pysyy.

En suosittele mitään niskaniksautuksia kenellekkään enkä kenelläkään. Seuraavaksi jos joku hieroja aikoo fasettilukkoja poistella niskoista, on aiheena turpakäräjät automaattisesti.

On se kyllä ihan ammattikunnan puolesta harmittavaa,että monella on näinkin vakavia komplikaatioita esiintynyt. Varsinkin kaularangan manipulaatiohoidoissa tulisi käyttää varovaisuutta. Aina pitäisi tehdä tietyt turvatestit, jotta voidaan sulkea (kohtuullisen hyvällä todennäköisyydellä ainakin) pois kontraindikaatiot, kuten esim aneyrysma. Sitä tosin en osaa sanoa opetetaanko niitä kiropraktiikoille yms.?

Huvittavaahan tässä on myös se, että lukuisten tutkimusten mukaan mobilisointi on yhtä tehokasta kaularangan alueella kuin manipulaatio ja on samalla huomattavasti turvallisempaa, mutta ei tietenkään täysin riskitöntä. Suosittelenkin jokaiselle, että kieltäytyy niskan manipulaatiotahoidosta, jos turvatestejä ei tehdä. Kertoo jo ammattitaidosta paljon.

Aina pitäisi tehdä tietyt turvatestit, jotta voidaan sulkea (kohtuullisen hyvällä todennäköisyydellä ainakin) pois kontraindikaatiot, kuten esim aneyrysma. Sitä tosin en osaa sanoa opetetaanko niitä kiropraktiikoille yms.?
.

Tottakai opetetaan kaikille manipulaatioita tekeville ammattiryhmille mutta kliiniset testit eivät ole mitenkään satavarmoja. Asiakkaan kohtaaminen on kokonaisuus, mikä syntyy paitsi testeistä, myös mahdollisista rtg-kuvista/lausunnoista ja muista tutkimuksista sekä henkilön kertomasta. Ihmiset saattavat jättää kertomatta keskeisiä asioita eikä heillä ole yleensä mukanaan kuvia, lääkärinlausuntoja tms. Ääritapauksena muistan kaverin, joka valitteli lonkasta alaspäin olevaa kipua ja taisin kysyä pariinkin kertaan, onko jalka joskus vammautunut jossain mihin hän vastasi kieltävästi. Kuvat sattuivat olemaan mukana ja kun pistin ne tauluun, sieltä näkyi metallia aika lailla. Kaveri oli joitakin vuosia sitten ajanut prätkällä päin tiiliseinää ja reisiluuta oli paikattu 18 ruuvilla!

Menee vähän offtopiciksi, mutta osaatko kremppamestari sanoa, mihin perustuu fasettilukkojen avaamisesta johtuva lihasten spasmien laukeaminen? Onko kysessä suojaspasmin laukeaminen, vai alueen aineenvaihdunnan parantuminen ja sitäkautta anoksian helpottuminen?

Menee vähän offtopiciksi, mutta osaatko kremppamestari sanoa, mihin perustuu fasettilukkojen avaamisesta johtuva lihasten spasmien laukeaminen? Onko kysessä suojaspasmin laukeaminen, vai alueen aineenvaihdunnan parantuminen ja sitäkautta anoksian helpottuminen?

Minun käsittääkseni suojaspasmin laukeamiseen. Jonkin asteisia fasettilukkojahan on kaikilla, mutta kun fasettiniveltä ympäröivässä nivelpussissa oleva asentoreseptori jää puristukseen, se laukaisee spasmin ja kivun.

Fasettilukkohan on tosiaan nimensä mukaisesti lukkiintunut ja yleensä johonkin normaalin liikeratansa ääriasentoon eikä ole mitenkään pois paikaltaan kuten ihmiset usein luulevat. Tyypillisin lukko alaselässä on n.s. vitosen dippi eli lannerangan alin nikama on jäänyt äärifleksioonsa ja kiinnittynyt ylempään nikamaan. Kipu tuntuu hiukan toispuoleisesti ristiluun päällä.

Fasettilukkojen aukaisu on hyväksi välilevyille, koska lukkiintunut nikama ei tee normaalia keinuvaa liikettä vaan joutuu korvaamaan sen eteen-taakse-liikkeellä, mikä rasittaa välilevyä. Kulunut välilevy puolestaan altistaa lukoille ja kierre on valmis.

Mulla on ollut niskan (ja selän) kanssa ongelmia jo useamman vuoden. Niskat ovat ensinnäkin todella jumissa, rutisevat ja kipuilevat yms. Työterveyslääkärin mukaan mulla on lukkoja rintarangassa, niskassa ja selässä. Hän on täysin vannoutunut "niksauttelun" - kannattaja, ja pisti minut jo yhden kerran naprapaatin vastaanotolle. Niksautus jäi kuitenkin tekemättä, koska naprapaattia jäi epäilyttämään voisiko niskassa olla välilevyn pullistuma. Kävin magneettikuvissa, ei onneksi ollut, mutta en myöskään ole rohkaistunut menemään uudestaan naprapaatin vastaanotolle, koska on alkanut epäilyttämään koko niksauttelu.
Puhuin asiasta uudestaan työterveyslääkärille, joka tekikin sitten lähetteen OMT-fyssarille, joka on kuulemma "paras kaikista". Edelleen hoitomuotona olisi siis tuo manipulaatiohoito.

Nyt mietityttää, että oonko vaan ihan pelkuri kun en uskalla kokeilla asiaa? Vai olisiko näihin mun niskaongelmiin mitään muuta ratkaisua (oli se manipulaatiohoito sitten toimivaa tai ei)?

Mulla on ollut niskan (ja selän) kanssa ongelmia jo useamman vuoden. Niskat ovat ensinnäkin todella jumissa, rutisevat ja kipuilevat yms. Työterveyslääkärin mukaan mulla on lukkoja rintarangassa, niskassa ja selässä. Hän on täysin vannoutunut "niksauttelun" - kannattaja, ja pisti minut jo yhden kerran naprapaatin vastaanotolle. Niksautus jäi kuitenkin tekemättä, koska naprapaattia jäi epäilyttämään voisiko niskassa olla välilevyn pullistuma. Kävin magneettikuvissa, ei onneksi ollut, mutta en myöskään ole rohkaistunut menemään uudestaan naprapaatin vastaanotolle, koska on alkanut epäilyttämään koko niksauttelu.
Puhuin asiasta uudestaan työterveyslääkärille, joka tekikin sitten lähetteen OMT-fyssarille, joka on kuulemma "paras kaikista". Edelleen hoitomuotona olisi siis tuo manipulaatiohoito.

Nyt mietityttää, että oonko vaan ihan pelkuri kun en uskalla kokeilla asiaa? Vai olisiko näihin mun niskaongelmiin mitään muuta ratkaisua (oli se manipulaatiohoito sitten toimivaa tai ei)?

Manipulaatio on lopultakin hyvin arkinen toimenpide ; kun sitä opetellaan, harjoituskappaleina toimivat kurssikaverit ja niksautuksia voi tulla kymmeniä päivässä. Kun mg-kuvauskin on tehty, voidaan puhua äärimmäisen pienestä riskistä. Silti alalla on ollut muutama niittokone, joille en menisi, mutta alkavat olla jo eläkkeellä, vankilassa tai haudassa.

Manipulaation vaikutuksiin voidaan usein päästä muillakin pehmeämmillä systeemeillä, mutta ne vaativat useampia hoitokertoja ja/tai omaa kuntouttamista.

MUn kokemuksen mukaan se joka ei osaa manipuloida niskaa, ei sitä edes tee.

Toki vahinkoja on sattunut suomessa muutama.

Pilatesrullalla saa ainakin itse jonkun verran yläselän lukkoja auki, mutta koko rankaa ei.

Kannattaa ehdottomasti ottaa selvää, osaako se tyyppi jolle menee, sitä niskaa manipuloida.

Ite joskus kävin OMT-fyssarilla, joka vaan v'h'n hieroi ja en tullut mitenkään paremmaksi mistään.

Käski liikkua.

Perkele, kun oon liikkunut niin kauan kun olen osannut kävellä.

Vaikka voisi luulla päinvastoin, niin nämä haverit sattuvat tyypillisesti kokeneille manipuloijille eivätkä millekään harjoittelijoille, jotka toimivat ylivarovaisesti eivätkä uskalla tai osaa tehdä niin nopeita liikkeitä, että edes nikamalukko aukeaisi saati jotain hajoaisi.

Back
Ylös Bottom