Makwan Amirkhani

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vapaaottelu on kehittynyt varsinkin alemmissa painoluokissa valtavasti viimeisen 10 vuoden aikana. Jos ajatus oli että tässä voidaan mennä sillä samalla reseptillä jolla lennettiin pihalle UFC:sta, koska vastustajat eivät ole UFC-ottelijoita, niin vaikea tästä on yhtään mitään positiivista sanoa. Makusta riittää videota tutkittavaksi ja jos mitään ei muuta niin aika helposti tuossa voittavan gameplanin tekee vastustajat.
 
Se että Barboza on/oli ihan eri tason ottelija, kuin ne joita vastaan suomalaiset tyypillisesti ottelevat. Tuohon Makwanin parhaaseen kauteen kuuluu myös voitto Jason Knightista, joka on yksi kovimmista suomalaisten voitoista ikinä.

Tämä ei kuitenkaan vastaa siihen kysymykseen että mikä tässä matsissa oli niin hienoa että tällä voidaan mainostaa Makwanin uraa. Jos se on pelkästään se että miestä ei lopetettu erittäin vaarallisen ottelijan toimesta, ottelussa jossa hän ei itse näyttänyt missään vaiheessa matsia hyvältä tai vaaralliselta, niin sitten me olemme vaan tästä eri mieltä. Jos Makwan olisi uhannut Barbozaa matsin aikana jollain tavalla tai matsi olisi ollut edes jonkun verran kilpailullinen niin sitten voisin olla samaa mieltä, mutta minun mielestä pelkkä selviytyminen ei vain riitä tässä asiassa. Jos Maku olisi lopetettu vaikka kolmannessa erässä erittäin tasaisen ottelun jälkeen jossa Maku olisi uhannut lopettaa matsin muutamaan otteeseen olisi mielestäni huomattavasti kovempi näyttö.
Mielestäni se pelkkä voitto/tappio + tapa paperilla ei kerro sitä kuinka hyvä ottelija on vaan miltä se itse ottelu näytti.
Jones VS Gusse 1 ja Jones VS OSP kummatkin päättyi Jonesin decision voittoon mutta itse matsit oli hyvin erilaisia.

GSP ei lopettanut Dan Hardyä, Anderson Silva Travis Lutteria, Jon Jones Anthony Smithiä, Cain Kongoa, Francis Derrick Lewisia, Mark Hunt Ben Rothwellia. Joskus näitä vaan käy

Knight matsi on sitten eri asia enkä sitä muista kovinkaan hyvin (oikeastaan ollenkaan) mutta matsihan taisi olla melko hyvä kuitenkin.
 
Oletko sitä mieltä, että pahasti tappiolla olleen ottelijan suorituksesta ei voi tehdä päätelmiä tämän suorituskyvystä? Kuulostaa oudolta.

Kun katsot Barboza matsin niin mikä siinä vakuuttaa sinut että Makwan oli parhaimmillaan kova ottelija ja tässä nähdään sitä parasta Makwania? Jos vastaat tähän kysymykseen niin päästään ehkä samalle sivulle.
 
Kun katsot Barboza matsin niin mikä siinä vakuuttaa sinut että Makwan oli parhaimmillaan kova ottelija ja tässä nähdään sitä parasta Makwania? Jos vastaat tähän kysymykseen niin päästään ehkä samalle sivulle.

Mikä on "kova ottelija"? Makwan oli parhaimmillaan UFC:n keskitason ottelija.

Tuolloin hän voitti UFC:n alimman kastin ottelijat selkeästi ja yhden keskitasoisenkin eli Knightin. Allenin kanssa oli tiukka matsi 2017 ja Allenkin laskettaneen tuolloin jo keskitason kaveriksi. Rankattuja ottelioita ei ollut lähelläkään voittaa, mutta onnistui kahdessa yrityksessä sinnittelemään toisen pisteille.

Minusta tämä kertoo kokonaisuutena aika hyvin Makwanin silloisen tason ja tuo Barboza-matsi on täysin linjassa sen kanssa. Vuodesta 2021 alkaen Makwanin taso sitten putosi, eikä enää riittänyt edes UFC:n alakastin ottelijoiden voittamiseen.

Milloin Makwan sitten oli sinusta parhaimmillaan, ellei 2018-2020?
 
No entäs tappio Arnold Allenille splitti tuomiolla? Onhan Amirkhanilla ollut erinomainen ura.

En minä vieläkään kiellä että miehellä ei olisi ollut erinomaista uraa.
Allen matsia en muista joten en lähde sitä sen enempää setvimään (näin jälkikäteenhän tulos ainakin näyttää todella kovalta kun Allen on ainakin top5 tasoa mutta vaikea sanoa kun en muista matsia enkä tiedä miltä Allen silloin näytti) Täytyy silti sanoa että hävisihän Halmekkin Randy Couturelle :)
Keskustelussa oli kyseessä Barboza matsi ja kuinka Makwan oli siellä vielä niin kova. Minä vain sanon sitä että itse matsissa en nähnyt Makwanin osalta mitään sen suuntaista. Barboza oli niin paljon ylivertaisempi ottelija että Makwanin esityksessä ei ollut oikein mitään kehuttavaa.
 
Mikä on "kova ottelija"? Makwan oli parhaimmillaan UFC:n keskitason ottelija.

Tuolloin hän voitti UFC:n alimman kastin ottelijat selkeästi ja yhden keskitasoisenkin eli Knightin. Allenin kanssa oli tiukka matsi 2017 ja Allenkin laskettaneen tuolloin jo keskitason kaveriksi. Rankattuja ottelioita ei ollut lähelläkään voittaa, mutta onnistui kahdessa yrityksessä sinnittelemään toisen pisteille.

Minusta tämä kertoo kokonaisuutena aika hyvin Makwanin silloisen tason ja tuo Barboza-matsi on täysin linjassa sen kanssa. Vuodesta 2021 alkaen Makwanin taso sitten putosi, eikä enää riittänyt edes UFC:n alakastin ottelijoiden voittamiseen.

Milloin Makwan sitten oli sinusta parhaimmillaan, ellei 2018-2020?

Jos sinä vastaat tuohon minun kysymykseen ensiksi niin minä voin vastata sinun, jos siis tässä halutaan käydä jonkinlaista vastavuoroista keskustelua.
 
En minä vieläkään kiellä että miehellä ei olisi ollut erinomaista uraa.
Allen matsia en muista joten en lähde sitä sen enempää setvimään (näin jälkikäteenhän tulos ainakin näyttää todella kovalta kun Allen on ainakin top5 tasoa mutta vaikea sanoa kun en muista matsia enkä tiedä miltä Allen silloin näytti) Täytyy silti sanoa että hävisihän Halmekkin Randy Couturelle :)
Keskustelussa oli kyseessä Barboza matsi ja kuinka Makwan oli siellä vielä niin kova. Minä vain sanon sitä että itse matsissa en nähnyt Makwanin osalta mitään sen suuntaista. Barboza oli niin paljon ylivertaisempi ottelija että Makwanin esityksessä ei ollut oikein mitään kehuttavaa.
Joo, itse ottelusta nyt en sano mitään, mutta oli sitä aikaa omasta mielestäni kun Makwanin ura meni vielä nousujohteisesti eteenpäin ja vastustajat koveni sitä myöten. Toki siinä tuli takapakkeja, mutta myös voittoja.
 
Todennäköisin syy sippaamisille lienee tosiaan kovatasoisen lajiharjoittelun puute. Toisaalta kun kunnosta on herralta kysytty, Maku on useampaan otteeseen, tätäkin edeltävässä Ylilyönnin haastiksessa, hieman salaperäisesti viitannut asiaan, jonka aikoo paljastaa uran jälkeen. Mitähän tämä voisi olla? Joskus aiemmin puhui, että jollakin toisellakin UFC-ottelijalla olisi tämä asia X .

Tuskin tuossa on taustalla mitään muuta kuin Makun tarve esittää aina niin helvetin mysteerimiestä ja lässyttää jotain ihan omaa diipadaapaa.
 
Käykää äänestämässä, yritetään antaa vielä mahdollisuus. https://tipsportgamechanger.com/en/
Kävin antamassa äänen. Luultavasti aika paljon helpompi vastus olisi karsintakierroksella tiedossa jos Maku äänestyksessä pärjää. Mutta sitäkään ottelua Maku ei voita ellei saa ongelmiaan kuntoon.

Machaev otteli juuri sillä taktiikalla jolla Makun kanssa kannattaa otella. Mahdollisimman varman päälle vaan ekat 1-2 erää. Mitään lopetusyrityksiä tai muita riskiliikkeitä ei noiden erien aikana kannata tehdä eikä ole tarvis edes näyttää aktiiviselta koska ottelu hoidetaan kotiin vasta sitten kun suomalainen kaasuttaa. Nykyään jokikinen vihu tietää että Maku on one trick pony joka piiputtaa helposti. Jos Maku aikoo yhtään mitään matseja enää voittaa niin tuohon asetelmaan on pakko saada muutos. Kestävyys ylös ja kehässä monipuolisempaa tekemistä. Toinen vaihtoehto on sitten hanskat naulaan.
 
Viimeksi muokattu:
Jos sinä vastaat tuohon minun kysymykseen ensiksi niin minä voin vastata sinun, jos siis tässä halutaan käydä jonkinlaista vastavuoroista keskustelua.

Niin siis minusta Makwanin tasoa osoittaa jo se, että hän onnistui selviämään matsin loppuun asti. Harvat suomalaiset ovat koskaan edes kohdanneet Barbozaan verrattavaa vastustajaa, enkä muista yhtäkään, joka olisi selvinnyt täyttä aikaa.
 
Minusta tuo Barboza-matsin tulkitseminen pelkän sen lopputuleman kautta että Makua ei sentään lopetettu on hivenen älyllisesti epärehellinen. Barbozalla oli tappioita alla ja miehelle tärkeintä oli päästä takaisin vihreälle, ja näkihän tuosta esityksestä että ei lähtenyt riskeeraamaan voittoa juuri millään tavalla. Se mitä varmaan tässä muutama on sanonut ja mihin kallistun itsekin on se, että Makun selviämistä pisteille asti voisi arvostaa enemmän jos Maku olisi koettanut tehdä jotain muuta ottelussa kuin selvitä pisteille. Eihän se varmaan mitään mukavaa puuhaa ole ottaa Barbozalta turpaan, mutta ei Maku luottanut omaan tekemiseensä tuossa ottelussa sen vertaa että olisi oikeasti yrittänyt voittaakin ottelua. Barbozalle riitti iltapuhteeksi se että otteli niin ettei häviä, Makulle voitto olisi vaatinut jotain missä riski hävitä rumasti olisi ollut huomattava.

Ehkä suurin syy sille miksen minä pysty näkemään tuota pisteille selviämistä suurena saavutuksena on se, että en aidosti ymmärtänyt mikä oli se tapa jolla Maku oli ajatellut voivansa voiton tästä matsista kaapata. Ajattelin että Makun on tehtävä jotain erilaista ja rohkeaa, upporikasta tai rutiköyhää sanoisi joku, mutta mitään tällaista ei missään vaiheessa nähty. Barbozalla on tietyt tendenssinsä ja heikkoutensa joita hyödyntämällä on ennenkin hänet kaadettu, nauhaa oli saatavilla paljon eikä mikään nero tarvinnut olla niiden purkamiseksi. Sen sijaan Barboza oli selvästi katsonut Maku-nauhansa ja Maku ei tehnyt mitään yllättävää joten lopputulema oli tähtiin kirjoitettu. Turhautti ihan vietävästi että suurin mahdollisuus elämässä tehdä jotain spesiaalia käytettiin niin pienellä määrällä mielikuvitusta.
 
Makwan Amirkhanissa ja Robert Heleniuksessa on paljon samaa. Molemmat herrat on tehnyt lajissaan komean uran ja ovat lajiensa lipunkantajia. Silti molemmilla jäi harmillisen paljon potentiaalia ulosmittaamatta ja kaikki siksi että treeniolosuhteet eivät ole vastanneet niitä kriteereitä joita huipulla menestyminen edellyttää. Robbella oli pätkä Saksassa Sauerland tallissa ja Makullakin taitaa olla pätkiä kovilla ulkomaisilla saleilla, mutta pääosa treenistä on ollut puuhastelua Suomessa ja sellaisten vastustajien kanssa sparrareillen jotka on kaukana mistään huipputasosta. Ei niin yllättävää että molempien kynnykseksi otteluissa onkin asettunut kunto.

Robben kohdalla ihmetellään että miten voi ahvenanmaalaisesta autotallista ponnistaa huippumatseihin. Samalla tavalla Makun tapauksessa voidaan hämmästellä miten voi raisiolaisesta kuntosalista kavuta UFC kehiin. Ehkä se suurin ihme molempien herrojen uralla onkin ollut juuri puitteet.

Toivottavasti edes joku nuori Robbe tai Maku, joita varmasti tälläkin hetkellä saleilla treenaa, uskaltaisia laittaa all in ja koittaa huipulle nousua tosissaan. Tämä on varmaan vähän lajikulttuurijuttukin, koska muissa lajeissa tällaisia panostuksia nähdään huomattavasti enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä on "kova ottelija"? Makwan oli parhaimmillaan UFC:n keskitason ottelija.

Tuolloin hän voitti UFC:n alimman kastin ottelijat selkeästi ja yhden keskitasoisenkin eli Knightin. Allenin kanssa oli tiukka matsi 2017 ja Allenkin laskettaneen tuolloin jo keskitason kaveriksi. Rankattuja ottelioita ei ollut lähelläkään voittaa, mutta onnistui kahdessa yrityksessä sinnittelemään toisen pisteille.

Minusta tämä kertoo kokonaisuutena aika hyvin Makwanin silloisen tason ja tuo Barboza-matsi on täysin linjassa sen kanssa. Vuodesta 2021 alkaen Makwanin taso sitten putosi, eikä enää riittänyt edes UFC:n alakastin ottelijoiden voittamiseen.

Milloin Makwan sitten oli sinusta parhaimmillaan, ellei 2018-2020?

Ei minulla ole mitään ongelmaa sanoa että Makwanin prime oli tuolloin, jos joku haluaa laittaa 2015-2020 siihen niin ei minulla siinäkään ole ongelmia. Vaikka siellä jotain parannuksia ehkä loppupäässä tapahtuikin, niin ei ne olleet niin radikaaleja että 2015 Maku olisi ollut selkeästi surkeampi kuin 2020 Maku.
Makun vahvuudet ovat olleet aina painissa ja matossa sekä päänsisällä. Wilkinson matsissa Maku taunttasi kuin Diaz konsanaan ja itseluottamusta vaikutti selvästi olevan yli taitojenkin, ehkä tappioiden tullessa tämäkin kärsi ja vaikutti otteluihin.

Mitä Barboza matsiin tulee niin Reno sanoi mielipiteeni ehkä viestissään selvemmin mitä itse osasin esittää.
 
En minä vieläkään kiellä että miehellä ei olisi ollut erinomaista uraa.
Allen matsia en muista joten en lähde sitä sen enempää setvimään (näin jälkikäteenhän tulos ainakin näyttää todella kovalta kun Allen on ainakin top5 tasoa mutta vaikea sanoa kun en muista matsia enkä tiedä miltä Allen silloin näytti) Täytyy silti sanoa että hävisihän Halmekkin Randy Couturelle :)
Keskustelussa oli kyseessä Barboza matsi ja kuinka Makwan oli siellä vielä niin kova. Minä vain sanon sitä että itse matsissa en nähnyt Makwanin osalta mitään sen suuntaista. Barboza oli niin paljon ylivertaisempi ottelija että Makwanin esityksessä ei ollut oikein mitään kehuttavaa.
matsi löytyy kyllä netistä
 
Maku on nähtävästi sellainen oman tiensä kulkija ja yksinäinen susi, ettei koskaan löytänyt oikein "kotiaan" mistään salilta. Kävi vähän siellä ja täällä SBG:llä ja ruotsissa asti, muttei vaan löytänyt paikkaansa. Jossain vaiheessa kai totesi, että pitää vaan tehdä hommia oman näkemyksen perusteella ja rakensi oman salin.

Tuo voisi vielä toimia, jos siellä olisi oman tasoista treeniseuraa tai vierailevia tähtiä, mutta junnuja opettamalla ja vähän sparrailemalla suomiukkojen kanssa ei vaan riitä nykypäivän MMA:ssa. Toivottavasti Maku tekee radikaaleja liikkeitä tai laittaa hanskat naulaan.
 
Back
Ylös Bottom