Juhuu!
....Kuinka moni tämän palstan lukijoista ihan oikeasti uskoisi Tipin, Teemun, Juhon tai Tompan aikovan rikkoa Makwanilta (tai keneltäkään) yhtään mitään mitään siitä syystä, että Maku sai sopparin UFC:hen. Siis oikeasti?....
.....Pasin erikoisesta purkauksesta heräsi ajatus, että onpa todella sääli, jos Suomen suurimman vapaaottelupromootion entinen osakas todellakin ajattelee noin vapaaottelijoista ja tuota ajatustapaansa julkisuudessa levittää. Sitä en tiedä, onko kyseessä puhdas tietämättömyys lajista ja sen harrastajista, vai vain jostain syystä herännyt katkeruus. Oli syy mikä tahansa, on Cage on todellakin mennyt asioissa huimasti eteenpäin nykymenossaan.....
Alkuun tuttu disclaimer: olen tavallinen pulliainen, joka ei ole sidoksissa mihinkään vapaaotteluun liittyvään seuraan tai organisaatioon Suomessa.
Katos, suuri päällikkökin on herätetty.
Mukava että tervehdit vilpittömällä ilolla Makun menestystä.
En ole väittänyt, että kukaan on halunnut Makua "palauttaa maan pinnalle" (kuten asian ilmaisit) UFC-sopparin takia. Tiedän sen verran että välit eivät ole olleet aina parhaassa mahdollisessa kunnossa ja Maku on kyllä Teidän treeneissä saanut tietyiltä tyypeiltä ns. erikoiskohtelua. Tämä on hienovarainen ilmaus. Ehkä ymmärsin väärin, ehkä en. Kovasti kuitenkin Hatsat ja JEKJEKIT täällä takajaloilleen heti hyppäs. Go figure. Valamaahan treenasikin Makun kanssa ennen Tukholmaa, joten ei nyt koko salia teilata. Hankala tapaushan Maku oli tapahtumajärjestäjiinkin päin, eli kyllä mä antipatiaa ymmärrän.
Voin olla puhtaasti tietämätön vapaaottelusta ja varmaan olenkin. Taustani ei ole kamppailu-urheilussa. Onneksi. Katkerakaan en ole, muistelen lämmöllä CAGE-aikojani. Mutta kun tähän toisen osapuolen ammattitaidon arviointiin päästiin, niin mitens Hatsa Sä arvioisit Teidän salin menestystä ja verkostoitumista viime vuosina noin laajalla skaalalla? Mä heitän muutamia ajatuksia ilmaan näin ulkopuolisena:
CAGE LÄHTI turusta. Tähän oli kaksi syytä: Logomon sopimusehdot muuttuivat ja toinen syy oli suoraan sanottuna Turkulaisten ottelijoiden (lähinnä FFG) välttävä- yhteistyökyky. Puhun nyt vain siitä ajasta kun itse olin CAGEssa mukana - ehkäpä tilanne on nyt muuttunut. Käytännössä yleisölle huudeltiin että "kovia vastuksia kaivataan" mutta todellisuudessa kukaan ei kelvannut kun ei haluttu hävitä. Parhaimmassa hyvin muistamassani tapauksessa hommattiin Teidän yhdelle profiiliottelijoista helvetin kova vastus ja ottelija sen hyväksyi. Sitten pari viikkoa ennen tapahtumaa tulikin viesti, että "liian kova on, en ottele" Sitten hakattiin joku säkki tapahtumassa ja lehdistölle kerrottiin ottelun jälkeen, että "eipä ollut kummoinen vastus". Kyllä siinä tapahtumajärjestäjä alkaa katsella muita maisemia kun Turku.
Sen verran on sanottava, että ruohonjuuritasolla FFG:n kanssa yhteistyö sujui hyvin, esimerkiksi talkooväkeä saatiin hyvin ja harrastajat olivat innolla mukana. Myös yleisömäärät olivat kohdallaan. Jos vaan olis saanut kisaryhmänkin taustajoukkoineen hengittämään yhteen hiileen, niin Tipi vois otella kohtapuoliin mahdollisesti Turun Cagessa Sirwan Kakaita vastaan eikä mennä höntsäämään Karkkilaan amatöörinyrkkeilyä. Toivottavasti (teidän ottelijoiden kannalta) sinne tuleva Fight Night paikkaa aukkoa. Toivottavasti sinne joku ottelija erehtyisi vaikkapa hakemaan itse oma-aloitteisesti töihin, se olisi jo kehitysaskel.
Teillä on Tompan lisäksi mielestäni ainakin kaksi urheilullisesti UFC-mitat täyttävää ottelijaa, mutta valitettavasti ulkourheilulliset tekijät ovat sillä tasolla, että haaveeksi taitaa jäädä. Toivottavasti olen väärässä. Ei tarvii olla samanlainen show-ukko kun Maku, mutta kaupallista ammattiosaamista pitää olla takana.
Yleisemminkin Suomalaisessa MMA porukassa tuntui olevan perus-mielialana epäluulo. Aikanaan kun uusi toimija (CAGE) tuli, niin heti tod näk mietittiin, että "mitä vittua se tänne tulee tapahtumia tekemään" Mä olen sellainen yritteliäs kaveri ja mulla aina on uusiin ihmisiin positiivinen asenne. Sitten jos joku osottautuu muuksi, niin sitten on eri juttu. Mä kerron yhden esimerkin: jossain vaiheessa jo vuosia sitten me oltas saatu MTV3 MAXille isohko TV-sopimus, jos oltas saatu pakettiin 8-10 tapahtumaa. Otettiin yhteyksiä muihin tapahtumajärjestäjiin ja yritettiin tosissaan saada jengiä mukaan. Vaikeeta oli ja soppari päästettiin ohi. Nyt on kiva että CAGE on saanut IS-TV:n mukaan, se on iso askel Suomalaiselle MMA:lle.
Jos mä olisin Turkulainen vapaaottelija, niin kyllä mä haluisin sopimusottelijaksi sellaiseen promootioon, jolla on minulle jatkuvasti töitä ja sieltä on mahdollista nousta maailmalle. Tällä hetkellä vaihtoehtoja on Suomessa yksi, toivottavasti lähiaikoina jo enemmän. CAGE omaksui jo aikaa sitten periaatteen, että "kotoa ei töihin haeta". Eli Turkulaisenkin vapaaottelijan manageri joutuu näyttämään halukkuutensa duuniin. Ilmeisesti hakemuspuolella on ollut hiljaista kun yhtään Turkulaista ei ole CAGEssa ottelemassa lähiaikoina. Korkeintaan makwan haettiin kotoa töihin, koska jengi halus jo vuosia sitten nähdä sen kehässä. Puolet halus että se hakataan, 1/4 halus että se voittaa ja 1/4 tuli kattomaan sen makeeta hymyä. Ihan sama mikä syy oli, mutta yleisöä tuli.
Jos Teidän FFG:n poikien tavoite on treenailla keskenään ja olla helvetin kovia ottelijoita siellä kotisalilla, niin nykymeno riittää. Jos haluatte taas päästä ottelemaan Suomeen tai muualle, niin jonkinlaista markkinahenkisyyttä ja halua yhteistyöhön promootioiden kanssa voisi ehkä ajatella, Hatsa ootko samaa vai eri mieltä? Voisitte vaikka aloittaa sillä, että hyödyntäisittä oman pojan, Makwan Amirkhanin menestystä noin nettimaailmassa. Ymmärrän, että voitonjuhlat on vienyt Teidän organisaation voimat, mutta laittakaa nyt joku pikku-uutinen Makun matsista vaikka Teidän nettisivuille ja Facebookkiin. Kummastakaan ei meinaan löytynyt mitään.
Lämmöllä,
Pasi - vapaaottelun fanittaja