Makwan Amirkhani

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Juhlajakson kunniaksi äänitorvet uskaltautuivat Raisioon ja vierailulle upouuteen Makwan Amirkhani Training Centeriin. Pitkä juttutuokio UFC-tähden kanssa perkaa niin painonnostotreenin syyt, tulevat matsikuviot kuin uran tähänastiset opitkin. Haastattelun lisäksi mukana tietysti viikon taistelu Vettori vs. Holland ja muut UFC-tärpit sekä pitkä liuta Ylilyöntiperheen muita puheenaiheita.

00:30 Haastattelussa Makwan Amirkhani
1:18:35 Viikon Taistelu - Vettori vs. Holland + UFC-tärpit
2:07:40 Kamppailukansanradio - Miksi halveksumme Brock Lesnaria? Edis Tatlin saumat EM- ja MM-titteliin? Pride never die, mutta miksi?


View: https://open.spotify.com/episode/0ZzHiex35RSACO2JXgDxCY?si=VOYTfyi3Q6Gzs2lI64YB6A



View: https://soundcloud.com/unibetfinland/ylilyonti-200
 
Aika mahtipontiseltahan nuo Makwanin puheet podcastissa kuulostivat. Jotenkin tuli kuitenkin deja vu -fiilis, että tämän olen kuullut ennenkin. Tuntuu, että jokaisen tappion jälkeen on selitelty omaa heikkoa valmistautumista ja aiottu vastaisuudessa korjata tilanne; laittaa kaikki likoon ja mennä divarin kärkeen, että heilahtaa. Silti samat selitykset ja samat vakuuttelut ovat toistuneet uudestaan kerta toisensa jälkeen. Seuraavan tappion jälkeen keksitään taas joku uusi "mullistava" syy, minkä takia hävittiin, ja aloitetaan jälleen kerran tyhjältä pöydältä.

Tulipa negatiivissävytteinen viesti. Toivon toki, että tällä kertaa Makwanin juttelut pitävät kutinsa ja seuraavan kerran häkissä nähtäisiin oikeasti Amirkhani 2.0
 
Aika mahtipontiseltahan nuo Makwanin puheet podcastissa kuulostivat. Jotenkin tuli kuitenkin deja vu -fiilis, että tämän olen kuullut ennenkin. Tuntuu, että jokaisen tappion jälkeen on selitelty omaa heikkoa valmistautumista ja aiottu vastaisuudessa korjata tilanne; laittaa kaikki likoon ja mennä divarin kärkeen, että heilahtaa. Silti samat selitykset ja samat vakuuttelut ovat toistuneet uudestaan kerta toisensa jälkeen. Seuraavan tappion jälkeen keksitään taas joku uusi "mullistava" syy, minkä takia hävittiin, ja aloitetaan jälleen kerran tyhjältä pöydältä.

Tulipa negatiivissävytteinen viesti. Toivon toki, että tällä kertaa Makwanin juttelut pitävät kutinsa ja seuraavan kerran häkissä nähtäisiin oikeasti Amirkhani 2.0
Sanoisin, että olemme jo nähneet Makwan 2.0, kun katsoo miehen kehitystä UFC-uran aikana ja minkä tason vastustajien kanssa siellä nykyään heilutaan. Tappiot eivät ole tulleet turhille kavereille. Toki olisi hienoa jos nyt nähtäisiin vielä selkeä kehityshyppy Makun otteissa. Tähän ottelijan on itse ainakin pakko uskoa ja toivotaan, että selkeää kehitystä vielä nähdään.
 
Aika mahtipontiseltahan nuo Makwanin puheet podcastissa kuulostivat. Jotenkin tuli kuitenkin deja vu -fiilis, että tämän olen kuullut ennenkin.
Tämä.

Makwanin touhu on kyllä hyvin ailahtelevaa. Joko täysiä tai sitten ei tehdä mitään.

Tulee mieleen tuosta vaihtelevasta motivaatiosta, ongelmista painonvedoissa, nukkumisessa ennen matseja jne että olisiko urheilupsykologista hyötyä. Toki hyöty on nolla jos sille ei halua antaa mahdollisuutta ja selityksiä löytää aina ulkopuolelta.
 
Aika mahtipontiseltahan nuo Makwanin puheet podcastissa kuulostivat. Jotenkin tuli kuitenkin deja vu -fiilis, että tämän olen kuullut ennenkin. Tuntuu, että jokaisen tappion jälkeen on selitelty omaa heikkoa valmistautumista ja aiottu vastaisuudessa korjata tilanne; laittaa kaikki likoon ja mennä divarin kärkeen, että heilahtaa. Silti samat selitykset ja samat vakuuttelut ovat toistuneet uudestaan kerta toisensa jälkeen. Seuraavan tappion jälkeen keksitään taas joku uusi "mullistava" syy, minkä takia hävittiin, ja aloitetaan jälleen kerran tyhjältä pöydältä.

Tulipa negatiivissävytteinen viesti. Toivon toki, että tällä kertaa Makwanin juttelut pitävät kutinsa ja seuraavan kerran häkissä nähtäisiin oikeasti Amirkhani 2.0

Samaa mieltä. Noi puheet on mun mielestä vaan itsensä psyykkaamista, eräänlaista itsesuggestiota ehkä. Varmasti jälkeen päin on sit helpompi tarkastella omaa uraa ja taitotasoa objektiivisesti.
 
Makwanilla on selkeästi rooli, jota hän vetää. Puheita ei kannata ottaa millään lailla tosissaan. Niistä osa on totta, osa ei ja mistään ei voi tietää mikä on mitäkin.

Ottelijana hän on toistaiseksi kehittynyt jatkuvasti matsista toiseen. Vaikka viimeksi tuli tappio, niin vuoden 2015 Makwan olisi pyörtynyt ensimmäisessä erässä Barbozan kanssa. Tulevaisuus näyttää, mihin asti tämä jatkuu.
 
Moni ei tajua Makun mentaliteettia vaan käsittää kaikki sen sanomiset sun muut aivan väärin. Makulla on hyvin harvinainen asenne, jolla se nimenomaan on pystynyt kehittymään ja menestymään aivan poikkeuksellisesti tällaisessa näköalattomassa suomalaisessa ympäristössä, missä pitää menestyäkseen kaikki pään sisäinen rakentaa itse.

Samat tyypit, jotka epäili Makun mahdollisuuksia ennen sen ekaa UFC matsia, eivät käsitä miten huikeita suomalaisen UFC suoritukset on todella olleet. Minä näen tämän kaiken aivan selvästi ja ammennan Makun asenteesta omiin kamppailutavoitteisiini. Tiedän, että minussa on potentiaalia ja uskon itseeni ja treenit jatkuu.
 
Viimeksi muokattu:
Mä en usko, että noi puheet ees on mitään roolia sinänsä. Toki siellä on omanlaista herjaa seassa, mut mun mielestä noi korkealentoiset tavoitteet on just sitä itsensä psyykkaamista.

Kehitystä on tullut ja onhan mies menestynyt urheilija. (Tää oli pakko kirjottaa, ku muuten joku amerikka-wnb marisee taas suomalaisten negaamisesta.)
 
Aika mahtipontiseltahan nuo Makwanin puheet podcastissa kuulostivat. Jotenkin tuli kuitenkin deja vu -fiilis, että tämän olen kuullut ennenkin. Tuntuu, että jokaisen tappion jälkeen on selitelty omaa heikkoa valmistautumista ja aiottu vastaisuudessa korjata tilanne; laittaa kaikki likoon ja mennä divarin kärkeen, että heilahtaa. Silti samat selitykset ja samat vakuuttelut ovat toistuneet uudestaan kerta toisensa jälkeen. Seuraavan tappion jälkeen keksitään taas joku uusi "mullistava" syy, minkä takia hävittiin, ja aloitetaan jälleen kerran tyhjältä pöydältä.

Tulipa negatiivissävytteinen viesti. Toivon toki, että tällä kertaa Makwanin juttelut pitävät kutinsa ja seuraavan kerran häkissä nähtäisiin oikeasti Amirkhani 2.0
3 tappiota, Allen hajaäänin (edelleen tappioton UFCssä), Burgos (kaikki meni päin hemmettiä) ja täydet erät Barbozaa vastaan. Noita on joutunut "selittämään". Muut 6 voittoa.
 
Meni vissiin pointti ohi.
Tai sitten sulta meni se ohi. Onko puheilla hirveästi väliä, kun kehitystä näyttää tulevan ja UFC-recordi on hyvin plussalla? Kritiikkiä voi aina antaa, mutta nämä välillä hieman erikoisilta vaikuttaneet peliliikkeet ja puheet ovat kuitenkin tuottaneet hyvin tulosta. Maku on hyvin poikkeuksellinen urheilija, enkä tiedä tuleeko ihan hetkeen toista suomalaista, joka saa kasattua samaa määrää UFC-voittoja?

Itse keskittyisin mieluummin positiivisiin asioihin ainaisen vinkumisen ja vikojen etsimisen sijaan, mutta kukin tavallaan. Sitten jos osaamista ja intoa on oikein kunnolla, niin eikun vapaaottelutoimintaan vain jollain tavalla mukaan ja homma nousuun. Foorumikitinä ei vie asioita eteenpäin.
 
Tai sitten sulta meni se ohi. Onko puheilla hirveästi väliä, kun kehitystä näyttää tulevan ja UFC-recordi on hyvin plussalla? Kritiikkiä voi aina antaa, mutta nämä välillä hieman erikoisilta vaikuttaneet peliliikkeet ja puheet ovat kuitenkin tuottaneet hyvin tulosta. Maku on hyvin poikkeuksellinen urheilija, enkä tiedä tuleeko ihan hetkeen toista suomalaista, joka saa kasattua samaa määrää UFC-voittoja?

Itse keskittyisin mieluummin positiivisiin asioihin ainaisen vinkumisen ja vikojen etsimisen sijaan, mutta kukin tavallaan. Sitten jos osaamista ja intoa on oikein kunnolla, niin eikun vapaaottelutoimintaan vain jollain tavalla mukaan ja homma nousuun. Foorumikitinä ei vie asioita eteenpäin.

No mitäs pirua nyt taas. Vetelet kummallisesti jotain yhtäläisyysmerkkejä viestistäni siihen, että olisin jotenkin kritisoimassa Makwanin otteita häkissä tai miestä persoonana. Jos oikein tarkkaan tavaat alkuperäisen viestini, niin saatat huomata, ettei siinä ollut mistään tällaisesta kyse.

Makwanin ura UFC:ssä on hyvä ja on varmaan kaikille kristallinkirkasta, että siinä on meriiteiltään ylivoimaisesti kovin suomalainen vapaaottelija. Ei se silti poista sitä tosiasiaa, että Makwan ei koskaan ole sinne ihan huipulle päässyt, joka on minulle ihan fine. Osaan arvostaa miehen uraa tällaisenaan.

Mutta kun mies itse uskoo hänessä olevan ainesta vielä enempään, kertoo että miksi sinne leveliä ylemmäs ei hänen mielestään olla vielä päästy, ja aikoo korjata asiat seuraavaan matsiin. Niin kyllähän se korvaan särähtää, jos parin vuoden päästä haastattelussa käykin ilmi, että aiempi puhe on ollut katteetonta eikä niitä aikanaan kovaan ääneen puhuttuja asioita sitten olekaan korjattu. Samaan hengenvetoon kertoen, että no kyllä ne nyt kuitenkin korjataan. Ja tämä kierros vielä pariin kertaan. Eli peilasin viestini vain Makwanin itse jo vuosia sitten asettamaan rimaan ja puheisiin. En oikein ymmärrä, että miten tällaisesta hoksauttaminen on jotenkin vinkumista tai vikojen etsimistä.
 
Pitää muistaa kontekstin muuttuminen ajan edetessä. Nyt kun sanotaan "ettei pärjää" tai "ei riitä".
Niin ei puhuta enää yleisesti miehen urasta kokonaisuudessaan vaan breaking to top15 tasosta, missä vastustajat tosiaan näyttää sitten jo sarjaa isommilta ja pahemmilta. Se että pyörii jossain maailman top20 on melko paljon, mutta kritiikkiä tulee tietäjiltä sekä tunteilijoilta vaikka vetäisi pisimmän defendrunin koskaan.
(Nyt oletusasetukset on jo että "jos ei tule mestaruutta niin meni käsille" vaikka 10v sitten ei välttis olisi uskottu että seinä tulee vasta top15 kohdalla vastaan[tiedän että rankki on parikytä huonompi, mutta käytännössä seinä on noussut vastaan top15 tasolla vasta, tappioita top20-50 ukkoja vastaan ei vielä ole käsittääkseni])
 
Makwanin todennäköinen vihu on Nate Landwerh

5.6.on fight night 189 Vegasissa. 13 matsia wikipediassa muttei tätä.

Siitä sitte taas hyppypolvella koteloon kun näyttää olevan vastuksen heikko kohta. Kovaa eteenpäin tuleva ukko. Darren Elkinsistä on voitto UFCssä.

View: https://youtu.be/SZM8RbzkZ3Q
 
Landwehr on kyllä aika viheliäinen vastustaja, tulee lujaa päälle eikä paljon välitä vaikka tulisi vastapalloa koteloon. Tässä olisi Makulle sauma jopa tyrmäysvoittoon pitkästä aikaa, suurin pelko vaan on että tämä venyy taas viimeiseen erään asti ja Landwehrin kunto kestää paremmin.
 
Back
Ylös Bottom