Maksimaalinen lihaskasvu?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Pitkät sarjat eivät polta rasvaa ihan tiedoksi vain.

Helposti voi muuten antaa sen vaikutelman jo sekin, jos pitkillä sarjoilla saadaan pummpi aikaiseksi ja lihakset sitä myöden erottuvat permmin ;)

JanksteR
Mä ainakin tarkotan volyymilla toistojen kokonaismäärää, esim. 3x10 on volyymiltaan korkeampi kuin 4x6

puupekka
Mulla menee ennemmin cluster sarjoiksi noi raskaammat, kuin rest-pauseksi, eli teen putkeen toistot niin kauan kuin jaksan ja sen jälkeen joka toiston välissä 5-10 sek tauko.
Rest-pausessa siis painot lasketaan "kesken sarjan" ~10 sekunnin ajaksi ja jatketaan sarja loppuun, kun clusterissa pidetään joka toiston välissä tauko.

Nenäapina: "Lasket sitten väärin". Ihan sama mistä luet, mutta aina volyymi = sarjamäärä. Tietenki toistoillakin on merkitystä, mutta noin ei kannata laskea, kummassa tulee enemmän toistoja. Esim. kovassa kutosen sarjassa jokainen toisto on raskas ja 10 toiston sarjassa on matalempi intensiteetti ja kevyempi kuorma, jolloin ensimmäiset toistot eivät ole raskaita.

Jahas; Juha Hulmi määrittelee volyymin = harjoittelun kokonaismäärä.

Metallisydän; Siksihän r-p, pakkotoistot yms kutsutaan intensiteettikeinoiksi. :whip:. (Ja tuo 60 sekkaa tais mennä aika yläkanttiin, mutta menkööt)

Nenäapina: "Lasket sitten väärin". Ihan sama mistä luet, mutta aina volyymi = sarjamäärä.

Jaa... pikaisella googletuksella volyymi määritellään kokonaistoistoiksi, esim. T-musclessa...

Muuten, verrataan esim. 4x6 ja 3x10 sarjoja vastaavilla sarjamaksimipainoilla:
4x6x100kg=2400kg
3x10x90kg=2700kg

Eli pienemmällä painolla ja suuremmalla volyymilla tehdään enemmän työtä.
Tässä esimerkissähän intensiteetti pysyy kutakuinkin samana, jos käytety painot ovat suhteutettuna samaan ykkösmaksimiin, eli käytetään 6rm ja 10rm painoja.

Höpöttämisekshän tää meni ja niin pois päin, mutta loppuun vielä toteamus, että mulla ainakin kovassa 12 sarjassa on useampi toisto vaikeita, kuin kovassa 6 sarjassa...

Itse treenaan nelijakoisella ohjelmalla. Yksi treenikerta kestää noin 1h 20min - 1h 40min riippuen treenistä. Treenaan yleisesti ottaen omasta mielestäni kovaa, tosin kovaa treenaaminen sai itselläni aivan uuden merkityksen oltuani syksyllä pari kertaa Marko Savolaisen treenattavana... Joka tapauksessa joka treenissä teen sarjat loppuun asti ja käytän melko paljon myös erikoistekniikoita (pudotuksia, supersarjoja, rest-pausea).

"You can train hard or you can train long - you just can't do both." -Mike Mentzer
:)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom