Makeutusaineet ja insuliinin eritys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Janne22
  • Aloitettu Aloitettu
Uusimmassa Body lehdessä kerrottiin, että makeutusaineet saattavat laukaista insuliinin erityksen. Makea maku ikään kuin "huijaa" kehoa. Onko olemassa tutkimuksia, jotka todistaisivat tämän? Entä onko tämä nyt sitten paha asia mun dieetin kannalta? Oon koukussa Pepsi Maxiin näin helteillä... :/

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Janne22 sanoi:
Makea maku ikään kuin "huijaa" kehoa.
Voihan tuossa jotain perää olla (?), esimerkiksi makea maku huijaa elimistöä myös suorituksen aikana. Kun nauttii makean makuista juotavaa (energiatonta), niin suorituskyky saattaa nousta. :rolleyes:

Kiinnostaisi kyllä tietää tosta.

Mua kiinnostaa myös tämä, sillä käytän kahvissa Hermesetasta sokerin sijaan. Jos ero on +-0, jätän senkin pois.

Mulla tosin toi käyttö on tosi vähäistä, mutta en silti viitsi sitä turhaan käyttää, jos en siitä mitään hyödy.

Niin ja tähän threadiin heitän kanssa että onko syklamaatti ja se toinen makeuttusaine jota siinä Lidlen makeutusnesteessä parempia kuin aspartamiini ja onko sitä järkeä nauttia sokerin korvikkeena? Tosin itse olne jo nauttinut sitä sokerin korvikkeena jo about 1,5 vuotta.:rock:

Kyllähän makeutusaine nostaa insuliinin eritystä samoin kuin ruoan tuoksu lisää syljen ja ruoansulatusentsyymien aktiviteettia. En muista paljon on ero verrattuna esim. 1g/sokeria ja 1g sokeria vastaava määrä makeutusainetta. Insuliinin eritykseen vaikuttaa moni muukin asia kuin pelkkä verensokeri. Mitäs se Anssi mainitsi, että verrattuna prt+hh ja prot+leusiini+hh niin jälkimmäinen nosti enemmän insuliinitasoja kuin ensimmäinen vaikka hh oli sama. Tämä siis esimerkkinä.

Mikä? insuliini? Jos kuljet miinuskaloreilla niin eihän sillä ole väliä. Insuliini siis ei lihota sinua automaattisesti ilman ravintoa.

Viba sanoi:
http://moraali.tripod.com/valta/aspartaami.html

muutama artikkeli aspartaamista
osa linkeistä ei pelitä, mutta googlettamalla aspartaamin löytyy aikamoisia väitöksiä aineesta

Aspartaami saattaa olla perseestä, mutta esim uudessa light-kokisessa on makeutusaineessa sukraloosi.

Itse Dr. Atkins suositteli tätä makeutusainetta.

criticalmass sanoi:
Aspartaami saattaa olla perseestä, mutta esim uudessa light-kokisessa on makeutusaineessa sukraloosi.

Tuskin on. Alla Euroopan elintarviketurvallisuusviraston julkilausuma täälläkin puhuttaneesta tutkimuksesta:

Opinion of the Scientific Panel AFC related to a new long-term carcinogenicity study on aspartame
http://www.efsa.eu.int/science/afc/afc_opinions/1471_en.html
:salaliittoteoriat::kippis1:

Sinänsä sukraloosi on kyllä sangen tervetullot vaihtoehto intensiivimakeuttajamarkkinoille. :)

aspartaami ei aiheuta mitään insuliinien nousuja. eipä taida aiheuttaa juuri mitään muutakaan. oon myös koukussa keinomakeutusaineisiin. canderelia ja cokis lightia menee paljon.

criticalmass sanoi:

Siinä on muutakin makeutusaineetta ku suklaroosi tais oll aspartaami. Enny muista mikä ku juon pepsi maxia ja se uus kokis on ihan skeidan makusta.

therf sanoi:
Siinä on muutakin makeutusaineetta ku suklaroosi tais oll aspartaami. Enny muista mikä ku juon pepsi maxia ja se uus kokis on ihan skeidan makusta.

Ainakaan etiketin mukaan ei ole muuta kuin sukraloosia.
Totuus voi olla toinen...

Itse kun olen jo hetken miettinyt, että mitä nuo light-limsat vaikuttaa dietillä. Vähän olen koittanut niitä pitää silti vähällä, vaikka ravintosisältö näyttääkin siltä, ettei niissä mitään olisi. 7up Free ja Pepsi Max on ainakin omaan mieleen turhankin hyviä, mutta onko näistä mitään haittaa dietillä? Ihan tietämätön kun olen asiasta, niin olisi mukava jos joku valaisisi miten asia on.

criticalmass sanoi:
Ainakaan etiketin mukaan ei ole muuta kuin sukraloosia.
Totuus voi olla toinen...

Etiketissä seisoo: "Makeutusaineet (sukraloosi, asesulfaami k)". Eli tuo entinen aspartaamin kaveri asesulfaami on edelleen mukana cocktailissa.

Joku limutehtailija sitä joskus selosti radiossa että asesulfaamilla saatiin vahvennettua aspartaamin tuottamaa makeusaistimusta entisestään, jolloin raaka-ainemenekki on pienempi. Vissiin toimii samaan tapaan sukraloosinkin kanssa kun aine vieläkin on mukana.

Jason82 sanoi:
elintarviketurvallisuusviranomainomaisen
Eihän tuo ole oikea sana. Eihän? ;)

Suositut

Back
Ylös Bottom