maitorahkan hiilari

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Eetu3
  • Aloitettu Aloitettu

Eetu3

Olen ymmärtänyt että tavallisen maitorahkan hiilari on pääasiassa laktoosia ja näin ollen nopeeta.

Miten on sitten vähälaktoosisen rahkan laita, eli onko siinä oleva hiilari jotenkin parempaa, kun ei ainakaan laktoosia lue sokeria juuri ole?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Dobermann sanoi:
on se nopeeta kylhän sen huomaa jo siitä ettei siinä ole hidastavaa kuitua seassa
Mitenköhän se kuitu vaikuttaa siihen itse hiilarin nopeuteen? On tietysti totta, että kun mukana on myös kuitua on GI hieman alhaisempi, mutta kuitu ei itsessään vaikuta hiilihydraatin nopeuteen.

Laktoosin GI (valkoisen leivän asteikolla) on 65, eli se ei tosiaankaan ole nopea hiilihydraatti.

Laktoosin vaikutuksesta verensokeritasoihin

Esimerkiksi fruktoosi on esimerkki hiilihydraatista, jota saa vaikka jauheena (jossa ei todellakaan ole kuitua) mutta GI on silti hyvin alhainen (32 valkoisen leivän asteikolla).

Valkoisen leivän asteikolla maidon GI oli muistaakseni 42 ja maustamattoman jogurtin hiukan yli 20 siispä maitorahka lienee jossain näillä paikkeilla myös. Ja tuolla asteikolla mitattuna alle 55 olevat elintarvikkeet on luokiteltu 'hitaiksi' ymmärtääkseni.

Vähälaktoosisten tuotteiden laktoosi on pilkottu glukoosiksi ja galaktoosiksi (siitä makeampi maku esim. HYLA maidossa) jotka ovat nopeampia sokereita.

Hulkki sanoi:
Mitenköhän se kuitu vaikuttaa siihen itse hiilarin nopeuteen? On tietysti totta, että kun mukana on myös kuitua on GI hieman alhaisempi, mutta kuitu ei itsessään vaikuta hiilihydraatin nopeuteen.

Vaikuttaa, jos mietit vaikka asiaa näin, sulla on sokeripala joka jauhetaan kiloon mäntyä(joka ei ainakaan mun mahassa sulaisi) ja tiivistetään kuutioksi, nielaset sen niin se hiilari imeytyy hitaammin mahassa kuin jos söisit vain sen sokeripalan. Jos vaikka vehnäleseistä poistettasiin kaikki kuitu olisi se huomattavasti nopeampaa.

Viivi sanoi:
Myös hiilihydraatin kanssa nautitti proteiini vaikuttaa GI:hin

Ja rasvakin eikö? Eli onko tuolla GI:llä käytännössä mitään merkitystä, jos ateria ei sisällä pelkästään sitä hiilaria? Eikö hiilarien kokonaismäärä ole tärkeämpi juttu, kuin tuo GI? Vai olenko taas ihan metsässä?

Tulipas paljon kysymyksiä. Liitän perään vielä täysin tähän kohtaan sopimattoman hymiön. :wall:

Tahvo Tohveli sanoi:
Ja rasvakin eikö? Eli onko tuolla GI:llä käytännössä mitään merkitystä, jos ateria ei sisällä pelkästään sitä hiilaria? Eikö hiilarien kokonaismäärä ole tärkeämpi juttu, kuin tuo GI? Vai olenko taas ihan metsässä?

Tulipas paljon kysymyksiä. Liitän perään vielä täysin tähän kohtaan sopimattoman hymiön. :wall:

Olet oikeassa, GI tulisi ottaa lähinnä osviittaa antavana, eikä tuijotella suoraan lukuja.

Meistä jokainen tietää mitä kannattaa suuhunsa laittaa valeaa vai tummaa ( riisiä,leipää makaronia )

ruokailuun ja sen vaikutuksia mietittäessä kannattaa enemmänkin miettiä hiilujen protskujen ja rasvojen suhtetta ja niiden laatua.

meni vähän :offtopic:

Viivi sanoi:
Meistä jokainen tietää mitä kannattaa suuhunsa laittaa valeaa vai tummaa ( riisiä,leipää makaronia )

:offtopic: jatkuu...

Just täällä oli jossakin ketjussa (en muista missä) juttua, että aika vähän taitaa loppupelissä olla riisin kohdalla merkitystä vetääkö tummaa vai vaaleaa, kunhan ei sitä pikariisiä sentään syö.

Dobermann sanoi:
Vaikuttaa, jos mietit vaikka asiaa näin, sulla on sokeripala joka jauhetaan kiloon mäntyä(joka ei ainakaan mun mahassa sulaisi) ja tiivistetään kuutioksi, nielaset sen niin se hiilari imeytyy hitaammin mahassa kuin jos söisit vain sen sokeripalan. Jos vaikka vehnäleseistä poistettasiin kaikki kuitu olisi se huomattavasti nopeampaa.
Niin, mutta laktoosin GI-luku ei muutu yhtään mihinkään vaikka sen ohessa syötäisiin 10 kg kuitua.

Itse perustelit laktoosin olevan nopea hiilari nimenomaan siksi, että siinä ei ole mukana kuitua:

Vuoris sanoi:
Ymmärtääkseni laktoosi ei ole 'nopeeta'.
Dobermann sanoi:
on se nopeeta kylhän sen huomaa jo siitä ettei siinä ole hidastavaa kuitua seassa

On totta, että koko aterian vaikutus verensokeritasoihin riippuu myös kuidusta (ja about 100 muusta asiasta), mutta tässä tosiaankiin kyseltiin vain tuota laktoosin nopeutta.

Hulkki sanoi:
Niin, mutta laktoosin GI-luku ei muutu yhtään mihinkään vaikka sen ohessa syötäisiin 10 kg kuitua.

Itse perustelit laktoosin olevan nopea hiilari nimenomaan siksi, että siinä ei ole mukana kuitua:

On totta, että koko aterian vaikutus verensokeritasoihin riippuu myös kuidusta (ja about 100 muusta asiasta), mutta tässä tosiaankiin kyseltiin vain tuota laktoosin nopeutta.

No näinhän se taitaakin olla. GI-taulukon mukaan laktoosi on hidas, mutta Insuliini-indeksi suht korkea.

-edit- tosin harvapa sitä puhdasta laktoosia taitaa vetää, että yleensä siinä on hidastavaa proteeinia sekä mahdollisesti rasvaakin mukana

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom