Maito

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Penska
  • Aloitettu Aloitettu
Itse en ole moneen vuoteen maitoa juonut aktiivisesti, ja maitoa menee lähinnä kahvin ja joskus murojen kanssa. Maidon saantisuotus Suomessa taitaa olla joku vähintään 5-6dl päivässä, mutta hyvin sitä on pärjätty lähes ilmankin maitoa. Omalla kohdallani maidon juomisen lopettamisen syynä oli lähinnä se, että maito ei ole kovinkaan hyvän makuista ja etenkin maidon jälkimaku on paha. Lisäksi maito on suhteessa aika kallista, halvimmillaankin jossain 60-70 sentin luokkaa ja siihen hintaan saa vaikka kokista :D.

Mua ihmetyttää erityisesti suomalaisen maidon ylistäminen sen paremmuudesta, ja esimerkiksi ruotsalaista tai saksalaista maitoa pidetään automaattisesti jotenkin huonompana. Tietääkseni Ruotsissa ja Saksassa on aika samanlaisia lehmiä kuin Suomessa ja maidon käsittelykin on samaa luokkaa. Lisäksi Suomessa maitoa pidetään jotenkin elintärkeänä ja ilman sitä tulee tyyliin automaattisesti osteoporoosi tai jotain muuta terveydelle haitallista. Kuitenkin ihmiset on satoja tuhansia vuosia pärjännyt ilman maitoa ja yhäkin useimmissa maissa maidonkäyttö on aika vähäistä ja niissä maissa myös osteoporoosia esiintyy vähemmän.

Suomessa vaan sattuu olemaan vahva meijeriteollisuus ja sille on tärkeää pitää huolta, että ihmiset jatkossakin kuluttavat paljon maitotuotteita, ja sehän onnistuu hyvin syöttämällä ihmisille propagandaa maidosta jo alle kouluikäisille. Jos nyt jotain hyvää pitäisi maidosta sanoa niin ainakin se tuottaa Suomeen työpaikkoja...

Mun mielest maito sopii ihan kahvin kanssa ja murojen sekä tietenkin joihinkin leivonnaisiin, mutta ei siitä janojuomaksi oikeen ole. Vesi tekee ihan hyvin tehtävänsä janojuomana.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eniten mua ihmetyttää, miten maidosta tehdään näin iso juttu? Joidenkin mielestä lasiin maitoa kuolee samantien tai vähintäänkin saa tuberkuloosin ja astman.

Varmasti on ihan hyviä maitotuotteet tenaville ja normaaleille ihmisille. Saavat kalsiumia, proteiinia ja vähän vitamiineja. Harva sitä mitään lisäravinteita popsii.

Jos taas itse mietin itseäni - heraa kuluu runsaita määriä, joten ei ole sen enempiä tarpeita maidosta kalsiumia saada ja pyrin syömään optimisti ympäri vuoden, jolloin kaloreita en oikeastaan koskaan halua juoda, niin maito sopii hyvin huonosti mihinkään väliin. Lorautan sitä kyllä aamukahviin, muuten kalsium tulee herasta aikalailla ja d-vitamiini napeista & auringosta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom