Maito

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Penska
  • Aloitettu Aloitettu
Viinakin on hyvää ja alkoholisteja riittää ;)

Ihan oma valinta,mitä suuhunsa laittaa.

Mutta aina kannattaa olla avoin uutta tieto kohtaan ja kokeilla mikä sopii ja mikä ei.

Kannattaa muistaa että aika monelle se maito ei kuitenkaan aiheuta mitään ongelmia, ja silloin sitä on turha myös karttaa. Lähtökohtaisesti ruokavalion yksipuolistaminen vain ajatuksella että joku voi aiheuttaa jotain on aika huono ajatus.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitä tarkoittaa, että maito kerää limaa? Minne, miten se todetaan, jne.

Ei se mitään kerää mutta maidon kaseiini voi aiheuttaa limaisuutta. Tuohan ilmenee mm. siten että tuntuu jatkuvasti kun olisi pienessä lentsussa, yskittää yms. Lapsilla todella yleistä kun juodaan painoon nähden isoja määriä ja muutenkin hengitystiet on ahtaampia. Mutta esiintyy myös aikuisillakin helposti.

Maidon käyttö?

Mitä mieltä olette maidon käytöstä siis ihan tavallisten?Itsellä menee noin litra päivässä eikä mitään näkyviä ongelmia ole mutta esim.Marko Savolainen Body lehdessä kirjoittaa että käytöstä pitäisi luopua ainakin dietilla erilaisten tulehdus tilojen takia?Litra päivässä 7 litraa viikossa+maitorahkat hui pistää miettimään.Olisko korvaavia tuotteita koska noissa hinta laatu on kohdallaan tai siis toi laatu alkoi mietityttämään.

Jos ei ole mitään terveydellisiä syitä jättää maitoa juomatta niin mikäs siinä. Toki mikä tahansa ruoka / juoma ylimitoitettuna on jossain määrin epäterveellistä (toiset enemmän, toiset vähemmän) ja voi johtaa muun ravinnonsaannin osalta puutostiloihin yms. Niin kauan kun ruokavalio on muuten monipuolinen niin litra maitoa päivässä on ihan ok.

Jos ei ole mitään terveydellisiä syitä jättää maitoa juomatta niin mikäs siinä. Toki mikä tahansa ruoka / juoma ylimitoitettuna on jossain määrin epäterveellistä (toiset enemmän, toiset vähemmän) ja voi johtaa muun ravinnonsaannin osalta puutostiloihin yms. Niin kauan kun ruokavalio on muuten monipuolinen niin litra maitoa päivässä on ihan ok.

Mistä tuon mahdollisen tulehdus tilan voisi havaita?Onko verikoe tai vastaava ainoa keino?Tässähän tekee ihmiskoetta vuosien käyttöä ajatellen.Onko missään faktaa bodarien "ammatti"taudeista?Käsittääkseni monilla huippubodareilla on jotain ongelmia suolen kanssa.Pitäsköhän vaihtaa harrastusta :)

Mulla menee noin 2 litraa päivässä. Intissä kasarmilla meni pitkiä aikoja joka ruokailun yhteydessä tonkka, eli yhteensä vähintään se 4 litraa päivässä. En huomannut määrän kaksinkertaistumisen yhteydessä mitään eroa suolen- tai muissakaan kehon toiminnoissa.

Miten muuten, jos kokeilee maidotonta ruokavaliota, kuinka pian pitäisi huomata toimiiko se? Olen ollut nyt melkein viikon maidottomalla ruokavaliolla (paitsi syönyt heraa ja voita vähän) ja tuntuu että ainakin vatsaonglema olis vähentyneet. Miten ja milloin kannattaisi kokeilla maitoa uudestaan?

Joissain toisissa ketjuissa mainitut neuvot kokeilla maitotuotteetonta ruokavaliota flunssien vähentämiseksi otin itse huomioon. Punaista maitoa ja mieluiten homogenoimatonta menee kyllä litra kahdessa-kolmessa päivässä, mutta jogurtit ja rahkat jääneet. Leipä myös lähes out, enkä tiedä, kumman osaston vähentämisen takia oloni on parempi kuin vuosiin. Vielä ei ole flunssaista oloa ollut ruokavalion säätämisen jälkeen. Tod.näk. molempien minimistä on hyötyä. Ainii, vatsaa ei enää turvota ja tuntuu, että "tavaraa" on siirtynyt vatsan sijaan lihaspuolelle.

Miten muuten, jos kokeilee maidotonta ruokavaliota, kuinka pian pitäisi huomata toimiiko se? Olen ollut nyt melkein viikon maidottomalla ruokavaliolla (paitsi syönyt heraa ja voita vähän) ja tuntuu että ainakin vatsaonglema olis vähentyneet. Miten ja milloin kannattaisi kokeilla maitoa uudestaan?

Oon kuullut ja lukenut puhuttavan 2-3 viikosta, jotta alkaa eroja edelliseen syntymään. Tuota voi sitten jatkaa sinne 1-2 kuukauteen vaikkapa ja miettiä siinä vaiheessa, että onko tää fiilis nyt parempi mitä silloin kun maidon kanssa läträsi. Ite oon nyt ollu varmaan joku 3 viikkoa maidottomalla (ajantaju kadonnut) ja tuntuis ainaki et turvotus lakannut ja naaman ihokin parantunut/paranemaan päin.

Joissain toisissa ketjuissa mainitut neuvot kokeilla maitotuotteetonta ruokavaliota flunssien vähentämiseksi otin itse huomioon. Punaista maitoa ja mieluiten homogenoimatonta menee kyllä litra kahdessa-kolmessa päivässä, mutta jogurtit ja rahkat jääneet. Leipä myös lähes out, enkä tiedä, kumman osaston vähentämisen takia oloni on parempi kuin vuosiin. Vielä ei ole flunssaista oloa ollut ruokavalion säätämisen jälkeen. Tod.näk. molempien minimistä on hyötyä. Ainii, vatsaa ei enää turvota ja tuntuu, että "tavaraa" on siirtynyt vatsan sijaan lihaspuolelle.

Siis vaihdoit punaiseen maitoon?Hitto tämä asia alkoi huolestuttamaan toden teolla ja lopettaisin heti mutta millä vidulla korvaa edullisesti vajeen.Ja mikä paskinta tykkään palutusjuoman mausta vain maidon kanssa :(

Siis vaihdoit punaiseen maitoon?Hitto tämä asia alkoi huolestuttamaan toden teolla ja lopettaisin heti mutta millä vidulla korvaa edullisesti vajeen.Ja mikä paskinta tykkään palutusjuoman mausta vain maidon kanssa

Miksi sinun ylipäätään pitäisi jättää maito pois, jos se ei kerran aiheuta sinulle mitään ongelmia??

Miksi sinun ylipäätään pitäisi jättää maito pois, jos se ei kerran aiheuta sinulle mitään ongelmia??

No se eI aiheuta nyt ongelmia mutta vuosia eteenpäin näillä määrillä ja paksusuolen tulehdus ja avanne ei houkuta.Kellään tietoa tuosta tulehduksen mittaamisesta ja onko edes se mahdollista?

No se eI aiheuta nyt ongelmia mutta vuosia eteenpäin näillä määrillä ja paksusuolen tulehdus ja avanne ei houkuta.Kellään tietoa tuosta tulehduksen mittaamisesta ja onko edes se mahdollista?

Ihan kauheesti ei kannata huolestua, jos olet vain bodylehdestä lukenut jotain. Se ei kuitenkaan välttämättä aina kerro aivan totutta.

No se eI aiheuta nyt ongelmia mutta vuosia eteenpäin näillä määrillä ja paksusuolen tulehdus ja avanne ei houkuta.

Suomalaisilla yleisimmät ruoka-aineallergeenit ovat...
kala
viljat
kananmuna
maito

Melko yleisiä ovat myös:
maapähkinä ja muut palkokasvit
sitrushedelmät
tietyt vihannekset (mm. paprika ja tomaatti)
äyriäiset

Joten jos sillä asenteella olet liikkeellä, että joskus jotain saattaa tulla, niin kannattaa sitten jättää nuo kaikki pois.
Jos nopalla heittää, niin ei maito sen pahempi ole kuin kala tai kananmunat.

Todennäköisemmin kuin mihinkään näistä kuolet matkalla kauppaan sitä luomuriisiä ostamaan...

Kellään tietoa tuosta tulehduksen mittaamisesta ja onko edes se mahdollista?

Eli se tulehduksen aiheuttaminen tarkoittaa käytännössä samaa kuin ruoka-aineallergia kyseiselle elintarvikkeelle. Kyllä niitä herkkyys-testejä tekee ihan mikä vaan lääkäri/labra.
Tosin ilmainen ja melko tarkka kotitesti on ihan vaan suora verrannollisuus persereiän trollolloon määrään ja kyseisen substanssin olomuodon kiinteyteen tietyn ruoka-aineen nauttimisen seurauksena.

Mites muuten jos lähdetään hiuksia halkomaan, niin onko tuo laktoosin toinen puolisko, galaktoosi, hyvä vai huono? Jos olen oikein ymmärtänyt niin fruktoosi on huono, glukoosi on se paras, niin entäs tuo galaktoosi?

Tiedän että tälläisessä taloustilanteessa ei pitäisi lähteä haukkumaan yhtä kansakuntamme suurta kulmakiveä nimittäin MAITOA.

n. 1/2 vuotta sitten päätin lopettaa maidon juomisen. Lähinnä sen takia että sitä kuluu jo muutenkin paljon kolmi lapsisessa perheessä ja koska maidon hinta on noussut viimevuosina suhteelisen reilusti.
Ajattelin että eiköhän meikäläisen luusto ole jo vahvistunut riittävästi kun neljääkymppiä tässä lähennytään. Tarvittavat kalsiumit ja D-vitamiinit voin ottaa purkista. Tulee halvemmaksi.
Rakastin kyllä maitoa ja join sitä n. 1/2- 1L päivässä.

Mutta mutta. Nyt kun tässä maidottomana elellyt niin seuraavia havaintoja olen tehnyt.

Finnit ovat hävinneet lähes tyystin, joitain selässä mutta esim kasvoista kokonaan !? Joo, niitä oli vaikka ikääkin oli mutta nyt vähentyneet aivan selkeesti.

Jonkin asteinen krooninen ientulehdus yhdessä hampaassa (iso patti ikenessä) joka aika-ajoin tuli ja meni.
Nyt se on hävinnyt!?

Myös hammaskiven vähentynyt huomattavasti!?

Ja mikä kaikista ihmeellisintä niin musta tuntuu että tukkakin on alkanut kasvaa aivan uudella voimalla!? Olin jo vuosia sitten sanonut hyvästit hiuksilleni ja alkanut pitää kaljulookkia. Nyt näyttää että saatan jopa uskaltaa alkaa kasvattamaan niitä takaisin!

Oon kyllä kuullut että maito saattaa aiheuttaa joillakin tulehdustiloja jotka nyt jälkeenpäin mietittynä ovat voineet aiheuttaa kuvailemiani ongelmia.

Aion kyllä jatkaa maidon juottamista lapsilleni koska tiedän kuitenkin kuinka terveellistä se on heille ja heidän kehitykselle!

Muilla vastaavia kokemuksia?

Joskus reilu vuosi sitten lopetin maidon juonnin, eikä sitä mene enää kuin satunnaisesti. Käytännössä ainoa ero oli se, että mahavaivat väheni selvästi.

Laktoosivaivaksi moni luulee myös sitä jos ei kestä maidon homogenointia. Kannattaa siirtyä käsittelemättömään maitoon tai ainakin kokeilla. On maitoa ja MAITOA ! Minäkin luulin yläasteikäisestä aikuisiän kynnykselle että mulla on laktoosi-intoleranssi mutta niinpä ei ollutkaan, homogenoimattomat maitotuotteet käyvät eikä tarvi mitään hyla-laktoositon -tuotteita käyttää.

Tiedän että tälläisessä taloustilanteessa ei pitäisi lähteä haukkumaan yhtä kansakuntamme suurta kulmakiveä nimittäin MAITOA.

n. 1/2 vuotta sitten päätin lopettaa maidon juomisen. Lähinnä sen takia että sitä kuluu jo muutenkin paljon kolmi lapsisessa perheessä ja koska maidon hinta on noussut viimevuosina suhteelisen reilusti.
Ajattelin että eiköhän meikäläisen luusto ole jo vahvistunut riittävästi kun neljääkymppiä tässä lähennytään. Tarvittavat kalsiumit ja D-vitamiinit voin ottaa purkista. Tulee halvemmaksi.
Rakastin kyllä maitoa ja join sitä n. 1/2- 1L päivässä.

Mutta mutta. Nyt kun tässä maidottomana elellyt niin seuraavia havaintoja olen tehnyt.

Finnit ovat hävinneet lähes tyystin, joitain selässä mutta esim kasvoista kokonaan !? Joo, niitä oli vaikka ikääkin oli mutta nyt vähentyneet aivan selkeesti.

Jonkin asteinen krooninen ientulehdus yhdessä hampaassa (iso patti ikenessä) joka aika-ajoin tuli ja meni.
Nyt se on hävinnyt!?

Myös hammaskiven vähentynyt huomattavasti!?

Ja mikä kaikista ihmeellisintä niin musta tuntuu että tukkakin on alkanut kasvaa aivan uudella voimalla!? Olin jo vuosia sitten sanonut hyvästit hiuksilleni ja alkanut pitää kaljulookkia. Nyt näyttää että saatan jopa uskaltaa alkaa kasvattamaan niitä takaisin!

Oon kyllä kuullut että maito saattaa aiheuttaa joillakin tulehdustiloja jotka nyt jälkeenpäin mietittynä ovat voineet aiheuttaa kuvailemiani ongelmia.

Aion kyllä jatkaa maidon juottamista lapsilleni koska tiedän kuitenkin kuinka terveellistä se on heille ja heidän kehitykselle!

Muilla vastaavia kokemuksia?

Joo, mullekin kasvoi hirmuinen afro, peniksestä tuli jalkainen perseenrepijä ja alkoi kolmen pisteen heitot mennä sisään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom