Maito yöprotskussa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja juffe
  • Aloitettu Aloitettu
Moi!

Kuinkahan totta se "legenda" on että kun mulla on yleensä ollut tapana sekoittella yöprotskut pariin desiin maitoa, niin että mukamas maidon hiilarit estäis yöllä tapahtuvan kasvuhormonipiikin?

Musta tuntuu enemmänkin siltä, että kun oon nyt pari kuukautta juonu vaan veden kans protskuja, niin kehitystä esim. penkissä ei tule paljon ollenkaan. Mutta kun maitoa vedin vielä pari kuukautta sit, niin kasvua penkissä 5-10kg per kk.

Joten miten on? Jos juon protskujen kanssa maitoa, niin maitoa menee pari litraa päivässä.

-- Juffe

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Laktoosin glykeeminen indeksi on aika matala, joten se kasvuhormonipiikkiin vaikuttaminen on luultavasti aika marginaalista.

Hiilareistahan on juuri haittaa insuliinin erittäytymisessä unen aikana.
Sekoita rasvattomaan maitoon protskudrinkki, niin se on siinnä. On sitten vähän eri asia alkaa lataamaan 4dl kaurahiutale annosta juuri ennen nukkumaan menoa.

Ron Moss sanoi:
Hiilareistahan on juuri haittaa insuliinin erittäytymisessä unen aikana.
Sekoita rasvattomaan maitoon protskudrinkki, niin se on siinnä. On sitten vähän eri asia alkaa lataamaan 4dl kaurahiutale annosta juuri ennen nukkumaan menoa.

Juon AINA rasvatonta. Ja lisään mukaan 3-5kpl kananmunanvalkuaisia, luulisi imeytyvän vielä hitaammin. Suositteletteko, että tähän päälle vielä huikka kylmäp. rypsäriä jotta imeytyminen olisi mahdollisimman pitkäkestoista?

-- Juffe

Maidon GI on matala, mutta se aiheuttaa kohtuullisen insuliinipiikin:

http://www.mendosa.com/insulin_index.htm
There are some instances, however, where a food has a low glycemic value but a high insulin index value. This applies to dairy foods and to some highly palatable energy-dense "indulgence foods."

Itse maidon insuliini-indeksiä sivuilta ei löytynyt, mutta jogurtti piikkaa huimat 115 (verrattuna valkoiseen leipään=100). Itse vältän illalla muiden maitotuotteiden kuin raejuuston syöntiä.

Daug sanoi:
En veikkaa et se maidon vaihto veteen sun penkkituloksen nousuun vaikuttaa kauheen radikaalisti :david:

Noh, mä tässä testailen kuukausi offilla, kuukausi onnilla.. katotaan, ja jos eroa on paljon, niin siirryn kyl takaisin maidollisiin protskuihin :)

-- Juffe

Omskakas sanoi:
Itse maidon insuliini-indeksiä sivuilta ei löytynyt, mutta jogurtti piikkaa huimat 115 (verrattuna valkoiseen leipään=100). Itse vältän illalla muiden maitotuotteiden kuin raejuuston syöntiä.

Johtuisikohan jogurtissa olevasta sokerista ja mahdollisista marjoista/hedelmistä?

Rasvattomalla maidolla on GI-luku 46, kevyt maidolla ehkä n. 55 korkeintaan.

lepex sanoi:
Johtuisikohan jogurtissa olevasta sokerista ja mahdollisista marjoista/hedelmistä?

Rasvattomalla maidolla on GI-luku 46, kevyt maidolla ehkä n. 55 korkeintaan.

Mahdollisesti. Muttei se silti mielestäni selitä huiman korkeaa I-I lukua verrattuna GI:hin. :confused:

lepex: halusin vaan tarkentaa että rasvattoman maidon GI luku on 46 suhteutettuna vaaleaan leipään.todella matala siis.

omskakas: kyseisel sivul oleva jogurtti on varmaan perus jenkki jogurttia, jota on turha verrata missään suhteessa esim. valion rasvattomaan jogurttiin.

lepex: "Rasvattomalla maidolla on GI-luku 46, kevyt maidolla ehkä n. 55 korkeintaan."

Opastakaa hiukan tolloa, kun en käsitä tuota rasvan vaikutusta GI:iin. Luulisi rasvan laskevan indeksiä. Mites muuten laktoositon maito eroaa tavallisesta GI:n kannalta. Hiilareita on suunnilleen samat.

Ja miksi rasvatonta maitoa suositellaan yötä vasten. Yöksihän pitää tankata protskua ja rasvaa. Hiilaria rasvattomassa on yhtä paljon kun rasvallisessakin maidossa.

Juffe: Samasta syystä, miksi laitat vain munan valkuaiset, miksi ei koko munaa?

juffe sanoi:
Moi!
?

Musta tuntuu enemmänkin siltä, että kun oon nyt pari kuukautta juonu vaan veden kans protskuja, niin kehitystä esim. penkissä ei tule paljon ollenkaan. Mutta kun maitoa vedin vielä pari kuukautta sit, niin kasvua penkissä 5-10kg per kk.

Tämä on huonoin kuulemani analyysi, minkään urheilulajin harrastajalta, mistään aiheesta.

Counani sanoi:
lepex: "Rasvattomalla maidolla on GI-luku 46, kevyt maidolla ehkä n. 55 korkeintaan."

Opastakaa hiukan tolloa, kun en käsitä tuota rasvan vaikutusta GI:iin. Luulisi rasvan laskevan indeksiä. Mites muuten laktoositon maito eroaa tavallisesta GI:n kannalta. Hiilareita on suunnilleen samat.

Samaa ihmettelen minä. Luulis tosiaan rasvasemman maidon omaavan pienemmän GI-luvun.

Jenkkijugurteista en tiedä, mutta luulisi myös jugurteissa olevan niin päin, että mitä rasvattomampi tuote kyseessä, sitä suurempi sen verensokeria nostava vaikutus on.

Pertti 123 sanoi:
Tämä on huonoin kuulemani analyysi, minkään urheilulajin harrastajalta, mistään aiheesta.

Eipä analyysi välttämättä ole aivan metsässä.
Jos iltapalaksi vetäsee protskujauhoja (heraa) vedessä, imeytyvät nämä turhan vikkelästi. Tällöin ylimäärä muutetaan varastorasvaksi.
Eli lihaksen kehittyminen yön aikana ei ole kovin tehokasta.

Jos protskuna on maitoproteiini (kaseiini) niin tämä (jos olen antanut itseni oikein ymmärtää) sakkautuu vatsassa kiinteäksi aineeksi joka imeytyy hitaasti, antaen tasaisen proteiinipitoisuuden verenkiertoon.

Kokeilkaapa joskus;
Laittakaa maitoa kattilaan ~0,5 litraa, sekä sekaan etikkahappoa...0,5 - 1 dl.
Ruetkaa tämän jälkeen lämmittämään tätä, niin kas kummaa kun yks' kaks' teillä on kattilassa proteiini jömppi.

juffe sanoi:
Moi!

Sitten kun vielä muistat sen, että penkkitulos ei voi jatkuvasti kasvaa 5-10kg/kk. Alussa tulokset kasvavat nopeasti liikkeessä kuin liikkeessä hermotuksen yms parantuessa, mutta jossain vaiheessa kehitys taantuu.

Itse en henkilökohtaisesti jaksa uskoa, että maidon kanssa nautittu iltaproteiini vaikuttaa mihinkään sen negatiivisemmin kuin vedenkään kanssa nautittu. Kyse lienee enemmän "henkimaailman asioista" tai ihan marginaalisesta vaikutuksesta.

Suositut

Back
Ylös Bottom