Maidoton, soijaton, lähes gluteeniton ruokavalio?

Eli olen ennen saanut pidettyä painon ja kunnon melko hyvänä. Nyt sitten kolmas raskaus takana ja imetän edelleen, tämän myötä on tuo maidoton, soijaton ja lähes gluteeniton ruokavalio käytössä.
Olen ihan pulassa sen kanssa, jotenkin en saa nyt selvää ruokalistaa millä korvaisin mitäkin. Väsyn helposti kun en saa kunnolla energiaa ja koitan kuitenkin imetyksen vuoksi pitää ruuan perusruokana; vitamiinit napsin lisänä purkista.
Nyt olen joutunut tosiaan kierteeseen ja paino on noussut n. 10kg. Liikun siis edelleen, treenaan salilla tehdyllä ohjelmalla ison MUTTA sanan tekee vaan nyt tämä ruokavalio. Joko menen liian vähällä ja olen väsynyt sekä treenit onnettomat tai sitten tulee syötyä nopeita välipaloja jotka ovat epäterveellisiä.
Sappikivet oireilivat niin olen joutunut vähän rajaamaan kaalia, omenaa jne..

Olen koittanut selailla näitä aikaisempia ketjuja, mutten tähän oikein löytänyt vastausta. En ole mikään hyvä näissä ravitsemusasioissa, kun ennen olen tuolla perinteisellä pärjännyt ja nyt sitten tuntuu, että vaikka olen selannut nettiä en ihan suoraa mallia siihen mitä voisin esim. päivän aikana syödä meinaa löytää.

Kiitos jos joku ehtii paneutua ja neuvoa.

- - - Updated - - -

Vauva siis nyt 5kk eli 6kk iässä tulee mukaan muutakin ruokaa, mutta imetys jatkuu lisänä todennäköisesti vielä toista vuotta joten toivoisin tähän vinkkejä miten eteenpäin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Aikoinaan asuin yhdessä keliaakikon kanssa jolla oli ainainen stressi gluteeniruokien "korvaamisesta" jollain. Piti ostaa kallista gluteenitonta leipää, piti ostaa gluteenitonta pastaa, gluteenitonta puuroa jne. Vaikutti kauhean vaikealta. Itse kun olen nyttemmin erästä autoimmuunisairauttani hillitäkseni siirtynyt paleotyyppiseen ruokavalioon jossa ei gluteenia käytetä, en ole moisia ongelmia huomannut. En yritä etsiä "gluteenitonta leipää" tai korvata sitä jollain. Minä vain en syö leipää. Jos aiemmin söin aamupalaksi voileivän, otan nyt vaikka hedelmiä, salaatin, munakkaan tai keiton. Ei se ole niin vaikeaa. Gluteeniviljojen sijasta ruokaa voi laittaa riisistä, perunasta, bataatista, juureksista, ja ties mistä. Jo pelkästään perunoista saa lukemattomia erilaisia ruokia eri tavoin valmisteltuna, ja riisejä on monenlaisia lajikkeita. Makuhermoja voi jeesailla kastikevalinnoilla, mausteilla ja muilla lisukevalinnoilla. Jos haluaa välttää maitoa muttei ole täysin meijerituotevastainen niin juustoja on hyllyn täydeltä mistä valita. Aloittelijalle hyvät apuvälineet on kirjat nimeltä "Melkein kivikautinen keittokirja" sekä "Kiireisen kokkaajan gluteeniton keittokirja". Nuo ovat ainoat keittokirjat joita hyllystäni löytyy ja hyvin olen pärjännyt.

Plateotyyppisen perään suitsutan minäkin. Leipää, pastaa, pullaa, you name it, en osta itse ollenkaan. Jos joku muu sattuu tarjoamaan, niin syön sitten kyllä, eli ehkä kerran pariin kuukauteen. Pitsaa tulee tosin osteltua ehkä kerran kuukaudessa ihan mässäilyn merkeissä. Aamupuuroa vedän joka päivä. Hedelmiä en itse syö kovin paljoa, vaikka niistä tykkäänkin, niissä on fruktoosia ja välttelen sitä.

No mitäs mä sitten syön? Helvetinmoisen kasan vihanneksia, juureksia, marjoja ja riisiä. Kaiken "raa-an" öljyni otan oliivi- ja kookosöljynä, siemeniä mussuttelen päivittäin, pähkinöitä silloin tällöin. Munia menee melkoisen paljon ja lihaa eri muodoissa joka aterialla. Kyllä näistä perustarpeista hyvät ja maittavat ateriat saa, eikä edes hintaa tule kovin paljoa, kun ostaa safkan isoissa erissä. Maitotuotteita mä tosin vielä käytän, rahkapurkin ja maitolitran päivässä, mutta oon noista pikkuhiljaa siirtymässä eroon.

Muutamaa tarkennusta kaipaisin "maidoton" ei maitoa vaiko ei maitotuotteita ylipäätään siis juustoa,rahkaa,kermaa ym maitotuotteita.?

Soijaa en itsekkään ole varmaan koskaan syönyt, ja hyvin olen pärjännyt ilmankin sekä ilman gluteiinitonta viljaa, jos laittaisit esimerkki ruuat vaikka muutamalta päivältä niin voitaisiin porukalla miettiä asiat kohdillleen.

Suositut

Back
Ylös Bottom