Maidoton ruokavalio

Olisin kiinnostunut kuulemaan henkilökohtaisia kokemuksia maidottomasta ruokavaliosta. En löytänyt aiheesta kunnon keskustelua, mutta mikäli sellainen sattuu olemaan niin sopii vinkata :)

Eli sinä joka olet kokeillut maidotonta ruokavaliota tai noudatat sellaista kerrohan lisää.

Mitä muutoksia ruokavalio toi oloosi tai kroppaasi?

Millä korvaat rahkat, raejuuston?

Oletko täysin maidottomalla vai kenties vain vähentänyt maitotuotteita?

Mitä proteiinijauhetta käytät?

Miten pian aloit huomata muutoksia olossasi?

Ja kyllä, tiedostan että on turhaa jättää ruokavaliosta mitään pois, mikä ei ongelmia aiheuta, mutta olisin kiinnostunut kokeilemaan, koska eihän sitä voi tietää miten paljon parempi olo tulee jos maitotuotteiden käyttöä vähentää. Kiitos teille, jotka vaivaudutte vastaamaan :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olisin kiinnostunut kuulemaan henkilökohtaisia kokemuksia maidottomasta ruokavaliosta. En löytänyt aiheesta kunnon keskustelua, mutta mikäli sellainen sattuu olemaan niin sopii vinkata :)

Eli sinä joka olet kokeillut maidotonta ruokavaliota tai noudatat sellaista kerrohan lisää.

Mitä muutoksia ruokavalio toi oloosi tai kroppaasi?

Millä korvaat rahkat, raejuuston?

Oletko täysin maidottomalla vai kenties vain vähentänyt maitotuotteita?

Mitä proteiinijauhetta käytät?

Miten pian aloit huomata muutoksia olossasi?

Ja kyllä, tiedostan että on turhaa jättää ruokavaliosta mitään pois, mikä ei ongelmia aiheuta, mutta olisin kiinnostunut kokeilemaan, koska eihän sitä voi tietää miten paljon parempi olo tulee jos maitotuotteiden käyttöä vähentää. Kiitos teille, jotka vaivaudutte vastaamaan :)

Suurin hyöty ehdottomasti oli, että hengitystiet olivat "avoimet" ja ylimääräinen limaneritys loppui hyvin nopeasti. Tämä oli huomattavissa jo viikossa. Vatsaongelmia maito ei ole minulle koskaan aiheuttanut. Lisäproteiinina käytin jatkuvasti heraa, koska se ei sisällä allergisoivaa kaseiinia. Laadukas maustamaton heraproteiini on oikein hyvä.

Rahkat ja raejuustot on helppo korvata esim. pähkinöillä, kananmunilla, lihalla.

-Painoa lähti noin 4kg kahdessa viikossa. (suurinosa naamasta ja mahasta)
- Turvotus väheni huomattavasti.
-Suonet rupes näkymään käsissä.¨
-Olo muuttui kevyeksi?
- Flunssat kenties on vähentynyt.. en tiedä.
-Massuleissön toimii paremmin vaikka ei kaikkia oireita vienytkään.

Itse käytän isolaattia maustamattomana. Ei tee oireita :)
Lihaa, kanaa ja kananmunia lisäsin ruokavalioon.

Maidon juontia on silti vähän ikävä :rolleyes:

Itsellä hävis hartioista finnit. Mitään muuta muutosta en kyllä huomannut. Aemmin meni maitoa ja maitotuotteita ihan tolkuton määrä. Jokainen aamu alkoi smoothiella jossa oli rahkaa ja noin ½litraa maitoa. Loppupäivän aikana meni toiset ½litraa helposti ja vähintään kaksi rahkaa. Täysin maidoton en ole vieläkään vaan käytän kahvissa maitoa.

Huomasin itse että loppui nenän vuotaminen ja turvotus naamasta väheni huomattavasti. Korvasin maitotuotteet kananmunilla ja lihalla. Herajauheet vaihdoin lihaproteiiniin.

Naamasta väheni finnit/tulehtuneisuus selvästi. Proteiinina myprotskun perus herakonsentraatti jota kuluu 2-3 x 60g päivässä. Sillä olen korvannut rahkat.

Vinkkinä maitotuotteita karttaville, että hyvä vaihtoehto heralle on lihaproteiini, esim. MuscleMeds Carnivor (Kai Greene hyväksyy). Palttiarallaa heraisolaatin hinnoissa ja on hyvvöö. Noita löytyy ainakin sen ruotsalaisen lisäravinnemyymälän valikoimasta.

Lopetin maidon ja gluteenin samaan aikaan liki vuosi sitten, kiitos sinnikkäiden närästysvaivojen. Ehkä auttoi, ehkä ei, mutta ei nyt joka yö herää oksennus kurkussa enää ainakaan. Limaneritys on vähentynyt ainakin, ja ehkäpä kaikin puolin pakissa vähän tasaisempi olo. Pitäisi varmaan vetää jotkut viikon maitoöverit nyt, sitten sen eron varmaan huomaisi.

En tiedä teistä, mutta itse ainakin olen aika skeptinen noista lihaproteiineista... En ole mikään kemianteollisuuden ekspertti mutta kyseenalaistan kyllä, että noissa jauhoissa olisi oikeasti 100% beeffiä, kuten nuo firmat tuppaavat mainostamaan. Kuulostaa näin maalaisjärjellä sulalta mahdottomuudelta tehdä jostain naudan ulkofileestä tollasta siistiä valkosta jauhetta minkä voi sekoittaa veteen. :D Eiköhän tuokin proteiini ole peräisin gelatiinista, ja kaikkihan tietää mistä se tehdään... Kehnoa aminohappoprofiilia sitten täydennetään lisäämällä haaraketjuisia aminoja:
Added BCAAs for Increased Anabolic and Anti-Catabolic Effects+
To further boost the anabolic muscle building action of CARNIVOR, additional Branched Chain Amino Acids are added to the purified Beef Protein Isolate. The enhanced BCAA levels promote a positive nitrogen balance, increase protein synthesis, decrease catabolism, improve workout performance and reduce muscle fatigue.

Tietenkin kaikkien oma valinta mitä vetää, mutta itseä ainakin ajatus häiritsee, etenkin kun näiden markkinointi on vähän kyseenalaista uskotellen että toi ois oikeesti puhtaasta lihasta tehty...

Mutta ketjun asiaan. Kokeilin itsekin tuossa kuukausi takaperin täysin maidotonta ruokavaliota noin kahdeksan viikon ajan enkä kyllä huomannut mitään muutoksia omassa olotilassa. Myönnettäköön, että en ennen kokeilua ollut muutenkaan mikään maituotuotteiden suurkuluttaja. Maksimissaan kaksi purkkia rahkaa päivässä ja treenin jälkeen heraisolaatti olivat ainoat tuohon kategoriaan tippuvat tuotteet mitä käytin. Korvasin ne vähäisetkin maitotuotteet sitten kanalla, pakasteseidillä, kananmunilla ja pähkinöillä. Omalla kohdallani viljojen poisjättäminen aikoinaan oli paljon merkittävämmässä roolissa vatsavaivojen minimoimisessa kuin maitotuotteet. :p

Tämä ketju sai viimein rekisteröitymään foorumille. Itse olen paininut tämän maidottoman ruokavalio asian kanssa mielessäni jo pitkään. Selvästikkin rahka tekee itselle turvotusta, ehkä närästystä ja happaman maidon maku nousee suuhun. Miten porukka on jakanut päivän proteiinin saannin ilman (itselle niin käteviä) rahkoja? Lihaa/kanaa menee päivässä tällähetkellä 400g, joista puolet lounaalla, puolet päivällisellä. Tähän lisäksi päivän aikana 3 kananmunaa, kalkkunaleikkelettä ja lopun tarpeen olen saanut täydennettyä 1-2 rahkalla. Mitä lisätä/ millä lähtisitte korvaamaan rahkat? Rahkassa on ollut se etu että on nopea vetää esim. kahvitunnilla. Painoa itsellä n. 80kg.

Munakas ilman tai lisätyn isolaatin kanssa on hyvä ja yksinkertainen ruoka. Olen tehnyt hotelliaamupala -tyylistä munakasta seuraavalla reseptillä: 14-kanamunaa, 2 dl 10% kermaa, 2 dl kivennäisvettä + mausteita. Nämä kaikki sekaisin tehosekoittimella. Yritä saada nesteestä mahdollisimman ilmavaa. Kaada seos uunivuokaan, joka on noin puolet tavallisesta uunipellistä. Paista reilussa 200C noin 25-30 min. Kuuman munakkaan päälle voi laittaa maukasta juustoraastetta tai sinihomejuustoa. Hieman sulanut juusto tuo lisämakua. Munakas on parasta lämpimänä mutta säilyy pari päivää myös jääkaapissa.

Reseptiä voi vielä parantaa laittamalla joukkoon 1-3 dl heraisolaattia, Tällöin munakkaasta tulee tukevampaa. Tästä isosta annoksesta syö aamupalalla, ja siitä riittää hyvin vielä välipalaevääksi, ja iltapalallekin.

Muokattu:Huom tämä ei ole täysin maidoton, kun mukana on kermaa,

Munakas ilman tai lisätyn isolaatin kanssa on hyvä ja yksinkertainen ruoka. Olen tehnyt hotelliaamupala -tyylistä munakasta seuraavalla reseptillä: 14-kanamunaa, 2 dl 10% kermaa, 2 dl kivennäisvettä + mausteita. Nämä kaikki sekaisin tehosekoittimella. Yritä saada nesteestä mahdollisimman ilmavaa. Kaada seos uunivuokaan, joka on noin puolet tavallisesta uunipellistä. Paista reilussa 200C noin 25-30 min. Kuuman munakkaan päälle voi laittaa maukasta juustoraastetta tai sinihomejuustoa. Hieman sulanut juusto tuo lisämakua. Munakas on parasta lämpimänä mutta säilyy pari päivää myös jääkaapissa.

Reseptiä voi vielä parantaa laittamalla joukkoon 1-3 dl heraisolaattia, Tällöin munakkaasta tulee tukevampaa. Tästä isosta annoksesta syö aamupalalla, ja siitä riittää hyvin vielä välipalaevääksi, ja iltapalallekin.

Muokattu:Huom tämä ei ole täysin maidoton, kun mukana on kermaa,

Pitää kokeilla kaurakerman kanssa niin on maidoton. Tuolla heran suodatustavalla (konsentraatti/isolaatti) ei varmaan ole mitään käytännön merkitystä?

Kuukauden olin ilman maitotuotteita Thaimaassa. Mitään muutosta en huomannu, ainakaan minkä voisi suoraa yhdistää maidottomuuteen.

Pitää kokeilla kaurakerman kanssa niin on maidoton. Tuolla heran suodatustavalla (konsentraatti/isolaatti) ei varmaan ole mitään käytännön merkitystä?
En usko olevanmerkitystä. Itse olen käyttänyt MyProteinin maustamatonta isolaattia, varmaan perushera sopivalla makuvaihtoehdolla käy hyvin.

Annoksesta tulee aika suuri, 14-munan satsista riittää itsellä kahdeksi päiväksi.

Maidottomassa yksi asia mikä pitää muistaa huomioida on kalsiumin saanti. Se jää helposti aika vähäiseksi. Itellä tulee herasta aika paljon kun Myproteinin perus herassa on 500mg/100g ja tulee käytettyä se 120-180g/päivä.

Mitä tää ns. maitolima on? Mikä maidossa saa erittymisen lisääntymään?

Olis ihan hauska joskus kokeilla maidotonta, mut laiskalle, köyhälle ja kolesterolivammaselle menee vähä vaikeeks.

Mitä tää ns. maitolima on? Mikä maidossa saa erittymisen lisääntymään?

Olis ihan hauska joskus kokeilla maidotonta, mut laiskalle, köyhälle ja kolesterolivammaselle menee vähä vaikeeks.

Liittynee ilmeisesti karjarotujen A1 ja A2 eroihin ja niissä esiinyvään alfa-ja beta kaseiiniin. Kaseiinia käytettiin aikanaan mm liimana

Jonkun aikaa menty täysin maidottomalla. oireina oli jatkuva tukkoisuus, pakki sekaisin koko ajan. limaa tuntui tulevan molemmista päistä. aamuisin kissan kusen maku suussa. Nyt ei mitään edellä mainituista. ja bonuksena jälkiuunileipä mikä ennen sai mahan kiertämään niin tulee korkeintaan pari pierua enemmän. mulla riitti esim muutama karjalanpiirakka saamaan mahan sekaisin. Pahin korvattava oli aamukahvin maito kauramaidolla sai juotavaa vaikka ei se herkkua ole, soijamaito on ihan hirveetä kuraa.
Protskut tulee lähinnä lihasta kalasta ja kananmunista. ostin kyllä soijaprotskua pussin mitä en ole uskaltanut avata kun muistelen miltä ne maistui 10v sitten. paikallisessa luontaistuotekaupassa ei ollut muita vaihtoehtoja kuin tuo soija ja riisiproteiini mikä oli ihan saatanan kallista.

Pahin korvattava oli aamukahvin maito kauramaidolla sai juotavaa vaikka ei se herkkua ole, soijamaito on ihan hirveetä kuraa.

Kuinkas kookos uppoaa? S-kaupoista saa kookoskermaa ja -maitoa 2dl pahvipurkeissa, on ihan varteenotettava vaihtoehto. Vähän voi olla jäykkää jääkaapista mutta kahvissahan se sulaa.

karakokosmilch200ml.jpg

Siitä olen samaa mieltä, että kauramaidolla kahvi ei ole hyvää, mutta mielestäni paras kahvi"maito" on Alpro Soyan kevyt tai tavallinen. Muuta soijamaidot kans huonoja kahvissa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom