Maidoton ruokavalio, proteiini

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja eve82
  • Aloitettu Aloitettu
Onko ehdotuksia, mistä saisin proteiinia kun aloitan maidottoman ruokavalion kokeilun?
Ja tarkoitan todella maidotonta, en laktoosiallergiaa.

Maidottoman lisäksi EN saa syödä gluteenia, valmistuotteita ja kananmunaa välttelen mahdollisimman paljon. Valmistuotteilla tarkoitan esim. valmiiksi marinoitua kanaa tai vaikka mansikkajogurttia.
Lisäksi yksittäisiä allergioita joillekin esim hedelmille mutta ne eivät tähän vaikuta.

Tietenkin prodea saa lihasta ja pähkinöistä, mutta mitä syödä esim aamu-, väli- ja iltapalaksi kun ei viittis silloin syödä mitään raskasta lihaakaan alkaa syömään..

Mulla on ärtyneen suolen oireyhtymä sekä eräs toinen suolistosairaus, siksi tarkat ruokavaliot.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lihat, kalat, kanat, pähkinät, siemenet, pavut, leikkeleet, kaurahiutaleet, pasta, lisäprotskut (soija, liha, herne ja mitä kaikkia näitä on) tuli äkkiseltään mieleen.

Papupastat on aika näppäriä (esim. täältä löytyy). Kikherne- ja linssipastoissa on 20-25% proteiinia ja papupastoissa pääsääntöisesti yli 40%. Erilaiset vegaaniset proteiinijauheet voi olla lisäravinnepuolella se paras apu. Itsellä menee herneproteiinia marjojen ja banaanin kanssa pirtelöissä, siinä on tosin maininta että saattaa sisältää kananmunaa, mutta leimattu kuitenkin vegaaniseksi ja gluteenittomaksi.

Eri asia sitten on, pitääkö joka aterialla saada tietty määrä proteiinia.

Osaako kukaan suositella hyvää maidotonta proteiinijauhetta palkkariin. Jotain riisiproteiinia kokeillut männä vuosina ja maku sekä koostumus oli hiekkavettä aika lähellä. Toivottavasti olisi nyt jo parempia tarjolla.

Kertokaas kokemuksia

T. Maitoallergikko

En oo fodmapilla..en oo laskenut kulutusta kun ei ole ollut tarvetta. Lähinnä siksi Palkkari olisi kiva kun aina ei pääse treenin jälkeen heti syömään.

Tarkotin @eve82 ku varsinki ibs-tyypeillä fodmap-ruokavalio lievittää oireita. Tuosta on varmasti ollut lääkärin kanssa juttua, mut toteutus kiinnostaa.

Noista maidottomista jauhoista ei oo kokemusta.

Jos on IBS niin en kyllä mitään papupastaakaan söis. Papujen lektiinit, fytaatit ja paksut kuitukuoret voivat ärsyttää mahaa ja suolta, jopa niillä joilla kyseistä vaivaa ei ole.

Minun mielestäni itse jo vastasit kysymykseesi. Jos kaikki jalosteet on kielletty niin sitten syyään sitä kanaa ja kalaa. Naudan lihankin jättäisin suolisairaalta pois, kun sekin on aika huonostisulavaa.

Jos nyt pakosti haluat jotain punttijauhoa vetää, niin sen on oltava maustamatonta ja jotain kasvisperäistä. nämä tuotteet tuppaavat olemaan hirveän makuisia ja sisältävät vain puolet siitä leusiinimäärästä mitä vastaava määrä heraa. ELi tolkuttoman kalliita tupla-annoksella.

Siksi vastaus on taas kana ja kala.

Ne jotka ovat yleisestiottaen maidolle oikeasti allergisia ovat yleensä allergisia caseiinille ja ehkä laktoosille. Toiset taas heran b-lactoglobuliinille.
Eli voisihan maitovammaiset kokeilla mitä esim hyrolisoitu (eli valmiiksi pilkottu) ja laktoositon (valmiiksi sekin pilkottu glukoosiksi) hera sanoo ja jos sanoo pahaa niin koittaa pepto prota sen jälkeen (valmiiksi pilkottu kaseiini).

Nämä molemmat ovat erittäin kalliita joten vastaus on ...

Kana ja kala

Mulla on käytössä Myprotein Vegan blend ja Puhdistamon riisiproteiini+MCT. Sekoitan näitä kahta, koska vegan blend on maustettu ja mun makuun se on aivan liian makea. Saa sitä maustamattomanakin, mutta käytän nyt ton säkin loppuun.

Koostumus on vähän jauhoinen, mutta ei se mua haittaa kun on tottunut.

Mulla on käytössä Myprotein Vegan blend ja Puhdistamon riisiproteiini+MCT. Sekoitan näitä kahta, koska vegan blend on maustettu ja mun makuun se on aivan liian makea. Saa sitä maustamattomanakin, mutta käytän nyt ton säkin loppuun.

Koostumus on vähän jauhoinen, mutta ei se mua haittaa kun on tottunut.

Muista se mitä tuossa yllä sanoin. Kerta-annos lihksen kasvatukseen on se about 60g

Muista se mitä tuossa yllä sanoin. Kerta-annos lihksen kasvatukseen on se about 60g

Mää en sanonut annoksesta yhtään mitään. Ja luuletko todella, että maitoallergikon kannattaa mieluummin vetää heraa ja saada maha niin paskaan kuntoon, ettei sieltä imeydy enää mikään? En minä ainakaan tätä allergiaa ole itse tilannut tai keksinyt. Näillä mennään, mitä on. Mun treeniohjelma etenee suunnitellusti, joten ruoka ei tässä ole rajoittava tekijä ainakaan toistaiseksi. Enkä minä edes bodaa.

Mää en sanonut annoksesta yhtään mitään. Ja luuletko todella, että maitoallergikon kannattaa mieluummin vetää heraa ja saada maha niin paskaan kuntoon, ettei sieltä imeydy enää mikään? En minä ainakaan tätä allergiaa ole itse tilannut tai keksinyt. Näillä mennään, mitä on. Mun treeniohjelma etenee suunnitellusti, joten ruoka ei tässä ole rajoittava tekijä ainakaan toistaiseksi. Enkä minä edes bodaa.

Eeen.. mä olen sitä mieltä että jätätte hömppäjauhot ja syötte oikeeta ruokaa, mutta jos jotain kasvisjauhoo pitää naama irvessä imailla, niin sitä joutuu ottamaan aika miehekkäät annokset.

Eeen.. mä olen sitä mieltä että jätätte hömppäjauhot ja syötte oikeeta ruokaa, mutta jos jotain kasvisjauhoo pitää naama irvessä imailla, niin sitä joutuu ottamaan aika miehekkäät annokset.
Jokainen varmaa tekee oman ruokavalionsa suhteen päätökset ihan itse.

Jos joutuisin jotain naama irvessä syömään, niin ei kyllä tulis kauppoja. Jos mun palkkari sua irvistyttää, niin kato hyvä mies muualle!

Jokainen varmaa tekee oman ruokavalionsa suhteen päätökset ihan itse.

Jos joutuisin jotain naama irvessä syömään, niin ei kyllä tulis kauppoja. Jos mun palkkari sua irvistyttää, niin kato hyvä mies muualle!

Ei nyt tarvii suivaantua, kunhan toin leusiini faktan esiin, joita ei monikaan tiedä.
Varsinkaan kun valmistajat eivät kyseisestä syystä uskalla aminohappojakaumiaan laittaa pöntön taakse näkyville.

Olen itsekkin maustamatonta myproden pea proteiinia vedellyt pari kiloa (miehekkäällä annoksella tietty)...naama irvessä..kun maku oili niin karvima ja koostumus hikkaisen jauhoinen, mutta kaipa siihe tottuis.

Maukeutusaineet yms monasti IBS tyyppejä ärsyttää (esim aiheuttaa ongelmia suolistobakteerikannassa) ja esim joku stevia ei ole punttimiehellä, varsinkaan bodarilla se paras vaihtoehto (ampk).

^Tiedän kyllä ton leusiinijutun ja omassa ruokavaliossa oon kuitannut sen vaan sillä, että syön aika paljon kananmunia. Leusiiniahan saa vissiin ostaa myös erikseen purkissa ja nakata sitä sinne palkkarin sekaan.

Mun ruokavalio on muutenkin kaukana optimoidusta. Voi olla, että siihen pitää keskittyä joskus enemmän jos kehitys tyssää, mutta tällä hetkellä tärkeä osa voimailuharrastuksen iloa on se, että saan syödä vapaasti ja rennosti ja paljon. Luulen, että sinä päivänä kun mun pitää alkaa laskea eri aminohappoja grammalleen, ammun itteäni naamaan.

Eri asia niillä, jotka elää bodisäkrifais-laiffia. :david:

Ite otin testiin Myproden CarniPro:n eli hydrolysoitu lihaproteiini. Jostain jämäpaloista siis jauhettu, suodatettu ja hydrolysoitu protskujauheeksi. Kollageenia on mukana reilusti sen paljastaa aminohappoprofiilissa korkea lysiinipitoisuus 21,2 g /100g. Itse ostin tuota juuri tuon kollageenin takia niin voin jättää liivatteen syömisen pois ja toivoa että auttaa niveliin, jänteisiin ja ihon nuorena pysymiseen. Leusiinia naurettavat 3,8 / 100. Sekoitan tuota heran kanssa niin saa helposti riittävät leusiinit.

Ite otin testiin Myproden CarniPro:n eli hydrolysoitu lihaproteiini. Jostain jämäpaloista siis jauhettu, suodatettu ja hydrolysoitu protskujauheeksi. Kollageenia on mukana reilusti sen paljastaa aminohappoprofiilissa korkea lysiinipitoisuus 21,2 g /100g. Itse ostin tuota juuri tuon kollageenin takia niin voin jättää liivatteen syömisen pois ja toivoa että auttaa niveliin, jänteisiin ja ihon nuorena pysymiseen. Leusiinia naurettavat 3,8 / 100. Sekoitan tuota heran kanssa niin saa helposti riittävät leusiinit.

Tämä!

Nauran partaani kun porukka ostaa jotain collageenikapseleita tyyliin 500mg annoksella kun jauheliha paketistakin tulee useampi kymmentä grammaa.
Tosiaan tuon kollageenin biosaatavuus eli se määrä mikä oikeasti sulaa ja menee ns ropan käyttöön on luvattoman huono, eli juurikin tuo about 30g annos saa jo jonkin verran sitä kollageenia oikeasti käyttöön.

Sitä en osaa sanoa mitä sille proteiinille tässä tuotteessa käy..eikö sitäkin se saatavuus koske, mutta parempi varmaan olla miettimättä sitä :D

Korjaus: aminohappo mitä 21,2 / 100 ei ole lysiini vaan glysiini. Eli juuri se kollageeni aminohappo. Vertailun vuoksi Impact Wheyssä 1,4g / 100g.

Suositut

Back
Ylös Bottom