Mac-aiheisia kysymyksiä ja vastauksia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja slc
  • Aloitettu Aloitettu
Oma n.5-6 vanha, klassisen valkoinen macbook 13" toimii vielä moitteettomasti. Tämä ei kuitenkaan ole mikään tehopakkaus...
Harkitsen päivittämistä Leopardista Snow Leopardin kautta lioniin. Kysymys kuuluukin: kumpi/mikä on raskaampi koneelle, uusi käyttis vai vanha? Pitäisikö siis pysyä nykyisessä koska uusien ominaisuuksien myötä kone luultavasti hidastuisi edelleen?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla on joku muistaakseni 2007 alussa ostettu valkonen MacBook, jossa oli alunperin OS X Tiger ja päivitin sen Lioniin, niin kyllä kone nopeutu.

Siis onko todellista, ettei mäkille ole suomen kielen oikolukua? Yritin etsiä Libre Officelle spellcheckeriä, mutta ei löytynyt kuin joku ikivanha voikko-lisäosa, joka ei näytä toimivan. Google paljastaa että tämä näyttäisi olevan aika yleinen ongelma, mutta mitään toimivaa en löytänyt. :wtf:

Mulla on uusin Macmini. Uusinta flashia asentaessa huomasin että olen näköjään unohtanut ylläpitäjän salasanan. Miten ihmeessä saan nollattua tämän salasanan? Siihen liittyen koitin etsia googlella mutta joka paikassa puhuttiin jostain asennuslevystä. Tässä uudessa minissähän ei mitään levyasemaa ole.

miksi finderissa olevan omien tiedostojen kuvat kohdan kuvat eroavat iphotossa olevista? jos siitä poistaa esim. kaikki kuvat niin jääkö kuvat kuitekin iphotoon? olen ainoastaan tuonut iphotoon kuvia kamerasta ja puhelimesta.

Mitä tehdä, kun macbook air alkoi tahmaamaan?

Koneen käynnistyminen kestää vähintään puoli tuntia, eikä äänet aktivoidu aina. Konetta pystyy käyttämään sen käynnistyttyä, mutta silloinkin se tahmaa ihan helvetisti. Tänään yritin käynnistää koneen "vikasietotilassa", mutta se ei käynnistynyt ollenkaan. Näin ilmoituksista sen, että disk (ja jotain perässä) aiheuttaa errorin ja sen jälkeen jäi vaan siniharmaa ruutu. Käynnistin koneen uudestaan normaalisti ja koetin ajaa Onyxin, mutta se jäi jumiin siihen käynnistyslevyn tarkistukseen eli ihan siihen alkuun.

miksi finderissa olevan omien tiedostojen kuvat kohdan kuvat eroavat iphotossa olevista? jos siitä poistaa esim. kaikki kuvat niin jääkö kuvat kuitekin iphotoon? olen ainoastaan tuonut iphotoon kuvia kamerasta ja puhelimesta.
iPhoto pitää oletuksena omaa kirjastoa kaikista tuoduista kuvista, jos nyt ymmärsin pointtisi oikein.

saakos macilla .iso filen poltettua img tiedostoksi jollain ohjelmalla? softamodasin wiin eikä pelit wörki jos normaalisti suoraan polttaa iso tiedoston?
Ainakin Burn osaa polttaa imageista levyn.

Olen aivan onneton tietokoneiden kanssa, joten auttakaa nyt fiksummat tyhmää:
Mulla on pari vuotta vanha 13'' MacBook (valkoinen, kuinkas muuten) ja se on alkanut nyt kekkuloimaan olemalla mm. hemmetin hidas ja kaatamalla ohjelmia ihan miten sattuu. Käyttikseksi oon päivittäny Lionin.
Kohta alkaa koulu ja olis vissiin paree päivittää toi rauta johonkin. Olisko tää vai tää fiksumpi ostos? Ja pitäiskö sitä jotenkin vielä fiksailla esmes kovon osalta ja maksaa vähän lisää?
Olen tosiaan ihan idiootti (ja siksi maceista tykkäänkin kun niitä osaan sentään käyttää :D), joten pahoittelen tällästä amatöörimäistä kysymystä :nolo:

Kyllä tuon vanhan koneenkin pitäisi vielä saada jollain tavalla herätettyä henkiin. Toki uusi on aina uusi, jos on löysää niin osta mäkki, mutta jos haluat jokusen satasen säästää niin windows-pohjaisia koneita saa satasia halvemmalla ja nuo toimiii ihan yhtä hyvin. Ei toki ole sitä Uber coolia omenalogoa. Jos uuden mäkin ostat, niin halvin Pro malli vaan kehiin. Taatusti pärjäät koulutöiden kanssa.

Oman 13" mac pron (mid 2010) päätyö tuntuu olevan rantapallon pyörittäminen. Oma työläppäri taas käy ja kukkuu kolmatta vuotta ilman ongelmia (Win7).. Eikä tunnu auttavan vaikka tekis mitä. Uudelleen asennus on seuraavana edessä.

Mulla on pari vuotta vanha 13'' MacBook (valkoinen, kuinkas muuten) ja se on alkanut nyt kekkuloimaan olemalla mm. hemmetin hidas ja kaatamalla ohjelmia ihan miten sattuu. Käyttikseksi oon päivittäny Lionin.
Kohta alkaa koulu ja olis vissiin paree päivittää toi rauta johonkin. Olisko tää vai tää fiksumpi ostos? Ja pitäiskö sitä jotenkin vielä fiksailla esmes kovon osalta ja maksaa vähän lisää?
Olen tosiaan ihan idiootti (ja siksi maceista tykkäänkin kun niitä osaan sentään käyttää :D), joten pahoittelen tällästä amatöörimäistä kysymystä :nolo:

Jos ei mitään kovin vaativaa hommaa tee, niin varmasti tolla halvemmallakin pärjää pitkään. 8gb:n muistia tosin ehkä ite harkitsisin ja jos on rahaa sijottaa, niin ssd-kovalevy on varmaan kanssa harkinnan arvonen.

E: Oma 2008 MacBook on myös alkanu nykyään hidastelemaan vähän turhan paljon, vaikka viime kesänä lisäsin muistiaki 4 gigaan. Jos joku siis tietää hyviä koneen nopeuttamiskonsteja, niin saa kertoa :D

E2: Ja ei oo Lion vaan Snow Leopard käyttiksenä.

Lioni tunnetusti voi aiheuttaa hidastelua pari kolme vuotta vanhassa konessa. Näin ainakin itellä 1st gen Airissa. Vippaamalla Snow leopard takaisin, pelittää normaalisti.

HUOM!

Snoukka ei mene takaisin tosta vain, vaan vaatii forkkauksen. Eli kotikansio toiselle koneelle ja menoksi.

Tämä kiittää :)
Kyllä tuon vanhan koneenkin pitäisi vielä saada jollain tavalla herätettyä henkiin. Toki uusi on aina uusi, jos on löysää niin osta mäkki, mutta jos haluat jokusen satasen säästää niin windows-pohjaisia koneita saa satasia halvemmalla ja nuo toimiii ihan yhtä hyvin. Ei toki ole sitä Uber coolia omenalogoa. Jos uuden mäkin ostat, niin halvin Pro malli vaan kehiin. Taatusti pärjäät koulutöiden kanssa.
En perusta coolista omenalogosta vaan härvelin logiikasta. Ei musta taida koskaan enää tulla pc-käyttäjää.

Jos ei mitään kovin vaativaa hommaa tee, niin varmasti tolla halvemmallakin pärjää pitkään. 8gb:n muistia tosin ehkä ite harkitsisin ja jos on rahaa sijottaa, niin ssd-kovalevy on varmaan kanssa harkinnan arvonen.
Mahtaisko toi 128GB ssd piisata? Se kun ei oo kun satku lisää hintaan. Pointtina vähän se, etten _taas_ haluu olla 2 vuoden päästä hommaamassa uutta konetta.

Tämä kiittää :)

En perusta coolista omenalogosta vaan härvelin logiikasta. Ei musta taida koskaan enää tulla pc-käyttäjää.

Mahtaisko toi 128GB ssd piisata? Se kun ei oo kun satku lisää hintaan. Pointtina vähän se, etten _taas_ haluu olla 2 vuoden päästä hommaamassa uutta konetta.

Riippuu siitä kuinka paljon sinne tarvii saada tavaraa mahtumaan. Jos on kaverina ulkonen kovalevy, niin kyllä tolla varmaan suht hyvin pärjää, ei mulla itellä ainakaan yli 100 gigaa oo koneen kovolla, vaikka siellä on aika paljonki musiikkia ja jonku verran kuvia.

Riippuu siitä kuinka paljon sinne tarvii saada tavaraa mahtumaan. Jos on kaverina ulkonen kovalevy, niin kyllä tolla varmaan suht hyvin pärjää, ei mulla itellä ainakaan yli 100 gigaa oo koneen kovolla, vaikka siellä on aika paljonki musiikkia ja jonku verran kuvia.

Idiootti kiittää :worship:

Suositut

Back
Ylös Bottom