Mac-aiheisia kysymyksiä ja vastauksia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja slc
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
AIVAN MAHTAVAA!!

Elämäni ensimmäinen macci hallussa, ja onhan se huippu.

Ostin tänään MacBook Pro 13" sen halvimman mallin. Tässä pientä varovaista tutkiskelua ensialkuun. Kysymyksiä tulee varmasti myöhemmin enemmänkin, mutta tässä ensimmäinen;

Kannattaako konetta pitää verkkovirrassa, jos akku on täysi, eli vihreä valo palaa tuossa johdossa? Onko akulle siitä haittaa, jos pitää sitä latauksessa koko ajan, vai kannattaako pitää akun varassa.. Eli minkälainen toimintatapa näiden kanssa kannattaa tehdä?

Suositeltavaa on pitää piuhassa niin kauan että akku on täynnä. Sitten tyhjäksi ja taas täyteen. Akku kannattaa kalibroida myös aina silloin tällöin. Sun ei muuten tarvii suuremmin sammutella sitä konettasi, pistä vaan kansi kiinni kun et käytä tai kuljetat.

Käyttääkö jengi noita käyttäjätilejä? Näyttäisi olevan jopa hirveämpää sohlausta kuin windowssissa. Pitääkö suosiolla tehdä vain yksi tili ja käyttää sitä?

Ja jos käyttää, niin miten pitäisi haltsata esim kuvat tai musat? Miten saan esim kuvat jaettua niin että eri käyttäjien uploadaamat kuvat näkyy molemmille? Mieluiten niin että kuvia ei monistella paikasta toiseen.
Netistä löytyy kyllä tällainen ohje, mutta oikeasti, onko näin hankalaa?
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=210770

Wintoosassa sentään riitti että lataa kuvat aina tiettyyn kansioon niin sieltähän löytyi.
Muutenkin arveluttaa kaikenmoinen synkkailu ja libaryjen teko, miksi ei voi olla kansiossa tavarat niinkuin aina ennenmuinoin? Tää laite varmasti hukkaa kaiken jossain vaiheessa.

Käyttääkö jengi noita käyttäjätilejä? Näyttäisi olevan jopa hirveämpää sohlausta kuin windowssissa. Pitääkö suosiolla tehdä vain yksi tili ja käyttää sitä?

Ja jos käyttää, niin miten pitäisi haltsata esim kuvat tai musat? Miten saan esim kuvat jaettua niin että eri käyttäjien uploadaamat kuvat näkyy molemmille? Mieluiten niin että kuvia ei monistella paikasta toiseen.
Netistä löytyy kyllä tällainen ohje, mutta oikeasti, onko näin hankalaa?
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=210770

Wintoosassa sentään riitti että lataa kuvat aina tiettyyn kansioon niin sieltähän löytyi.
Muutenkin arveluttaa kaikenmoinen synkkailu ja libaryjen teko, miksi ei voi olla kansiossa tavarat niinkuin aina ennenmuinoin? Tää laite varmasti hukkaa kaiken jossain vaiheessa.

Terve tuloa Mac-maailmaan.

Moni asia tehdään vähän erilailla mitä win-käyttiksissä. Esim juuri kuvat ja musat menee näppärästi omiin kirjastoihin. Vähän opettelua, niin alkaa taipumaan ja unohtaa ne tiedostot.

Esim Itunesin kirjastoin voi tosiaan kopioida Shared(jaettu) kansioon. Sitten Alt näppäin pohjaan ja aukaisee ITunesin, sitten vain valitsee oikean kirjaston mitä käytetään.

Käyttäjätilejä on hyvä käyttää, ainakin järjestelmän hallintaan oma admin tunnus ja normikäytöön sitten oma. Iphoton kirjaston muuten voi samaan tapaan jakaa.

Mun mielestä macissa paikallisten käyttäjien hallinta on paremmin kuin windows puolella.

nimimerkillä tehnyt ylläpitoa 95 vuodesta alkaen.

Asensin just Thunderbirdin uusimman version, joku 3.1.1...

Muuten ok, mut prosessori huutaa 50-60 % tehoilla koko ajan pelkästään ton takia. Missä vika?

Kuormittaa jopa 90 %. Käynnistin uudestaan, ei mitään vaikutusta. Onpa siistiä kun tuuletin huutaa koko ajan...

Edit. Nyt loppu puhiseminen, arvot palautu lähelle nollaa. Hajaantukaa, täällä ei oo enää mitään nähtävää... :)

Että mitä?

Pystyn kirjoittamaan searchiin ja tulikettuun, mutta Finderissä näppäimet eivät toimi. Ei toimi entteri, ei numerot, ei kirjaimet? Kone seissyt viikon paikallaan kotosalla, kun itse olen ollut poissa. Softa vikahan toi varmaan on kun näppäimet toimii kaikkialla muualla paitsi finderissä.

Koneena Macbook 2.4 Ghz intel core 2 duo, max os x 10.5.8

Että mitä?

Pystyn kirjoittamaan searchiin ja tulikettuun, mutta Finderissä näppäimet eivät toimi. Ei toimi entteri, ei numerot, ei kirjaimet? Kone seissyt viikon paikallaan kotosalla, kun itse olen ollut poissa. Softa vikahan toi varmaan on kun näppäimet toimii kaikkialla muualla paitsi finderissä.

Koneena Macbook 2.4 Ghz intel core 2 duo, max os x 10.5.8

Starttasin koneen uudestaan ja poistelin vähän ohjelmia, niin taas toimii. Ihme juttu...

Miten tuon Mac Pron päivittäminen onnistuu ja onko se taloudellisesti kannattavampaa? Olisi mahdollista saada työpaikan kautta Apple Mac Pro 1x2.66GHz 3Gt(DDR3) 640Gt GT120(DDR3) ihan ok "tarjouksella". Prossu, muisti ja näytöohjain varmaan menis uusintaan. Vai pitäiskö ostaa vaan kerralla sellaisilla osilla kuin haluaa?

No kato vaikka mbnetin hintaseurannasta mitä ne osat maksaa. Ihan tavallisia tietokoneenosia ne on siellä Mac Pron sisälläkin? :confused:

Paha sanoa tarkemmin kun et kerro minkälaisilla osilla sen sitten haluaisit ja mitä tuo luettelemasi setti sulle maksaa. Mutta senhän voit ihan itse laskea.

Minulla on ollut sellainen käsitys, että nuo osat pitää olla mac yhteensopivia ja ostettuna virallisesta mac-storesta, muuten ei kone toimi. Eli taidan olla väärässä...? No, muistia ainakin 8Gt, tuplana tuo prossu ainakin ja HD näytönohjain HDMI-liittimellä. Miten siis voi varmistua siitä, että komponentit on sopivat?

Minulla on ollut sellainen käsitys, että nuo osat pitää olla mac yhteensopivia ja ostettuna virallisesta mac-storesta, muuten ei kone toimi. Eli taidan olla väärässä...? No, muistia ainakin 8Gt, tuplana tuo prossu ainakin ja HD näytönohjain HDMI-liittimellä. Miten siis voi varmistua siitä, että komponentit on sopivat?

Prossusta en mene takuuseen mutta muut lelut taitaa olla vakiokamaa. Joskus muinoin piti kai muistien kanssa olla tarkkana, mutta tämän päivän vehkeissä pitäisi yhteensopivuus olla parempi. Verkkokaupasta ainakin osaavat antaa sopivaa muistia.

Mikäs mun pari vuotta vanhassa iMacissa on, kun menee ihan jumiin parin minuutin välein? Rantapallo pyörii 10 - 30sec ja iTunes/Safari/whatever ohjelma jäätyy. Koneen sisältä kuuluu pari vaimeeta "naks naks"-ääntä jäätymisen aikana. Oon yrittänyt selvittää vian syytä, mutta enhän mä tajua tietokoneista mitään. Korjasin oikeudet jne. levytyökalulla, ei ongelmaa ja kaikki muka kunnossa. Laitoin asennuslevyn sisään ja ajoin jonkun tarkastusjutun, tulos: kaikki kunnossa. Oisko kovalevy menossa paskaksi? Järjestelmän valvonta heittää tällasta diagrammia joka kerta, kun kone jäätyy (oikea alareuna, vihreä viiva):

Nyttkuva2010-09-29kohteessa203507.png

Mitä toi diagrammi meinaa? Levy on aktiivinen? :jahas:

Mikäs mun pari vuotta vanhassa iMacissa on, kun menee ihan jumiin parin minuutin välein? Rantapallo pyörii 10 - 30sec ja iTunes/Safari/whatever ohjelma jäätyy. Koneen sisältä kuuluu pari vaimeeta "naks naks"-ääntä jäätymisen aikana. Oon yrittänyt selvittää vian syytä, mutta enhän mä tajua tietokoneista mitään. Korjasin oikeudet jne. levytyökalulla, ei ongelmaa ja kaikki muka kunnossa. Laitoin asennuslevyn sisään ja ajoin jonkun tarkastusjutun, tulos: kaikki kunnossa. Oisko kovalevy menossa paskaksi? Järjestelmän valvonta heittää tällasta diagrammia joka kerta, kun kone jäätyy (oikea alareuna, vihreä viiva):

Nyttkuva2010-09-29kohteessa203507.png

Mitä toi diagrammi meinaa? Levy on aktiivinen? :jahas:

Naks naks on aina paha juttu. Kovalevy menossa. Äkkiä ainakin varmistukset kuntoon ja sit konetta huoltoon. Levyn vaihto ja datojen siirto.

Naks naks on aina paha juttu. Kovalevy menossa. Äkkiä ainakin varmistukset kuntoon ja sit konetta huoltoon. Levyn vaihto ja datojen siirto.

Jep, aikoinaan kun Dell sanoi naks naks ekan kerran niin kovo laukes lopullisesti 2 viikon päästä. Levyt on niin halpoja että ei kannata paljo kikkailla. Eikö iMacciinki pysty itte vaihtamaan levyn?

Minkäs hintaista kovalevyn vaihto liikkeessä on? Kone on 2007 tai 08 ostettu iMac? Voishan ton yrittää itsekin vaihtaa, mutta musta tuntuu että se jäis myöskin yritykseksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom