Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
6cm, 7cm, 8.5cm, 8cm ja 7cm.Kämmenen puolelta mitattuna on mun sormien pituudet:
Peukalo 6 cm, etusormi 7,5 cm, keskisormi 8 cm, nimetön 7,5 cm ja pikkusormi 6 cm. Täysin samat molemmissa käsissä.
Minä en osaa suositella mitään mutta itsellä menisi tuossa tilanteessa 8x70kg, 5x110kg, 3x145kg, 2x165kg lämittelyhin.Tänään otan uudelleen myötäote maven maksimin, mutta tällä kertaa niin että en ole tehnyt muuta myötäote maven treeniä ennen sitä. Pitäisi olla paremmat voimat kun tekee näin päin. Pitäisi suunnitella optimaalinen tapa tehdä noususarjat maksimiin. Normi treenissä nousut 20 kg välein.
Ennätys tähän mennessä 190,4 kg ja 192,9 kg tuli melkein lukitusasentoon ylös asti mutta sitten ote lipesi. Laitankin tänään 195,4 kg kun edellisestä mave-treenistä on 8 päivää aikaa.
Jos tekisi noi noususarjat samalla tavalla muuten mutta vähemmillä toistomäärillä. Esim. näin:
10x20 kg, 6x55,4 kg, 3x75,4 kg, 3x95,4 kg, 3x115,4 kg, 3x135,4 kg, 3x155,4 kg, 1x175,4 kg, 1x195,4 kg
Tässä käytössä lukot joiden yhteispaino 5,4 kg ja siitä noi ”epämääräiset” desimaaliset painolukemat.
Tai onko ehdotuksia miten tehdä noususarjat eri tavalla?
Sitten vielä työsarja/työsarjat 6x170 kg myötäotteella.

Tänään otan uudelleen myötäote maven maksimin, mutta tällä kertaa niin että en ole tehnyt muuta myötäote maven treeniä ennen sitä. Pitäisi olla paremmat voimat kun tekee näin päin. Pitäisi suunnitella optimaalinen tapa tehdä noususarjat maksimiin. Normi treenissä nousut 20 kg välein.
Ennätys tähän mennessä 190,4 kg ja 192,9 kg tuli melkein lukitusasentoon ylös asti mutta sitten ote lipesi. Laitankin tänään 195,4 kg kun edellisestä mave-treenistä on 8 päivää aikaa.
Jos tekisi noi noususarjat samalla tavalla muuten mutta vähemmillä toistomäärillä. Esim. näin:
10x20 kg, 6x55,4 kg, 3x75,4 kg, 3x95,4 kg, 3x115,4 kg, 3x135,4 kg, 3x155,4 kg, 1x175,4 kg, 1x195,4 kg
Tässä käytössä lukot joiden yhteispaino 5,4 kg ja siitä noi ”epämääräiset” desimaaliset painolukemat.
Tai onko ehdotuksia miten tehdä noususarjat eri tavalla?
Sitten vielä työsarja/työsarjat 6x170 kg myötäotteella.
Itselle ei henkilökohtaisesti näin ensi kuussa 51 vuotta täyttävänä toi toimisi. Joskus kolmekymppisenä tein kyllä mavea jopa 40-50 kg nousuilla per sarja. En tee ihmeemmin muuta lämmittelyä niin tarvitsen itse ”vähän pidemmän kaavan” mukaisen lämmittelyn itse liikkeellä eli mavella.Itsellä omat nousut maksimitestissä ollut näin, 3x70, 3x,120, 1x170 ja sitten maksimi. Tarviiko ton enempää? Ei muuta lämppää alle.
Sitten kun kokeilet seuraavan kerran ennätystä niin voit laittaa helposti 210kg tankoon suoraan ja lämmittelytsarjatsiis vain ennen ja jos ei nyt satu huono päivä olemaan niin varmasti menee. Toki muutenkin jos tuntuu että on huono päivä niin en ennätyksiä kokeilisi silloin koskaan se kun tuppaa enteilemään huonoa ja loukkaantumisriski korkeamp selkeästi silloin joka liikkeessä ei vain mavessa.Tänään ykköset 175,4 kg (noususarjojen viimeinen), 195,4 kg! (Ennätys!), 200,4 kg (Toinen ennätys ja liikkui kevyemmin/nopeammin kuin edellinen!), 205,4 kg (Kolmas ennätys!) WTF???
Sitten vielä yritys 207,9 kilolla mikä irtosi lattiasta taas hyvin mutta jäi polven paikkeille kun ote lipesi.
Joo onhan se tietenkin noin päin parempi tehdä. Tulee samalla se hermoston herättely siinä ja tuntuu sitten ne työsarjojen raudat normaalia kevyemmiltä. Mun pitää nousta pienillä nousuilla eli penkki 10 kg ja mave ja kyykky 20 kg nousuilla koska näin saan jotenkin enemmän irti kropasta. Jos tekisin suoraan isommilla nousuilla kuten suurin osa maksimitesteissään tekee niin mun hermosto ei vaan ehdi jotenkin mukaan siihen sitten ja jäisi maksimit pienemmiksi. Moni sanoo että näin vaan väsyttää itsensä turhaan mutta ei toi mulla ainakaan niin mene.Aina maksimit/ isoin rauta ennen pidempiä työsarjoja. Lämppien sisältö nyt on jokaselle omansa ja minunkin jengissä on melkosia vaihteluja mokomassa. Oon käyttäny esimerkkinä kahta suht samoja rautoja (250+) kyykkäävää herraa, joista toinen pääsee työsarjoihin vartissa ja toiselta menee reilu tunti. Kummatkin kokee olevansa terävimmillään käyttämillään tavoilla.
Joo tää voisi olla kyllä ihan hyvä idea koittaa heti ekaksi sitä 210,4 kg ja jättää vaan sen 207,9 kg kokeilun välistä. Ottaa vaikka sen 170,4 kg ja 190,4 kg ennen tota 210,4 kg niin tulisi tasaiset 20 kg nousut. Tässähän olisi +5 kg (+2,4%) korotus nykyiseen ennätykseen kun viimeksi se parani +15 kg (+7,9%), mutta toki silloin oli tehty just väärinpäin aiemmin eli työsarjat ennen maksimia. On kuitenkin prosentuaalisesti huomattavasti pienempi korotus maksimiyritykseen ja ei tule niin montaa yritystä maksimista hyvin lähellä toisiaan mikä väsyttää tietysti jonkin verran vaikka pitkillä palautuksillahan noita teen.Sitten kun kokeilet seuraavan kerran ennätystä niin voit laittaa helposti 210kg tankoon suoraan ja lämmittelytsarjatsiis vain ennen ja jos ei nyt satu huono päivä olemaan niin varmasti menee. Toki muutenkin jos tuntuu että on huono päivä niin en ennätyksiä kokeilisi silloin koskaan se kun tuppaa enteilemään huonoa ja loukkaantumisriski korkeamp selkeästi silloin joka liikkeessä ei vain mavessa.
) niin ei se mave-treeni siitä pieleen mene kun onhan siinä vielä ne työsarjojen haasteet sitten edessä. Niihin korotusta esim. 180,4 kiloon (+5 kilon korotus) ja koittaa monta menee myötäotteella.Tosi yksilökohtaista millainen nousu työsarjoihin toimii parhaiten. Ja sit vielä liikekohtaiset erot on suuret. Mä tarviin pääsääntöisesti myös aika paljon työtä alle, että hermosto herää, mutta ylirautojen kanssa onkin sitten jännä juttu. Penkissä toimii tosi hyvin, kyykyssä toimii jotenkuten ja mavessa ei toimi ollenkaan. Maveeen jos ottaa yliraudat, niin työsarjat kärsii. Otevoima taas on oma lukunsa, sillä se on parhaimmillaan melkein kylmiltään. Yhden lyhyen semiraskaan kun ottaa alle, niin irtoaa parhaiten. Siinä myös tulee työsarjoissa painot aika jyrkästi alas, kun taas isommissa liikkeissä pystyn puskemaan samalla painolla useammankin sarjan.Joo onhan se tietenkin noin päin parempi tehdä. Tulee samalla se hermoston herättely siinä ja tuntuu sitten ne työsarjojen raudat normaalia kevyemmiltä. Mun pitää nousta pienillä nousuilla eli penkki 10 kg ja mave ja kyykky 20 kg nousuilla koska näin saan jotenkin enemmän irti kropasta. Jos tekisin suoraan isommilla nousuilla kuten suurin osa maksimitesteissään tekee niin mun hermosto ei vaan ehdi jotenkin mukaan siihen sitten ja jäisi maksimit pienemmiksi. Moni sanoo että näin vaan väsyttää itsensä turhaan mutta ei toi mulla ainakaan niin mene.

Treeni tehty. Tuli laitettua liikaa painoa sekä maksimiin että työsarjoihin. Alkaa nostotekniikka hajoamaan. Jälkiviisaana voi miettiä olisiko kannattanut vaan pysyä alkuperäisessä suunnitelmassa ja ottaa ne vikat nousut 5 kg pienemmillä eli 1x170,4 kg ja 1x190,4 kg jonka jälkeen joko 1x207,9 kg tai 1x210,4 kg. Noi 1x175,4 kg ja 1x195,4 kg on kuitenkin vähän raskaampia. Niiden jälkeen suoraan se 210,4 kg ja kaikki tottakai kunnon palautuksilla.Muutinkin vähän tota myöhemmin tänään tehtävää mave-maksimin noususarjaa ja työsarjoja. Tässä kaikki sarjat/nostot miten teen:
Myötäote maksimitesti: 10x20 kg, 6x55,4 kg, 3x75,4 kg, 3x95,4 kg, 3x115,4 kg, 3x135,4 kg, 3x155,4 kg, 1x175,4 kg, 1x195,4 kg, 1x210,4 kg
Myötäote työsarjat: (2x) 6x185,4 kg
Syy miksi muutin tätä on että tossa lopussa tulee näin tehtynä 15 kg nousu 20 kg nousujen sijaan. Jos jää vielä paukkuja niin sitten enää todella pieni 2,5 kg korotus 212,9 kg mutta katotaan nyt ensin mikä on päivän kunto ja voimataso.
Työsarjoissa jos 185,4 kg on liikaa tiputan siihen aiemmin suunniteltuun painoon 180,4 kg.
Tätähän alkaa jo jännittää samalla tavalla etukäteen (tosin eri syystä) kuin jotain todella raskasta jalkatreeniä. Ihan hyvä että saa jo näin aamusta fokusta tähän tämänpäivän tärkeimpään asiaan itselle…![]()