Maastavetotulos ilman siteitä ja ristiotetta

Meta title: 💥 Maastavetotulos ilman siteitä ja ristiotetta – kun otevoima ratkaisee kaiken eikä mikään tule ilmaiseksi

Meta description: Keskustelua hook gripistä, raakavedoista ja otevoiman vaikutuksesta tuloksiin – mitä nousee oikeasti ilman apuvälineitä?**

Mä oon vetänyt myötäotteella 200 kiloa ja varoja olisi ollut vielä hieman korottaakin mutta ei tullut kokeiltua.
Ohhoh. Tässä nyt olen yrittänyt vähän aikaa ekaa kertaa elämässä parantaa otevoimaa ihan erikseenolevillakin treeneillä niin saa nähdä kuinka pitkälle itse tuota mavea saa tuolla myötäotteella parannettua vielä mutta tuskimpa tuonne asti enää tässä iässä etenkään :)

Ohhoh. Tässä nyt olen yrittänyt vähän aikaa ekaa kertaa elämässä parantaa otevoimaa ihan erikseenolevillakin treeneillä niin saa nähdä kuinka pitkälle itse tuota mavea saa tuolla myötäotteella parannettua vielä mutta tuskimpa tuonne asti enää tässä iässä etenkään :)
Joo! Ihan mukavaahan se otevoimailukin on. Täytyy vain aina katsoa palautumisresursseja ja peilata niihin omiin tavoitteisiin. Mulla kehittyi otevoima mukavasti ihan ristiotteella tehdyssä maastavedossa. Tuohon 200 kilon myötäotevedon aikaan oli ristiotteella vetokunto 280-300 kilon alueella. Otevoimaa kehittääkseni tapasin joskus ottaa maastavedossa viimeisellä toistolla pidon siellä yläasennossa.

Myötäotevedolle pitänee tässä laittaa kriteeriksi "ilman sormilukkoa". 400kg on tullut nähtyä myötäotteella sormilukon kanssa. Se on ihan eri laji ja monet voimanostajista on siirtyneet ristiotteesta sormilukolliseen myötäotteeseen. Ei tuu niin kovaa painetta hauikselle.

Myötäotevedolle pitänee tässä laittaa kriteeriksi "ilman sormilukkoa". 400kg on tullut nähtyä myötäotteella sormilukon kanssa. Se on ihan eri laji ja monet voimanostajista on siirtyneet ristiotteesta sormilukolliseen myötäotteeseen. Ei tuu niin kovaa painetta hauikselle.
Mä ainakin oletin että on itsestään selvää puhua normaalista myötäotevedosta ILMAN sormilukkoa. Sormilukkohan on sama kuin vetoremmit.

Koitin joskus opetella ja sattui niin saatanasti. Pystyykö sitä kipuakin cheattaamaan vai onko aina läsnä. Engelbrecht vetää vittu 500 kg lukolla maasta irti. En pysty kuvittelemaankaan peukalon painetta.
Se on osaltaan tekniikkajuttu + pitää myös sietää kipuakin. Tankoa ei saa asettaa liian syvälle otteeseen, vaan just siihen viimeisen nivelen/peukalon kärjen varaan. Oikein tehtynä kipu ei ole mikään aivan järkyttävä, siihen tottuu nopeasti. Väärin tehtynä kipu on sietämätön ja menee peukalot rikki. Mä sain kerran väärin tehdyllä sormilukolla peukalostani hermot poikki, oli vuoden verran peukku aivan tunnottomana.

Joo onhan se paine sormilla muutenkin. Peukalo on vain yks niistä. Opettelu- ja asentojuttu. 160cm naisetkin pystyy tekeen, joten käden kokokaan ei oo niin ratkaiseva seikka.

Koitin joskus opetella ja sattui niin saatanasti. Pystyykö sitä kipuakin cheattaamaan vai onko aina läsnä. Engelbrecht vetää vittu 500 kg lukolla maasta irti. En pysty kuvittelemaankaan peukalon painetta.
Ensin yritin opetella vaan sietämään, mutta jossain vaiheessa tajusin laittaa peukalon vähän erilailla eikä sit oo enää tuntunut mitään. Teipata kannattaa myös, muuten on nahat kovilla peukalossa.

Se on osaltaan tekniikkajuttu + pitää myös sietää kipuakin. Tankoa ei saa asettaa liian syvälle otteeseen, vaan just siihen viimeisen nivelen/peukalon kärjen varaan. Oikein tehtynä kipu ei ole mikään aivan järkyttävä, siihen tottuu nopeasti. Väärin tehtynä kipu on sietämätön ja menee peukalot rikki. Mä sain kerran väärin tehdyllä sormilukolla peukalostani hermot poikki, oli vuoden verran peukku aivan tunnottomana.

Hyvä etten jatkanut väkisin sen yrittämistä. Tästä siis aikaa +20 vuotta. Olen melko varma että väärin oli tekniikka ja damagea ois tullu. Se tuntuikin siltä että siinä tulee damagea. Paha kipu usein merkki että joku ei ole ok.

Onko tuo sormilukko tarkoitettu lähinnä ykkösille tai hyvin lyhyille sarjoille? Vai toimiiko myös voluumitreenauksessa?

Joskus yritin opetella tuota sormilukkoa, mutta aina se tuntui sekin lipeävän ilman magnesium jos yli kolmen sarjoja yritti.

Otevoimaa kehittääkseni tapasin joskus ottaa maastavedossa viimeisellä toistolla pidon siellä yläasennossa.
Pitääkin alkaa tuo viimeinen toisto tosiaan tekemään pidolla myös jos vain suinkaan pystyy.
Joo toki tarkoiti nilman lukkoja. En ole edes koskaan kokeillut tuota vaikka kai sekin olisi hyvä tietää että miten tehdä.
Otevoimasta kyllä hyötyä muissakin liikkeissä kuten esim. leuanvedoissa ja monessa muussa ja ihan arjen jutuissa jos käsillään jotain voimaa vaativaa tekee.
Auttaa myös tilanteissa joissa käteellään toista miestä ja tämä mulkku on sellainen joka puristaa täysillä kättä (muistan kerran pikkupoikana kun jossain juhlissa kättelin jotain miestä jota koskaan ollut nähnyt enkä sen koommin ähnyt uudelleenkaan puristi vittumaisesti hymyillen kättäni niin kovaa että meinasi mennä paskaksi).

On myös etuja olla käyttämättä ritstiotetta

"Ristiotteen (mixed grip) käyttäminen maastavedossa voi lisätä loukkaantumisriskiä verrattuna normaaliin myötäotteeseen (overhand grip). Tämä johtuu seuraavista syistä:

1. Epätasainen kuormitus: Ristiote voi aiheuttaa epätasaisen kuormituksen kehon lihaksille ja nivelille, erityisesti selälle ja hartioille. Tämä voi johtaa lihasepätasapainoon pitkällä aikavälillä.
  2. Bicepsin repeämisriski: Alapuolella oleva käsi (supinoitu ote) on alttiimpi bicepsin repeämiselle, erityisesti raskailla painoilla.
  3. Selän kiertymisriski: Ristiote voi aiheuttaa selän kiertymistä, mikä lisää loukkaantumisriskiä, erityisesti alaselän alueella."

On myös etuja olla käyttämättä ritstiotetta

"Ristiotteen (mixed grip) käyttäminen maastavedossa voi lisätä loukkaantumisriskiä verrattuna normaaliin myötäotteeseen (overhand grip). Tämä johtuu seuraavista syistä:

1. Epätasainen kuormitus: Ristiote voi aiheuttaa epätasaisen kuormituksen kehon lihaksille ja nivelille, erityisesti selälle ja hartioille. Tämä voi johtaa lihasepätasapainoon pitkällä aikavälillä.
  2. Bicepsin repeämisriski: Alapuolella oleva käsi (supinoitu ote) on alttiimpi bicepsin repeämiselle, erityisesti raskailla painoilla.
  3. Selän kiertymisriski: Ristiote voi aiheuttaa selän kiertymistä, mikä lisää loukkaantumisriskiä, erityisesti alaselän alueella."
Ei kai kukaan tee ristiotteella aina ja ainoastaan samoin päin?

Aiheesta:
Apinalla 140kg joskus.
Myötäotteella 150kg

Tuossa jokunen aika sitten jätin versat tyystin pois ja vähä kerrallaan tuo grippi on parantunut, nyt menee pari sarjaa myötäsellä 10*160kg, mutta kolmannessa tuppaa sormet jo oikenemaan loppua kohden. Forkkujen, kyynärtaipeen ja hauiksen "terveys" on kans parantunut jonkun verran, eli vittumaiset jumit/kiputilat vähentyneet.

Ei kai kukaan tee ristiotteella aina ja ainoastaan samoin päin?

Tein nuorena vuosia aina oikea käsi vastaotteella. Sitten alko tulla puutumisia ja kaikenlaisia ihme ongelmia. Hieroja sanoi että koko selkä epäkkäästä perseeseen on oikealla puolella isompi ja paksumpi. Koitin vähän aikaa vaihdella puolia, mutta rupesin sitten vetämään vain remmeillä myötäotteella. Meni vuosia saada tuota lihasepätasapainoa pois.

Back
Ylös Bottom