Maastavetoon ohjelma!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mokoma
  • Aloitettu Aloitettu
tottakai ykkönen nousee peruskauden treeneilläkin. ikävää olis, ellei se mitenkään tuloksiin vaikuttaisi :)

noh maukkahan vois vaikka alkaa treenimään sitä vetoa 2 pv viikos ja toisena päivänä kuminauhojen kanssa, tosin enpä oo vielä itekkään silleen testannu :D

Mo

Mulla on koulussa kuntosali kurssi. Jokainen tekee jonkun tavoitteen kurssille. Itse aion saada mave ykköstä ylöspäin.
Lähtökohta 210kg ykkönen. Sarja 6x175kg ilman remmejä. Aikaa 5 viikkoa ja alkaa tästä päivästä. Millasen mavereenin tohon vois tehdä. Onko 5 viikkoa liiän vähän vaikka 10kg parannukselle ? Tähän asti olen tehnyt normaalia bodyreeniä. Mavessa hieman voimaharjoittelun tyylisesti, eli lyhyempi sarjoa jne..
Reenata voisin sen 3 kertaa viikossa.

Ehdotuksia ?

EDIT : Saa tuomita. Voinhan vaikka tehdä ylätaljaharjoittelua. Saada toistot 30--->80. Sehän on paremmin mitä opettaja puhui yhden parantaneen ylätaljassa toistot 30--->60 :lol2:

jos sun sarjat nyt menee 6*175, se 210 on ihan näpeissä jo. esim.
1. 3*180
2. 2*190
3. 2*200
4. lepoviikko tai 3*2*120
5. 1*210 ja enemmänkin

rohkenen hieman epäillä viidessä viikossa tota 30 --> 60 ylätaljakehitystä. tossa ajassa hieman arveluttavaa. nimenomaan siis jos se 30 oli alussa ehdoton toistomaksimi. voihan sitä toki ilmoittaa mitä tahansa ja sitten "kehittyä" :)

aika sama, jos kuukaudessa sais leuanvedot esim. viidestätoista kolmeenkymppiin. ei onnistu.

Kiitos jto neuvoista !

Toi ylätalja :D ...

Noi oli kuinka monta toistoa saa , eli sai aluksia vaikka 15kg vastuksella 30 toistoa ja 5 viikon päästä 15kg vastuksella 60 toistoa :)

Eli noilla sun neuvoilla mennään, kiitos :worship:

toistoiksi aattelinkin. no noilla kiloilla se ehkä on ymmärrettävää... ykskään, joka esim. saisi omalla painolla (esim. 80kg) sen 30 toistoa (ja ei menis 31 millään), ei vedä viidessä viikossa 60:tä. ihan aloittelija saattaa edistyä noissa tosi helpolla, kun raudat on niin kevyet.

Mullakin on tässä nyt tavotteena saada tota vetoa parannettua jonkun verran. Nyt maksimi on varmaan n. 120-130 (en oo ottanut ykköstä). Eli tarkotuksena olis kerran viikkoon joku suht simppeli ohjelma. Kestolla ei sinänsä ole väliä mutta varmaan joku 8-12vko ois hyvä kunhan sen tekeminen ei vie ihan mahdottomasti aikaa, koska samassa treenissä tulee vielä yläselkä ja olkapäät. Ja teen ilman varusteita joten niistä ei tarvi välittää. Ja ehkä voisin käyttää samaa ohjelmaa kyykkyynkin (kerran vko:ssa myös), jossa maksimi nyt n. 115-120.

Taas on hyvin silmät päässä :D pitää varmaan katella ekana pikkasen kun painaa sendiä. Heti alemmasta threadista bongasin tämmösseen jto:n version 5x5:stä:

1. 4*6*70
2. 4*6*73
3. 4*6*75
4. 5*5*78
5. 5*5*80
6. kevyt vko
7. 5*70, 75, 80, 85, 83
8. 4-5*73, 78, 83, 88, 85
9. 3-5*70, 80, 90, 88, 85
10. kevyt vko

Että tota vois varmaan soveltaa hyvinkin kyykkyyn ja maveen. Ja sitten piikkaus perään jos siltä alkaa tuntua.

ps. pitäis nukkua enemmän ;)

Sen verran vain kysyn kun sain tänään kaksi kymppiä 135kg mavessa, ja mikäli 75% sääntö tässä pätee maksimi olisi 180kg.. Voiko tuota mave-maksimia kokeilla _turvallisesti_ samalla tavalla kuin penkkiä ym että 2-3vk 8, 2-3vk 5, sitten kolmosia sitten maksimiykkönen? Kun täällä noi ohjelmat menee enemmän monimutkaiseksi...

Ja sitten, mulle sanottiin että toi on niin raskas liike että ei kymppejä edes saisi tehdä, onko tämä jonkun mutua vai suositus..? Kaseja sanoi maksimiksi...
Reenaan bodytyylillä, 6kk kunnon reeniä takana, 195cm/98kg...

Wondadog sanoi:
Sen verran vain kysyn kun sain tänään kaksi kymppiä 135kg mavessa, ja mikäli 75% sääntö tässä pätee maksimi olisi 180kg.. Voiko tuota mave-maksimia kokeilla _turvallisesti_ samalla tavalla kuin penkkiä ym että 2-3vk 8, 2-3vk 5, sitten kolmosia sitten maksimiykkönen? Kun täällä noi ohjelmat menee enemmän monimutkaiseksi...

Ja sitten, mulle sanottiin että toi on niin raskas liike että ei kymppejä edes saisi tehdä, onko tämä jonkun mutua vai suositus..? Kaseja sanoi maksimiksi...
Reenaan bodytyylillä, 6kk kunnon reeniä takana, 195cm/98kg...

Suoraan ei voi sanoa että saat sen 180. Vaikka saat kympin 135, on se sitten aivan eri tuntoinen alkaa irrottaan maasta sitä 180.

Sinuna lähtisin tekeen esim 2vko 3-5x5, sitten 2vko 3-5x3 ja sitten pari viikkoo ykkösiä. Jotain tuohon suuntaan. Joka tapauksessa lyhennät toistoja ja lisäät vähä sarjoja.

Tohon mavesarjojen pituuteen: ylerensä semmosta suositellaan, koska tekniikka ei oo siellä kymmenen toiston kieppeillä mikään paras mahdollinen. Loukkaantumisriski kasvaa. Joten lyhyempiä sarjoja ja paljon. Maksimissaan kutosia. Tekniikka vaan kuntoon ja alaselkä "lukkoon" nii hyvä tulee.

Nonni, sitten olen oikealla hajulla. Juurikin tarkoitus ei ole rikkoa paikkoja, mutta kiinnostaisi paljon sieltä nousee.. Toi 180kg oli lähinnä "yleistyksen yleistys että 10 toistoa on 75% maksimiykkösestä" mutta riippuu paljon hermotuksesta, liikkeestä jne..

Aloitan ensi viikosta tekeen viitosia, katotaan mihin asti päästään. Kokeilen 150kg alkaa, jotta ei ranne sano poks, se pelottaa eniten.. Remmejä käytän normaalilla otteella.

Ludvig sanoi:
Tohon mavesarjojen pituuteen: ylerensä semmosta suositellaan, koska tekniikka ei oo siellä kymmenen toiston kieppeillä mikään paras mahdollinen. Loukkaantumisriski kasvaa. Joten lyhyempiä sarjoja ja paljon. Maksimissaan kutosia. Tekniikka vaan kuntoon ja alaselkä "lukkoon" nii hyvä tulee.

Vielä tätä hetken jauhettuani... Mun päähän ei mahdu että isommilla painoilla tehty 6 olisi vähemmän herkkä loukkaantumiselle kuin kevyemmillä tehty 10. Mun mielestä päinvastoin, jos jokainen nosto on vain 10% maksimista, rajan tulee vastaan pienemmillä pykälillä... ONko tähän siis mitään muuta käytännön esimerkkiä vai olenko vain ihan hukassa.

Pakko myöntää että en juurikaan näe muidenkaan tekevän 5-6 pitempiä mutta ei mene mun kaaliin vain millään...

mitä isompi rauta sen suurempi loukkaantumisriski. noin äkkiseltään. noissa pitkissä sarjoissa vaan alkaa hapot painaa sen verran, että tekniikka heikkenee ja sitä kautta loukkaantumisriski saattaa olla suurempi kuin lyhyemmissä sarjoissa. en itekään suosittelis maastavetoon kutosta pidempiä sarjoja, jos voimamielessä treenataan. kuntopiireissä tai bodyhommissa nyt saa kiskoa vaikka mitä mieleen tulee. itekin muistan joskus jossain mielenhäiriössä kiskoneeni polven alta 23*200kg aika tiukkaan tahtiin. hyvin tyhmää. selkä oli pari viikkoa juntturassa. mutta vekkuli fiilis sarjan jälkeen oli kyllä. sellanen "close bodily experience" :D :urjo:

jto sanoi:
mitä isompi rauta sen suurempi loukkaantumisriski. noin äkkiseltään. noissa pitkissä sarjoissa vaan alkaa hapot painaa sen verran, että tekniikka heikkenee ja sitä kautta loukkaantumisriski saattaa olla suurempi kuin lyhyemmissä sarjoissa. en itekään suosittelis maastavetoon kutosta pidempiä sarjoja, jos voimamielessä treenataan. kuntopiireissä tai bodyhommissa nyt saa kiskoa vaikka mitä mieleen tulee. itekin muistan joskus jossain mielenhäiriössä kiskoneeni polven alta 23*200kg aika tiukkaan tahtiin. hyvin tyhmää. selkä oli pari viikkoa juntturassa. mutta vekkuli fiilis sarjan jälkeen oli kyllä. sellanen "close bodily experience" :D :urjo:

Juujuu... Itse lähinnä haen massaa, joten siksi noi kympit on ollut itelle tutumpia juttuja. Ja vaikka ei isoja painoja ole prässissäkään, olen melkein mielummin 200kg jälkeen lisännyt sarjapituuksia 12 ja 15 kuin laittanut romua enemmän.. Siksi tekisin maveakin mielummin kymppejä, mutta kyllä haluaisin maksimiykköstä kokeilla ennen kevättä, eli siihen sitten valmistellaan lisäämällä romua ja pudottamalla toistoja...

Nooh, kiitos silti näistä.

1a 6*4*75
1b veto 5*3*75
1c 4*5*80

2a 4*6*70
2b 8*2*75
2c 6*5*80

3a 6*4*75
3b veto 4*3*80
3c 8*5*80

4a 4*6*70
4b 8*2*75
4c 3*6*60

5a 6*4*80
5b veto 2*3*75, 2*2*85
5c 4*5*85

6a 4*6*75
--------------
6b 8*2*80
6c 6*5*85

7a 6*4*80
7b veto 2*3*75, 3*2*80
7c 8*5*85

8a 4*6*75
8b 8*2*80
8c 3*6*60

Ongelmana on että tossa kuudennella viikolla iski lentsu joten reenit keskeyty. Kerkesin ton ekan reenin tehä. Miten kannattais jatkaa tosta? huomenna en vielä oo sali kunnos mut viimestää sunnuntaina.

uusiks se kutosviikko. tai mieluiten kevyt vko eka jos oli pitkä paussi ja kova lentsu.

Back
Ylös Bottom