maastaveto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MTM1977
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

MTM1977

WTF
Mode
Olisi tarkoitus ottaa maastaveto mukaan "selkäpäivään".
Tuonhan pystyy tekemään eri tavoilla, itse tiedän ainakin tyylin jossa se tehdään ns. suorilla jaloilla ja käsiä ei käytetä liikeen tehostamiseen. Toinen taas tehdään pienestä kyykystä ja tanko vedetään käsillä rintaa vasten. Tiedätte kaiketi mitä tarkoitan? Kysymys oli siinä, että kumpi olisi aloittelevalle treenaajalle parempi?
Teen selkäpäivänä myös ylätaljan, alataljan, "selkäpenkin", ja yläselän/hartioiden treenauksen tarkoitetun laitteen.

Eka kuvailemasi liike on ilmeisesti maastaveto suorin jaloin (SJMV), jota tehdään pääasiallisesti takareisille. Minulla on tämä käytössä ja on erinomainen takareiskojen kurituksessa. Varsinaiseksi selkäliikkeeksi tuosta ei mielestäni ole joten varmaankin olet hakemassa tätä, eli siis perinteistä maastavetoa.
En oikein tuota toista kuvailemaasi liikettä ymmärtänyt..

Olisiko tuo toinen vaikka rinnalleveto?

Itse teen ko. liikkeen (siis "perinteisen" maastavedon) jalkapäivänä heti kyykyn jälkeen. Jotkut ovat sitä mieltä, että kyykky vie siinä määrin mehut jo alaselästä, että maastavedon turvallinen suorittaminen vaikeutuu, mutta itse olen ratkaissut asian tekemällä sen kyykyn kunnon syväkyykkynä sellaisilla painoilla, ettei kyykyn puhtaus kärsi, ja tuntuu voimaa riittävän maastavetoonkin.

training_day sanoi:
Kysymys oli siinä, että kumpi olisi aloittelevalle treenaajalle parempi?

Molemmat liikkeet ovat periaatteessa ihan hyvä aloittelijalle, mutta rinnallevedossa pitää saada tekniikka kohdalleen. Jos ajattelit ottaa rinnallevedon tai SJMV:n selkäpäivälle, niin kyllä suosittelisin ottaa vaan sen vanhan perusliikkeen messiin, eli maastavedon. Se on hyvä liike ja rasittaa monipuolisesti paikkoja.

xjussix sanoi:
Eka kuvailemasi liike on ilmeisesti maastaveto suorin jaloin (SJMV), jota tehdään pääasiallisesti takareisille. Minulla on tämä käytössä ja on erinomainen takareiskojen kurituksessa. Varsinaiseksi selkäliikkeeksi tuosta ei mielestäni ole joten varmaankin olet hakemassa tätä, eli siis perinteistä maastavetoa.
En oikein tuota toista kuvailemaasi liikettä ymmärtänyt..

Tuo linkissä ollut liike olisi varmaan aika sopiva. Onkohan mitään hajua, että paljonko siihen uskaltaisi laittaa painoa ekalla kerralla? Jos siitä mitään apua on, niin alataljaa olen tällä hetkellä tehnyt 50kg:llä.

training_day sanoi:
Tuo linkissä ollut liike olisi varmaan aika sopiva. Onkohan mitään hajua, että paljonko siihen uskaltaisi laittaa painoa ekalla kerralla? Jos siitä mitään apua on, niin alataljaa olen tällä hetkellä tehnyt 50kg:llä.

Aloita vaikka tangolla ja tee kymppi, seuraavaan sarjaan kymmenen kiloa lisää. Tee näin niin kauan kunnes löydät sellaisen sopivan painon millä saat sen kympin vielä puhtaasti, mutta joudut kuitenkin vähän puristamaan. Sitten seuraavassa treenissä kunnon lämmittelyn jälkeen teet vaikka 4*10 tällä painolla. Mun mielestä ainakin kannattaa alkuun tehdä jonkun aikaa kymppejä, että oppii tekniikan kunnolla. Painoja voit aina lisäillä sitä mukaa kun 4*10 menee helposti.

Eka varmaan kannattaa tosiaan sitä tekniikkaa kokeilla vaikka pelkällä tangolla. Sitten vaikka kympit tankoon ja jos tuntuu aivan liian kevyeltä tuon tekniikan hiomiseen niin lisää vaikka toiset kympit. Ei mitään kiirettä kannata pitää, kyllä niitä tiukkoja viitosia ehtii sitten myöhemmin tekemään. Minä en ainakaan viitsisi riskeerata, on sentään selästä kyse.

xjussix sanoi:
Eka varmaan kannattaa tosiaan sitä tekniikkaa kokeilla vaikka pelkällä tangolla. Sitten vaikka kympit tankoon ja jos tuntuu aivan liian kevyeltä tuon tekniikan hiomiseen niin lisää vaikka toiset kympit. Ei mitään kiirettä kannata pitää, kyllä niitä tiukkoja viitosia ehtii sitten myöhemmin tekemään. Minä en ainakaan viitsisi riskeerata, on sentään selästä kyse.

Sitä itsekin ajattelin, kun tuo on minulle uusi liike ja väärintehtynä on selkä aika "heikoilla". Tärkein homma tuossa varmaan on se, että pitää selän suorana?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Turvallinen tapa maastavetoon, tai näin luulen..

Terve !

Olen tehnyt perinteistä maastavetoa nyt 2kk joka viikko, ja vain kerran viikossa. Alussa 40kg oli ainakin minulle ihan tarpeeksi, siinä tulee asento tutuksi ja peiliin kun katsoo niin näkee ainakin että VATSA on edessä -> eli selän asento tulee tsekattua samalla.

Treenasin aluksi puhtaita vetoja, ja keskityin puristamaan sitä tankoa kunnolla, niin näpit vahvistuu heti alusta. Loppuasennossa pikku tarkennus ja rinta ulos kunnolla.

Joka viikko lisää painoa ja lyhyemmät sarjat. Nyt alkaa olemaan se maximi lähellä, kun painot on 90kg paikkeilla ja toistot 4 kpl per sarja. Siinä pitää vähän höllätä ja tehdä näitä jonkin aikaa että paikat alkaa tottua kovempaan vetoon. Nyt olen mennyt jo oman painon toiselle puolelle parikymmentä kiloa.

Lisäharjoitus:
Laitoin semmosen kyykkyhäkin ( metallikehikko jossa siirrettävät kahvat tangolle ) sarvet vähän haaroja alemmas, tanko siihen ja sitten REILUSTI yli oman maximin painoa, 140kg ( 2 kert. oma paino ). Nyt nostomatka on vaan murto-osa puhtaasta maastavedosta, mutta kun painon saa ilmaan, tietää mitä on tulossa vuoden sisällä, tästä ajattelin sitten lähteä kasvattamaan nostomatkaa eli laskea niitä kahvoja pikkuhiljaa ALASPÄIN. Ja puhtaassa maastavedossa tullaan ylöspäin.
Tein vain 2 nostoa, ja sen jälkeen olin aivan puhki. Eikä enempää kannatakaan noita pakkonostoja tehdä. Sitten lepoa viikko.

Kokemuksia, kommentteja kiitos. Joo, muistan kyllä varoa selkääni, sehän tässä oli just ideana että selkä totutetaan etukäteen kovempiin painoihin.

- Avilla -

Ei mitään tieteellistä pohjaa ole mutta kyllähän sitä on mukava joskus noita kovia vetoja kokeilla, tottuupahan vähän kovempiin rautoihin. Joskus teen pohkeita seisten tuolla kyykkytangolla, lataan oikein ison satsin (no joo) kiekkoja, siis paljon enemmän kuin esim. kyykyssä ja kyllähän taas kyykky tuntuu kevyeltä. Kai siinä vähän sellaista psykologiaakin on, vaihtelu kuitenkin virkistää. :)

jiiii sanoi:
Itse teen ko. liikkeen (siis "perinteisen" maastavedon) jalkapäivänä heti kyykyn jälkeen. Jotkut ovat sitä mieltä, että kyykky vie siinä määrin mehut jo alaselästä, että maastavedon turvallinen suorittaminen vaikeutuu, mutta itse olen ratkaissut asian tekemällä sen kyykyn kunnon syväkyykkynä sellaisilla painoilla, ettei kyykyn puhtaus kärsi, ja tuntuu voimaa riittävän maastavetoonkin.

Mave jalkapäivänä varmaankin sen takia,että koivet on kerinny jonkun verran lämmitä jalkareenin yhteydessä,eikä siis enää tartte niin paljon tehä lämmittelysrjoja?Ite yhistän kanssa noi kaks harjotusta.Minkälaiset lämmittelyt teet yläkropalle?Mihin väliin teet pohkeet?

Hyvä, muitakin pakkotoistajia löytyy !

xjussix sanoi:
Ei mitään tieteellistä pohjaa ole mutta kyllähän sitä on mukava joskus noita kovia vetoja kokeilla, tottuupahan vähän kovempiin rautoihin. Joskus teen pohkeita seisten tuolla kyykkytangolla, lataan oikein ison satsin (no joo) kiekkoja, siis paljon enemmän kuin esim. kyykyssä ja kyllähän taas kyykky tuntuu kevyeltä. Kai siinä vähän sellaista psykologiaakin on, vaihtelu kuitenkin virkistää. :)

Aivan, teen myös tätä samaa "syväkyykyn" kaveriksi. Eli vaikka 30-40kg lisää rautaa. Huomasin vaan että saa olla varovainen ettei huomaamattaan ole jo mehut jaloista, notkahtaa kivasti yli jos huonosti käy.

Olen havainnut tämän myös hyväksi liikkeeksi, ainakin niska tottuu sitten etukäteen kovaan puristukseen.

Tästä voi varovasti myös edetä samalla tavalla "väärinpäin" kyykkyyn eli tekee vaan pientä liikettä 140%-150% painoilla.

Levon ja sapuskan tarve kasvaa räjähdysmäisesti näillä toistoilla ja HUOM nivelten vuoksi pitää ottaa iisisti, niille pitää antaa enemmän aikaa palautumiseen kuin mitä lihakset sanoisivat ( luin tämän George Hackenschmidt:in kirjoituksista )

- Avilla -

Back
Ylös Bottom