POWERLIFTING Maastaveto

Ei. Koska nykyään diggaillaan voimamiesmavea. Suurimman osan mielessä Thorin 501 on maven maailmanennätys.
Itse luulen että jos olisi ollut kisa nosto niin myös näkyvyyttä olisi enemmän🤔

Toki tuo voimamies mave hieman vie näkyvyyttä voimanosto vedolta, mutta varmasti vie myös se että vaikka tuo 400kg on kaikkien aikojen kovin suomalaisen vetämä rauta niin maailmalla noita +400 vetäjiä alkaa olla jo aika paljon.

Mutta onhan tuo silti pirun kova suoritus jolle enemmän näkyvyyttä tottakai toivoisi💪
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ongelma syntyy myös siitä, että halutaan vertailla 24h puntarin kautta ja maastavetotangon kanssa tehty tuloksia voimanostotangolla ja 2h puntarilla tehtyihin tuloksiin. Tämä tuntuu uusein unohtuvan keskusteluissa. Puhumattakaan remmivedoista puvuilla sekä briefseillä.

Lisäksi ainakin Dan Grigsbyn mukaan hänelle ns. vanhasta Texas/Rogue maastavetotangosta hyppy Kabukin maastavetotankoon oli yhtä suuri kuin normitangosta maastavetotankoon. Eli erot muuttuu suuremmiksi riippuen mitä tankoa kisoissa käytetään. Toki että kunnon eroja ja hyötyä tulee tangoista, niin pitää olla saatanasti rautaa ja sumovetäjä sekä gripissä häikkää.

Olisi niin helvetisti kivempi, että kaikilla olisi samat puntarit ja tangot edes. Sitten jokaisen oma valinta onkin haluaako kilpailla ilman suoritusta parantavia lääkeaineita. Onneksi sentään levypainokikkailua ei ole hetkeen näkynyt. Toki osa ei haluaisi että testattua ja ei testattua urheilua vertailtaisiin muutenkaan. Tälläinen utopia olisikin mainio että molempia arvosttaisiin omina juttuinaan, niin kyllä se laiva on seilannut aikoja sitten.

Myös eri asia on tuo 400kg on vetää kisoissa kuin treeneissä, mutta varmasti se kisoissakin tänä vuonna tulee. Samalla tavalla sanonut muidenkin treenisuorituksista, ja vaikka Tuomasta fanitankin niin pysytään samalla linjalla henkilöstä huolimatta. 😅
 
Viimeksi muokattu:
Toki kisa on aina kisa. Arvostus tulee asiassa kuin asiassa lajikentän mukaan ja voimanostokisassa se voimanostotreenin tekeminen tuodaan esiin. Silloin se suoritus on ns. virallinen ja juurikin vertailtavissa, mihin se kisaaminen perustuu. Salitekemiset "on mitä on", mutta nyt kyseessä on kuitenkin sen tason tasaraha, ettei tuon arvoa oikein mitenkään pysty dissaamaan. Kunhan pysyy paikat ehjinä (!!!), kovasti toivon ja uskon, että tuollainen järjetön pino kisassakin nousee. Joku 320, 220, 400= 940 kuulostais aivan hillittömän herkulliselta...
 
Olisi niin helvetisti kivempi, että kaikilla olisi samat puntarit ja tangot edes. Sitten jokaisen oma valinta onkin haluaako kilpailla ilman suoritusta parantavia lääkeaineita.

Niin olisi.

Tuossakin kun on myös valtavia yksilöllisiä eroja siinä kuinka paljon noista sääntö eroista kukakin hyötyy.

Itse hyödyn 24h puntarista todella paljon, mutta on myös paljon nostajia jotka eivät hyödy siitä juuri mitään (tai eivät ainakaan osaa tätä hyötyä käyttää).

Sillä taas että vedänkö jäykällä voimanosto tangolla vai Texasin veto tangolla en puolestaan hyödy yhtään, mutta monet nostajat hyötyvät tästä reilusti.

Kyykky tangosta taas vaikea sanoa, kun en voimanosto tangolla ole koskaan ykkös mielessä kyykännyt.
Uskon kuitenkin että myös siitä saa hyötyä kun ei vatkaa miten sattuu.


Unelma tilanne olisi se että testatut ja testaamattomat nostaisi samoilla säännöillä, samoilla välineillä, samoilla tuomareilla, samoissa kisoissa, mutta molemmille olisi tietenkin omat sarjat.

Briteissä näitäkin kisoja on, suomessa valitettavasti tuskin koskaan tulee olemaan.
 
Melkein se suurin ongelma lajiliittojen ohi on maastavedossa noi erilaiset tangot. Ne on samanlaista keplottelua välineillä, mihin suuntaan esim. polvi"lämpät" on menossa. Lavalle kävellään melkein ku siteet päällä. Varsinkin sumovedoissa se löysän tangon etu on hyvinkin kriittinen.
 
Ne on samanlaista keplottelua välineillä, mihin suuntaan esim. polvi"lämpät" on menossa. Lavalle kävellään melkein ku siteet päällä.

Niimpä.

Wpc liitossa tuo lämppäri homma on omasta mielestäni parhaiten "järjestetty".
RAW= paljaat polvet
Classic RAW= polvissa saa olla joko siteet tai lämppärit.
 
Tuossa oon samaa mieltä kyllä. Niillä "lämmittimillä" ei oo mitään tekemistä muun kuin välinemarkkinoinnin kanssa. Se taas ei sais olla merkittävä osa mitään lajia. Ne ei suojaa vammoilta tms. mikä olis jotenkin perusteltua.
 
Se on totta että sumovedossa vetotangoista osa vetäjistä saa isoja hyötyjä verrattuna jäykkään tankoon. Kapean vetäjistä, etenkin jos irroitus on vahva kuten isoilla miehillä yleensä on, tangosta saatava hyöty onkin jo olematon
Melkein se suurin ongelma lajiliittojen ohi on maastavedossa noi erilaiset tangot. Ne on samanlaista keplottelua välineillä, mihin suuntaan esim. polvi"lämpät" on menossa. Lavalle kävellään melkein ku siteet päällä. Varsinkin sumovedoissa se löysän tangon etu on hyvinkin kriittinen.

Mä olen aina kyykännyt siteillä, ekan kerran kisassa vuonna -97. Se on ollut mulle aina luontevin tapa kyykätä ja liitto sen mukaan missä ne sallitaan. Sitten asiaan eli katsoin upeita nuorten nostoja viikonloppuna ja silmiin osui tosiaan kuinka jäykkiä osa lämppäreistä oli. Kävely oli jäykempää kuin allekirjoittaneella Marathonin keltaraidat polvissa😂

Yhdessä asiassa olin väärässä eli luulin kun IPF liittoonkin tuli klassinen nostomuoto mukaan, raw liittoja oli tullut maailmalla jo ennen IPF klassista mm. GPA joka tuli Suomeenkin 2010-luvun alussa. Kuvittelin että nyt loppuu rahastus kun varuste nosto hiipuu...... Mitä vielä, nythän se vasta on alkanut. Hävyttömän hintaisia ovat uudet lämppärit.

Tanko asiaan sen verran että kun GPA tuli Suomeen kaikki nostot tehtiin voimanostotangolla, myös Malanichevin aikansa ennätys 1100kg Tampereella. Kyykkytangon vielä ymmärrän, eipähän tanko ainakaan jousta isoillakaan pojilla. Vetotankoon näin kapealla vetäjänä harrastajana (alle 300kg vedot on harrastelijoita) ei ole mitään puoltavaa mielipidettä, mielestäni ihan turha.

Ja loppuun asiaan eli Tuomaksen huimaan salivetoon, huikea suoritus. Näin pitkän linjan voimailufanina sanon että tuohon ei Suomessa ole pystynyt raakana kuin Jonne illikainen, hänkin huomattavasti painavampi ja tosiaan testaamaton (vaikka sillä ei mulle ole merkitystä, seuraan vain kiloja). Tuomakselle hyviä treenejä kohti maagista 400kg kisavetoa.
 
Mun mielestä sais olla sama jäykkyys tangossa, mutta kyykyssä vois olla karhennus keskellä ja vetotangossa ei, jos joku ero pitää sallia. Lämpät veks polvista ja siinäpä se.
 
Ihan vilpittömästi, kovin veto mitä olen nähnyt huomioiden nostajan koon, suorituksen puhtauden ja testiliiton. Ja miten vaivattomasti se nousi. 400 veto muttei noussut edes puna poskille. Pari puhallusta ja olis voinut mennä vetään uudestaan.
Käsittämätön kaveri. Vaivattomasti se ei toki noussut, kuten Tuomas videollakin totesi, yhtään ei jääny varaa. En ole nähnyt Tuomasta livenä, mutta mikään kipparikalle ei kyseessä liene, eli ällistyttävästi pysyy grippi tuollaisissa painoissa. Voima on joskus mystinen juttu. Jostain syystä juuri mavessa olen nähnyt erilaisten "narujen" nostavan hämmästyttävän isoja painoja. Ei toki mitään Tuomakseen verrattavaa ja onhan miehellä painoa sentään tuo 116 kiloa.
 
Käsittämätön kaveri. Vaivattomasti se ei toki noussut, kuten Tuomas videollakin totesi, yhtään ei jääny varaa. En ole nähnyt Tuomasta livenä, mutta mikään kipparikalle ei kyseessä liene, eli ällistyttävästi pysyy grippi tuollaisissa painoissa. Voima on joskus mystinen juttu. Jostain syystä juuri mavessa olen nähnyt erilaisten "narujen" nostavan hämmästyttävän isoja painoja. Ei toki mitään Tuomakseen verrattavaa ja onhan miehellä painoa sentään tuo 116 kiloa.
Vaivattomuudelle viittasinkin enemmän suorituspuhtauteen. Tiukka oli mutta tuli ylös kuin hissi.
 
Aivan helvetin kova veto. Tuomaksen touhuja seuranneena on kyllä mailman kärki aivan paperia :worship:

Nyt en aivan ymmärrä tätä kommenttia🤔

Tuomaksen veto tosi kova, ja muut suomalaiset sen rinnalla aivan paperia.

Mutta kyllähän noita nelosella alkavia lukuja maailmalla vedellään jatkuvasti kisoissa.
 
Back
Ylös Bottom