Se on totta että sumovedossa vetotangoista osa vetäjistä saa isoja hyötyjä verrattuna jäykkään tankoon. Kapean vetäjistä, etenkin jos irroitus on vahva kuten isoilla miehillä yleensä on, tangosta saatava hyöty onkin jo olematon
Melkein se suurin ongelma lajiliittojen ohi on maastavedossa noi erilaiset tangot. Ne on samanlaista keplottelua välineillä, mihin suuntaan esim. polvi"lämpät" on menossa. Lavalle kävellään melkein ku siteet päällä. Varsinkin sumovedoissa se löysän tangon etu on hyvinkin kriittinen.
Mä olen aina kyykännyt siteillä, ekan kerran kisassa vuonna -97. Se on ollut mulle aina luontevin tapa kyykätä ja liitto sen mukaan missä ne sallitaan. Sitten asiaan eli katsoin upeita nuorten nostoja viikonloppuna ja silmiin osui tosiaan kuinka jäykkiä osa lämppäreistä oli. Kävely oli jäykempää kuin allekirjoittaneella Marathonin keltaraidat polvissa
Yhdessä asiassa olin väärässä eli luulin kun IPF liittoonkin tuli klassinen nostomuoto mukaan, raw liittoja oli tullut maailmalla jo ennen IPF klassista mm. GPA joka tuli Suomeenkin 2010-luvun alussa. Kuvittelin että nyt loppuu rahastus kun varuste nosto hiipuu...... Mitä vielä, nythän se vasta on alkanut. Hävyttömän hintaisia ovat uudet lämppärit.
Tanko asiaan sen verran että kun GPA tuli Suomeen kaikki nostot tehtiin voimanostotangolla, myös Malanichevin aikansa ennätys 1100kg Tampereella. Kyykkytangon vielä ymmärrän, eipähän tanko ainakaan jousta isoillakaan pojilla. Vetotankoon näin kapealla vetäjänä harrastajana (alle 300kg vedot on harrastelijoita) ei ole mitään puoltavaa mielipidettä, mielestäni ihan turha.
Ja loppuun asiaan eli Tuomaksen huimaan salivetoon, huikea suoritus. Näin pitkän linjan voimailufanina sanon että tuohon ei Suomessa ole pystynyt raakana kuin Jonne illikainen, hänkin huomattavasti painavampi ja tosiaan testaamaton (vaikka sillä ei mulle ole merkitystä, seuraan vain kiloja). Tuomakselle hyviä treenejä kohti maagista 400kg kisavetoa.