Maastaveto - Piituskasvun lopettava liike?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kride
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
36
Eli mites on, onko maastaveto varma tapa lopettaa pituuskasvu? Sinänsä uskoisin, että se hidastaa tai lopettaa kokonaan pituuskasvun, kun se rasittaa selkää(raskas vetoliike) ja reisiluuta. Eli taitaa olla kyykyn kanssa varma pituuskasvun lopettaja?

...tosin jos pitää valita pituuskasvu vai maastavetotreeni, niin taitaa maastavetotreeni voittaa :rolleyes:

Kiitoksia vastanneille

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
"2.1. Pituuskasvu

Pituuskasvussa pitkien luiden paksummissa päissä, eli epifyyseissä on rustoinen kasvulevy eli epifyysilevy. Noin 17 - 20 vuoden iässä nämä levyt luutuvat ja nuoren pituuskasvu päättyy. (Bengtsson - Ekendahl 1992 : 69.)

Liikunnalla on vähän fysiologista vaikutusta nuoren pituuskasvuun. Kasvuiässä olisi kuitenkin vältettävä liiallista voimaharjoittelua tai lajikohtaista harjoittelua. Yksipuolinen ja epäsäännöllisesti toistuva pitkäkestoinen rasitus voi epäedullisen perimän kanssa aiheuttaa selän rappeutumista. Pääasiassa fyysinen kuormitus kuitenkin lisää luun tiheyttä ja vahvistaa tukikudoksia. Vasta kun murrosiässä luusto kypsyy ja kasvu pysähtyy, on turvallista aloittaa voimaharjoitteluun keskittyvä liikunta, jotta kasvuun liittyvät kudosrakenteet eivät vahingoitu. Jo murrosikäisenä aloitettu liikunta kolmisen tuntia viikossa auttaa vähentämään keski-iässä koettua selkäkipua. (Miettinen 1999: 11, 24 - 25.)"
Lähde: http://www.selkaliitto.fi/paattis.htm

Ei vaikuttanut kyykky mulla ainakaan. Sentin tai pari olen kasvanut vielä aloituksenkin jälkeen. Maastavedosta ei sitten olekaan kokemusta, kun olen tehnyt vain pari kertaa.

Pumppailitko Warheart omalla painollas kevyesti vai jotain raskaita kolmosia missä meinaa persereikä revetä?

Mä oon käyny salilla 6kk ja oon kasvanu jonku 2-3cm sinä aikana ja oon myös tehny kyykkyä...
Ja mä oisin enemmän huolissani sen pikku veitikan pituuskasvusta joka roikkuu sixpackin alapuolella!

:lol2: :evil: :eek:

Originally posted by Aku-A
Pumppailitko Warheart omalla painollas kevyesti vai jotain raskaita kolmosia missä meinaa persereikä revetä?
Tein raskaita kutosia useimmiten. Tosin tässä oli kuitenkin ollut alla kuukauden harjoittelut.

Zone-sarja -42%
Omakohtainen kokemus ja sitä kautta näkemys. Kyykkyä tuli tehtyä joskus 15-16 vuotiaana isoillakin painoilla, siis isoilla painoilla voimatasoon nähden.. Pöllihommia tuli tehtyä 8-vuotiaasta lähtien viikonloppuisin. Aina sai nostaa peräsuoli pitkällä. Pituuskasvuni loppui 23-vuotiaana ja lopulta tuli pituutta 195 senttiä. Että ei haitannut nostelut minun pituuskasvuani.

Olis varmaan pitänyt tehdä penkkiä tosi isoilla painoilla, niin ei olis tullut näin pitkiä käsiä.:itku: (sylimitta 207 senttiä)

Originally posted by ipe-88
Ja mä oisin enemmän huolissani sen pikku veitikan pituuskasvusta joka roikkuu sixpackin alapuolella!

Tarpeeksi vaikuttavan kokoinen sixpäkki, niin ei sitä kukaan tule edes miettineeksi. Ja tuskin mitään hätää, jos "ei koolla ole väliä, vaan sillä miten sitä käyttää" :evil:

No siis ei muuta kuin mavettamaan! Jalkaprässiä tässä olen varovasti tehnytkin, mutta kyykyn aloitan heti kun tekniikka on kunnossa.

Joo, eli ite oon kyykänny ja vetäny maasta kans tuosta 15-16 vuotiaasta asti ja oon kasvanu ihan näihin päiviin asti.. Nyt on alkanu pituuskasvu loppumaan ja hyvä niin.. Tällanen 183-4cm riittänee hyvin.

Nykyään tosin tulee tehtyä enemmän etukyykkyä ja suorinjaloin maastavetoa, kun toi kyykky ja mave kasvatti vaan persettä :itku:

Originally posted by ipe-88
"Mä oon käyny salilla 6kk ja oon kasvanu jonku 2-3cm sinä aikana ja oon myös tehny kyykkyä..."

Ei noin pieni treenaus viä varmaankaan vaikuta pituus kasvuun.
Epäilen et se vaikuttaa sillon jos alottaa joskus 13-14v kunnolla salin niin sillon kyllä se varmaankin alkaa jo haittaamaan sitä pituuskasvua.Mut toi oli vaan mun mielipide...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ite aloin tekemään n.vuosi sitten kyykkyä ja mavea enkä oo kasvanu senttiäkään sen jälkeen. nyt oon 180cm ja pituusennuste oli 196cm..

Ei se pituuskasvuun välttämättä paljoa vaikuta, mutta vanhemmiten siitä voi tulla ongelmia jos nuorena alkaa tekemään raskaita liikkeitä. Viitaten näihin luiden päissä oleviin pehmeämpiin kasvualueisiin, ja reisiluun kaulan vääntymiseen. Kuka jaksaa selittää ton jutun? Mä en enää jaksa, on tullu siitä jo muutamat kerrat kirjoitettua.

Paljonkos on pituutta nyt? En usko että maltillisesti tehtynä maastaveto haittaa kasvua jos saa myös riittävästi ravintoa. Et varmaan tee kamalaa virhettä jos hyvällä tekniikalla jatkat harjoittelua, riskejä ei kuitenkaan kannata ottaa. Huomioi myös seuraava lainaus:
"Apuliikkeet ovat maastanostossa tärkeämpiä kuin jalkakyykyssä tai penkkipunnerruksessa. Monet ovat kehittyneet vuosikausia aina maailman huipulle saakka harjoittelemalla vain heikoimpia lihasryhmiään apuliikkeillä ja tekemällä maastanostoja kerran 5-6 viikossa ! -Sakari Selkäinaho-"
Sinuna odottaisin ehkä vielä 1-3 vuotta ainakin kovien sarjojen kanssa ja keskittyisin muihin liikkeisiin, aikanaan on sitten loistava pohja mavelle.

Originally posted by Willie
Paljonkos on pituutta nyt? En usko että maltillisesti tehtynä maastaveto haittaa kasvua jos saa myös riittävästi ravintoa. Et varmaan tee kamalaa virhettä jos hyvällä tekniikalla jatkat harjoittelua, riskejä ei kuitenkaan kannata ottaa. Huomioi myös seuraava lainaus:
"Apuliikkeet ovat maastanostossa tärkeämpiä kuin jalkakyykyssä tai penkkipunnerruksessa. Monet ovat kehittyneet vuosikausia aina maailman huipulle saakka harjoittelemalla vain heikoimpia lihasryhmiään apuliikkeillä ja tekemällä maastanostoja kerran 5-6 viikossa ! -Sakari Selkäinaho-"
Sinuna odottaisin ehkä vielä 1-3 vuotta ainakin kovien sarjojen kanssa ja keskittyisin muihin liikkeisiin, aikanaan on sitten loistava pohja mavelle.

Pituutta on nyt ~180cm(tavoitteena taitaa olla 185cm, koska se oli ennustettu pituus, vaikka iskä kasvo armeijassakin vielä). Ruokaa tulee riittävästi, syön n. 6 kertaa päivässä ja lämpimillä aterioilla yleensä itseni mahdollisimman täyteen.

Noita pienempiä liikkeitä olenkin tehnyt tähän asti, mutta niillä ei tunnu saavan yhtä kovaa tuntumaa selkään kuin mavella. Katsoo nyt mites tässä, ensi viikolla tuskin mavea teen, kun tällä viikolla sen tein jo.

Edit: Ja siis jos asialla on vaikutusta, niin treenaan 10 toiston sarjoilla, eli massaa nyt ainankin hankin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom