Maastaveto ja kyykky

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Cyclops
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Viimesen 6 kk aikana on salilla tullu neljä eri jamppaa kysymään et "mitä olis hyvii perusliikkeitä kun mä oon käyny jo viis kuukautta salilla enkä oo vielä arnold, missä vika??" ja tähän ku tempasee et penkki, kyykky ja maastaveto nyt alux ni aina saa saman vastauksen. "joo penkkii mä teen mut en kyykkyy enkä maastavetoo ku ei selkä ja polvet kestä".:mad2: Siinä vaiheessa tekis aina mieli sanoo jotain harkitsematonta mut kilttinä poikana otan vaan murheellisen ilmeen ja huokasen. Sit ku näitten jamppojen treenaamista on kattonu sillon tällön ni ohjelmassa penkki, hauis, talja ja vipparit. Ehkä pohkeet sillon tällön. Mitä tää nuoriso oikein tekee nykyään kun on jo valmiix selkä ja polvet paskana? Oonko mä ainoo joka tällästä on havainnu vai käynkö jossain kummallisella salilla?

Selkä on paskana kun ei ole pohjakuntoa. Polvet kipeytyy koska sen kerran kun on kyykkyä kokeiltu, niin on kiskottu joillain egopainoilla polvet heiluen ja väpättäen, ja varmaan vielä lämmittelemättä.

no joo, ei siinä mun mielestä mitään ihmeellistä ole, ettei maastavetoa tee sen takia, että haluaa pitää selän ehjänä, vai etkös kenties itse tunne ketään jolla olis välilevy menny hajalle maven takia?? Eikö muka ole muita hyviä liikkeitä kyseisille lihasryhmille? esim jaloille. Hack-kyykyt, prässit, ojennukset ja loitonnukset ja tietenkin pohkeet kans. Siis eihän kyykky taida ottaakaan kun pakaraan ja reisiin. Takareidet ja pohkeet joutuu kuitenkin tekemän erikseen. Itellä on ongelmia alaselän kanssa (välillä vihloo niin maan perkuleesti eikä tahdo pystyssä pysyä), joten sen vuoksi en tee mavee enkä kyykkyy, mutta varmasti kyykkyy tulis muuten tehtyä. mavee tuskin...

Niinpä niin...

Taas se vanha tappelu alkaa. Tässä muutama pointti.

1. Kenenkään on tuskin pakko tehdä kyykkyä ja mavea. IMO se on puhdas makuasia ja makuasioistahan voi kiistellä loputtomiin. Sekä puolesta että vastaan löytyy loputon määrä argumentteja tältäkin foorumilta

2. En oikein jaksa uskoa, että selkä tai polvet hajoaisi kyykyssä tai maastavedossa, PAITSI JOS:
a) ne ovat jo ennestään paskana
b) suoritustekniikka on päin helvettiä
c) ei viitsi lämmitellä eikä venytellä paikkoja kunnolla.

3. Treenikaverillani on lannenikaman kaari murtunut ja lisäksi selässä on ollut poikkeuksellisen suuri välilevynpullistuma. lisäksi nikamankaari hankaa iskiasta. Hän tekee kyykkyä ja mavea järkevillä painoilla ja järkevällä tekniikalla. Selkä on nyt paremmassa kunnossa kuin aikoihin. (Terveisiä vaan Johnnyboylle jos satut lukemaan)

Mutta onhan se hyvä aina sillon tällön keskustella että kannattaako sitä kyykkyä tehdä vai ei. Kunhan ei vaan kukaan alkais haistatella, ettei mee threadi lukkoon.
:p

Ja kyllä ne minunki mielestä kuulostaa yleensä tekosyiltä, kun kuuntelee miksi porukka ei tee kyykkyä. Toisaalta jos ei viiti opetella kunnon suoritustekniikoita, niin parempi jättää tekemättä.

Kyllä mielestäni maastaveto ja kyykky kuuluvat kuitenkin siihen liikkeiden perusvalikoimaan, millä saa pakattua voimaa ja massaa koko vartaloon. Varsinkin aloitellessa pitäisin niitä tärkeinä liikkeinä, mutta varsinkin pidemmälle mentäessä ei kyykky enää pakosti ole ainakaan kehonrakennuksessa välttämätön liike(en asiasta oikeasti kovin paljoa tiedä). Varmaankin esim. hack-kyykky ja prässi kohdistuvat paremmin suoraan reisiin. Itsellä kuitenkin kyykyn eri variaatiot kuuluvat tiiviisti ohjelmaan, koska se on liike missä tunnen koko kropan voimien kasvavan.

Maastavetoa tulee tehtyä nykyisin harvemmin ja olen huomannut ykkösen nousevan paremmin kun treenaan alaselkää esim. julleilla ja ottamalla mavesta ainoastaan "tuntuma vetoja" aina sillon tällön.

Pointti piti kuitenkin olla se, että omasta mielestäni aloittelijoiden kannattaa pitää ohjelmassaan kyykkyä ja mavea juuri sen takia, että ne kehittävät kokonaisvaltaisesti koko vartalon voimaa ja koordinaatiokykyä.

Kyllä tekosyitä aina löytyy, miksei tehdä mavea tai kyykkyä. Penkkiä taas melkein joka jamppaa vääntää naama punaisena, oli olkapäät sitten kuinka sökönä tahansa... :lol1:

Ittelläni on toinen polvi paskana, lekurin mukaan se on todennäköisesti hajonnut syväkyykyssä.
Aktiivinen lentopallon pelaaminen teki polvesta helvetin kipeän.
Polvi leikattiin, mutta se hajosi uudestaan.
Nykyään en pysty tekemään kunnolla kyykkyä, enkä mitään muutakaan liikettä, jossa jalka täytyy ojentaa.
Kyllä on v-käyrät aika korkealla, kun alavartalon treenaaminen rajoittuu lähinnä pohkeisiin ja takareisiin.

jos rupeaa yleistämään niin nuo polvi jutut on vain tekosyitä tosi asia on että ei viitsi kyykätä ja vetäämaasta.alussa pidetään liian isojapainoja ja kyykätään 20cm vajaita kyykkyjä ja nekin tehdään selällä.vedossa tehdään pomppuvetoja selkäpöyreenä "asento on kuin kissa olis paskalla".sitten kyykky ja veto on paljon raskaampia kuin penkki ja mikään laite!!!!kyykyssä kun ottaa perse lattiasta kovia kymppiä,kaseja,vitosia niin sydän lyö ja hiki virtaa.penkissä vaikka tekee miten kovan reenin ei tule edes hiki saati sitten jossain laitteissa.tämä johtuu varmaan osaksi siitä että on tullut juostua ja hiihdettyä aikasta paljon (ensi kesänä taivoitteena juosta maratooni läpi).teen paljon apuliikkeitä palautus tarkoituksessa mutta ei niistä saa tulla ikinä pääliikkeitä!sen sanoo jonimikin APULIIKE.aloittelevien kehonrakentajienkin olisi hyvä hankkia perusvoimaa ja lihasta esim.kunnon kyyky harjoittelulla.eli:tekniikka kuntoon,painoista pois paljon,kun paikat vahvistuu lisää painoja niin paikat pysyy kunnossa,aluksi pitkiä sarjoja 8-12 toistoa,kyykky on alussa paljon vetoa jäjessä mutta ero tasoittuu nostamisen myötä,selkä vaatii pitkän palutuksen MN korkeintaan kerrän viikossa.

No mä vedän mavee joka toinen viikko ja kyykkyäkin vedän harvoin tosi pienillä painoilla. Mutta mulla on aika hyvä syy... Pituuskasvun vähentyminen. Oon nyt 174cm ja vielä reilu 5cm tulossa. Mutta kai ne viis senttiä tulee, vaikka vähän kovempaa rupeis jo vetämäänkin?

Meinaan molemmat liikkeet on mun hyviä ystäviä ja varmaan aikalailla mukavimpia sen kuuluisan penkin kanssa. :D Niissä saa vaan niin perkeleen hyvän pumpin ja on mukavaa, kun saa isompia rautoja liikkeelle, kun jossain hikisessä hauiskäännössä. :mad2:

Mä vedän normaalisti penkkiä ja kyykkyä, mutta maven lopetin koska tiukoissa sarjoissa vedin aina tangolla sääret verille. Tekniikkavirhe epäilemättä... mutta on niitä muitakin liikkeitä selälle - etenkin kun mulla selkäpäivään ei kuulu perse ja takareidet.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Joo onhan noita verisääriä näkynyt, mutta musta se oli epämiellyttävää. Ehken ole riittävän HC :confused:

Eiks se päinvastoin ole hyvä merkki kun tanko kulkee oikeaa reittiä? Sääriä hipoenhan sen pitääkin mennä. Pari kertaa olen muuten kopsauttanut tangon polvilumpioihin, mikä ei ole hauskaa.

Verisääristä... Kerran treenin jälkeen huomasin housujen etuosan olevan verivanan peitossa säären kohdalta sarjan jälkeen. Tämä tapahtui kesällä. Oli kuuma. Sarjan aikana tuntui ihmeellistä polttoa, mutta oli mukava sen jälkeen kun rupesi hiki valumaan haavoihin...

Vieläkin taitaa olla vähän arpea. Shit happens, ja vielä naurettavan pienillä painoillakin.

Menemättä sen pidemmälle tekosyihin sun muihin selittelyihin: miettikää mitkä ovat omasta mielestänne ne kaikkein rankimmat ja hankalimmat liikkeet tehdä. Listatkaa niitä vaikka 5 kpl. Sitten verratkaa listaa niihin liikkeisiin joita ETTE näe lähes kenenkään tekevän. ;)

Oma TOP3:
1. Maastaveto
2. Kyykky
3. Suorin jaloin maastaveto

Ja täytyy totuuden nimissä myöntää etten teekään tuota ykköstä eli tavallista maastavetoa. Mutta syväkyykkyä ja suorin jaloin vetoa sitäkin kovemmin.

Originally posted by Pig
Lisään listaan vielä Zecher-kyykyn :-\

En ole kyllä tuota itsekään tehnyt. Olen kyllä sen verran kankea, että selkä pyöristyy jo pelkällä harjanvarrella sen ollessa polvien tasolla. Ehkä parin kk:n päästä kun venyttely alkaa tuottaa tulosta. Tilanne on kuitenkin parantunut jo huomattavasti. Käytätkö muuten, jos siis itse teet tuota, jotain pehmusteita kyynärtaipeissa?

Originally posted by moppe
No mä vedän mavee joka toinen viikko ja kyykkyäkin vedän harvoin tosi pienillä painoilla. Mutta mulla on aika hyvä syy... Pituuskasvun vähentyminen. Oon nyt 174cm ja vielä reilu 5cm tulossa. Mutta kai ne viis senttiä tulee, vaikka vähän kovempaa rupeis jo vetämäänkin?

Joo toi on kyllä usein syynä.. oli mullakin aluksi, mutta alotin maven n. 16v ja pituutta oli sillon 180cm ja nyt sitä on vuoden maven alottamisen jälkeen n.182cm ja vielä kasvu jatkuu! eli ei oo mulla vaikuttanu tohon pituuskasvuun toi maven ja kyykyn tekeminen..

Tekniikan hioin kuntoo kokeneemman kaverin opastuksella ja sit aina vaan isompia rautoja kehiin, tietenkin järkevässä suhteessa ja siten että tekniikka pysyy kasassa. Kyykky ja mave rules, mut ei kukaan mun uusista treenikavereista tee kumpaakaan kyseisten polvi-, selkä- tai pituuskasvu syiden takia, vaikka oon yrittäny kyseisten liikkeiden tehosta kavereita valistaa :confused:

Eli sanoisin näin omasta kokemuksesta, että ei mave ja kyykky mulla oo mitenkään vaikuttanut pituuskasvuun.. :rolleyes:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom