Maastavedosta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rahvas
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kuinkas käytännös menee, onko mavessa tai suorin jaloin tehdyssä maastavedossa suurta eroa, noin harjoitus painojen suuruudessa?

Aloitin juuri maastavedon suorinjaloin (varovasti ja pienemmillä painoilla kuin "normi mavessa") ja nyt rupeaa tuntumaan kun olen lisännyt harjoitus painoja , että kilomäärät olisivat samat. Luulis vain äkkiä järkeilemällä, että suorin jaloin nousis vähemmän. Kokemuksia?

ja vaikuttavatko liikkeet paljonkin eri lihaksiin, paitsi jalat jää vähemmälle.

Sjmv ottaa kyllä enemmän takareisiin ja niille itse ainakin sitä teen. Minulla maven ja sjmv:n rautamäärät eroavat suuresti toisistaan

Samo sanoi:
Sjmv ottaa kyllä enemmän takareisiin ja niille itse ainakin sitä teen. Minulla maven ja sjmv:n rautamäärät eroavat suuresti toisistaan

Mä en oikein ymmärrä miksi tehdä lähestulkoon samanlaista liikettä pienemmillä painoilla kun se sillä toisellakin tavalla ottaa kyllä takareisiin? Tai sitten se riippuu välityksistäkin?

Olis varma pitäny laittaa tämä threadi tonne treeni ja ravinto puolelle, ku ei tää aloittelijoiden puolella taida olla tästä aiheesta kokemusta...

no ens viikolla teen poikkeeman suunnittelemaani treeni ohjelmaan ja kokeilen nouseeko maasta suorin jaloin saman verran ku mavessa, siis maksimaalisesti.

Samo sanoi:

Sama täällä. Rautamäärien erot on isot ja teen tuota Sjmv vain takareisille, teen erikseen selkäpäivänä sitten maastavedon. Yleensä teen vuoroviikoin, koska muuten selkä meinaa mennä jumiin jos teen tavallisen ja Sjmv:n samalla viikolla.

Minkälaisen tuntuman saat takareisiin tuossa suorin jaloin vedossa, jos painot ovat normivedon tasolla? Kyllähän itsekin saan aika lähelle samoilla painoilla tehtyä nuo liikkeet, alaselkä kun on suhteellisen vahva, mutta eivät ne kyllä enää takareisissä tunnu.
Eli kannattaa siinä suorin jaloin vedossa työntää sitä persusta taakse ja supistaa niillä takareisillä se kroppa ylös suoraksi, eikä keskittyä niinkään siihen painon liikutteluun. Maastavedossa voi sitten keskittyä mielestäni lähes kokonaan vain sen painon ylös saamiseen.

Sanotaan tämä nyt tähänkin mitä oon jo useammassakin tredissäkin toitottanut :)
neutraali sanoi:
Suorinjaloin mavea ei todellakaan sitten tehdä suorinjaloin, nimi on hämäävä. Ota tanko pukeilta käsiisi tai maasta, kun olet ylä asennossa lähde laskemaan tankoa alaspäin pikkaisen polvien alapuolelle samalla tietysti myös polvet koukistuu ja lasku vaiheesssa samalla työnnät persettä taakse päin, silloin kun tanko on hieman polvien alapuolella(n,5-10cm) on selän kulma noin 45astetta ja perse työntyneenä taakse ja jalat jonkin verran koukussa(luonnollinen liikerata), siitä sitten ylös ja sama toistetaan niin monta kertaa kuin jaksaa, pienellä painolla tätä ei saa kunnolla tuntumaan joten laittakaa rautaa sillain että tuntuu, tämä ei ota sitten paljoakaan alaselkään(45kulman ansiosta) vaan sinne minne pitääkin eli niihin takareisiin, loppu silauksen/pumpin voi sitten ottaa r,koukistus koneessa. Prkl ite en edes tätä sjmv pysty nykyään tekeen kun oon selkäni aikoinaan hajottanu:( mutta aikoinaan kun tätä tein niin kyllä oli takareidet kipeenä
Elikkä sjmv ja normaali mave tehdään kyllä aivan eri tavalla.

neutraali sanoi:
Sanotaan tämä nyt tähänkin mitä oon jo useammassakin tredissäkin toitottanut :)

Itse teen tuolleen, että työnnän persettä taaksepäin. Saan sen tuntumaan tällöin "raskaammin" takareisissä (virallisessa sjmv:han idea on enemmänkin siinä venytyksessä?) ja käytän suht suuria painoja. Olen nykyään mieltänyt, että tuo, mitä teen, on enemmänkin romanialaista vetoa, ei niinkään sjmv. sjmv:ssa jalat ei tosiaan taitu paljoa mitään (sen verran kuitenkin, ettei polville vaarallista) ja liike tehdään usein suht pienillä painoilla ja pitkällä liikeradalla/venytyksellä.

Tämä on siis vain miten olen asian itse käsittänyt.

En ole kyllä varma mutta käsittääkseni romanialainen veto tehdään korokkeelta jalat suorassa. No aivan sama, mutta tuo tyyli minkä mainitsin ottaa joka tapauksessa hyvin ja ei kandee olla huolissaan jos ei itse treenissä vielä tunnu "missään", yleensä 1-2päivän sisään ne tulee kipeeksi, näin ainakani minulla aikoinaan.

neutraali sanoi:
ei kandee olla huolissaan jos ei itse treenissä vielä tunnu "missään", yleensä 1-2päivän sisään ne tulee kipeeksi, näin ainakani minulla aikoinaan.

Mulla on juuri näin. Ei se treenissä paljoa tunnu (paitsi kiva venytys itse toistoissa), mutta perkele kun on takareidet paskana seuraavana päivänä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Eikös romanialainen mave ole ikäänkuin normaali mave kapealla asennolla, mutta painot ei kosketa lattiaan? Ite teen mavet aina kapealta, saapahan takareidet sitten selkäpäivänäkin vähän rasitusta.

Weeboomi sanoi:
Eikös romanialainen mave ole ikäänkuin normaali mave kapealla asennolla, mutta painot ei kosketa lattiaan? Ite teen mavet aina kapealta, saapahan takareidet sitten selkäpäivänäkin vähän rasitusta.
Minun käsittääkseni romanialainen maastaveto on muuten normaali suorin jaloin suoritettu maastaveto, mutta jalat ovat enemmän koukussa. Eli juuri niin kuin Neutraali kuvasi suoritusohjeissaan. Nopealla Googlen käytöllä löydetyt sivut tukivat ainakin tätä käsitystä.

Viimeksi muokattu:
T:mo sanoi:
Minun käsittääkseni romanialainen maastaveto on muuten normaali suorin jaloin suoritettu maastaveto, mutta jalat ovat enemmän koukussa. Nopealla Googlen käytöllä löydetyt sivut tukivat ainakin tätä käsitystä.
Jahas. Pakenen takaisin puskaan piiloon.

T:mo sanoi:
Minun käsittääkseni romanialainen maastaveto on muuten normaali suorin jaloin suoritettu maastaveto, mutta jalat ovat enemmän koukussa. Eli juuri niin kuin Neutraali kuvasi suoritusohjeissaan. Nopealla Googlen käytöllä löydetyt sivut tukivat ainakin tätä käsitystä.

Samanlainen käsitys on minullaki ja näin tämän liikkeen suoritankin. Tulee kyllä aina puhuttua SJMV:stä.

Toi neutraalin selostus on aikalailla samanlainen mitä mullekin on neuvottu. Lisäisin vielä että ellei välttämättä halua selkäänsä hajalle, on se pidettävä suorana. Suoritus näyttää jotakuinkin tältä:

http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/BBStrBackStrLegDeadlift.html

Huomatkaa, että paino ei käy maassa asti, ja hyvin harva sitä sinne edes saa edellyttäen liike suoritetaan oikein, selkä suorana. Itellä polvet ei koukistu juurikaan, mutta eivät myöskään ole lukossa. Painot on aikalailla pienemmät kuin maastavedossa.

overcome sanoi:
Toi neutraalin selostus on aikalailla samanlainen mitä mullekin on neuvottu. Lisäisin vielä että ellei välttämättä halua selkäänsä hajalle, on se pidettävä suorana. Suoritus näyttää jotakuinkin tältä:

http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/BBStrBackStrLegDeadlift.html

Huomatkaa, että paino ei käy maassa asti, ja hyvin harva sitä sinne edes saa edellyttäen liike suoritetaan oikein, selkä suorana. Itellä polvet ei koukistu juurikaan, mutta eivät myöskään ole lukossa. Painot on aikalailla pienemmät kuin maastavedossa.

No se tuli sitte ainaski selväksi, että tekniikkani on ollut väärän lainen, selkä on pyöristynyt liikkeessä. tarttee ens kerralla ku pääsee salille kokeilla tuolla tavoin kuin tos linkis.

:)

Originally Posted by neutraali
Suorinjaloin mavea ei todellakaan sitten tehdä suorinjaloin, nimi on hämäävä.

täh ???
eikös se nyt juuri tos linkiskin tehdä suorin jaloin ?!

Kevyt maito sanoi:
täh ???
eikös se nyt juuri tos linkiskin tehdä suorin jaloin ?!
Juu tuossa linkissä tekee "väärin" rassaa turhan paljon alaselkää. Tottakai selkä pidetään kokoajan "suorana/jäykkänä", mutta tuossa tuo ukko menee 90asteen kulmaan painojen kans alaasennossa, mun mainitsemassa tyylissä jää n,45asteen kulmaan ja polvia koukistetaan ja persettä työnnetään samalla taaksepäin kun painoja lasketaan alaspäin, painot lasketaan siis n10-15senttiä polven alapuolelle ja siitä sitten ylös eli ei lähellekkään lattiaa(samanlain kuin tuossa linkissä), tän paremmin en osaa neuvvoa näin netin välityksellä

neutraali sanoi:
Juu tuossa linkissä tekee "väärin" rassaa turhan paljon alaselkää. Tottakai selkä pidetään kokoajan "suorana/jäykkänä", mutta tuossa tuo ukko menee 90asteen kulmaan painojen kans alaasennossa, mun mainitsemassa tyylissä jää n,45asteen kulmaan ja polvia koukistetaan ja persettä työnnetään samalla taaksepäin kun painoja lasketaan alaspäin, painot lasketaan siis n10-15senttiä polven alapuolelle ja siitä sitten ylös eli ei lähellekkään lattiaa(samanlain kuin tuossa linkissä), tän paremmin en osaa neuvvoa näin netin välityksellä

Itse saan parhaiten tuntumaan takareisissä kun teen niin kuin tossa linkissä (tosin polvet ei lukossa), eikä mielestäni ota alaselkään juurikaan. Se toimivuuden "telltale sign" eli kunnon venytys takareisissä tulee tolla tyylillä vaikka ilman painojakin.

En silti väitä etteikö sun tyyli toimis (huvinsa kullakin), joten suosittelen muita kokeilemaan molempia. Kipua näillä saa helposti aikaseksi, eli jos seuraavana päivänä takareidet vittuilee niin tietää että perille meni.

Sinänsä huvittavaa että liikkeen nimi on "suorin jaloin maastaveto", vaikka siinä ei vedetä maasta eikä oikeen suorin jaloinkaan.

overcome sanoi:
Sinänsä huvittavaa että liikkeen nimi on "suorin jaloin maastaveto", vaikka siinä ei vedetä maasta eikä oikeen suorin jaloinkaan.

samaa mieltä :)

no minä jatkan treeniä ton linkin mukaisella tyylillä, tosin korjaan sen verran, että selkä pysyy suorana.

mulla on mavessakin varmaan jotain korjaamista, käteni, käsivarret hinkkaantuu polvien ulkopintaa vasten. Väliin oikeen seuraavana päivänä sattuu ku nahka on palanu, tartteekin perehtyä tämänkin liikkeen tekniikkaan huolella , kun taas otan sen reeni ohjelmaan mukaan.
Ku asuu tää jumalanselän takana ja ku ei oo ketään joka osais nämä asiat näyttää okiein. :(

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom