Maastanostot

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Onko maastanostoista haittaa kasvuun, kun olen vasta 15v? Siis että meneekö siinä tämän ikäsellä selkä paskaksi, jos tekee isommilla painoilla :)

Maastaveto voi haitata pituuskasvua, mutta voit kyllä tehdä sitä kunhan pidät painot kohtuu pieninä ja tekniikan kunnossa. Jätä ne maksimit myöhemmälle iälle ja harjoittele tekniikkaa kunnolla sekä lisää painoja pikkuhiljaa niin tuskin se pituuskasvu siihen pysähtyy.

Ei se selkä varmaankaan sen helpommin paskaksi mene kuin vanhempanakaan, mutta pituuskasvuun raskas mavetus saattaa vaikuttaa.

Edit. Voiko hitaampi ollakaan...

Tietääkseni tukielimet ovat vahvimmillaan n 30vuotiaana, eli silloin ne myös kaikista parhaiten kestävät kovia rautoja. Se on varma että jos noin nuorena alkaa tosissaan vetämään ja kyykkimään niin loukkaantumisen riski on suurempi kuin esim silloin jos alottaisi vasta 18v. Itse pitäisin ko liikkeet ohjelmassa, mutta tekisin vain pidempää sarjaa (8+) muutaman vuoden, niinkuin muissakin liikkeissä.

Aina puhutaan siitä että vedon ja kyykyn aloittamista kannattaa lykätä jos haluaa kasvaa vielä pituutta. Eikö se ole se kasvu/testo joka sulkee ne luiden päät ja lopettaa pituuskasvun, eikä siis mikään yksittäinen liike. Eli jos on 15v ja vielä yli 10cm odotetusta pituudesta ei ehkä kannata alkaa punttaamaan tosissaan ollenkaan.
Itse aloitin puntin pari päivää ennen kun täytin 15v ja olin silloin 186. Nyt 20v ja 189cm, eli ei ole ainakaan omaa pituuskasvua pahasti häirinnyt

Juu, tee kevyillä painoilla ja tekniikkaan panostaen. Tottakait voit painoja nostaa pikkuhiljaa, mutta älä vedä sarjoja loppuun, äläkä tee mitään maksimikoikeiluita niin hyvin menee varmasti. Pyydä joku kokeneempi salilta katsomaan se tekniikka kuntoon.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom