Maapähkinät

Taisi olla väärä hälytys tuo allergiaepäily omalla kohdalla, kokeilin nimittäin ihan tavallisia suolapähkinöitä ja saksanpähkinöitä eikä näistä mitään oireita tullut. Oliskohan sitten tässä yhdessä pussissa ollut joku pakkausvirhe tai jotain epäpuhtauksia, mene ja tiedä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kokeile uudestaan "raakoja" eli paahtamattomia MAApähkinöitä. Kutittaako?

Onko pekaanipähkinät hyvää ravintoa?Itse pidän niistä pähkinöistä eniten ja syön niitä joku 65g päivässä.Sitä ihmettelen,mikä ihme niissä maksaa niin paljon?Ostin tänään kilon niitä 22,90e...Citymarketista.

Astro: ihan samat efektit oli, huulia ja suuta kutittaa ja poskia kuumottelee. Taitaa olla nuo tavalliset vähän turhan tujua tavaraa meikäläiselle :). Mikähän siinä on kun suolapähkinöistä ei tule mitään? Sinänsä sääli tämä koko homma, kun maapahkinät ovat hyvää, halpaa ja terveellistä bodysafkaa.

Astro: ihan samat efektit oli, huulia ja suuta kutittaa ja poskia kuumottelee. Taitaa olla nuo tavalliset vähän turhan tujua tavaraa meikäläiselle :). Mikähän siinä on kun suolapähkinöistä ei tule mitään? Sinänsä sääli tämä koko homma, kun maapahkinät ovat hyvää, halpaa ja terveellistä bodysafkaa.

Eikös nuo suolapähkinät ole nimenomaan niitä paahdettuja? Lieneekö tällä jotain merkitystä asiaan...

Tommosen löysin:
"Roasting and heat treatment do not reduce the allergenicity of peanuts or tree nuts. In fact laboratory experiments have suggested that roasting and heating peanuts (but not boiling) may increase their allergenicity. There have been no studies involving human subjects so our advice is to avoid all forms of peanut.

http://www.anaphylaxis.org.uk/information/common_food_allergens.html

Pari muuta lähdettä väitti samaa. Tällä palstalla on muistaakseni muitakin jotka ovat huomanneet eron paahdetun ja raa'an maapähkinän välillä suun kutittavuudessa.

Voiko nuille pähkinöille tulla myöhemmällä iällä allergiseksi vai mistähän tässä on kysymys, kun nyt viimeisen pussin aikana suuta kutittaa ja kurkkuun kerääntyy limaa pähkinöitä syödessä. Aikaisemmin olen popsinut pähkinöitä ilman mitään oiretta, mutta nyt muutaman kuukauden paussin jälkeen euroshopperin pähkinöistä tulee kummallista reaktiota. Jos tämä on allergiaa, niin voiko se pahentua ajan myötä?

Lievää uppia tämän topicin kanssa. Itse olen pähkinöitä syönyt pari vuotta, aina välillä taukoa ja sitten taas tahkonut 1 kg pussin aina 1/2-1 dl per ilta rahkan kanssa.

Viime vuoden lopulla kuitenkin erään herkuttelu illan jälkeen vatsaan sattui aivan sairaasti eräänä yönä ja kun tuota jatkui vielä kaksi seuraavaakin yötä, niin oli pakko toimia ja miettiä missä mättää. Lopulta jätin illalla pois pähkinät ja olo lähti vihdoin kohentumaan. Mainittakoon vielä, että ensimmäisen kerran vaihdoin Euroshopperin pähkinöihin tuona kertana. Epäilen, että tuolla tuskin oli vaikutusta, samassa putiikissa noita kuitenkin pakataan.

Jonkinlainen paksusuolen häiriö ilmeisesti oli kyseessä. Jälkikäteen ajateltuna olisi pitänyt lääkärillä käydä, mutta ohihan se tuskien kautta meni. Miettimään jäin, että viitsiikö tuota pussia enään jatkaa.

Muilla kokemuksia?

Vedän itse töissä ja kotona pähkinöitä nassuun aika paljon. Rasvaa toki tulee, mutta koska olen kuikelo, ei se haittaa minua.

Proteiinia saan pähkinöistä lisää varmaan 30-40g päivässä. Mitään ongelmia mahan tai olon kanssa ei ole ollut. Maapähkinöiden lisäksi syön jonkun verran cashewpähkinöitä, pistaasipähkinöitä sun muita. Ja maapähkinät paahdettuna ja suolattuna. Suolaa on saman verran kuin keskimääräisessä leivässä, eli ei häävisti.

Ei kukaan tietäis mistä saa ostaa kuorittuja mutta suolaamattomia ja paahtamattomia maapähkinöitä? Tarvitsisin niitä kotitekoisen maapähkinävoin tekoon.

Ei kukaan tietäis mistä saa ostaa kuorittuja mutta suolaamattomia ja paahtamattomia maapähkinöitä? Tarvitsisin niitä kotitekoisen maapähkinävoin tekoon.

Turusta en tiedä, mutta Tampereella niitä saa esimerkiksi Punnitse&säästä -kaupasta, joka on siis liike, mistä saa siemeniä, pähkinöitä, kuivattuja hedelmiä, mausteita yms. kilohintaan. Että jos sen tyylisiä kauppoja löytyy sieltä, niin sellaisesta varmaan kannattaa tiedustella. Sitten yksi voisi olla nuo etniset kaupat. Ja Stockan herkusta kannattaa kanssa yrittää.

Jotkut sanovat että maapähkinöitä ei kannata vetää pelkiltään paljoa, koska niissä on huono omega-happojen suhde tms. En tiedä pähkinäbiokemiasta, mutta mietin, että onko paha jos vedän päivittäin 50-100g maapähkinöitä ihan pelkiltään? Joskus kyllä laitan niitä mysliin tai vedän muun ruoan kanssa, mutta en tee mitään pähkinäsekoituksia tms. Eli onko paha? Energiaa tarvitaan ja öljyjä en voi "nauttia", koska :urjo:

Jotkut sanovat että maapähkinöitä ei kannata vetää pelkiltään paljoa, koska niissä on huono omega-happojen suhde tms. En tiedä pähkinäbiokemiasta, mutta mietin, että onko paha jos vedän päivittäin 50-100g maapähkinöitä ihan pelkiltään? Joskus kyllä laitan niitä mysliin tai vedän muun ruoan kanssa, mutta en tee mitään pähkinäsekoituksia tms. Eli onko paha? Energiaa tarvitaan ja öljyjä en voi "nauttia", koska :urjo:

Maapähkinöiden omega-3/6 suhteesta ei kannata stressata. Sitä voi jokainen säätää mieleisekseen kalaöljyllä.

Mutta yksittäisistä elintarvikkeista pähkinöillä on uskomattoman suuri vaikutus terveyteen. Ravitsemustieteilijöiden Jumalan Harvardin ravitsemusepidemiologian proffan Walter Willetin massiivisessa kohorttitutkimuksessa havaittiin 30 g pähkinöitä (ei havaittu eroja eri pähkinälajikkeiden välillä) 5 kertaa viikossa syövillä 30 % pienempi riski sairastua II-tyypin diabetekseen verrattuna niihin, jotka eivät syöneet pähkinöitä. Sekoittavat tekijät pystyttiin melko vakuuttavasti sulkemaan pois. Tutkimuksen pitkä kesto ja tutkimukseen osallistuneiden massiivinen (pitkälti yli 100 000) lukumäärä sekä Willetin tutkimusryhmän osaamisen taso luovat uskottavuutta radikaalille tulokselle.

Eli syökää pahkinöitä naisen kourallisen (30 g) verran viidesti viikossa.....

Nostetaanpa vanha ketju takaisin ylös. Eli olis sellanen kysymys johon en vastausta löytänyt. Eli tuli ostettua linnuille tarkoitettuja maapähkinöitä ja kysyisin et voiko niitä ihminen syödä. Jos vaikka pesee ne ensin? Ihan tavallisia kai ne on?

Nostetaanpa vanha ketju takaisin ylös. Eli olis sellanen kysymys johon en vastausta löytänyt. Eli tuli ostettua linnuille tarkoitettuja maapähkinöitä ja kysyisin et voiko niitä ihminen syödä. Jos vaikka pesee ne ensin? Ihan tavallisia kai ne on?

Elintarvikevalvontavirastolla on rajat, että kuinka korkea mykotoksiinitaso esim. elintarvikkeeksi tuoduilla pähkinöillä saa olla. En ole varma seurataanko eläinruoaksi tulevia satseja. En usko että muutenkaan on niin tarkkoja torjunta-aineiden kanssa oltu, jos ne on tuotettu eläinravinnoksi. En siis tiedä meneekö samoista pähkinöistä osa ihmisille ja osa eläimille, mutta en itse kyllä söisi. Maapähkinät on muutenkin sen verran halpoja, että ei kannata alkaa leikkimään.

Elintarvikevalvontavirastolla on rajat, että kuinka korkea mykotoksiinitaso esim. elintarvikkeeksi tuoduilla pähkinöillä saa olla. En ole varma seurataanko eläinruoaksi tulevia satseja. En usko että muutenkaan on niin tarkkoja torjunta-aineiden kanssa oltu, jos ne on tuotettu eläinravinnoksi. En siis tiedä meneekö samoista pähkinöistä osa ihmisille ja osa eläimille, mutta en itse kyllä söisi. Maapähkinät on muutenkin sen verran halpoja, että ei kannata alkaa leikkimään.

Aikoinaan olin raksalla duunissa, siellä töissä olleet venäläiset veti linnuille tarkoitetusta isosta säkistä pähkinöitä ja auringonkukansiemeniä, ei niille ainakaan mitään isoja vaivoja tullut. Vodkaa välillä ottivat kyytipojaksi ja hapankaalia.
Itsekin pari kertaa maistoin auringonkukan siemeniä kun tarjosivat, en pidemmän päälle kuitenkaan uskaltaisi syödä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom