Maapähkinät

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minulla menee pakki sekaisin pähkinöistä. Johtuneeko sitten maapähkinöissä olevan rasvan koostumuksesta että maha on kuralla jo samana päivänä. Että aika rasvaisia ovat proteiininlähteeksi... :rolleyes:

Sen kummemmin threadia lukematta nopea toteamus: maapähkinät ei edes pähkinöitä. Jos pähkinöitä tahtoo, niin cashewia, saksanpähkinöitä tai vaikkapa manteleita napaan. Cashew joskus rankattu 10 maailman terveysvaikutteisimman ravinnon joukkoon. Sitten vielä IMO toteamus: oli kyse mistä tahansa pähkinöistä, omega6 ja omega3 rasvahappojen suhteet aivan liian huonot, jotta niitä voisi syödä päivässä niin paljon, että siitä olisi jokin hyöty proteiininsaannin kannalta.

Kannattaakos näitä popsia iltaproteiinin yhteydessä?? Ite oon bruukannu vetää kourallisen naamaan, ihan vaa rypsiöljyn korvikkeena.... onkohan se hyvä juttu... :rolleyes:

Kraftwerk n sanoi:
Ite oon sen verran pervessi että otan aina kaikki rasvat vain ja ainoastaan maapähkinöistä. En ole huomannut herkistymistä, mutta ainakin ruokailusta on tullut paljon miellyttävämpää. :)

O-Ouuu. Katoppa noiden pähkinöiden omega6:omega3-suhdetta. Taitaa olla jotain 10:1. Bad idea. Kasviperäinen alfalinoleenihappo tuskin edes imeytyy, niin että se suhde voisi yhtä hyvin olla 10000:1

Heikko sanoi:
O-Ouuu. Katoppa noiden pähkinöiden omega6:omega3-suhdetta. Taitaa olla jotain 10:1. Bad idea. Kasviperäinen alfalinoleenihappo tuskin edes imeytyy, niin että se suhde voisi yhtä hyvin olla 10000:1

Mitä tarkoitat, ettei muka imeydy? Maapähkinät on hyvä päivittäisen rasvan lähde, kunhan muistaa ottaa kalaöljyä lisäksi :whip:

Critter sanoi:
Mitä tarkoitat, ettei muka imeydy? Maapähkinät on hyvä päivittäisen rasvan lähde, kunhan muistaa ottaa kalaöljyä lisäksi :whip:

Ensinnäkin Heikko:n postaukseen... olet oikeassa että o6:o3 suhde on huono, mutta et ilmeisestikään tietoinen kuinka huono oikeasti :) eli -->
maapähkinät omega6:omega3 suhde on 580:1 (kun pitäisi olla 2:1 tai max 4:1)

Ja sitten Critterille: alfalinoleenihappo kyllä _imeytyy_, mutta Heikko tarkoitti sillä sitä, että alfalinoleenihappo ei konvertoidu elimistössä tärkeäksi EPA tai DHA rasvahapoksi kovinkaan tehokkaasti.

Otetaampa pieni esimerkki asiasta:
Henkilö syö 100g maapähkinöitä päivässä, ja saa täten 11g linolihappoa (rasvahappo 18:2 cis,cis n-6 (linolihappo)). Jotta tämä määrä omega6:sta ei huonontaisi koko päivän rasvahappotasapainoa omega6:omega3 kannalta, niin täytyisi hänen syödä/juoda kalaöljyä 25ml (3.25g EPA & 2.5g DHA) tuona päivänä, joka on 1/10 esimerkiksi 250ml (9e) Vitamar pullosta.

Perustietoa omegoista, jos jollakulla pallo aivan hukassa mistä kyse: Linksutin

strike sanoi:
Ensinnäkin Heikko:n postaukseen...

Ihanaa kun jotkut jaksavat selittää asiat ymmärrettävästi! :worship: Juu imeytyminen oli väärä sana, olisiko biohyväksikäytettävyys lähempänä... Ja noita pähkinöitä syö todella helposti aivan liikaa; sata grammaa on vasta maistiainen. Itsellä meni kilon cashew-pussi about viikossa. Ei noita voi kotiin ostaa.

protsku sanoi:
Minulla menee pakki sekaisin pähkinöistä. Johtuneeko sitten maapähkinöissä olevan rasvan koostumuksesta että maha on kuralla jo samana päivänä. Että aika rasvaisia ovat proteiininlähteeksi... :rolleyes:

Sama juttu mullakin. en sitäpaitsi edes pidä pähkinöiden mausta.

strike sanoi:
alfalinoleenihappo ei konvertoidu elimistössä tärkeäksi EPA tai DHA rasvahapoksi kovinkaan tehokkaasti.

Mutta konvertoituuko LA->...->AA sen paremmin? Samat entsyymit kuitenkin kyseessä (delta-5- ja delta-6-desaturaasi). Siis o-6:0-3 ei ole sama kuin LA:(EPA+DHA). ALA on myös o-3 ja mielestäni otettava mukaan laskuihin. Periaatteessa pitäisi olla kiinnostunut LA:ALA-suhteesta. Jossain rypsäri vs. oliiviöljy-threadissä (olisiko ollut) esiintyi väite, että suhdetta tärkeämpi olisi absoluuttiset määrät. Itse en ymmärrä tätä koska LA ja ALA kilpailevat samoista desaturaasientsyymeistä ja karkeasti ensimmäinen on proinflamatoorinen ja toinen taas ei.

Olettaen että LA->...->AA suhde on yhtä huono kuin ALA->...->EPA, niin ei mielestäni ole syytä olla niin huolissaan LA:sta vaan suoraan AA:sta. Sitähän saa lihasta ja kaniksista. Pitää ryhtyä vegaaniksi.

astro sanoi:
Mutta konvertoituuko LA->...->AA sen paremmin? Samat entsyymit kuitenkin kyseessä (delta-5- ja delta-6-desaturaasi). Siis o-6:0-3 ei ole sama kuin LA:(EPA+DHA). ALA on myös o-3 ja mielestäni otettava mukaan laskuihin. Periaatteessa pitäisi olla kiinnostunut LA:ALA-suhteesta. Jossain rypsäri vs. oliiviöljy-threadissä (olisiko ollut) esiintyi väite, että suhdetta tärkeämpi olisi absoluuttiset määrät. Itse en ymmärrä tätä koska LA ja ALA kilpailevat samoista desaturaasientsyymeistä ja karkeasti ensimmäinen on proinflamatoorinen ja toinen taas ei.

Olettaen että LA->...->AA suhde on yhtä huono kuin ALA->...->EPA, niin ei mielestäni ole syytä olla niin huolissaan LA:sta vaan suoraan AA:sta. Sitähän saa lihasta ja kaniksista. Pitää ryhtyä vegaaniksi.

Mitä astro sanoi. Korvatkaa jos olen väärässä, mutta eikös tämä kapulakielellä, tiivistäen, mutkat karsien ja käytäntöön tuotuna ole näin:

*Omega-6= LA (linoleenihappo)
Omega-3= ALA (alfa-linoleenihappo) + EPA + DHA

*Tähtäät siihen että -3:a tulee ruokavaliostasi baut puolet niin paljon kuin
-6:a niin hyvä on.

*-3:a saa kun syö rasvaista kalaa (ALA, DHA, EPA), nappaa pellavansiemeniä ja -öljyä (ALA) ja kalaöljyä (EPA, DHA, ALA). (Näistä tulee siis enemmän 3:a kuin 6:a.)

Tosiaan, maapähkinöitä parempia taitavat olla ne kalliimmat, saksanpähkinä (6:3 muuten jo hyvä 4:1), manteli (29:1) ja cashew (sama kuin maapähkinä). Pähkinöitä tulee ajatella rasvanlähteinä ennemmin kuin proteiinin-.

strike, muistatko mistä lukenut tuon "cashew valittu 10 terveysvaikutteisimman joukkoon"?

Tuota tuota... :nolo:

Mihin tässä nyt päädyttiin pähkinöiden (suola, cashew) jne. kanssa?

o3 lähteiksi niistä ei ole, mutta onko jotain väärää siinä logiikassa, että normaalin "huikka kylmäpuristetun rypsiöljyn pullosta & muutama kalaöljykapseli naamaan" korvaa jonain päivänä sillä, että jättää öljyhuikan pois ja napostelee sen sijaan pähkinöitä (ottaen siis edelleen kalaöljyä).

Voiko pähkinöistä tulla seuraava allerginen reaktio:

Naamaan ja päähän (kalju kun olen) punaisia paiseita. nämä kestivät noin 2 tuntia samaan aikaan tuntui sydän hakkaavan. Myös silmä luomeen tuli paise.

Ennen ei ole pähkinöistä tällaista tullut ja kyseessä oli ihan normi suola pähkinät. Tosin pussi oli ollut auki noin viikon. :david:

Edit: Suola eikä suklaa :david:

TheLORD sanoi:

Naamaan ja päähän (kalju kun olen) punaisia paiseita. nämä kestivät noin 2 tuntia samaan aikaan tuntui sydän hakkaavan. Myös silmä luomeen tuli paise.

Ennen ei ole pähkinöistä tällaista tullut ja kyseessä oli ihan normi suola pähkinät. Tosin pussi oli ollut auki noin viikon. :david:

Edit: Suola eikä suklaa :david:

En tiedä voiko tuollaista tulla, mutta isällä pähkinät laukaisee migreenikohtauksen, että kai niissä jotain ainesosia on jotka ei kaikille sovi. Joku fiksumpi varmaan valaisee asiaa enemmänkin...

TheLORD sanoi:

Vaikuttaa erehdyttävästi lievältä anafylaktiselta reaktiolta. Itse meinasin kuolla pähkinöiden aiheuttamaan anafylaksiaan reilu vuosi sitten, oli tosin paljon muitakin oireita kuin kuvailemasi nokkosihottuma. Anafylaktisia reaktioita on monen tasoisia, ja tuon pahan tapauksen jälkeen tajusin, että olen saanut noita anafylaksiakohtauksia muutaman kerran aiemminkin, mutta paljon lievempinä. Pidin niitä silloin vain tavallista voimakkaampana allergiana. Kerta kerralta pahempi reaktio ja sitten meinaskin jo henki lähteä. Anafylaksia on siitä hassu tauti, että reaktio ei välttämättä tule aina kun allergisoivaa ainetta syö, voi olla että esim. viisi kertaa pähkinöitä syödessä mitään ei tapahdu (tai tulee vain "tavallista allergiaa", suuta kutittaa tms.) ja sitten kuudennella syöntikerralla meinaakin henki lähteä.. Mulla on nykyään aina mukana varmuuden vuoksi adrenaliiniruisku ensiavuksi, mutta en ole sitä vielä onneksi tarvinnut. Sinuna kävisin lääkäriltä kysymässä onko tuo ihan "tavallista" allergiaa vai onko ehkä kyse anafylaksiasta ja tarvitsisiko mahdollisten tulevien kohtausten varalle varautua jotenkin.

Ja pari linkkiä, googlettamalla löytyy paljon lisää: http://www.kaypahoito.fi/kh/kh_julkaisu.NaytaArtikkeli?p_artikkeli=ykt00353 ja http://www.saunalahti.fi/siekman/hoitoohjeet/anafylaksiakouvola.html

Pauliina sanoi:
Vaikuttaa erehdyttävästi lievältä anafylaktiselta reaktiolta. Itse meinasin kuolla pähkinöiden aiheuttamaan anafylaksiaan reilu vuosi sitten, oli tosin paljon muitakin oireita kuin kuvailemasi nokkosihottuma.

Onko kaikki pähkinät yhtä pahoja vai onko jotkut vaarattomampia?

TheLORD sanoi:
Onko kaikki pähkinät yhtä pahoja vai onko jotkut vaarattomampia?
Jep, lääkäri käski jättää kaikki pähkinät pois, samoin mantelit koska niissä on jotain samaa allergiaa aiheuttavaa ainetta kun pähkinöissä. Maapähkinäkin kuuluu vältettäviin, vaikka onkin oikeasti papu eikä pähkinä, siinäkin on paljon samoja aineita kuin pähkinässä. Pähkinää löytyy muuten yllättävän monista ruuista (kuten esim. broilerin marinadista). Jos jättäis vielä "saattaa sisältää pähkinää" -ruuat aina syömättä, olis sallittuja ruokia tosi vähän. Vaikeutena tossa pähkinäallergiassa on, ettei voi tietää tuleeko anafylaksia pähkinässä olevasta proteiinista/aminohaposta, vai jostakin muusta aineesta jota pähkinä sisältää (en muista ihan tarkalleen mitä lääkäri selitti, mutta suunnilleen noin se meni). Ja jos anafylaksia aiheutuu siitä pähkinän proteiinista, joskus tulevaisuudessa näitä allergisoivia ruokia saattaa yllättäen löytyä lisää.

Jos ei oo allerginen eli ei kuole jne. maapähkinöiden syömiseen niin mun mielestä kandee syödä. Niissähän on mm. lesitiiniä ja arginiiniä (huikeat 2g./100g.) ja monia kivennäis-/hivenaineita.

Julma-Juha Väätäinenkin meni takavuosien Afrikan leireillään (oliskohan luettu Juoksijasta?) päivänpäätteeksi baariin. Sen takia että kaljatuopin kyytipojaksi sai syödä suolapähkinöitä niin paljon kuin kiposta riitti... :lol2:

Voiko nuille pähkinöille tulla myöhemmällä iällä allergiseksi vai mistähän tässä on kysymys, kun nyt viimeisen pussin aikana suuta kutittaa ja kurkkuun kerääntyy limaa pähkinöitä syödessä. Aikaisemmin olen popsinut pähkinöitä ilman mitään oiretta, mutta nyt muutaman kuukauden paussin jälkeen euroshopperin pähkinöistä tulee kummallista reaktiota. Jos tämä on allergiaa, niin voiko se pahentua ajan myötä?

Voiko nuille pähkinöille tulla myöhemmällä iällä allergiseksi

En ole juurikaan perehtynyt, mutta tuollaista olen lukenut. Varsinkin siis maapähkinät taisivat olla allergeenisiä. Mutua: ei ehkä kantsi enää syödä pähkinöitä tai kokeile paahtaa ne.

Tossa törkeenä juttua: http://www.allerg.qc.ca/peanutallergy.htm

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom