Maapähkinät / suolapähkinät yöprotskun mukana?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja juffe
  • Aloitettu Aloitettu
Moi!

Onkohan järkevä valinta vetää esim. 100g suolapähkinöitä "iltapalaksi" ennen nukkumaanmenoa. Hiilareita tästä tulee 14g, joka ei käsittääkseni insuja kuitenkaan hirmusti nosta. Protskua tulee 26g, joka on jo aika hyvin, kun mukaan heitetään vielä 20g milk-proteinia ja juustoa 50-100g. Rasvaakin tulee ihan reippaasti noista pähkinöistä :)

Kysymys oli siis, että onko "terveellistä" vetää noita suolapähkinöitä illalliseksi tuollainen 50-100g (eli kohtuudella), ja imeytyykö sen proteiini täysin?

Kiitoksia nopeimmille! ;)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Suola nostaa aika paljon verenpainetta ja pistää janottamaan tehokkaasti. Tietenkin se on samalla liitetty useisiin sydän ja verisuoniston sairauksiin. Vaihda siis ihmeessä normaaleihin pähkinöihin. Ei tuosta kohonneesta verenpaineesta hyötyä ole nukahtamisenkaan kannalta.

Pisteitä odotellessa... ;)

Lightweight sanoi:
Suola nostaa aika paljon verenpainetta ja pistää janottamaan tehokkaasti. Tietenkin se on samalla liitetty useisiin sydän ja verisuoniston sairauksiin. Vaihda siis ihmeessä normaaleihin pähkinöihin. Ei tuosta kohonneesta verenpaineesta hyötyä ole nukahtamisenkaan kannalta.

Pisteitä odotellessa... ;)

Mulla verenpaine heittelehtii kyllä aika paljon, johtuneeko sitten runsaasta kofeiininkäytöstä, tiedä häntä (häntäkään ei tiedä minua) :)

Eli voin myös siis tehdä strategiset, että ostan 25kg säkin tavallisia maapähkinöitä ja kärtsään niitä uunissa (tai upotan koko säkin tynnyrilliseen tabascoa ja annan muhia kesäkuumalla auton takaluukussa muutaman viikon <- tämä on sitten vissiin sitä "hidasta" protskua)

Nojoo, ehkä olen liian väsynyt jo, jos menis vaikka nukkumaan :)

Kiitoksia silti nopeasta vastauksesta, tarjoan :kippis1: jos satut tulemaan joskus baarissa vastaan, jossain :)

hola,

ite oon välillä ostanut Rainbow:n suolapähkinöitä, koska ovat sairaan halpoja ja kelpo tavaraa. Otan sitten runsaan kourallisen iltapalan yhteydessä, heitän
pähkinät lävikköön ja huuhtelen ne juoksevan veden alla. Näin niistä lähtee
liiat suolat vex..
Saman tempun teen myös purkkioliiveille, fetalle jne.

Tämähän tuli sopivasti, oli just itellä tarkotus alottaa ketju suolapähkinöistä. Ne nyt on hyviä pieneen herkutteluun ja varmasti parempi vaihtoehto mitä esim. erilaiset perunalastut. Mutta onko niissä mitään muuta "huonoa" kun se suola?

Ja alkuperäseen aiheeseen, että en minäkään niitä kyllä joka ilta söisi vaan ennemmin tavallisia pähkinöitä, mutta kun tekee mieli herkutella niin onko miten hyvä tai huono vaihtoehto noi suolapähkinät?

Ei kai niissä suolapähkinöissä mitään pahaa ole (suolaa lukuunottamatta), jos niitä kohtuudella syö. Tosin eikös niitä ole paahdettu jossain rasvassa mikä ei tietääkseni sisällä ainakaan hyviä rasvoja...

Suolapähkinöillä saa hyvin illalla sen pienen suolasen/nälän hävitettyä dietillä. Kourallinen niitä naamaan ja eipä enää tee mieli mitään. Jos ei liikoja hifistele niin ei niistä mitään haittaa ole.

Häh? Muistanko väärin mutta eikö suolapähkinöissä ole rasvaa aika paljon???

Samoja pähkinöitä saa edullisemminkin paahtamattomana ja suolaamattomana kaupasta. Vähän eri hyllystä tosin, eli ei löydy snäksien seasta. Ohjeissa ei mainita rasvan käyttöä jos niitä haluaa paahtaa.

Pähkinöissä on hyvälaatuista rasvaa, proteiineja, kuitua, mutta valitettavasti myös hiilihydraatteja.

muffy sanoi:
Häh? Muistanko väärin mutta eikö suolapähkinöissä ole rasvaa aika paljon???
¨
No pähkinöissä itsessään on rasvaa jo paljon, että kai se paahtaminen vielä sitä tästä vähän lisää. Mutta jos ei rasvaa halua syödä niin kannattaa pysyä pähkinöistä kaukana.

Pähkinöissä on 30-60% tyydyttymätöntä (lue: 'hyvänlaatuista') rasvaa lajikkeesta riippumatta.

Muistaakseni pähkinöissä on myös aika paljon magnesiumia.

Tavalliset maapähkinät taitaa olla niitä kuivempia ja esim. saksanpähkinät rasvaisempia.

Timba79 sanoi:
¨
No pähkinöissä itsessään on rasvaa jo paljon, että kai se paahtaminen vielä sitä tästä vähän lisää. Mutta jos ei rasvaa halua syödä niin kannattaa pysyä pähkinöistä kaukana.

Mitenniin paahtaminen lisää rasvaa?

Pähkinät on hyviä paahdettuina ja ilman suolaa :)

Kyllä pähkinöitä kannattaa syödä. Sisältävät lähinnä kertatyydyttymättömiä rasvoja. Eri asia on sitten nuo paahdetut pähkinät. Niissä eniten hirvittää se, kun ne luultavasti paahdetaan tavallisessa rypsi- tai auringonkukkaöljyssä (en oo ihan varma), joten omega-6 rasvahappoja tulee niistä ihan liikaa. Itsekin niitä voi paahtaa. Ei ne ihan yhtä hyviä ole, mutta arvot on huomattavasti paremmat. Magnesiumia maapähköissä tosiaan on paljon.

edit: Itse tykkään syödä kokonaisia manteleita. Hyviä nekin. Ainakin Lidlistä saa halvalla.

:jahas: Eihän sitä välttämäti tarvitse edes rasvassa paahtaa, emmie ainakaan kun pähkinäpussin kylessä olevassa ohjeessa ei sanottu rasvasta mitään.

Tuolla tavalla oon itsekkin niitä tehnyt. Välillä kun oikein haluan herkutella, niin laitan hiukan voita pannuun :kuola:

Tavalliset maapähkinät on hyviä ja paljon terveellisempiä kuin suolapähkinät. Itse napostelen maapähkinöitä milloin huvittaa! Hyviä rasvoja sekä proteiinia!

:offtopic: maybe.

Jaahas, tulee mieleen tällainen toteamus taannoisilta ajoilta, että kahdessa maapähkinässä on energiaa yhtä paljolti kuin yhdessä ompussa. Jokuhan tuon voisi tarkistaa Finelistä, jos malttaa punnita pähkinän ja omenan.

Missukka sanoi:
Mitenniin paahtaminen lisää rasvaa?

Pähkinät on hyviä paahdettuina ja ilman suolaa :)

Tarkoitin ihan noita kaupasta ostettua suolapähkinöitä. Ne on jossain rasvassa paahdettuja ja näinollen rasvaa on ainakin jonkinverran enemmän kun tavallisissa pähkinöissä.

Itsekin, taas kun alkaa pluskalorikausi, käytän noita tavallisia pähkinöitä osana iltapalaa. Mun suuhun ovat todella hyvän makusina ihan pelkilteen. Noilla suolapähkinöillä vaan on mukava joskus herkutella.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom