Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

Dietka sanoi:
Aurinkomme ei ole mikään "tyypillinen tähti" tähdistä 95% on aurinkoa pienempiä eivätkä voi taata elämän edellytyksiä.

Voisitko antaa jotakin viitettä mistä tämä tieto on peräisin, itse tähtitiedettä aikanaan harrastaneena olin siinä käsityksessä, että aurinko kuuluu spektriluokkaan G ja edustaa tavallista proletariaattia
maailmankaikkeudessa?

Eikös jo se, että kaikki uskonnot ovat sisällöltään erilaisia ,todista ettei oikeasti ole olemassa mitään tietynlaista jumalaa?? Uskonnon varsinainen sisältö on siis ihan yhdentekevää, pääasia on että ihmisillä on jotain mihin uskoa. Monesti kysyessäni uskovilta vastaus on vähättelevä tyyliin: "no ei ne toisiaan pois sulje ja ei kaikkea tarvitse tulkita niin kirjaimellisesti jne" sitten kuitenkin oikeasti tulkitaan kirjaimellisesti... :rolleyes:

Mielestäni on kohtalaisen selvää että, nykyaikana uskonto on olemassa sitä varten, että vaikealla hetkellä siitä voi saada voimia ja uskoa tulevaan, ja se on ihan ok.

itse olen ateisti, uskon kylläkin että muuallakin kuin maapallolla on elämää..

Dietka sanoi:
Maapallolla olosuhteet ovat tarkalleen elämälle oikeat. Minusta tämä kaikki vaikuttaa että nämä kaikki on Jumala luonut että ihminen täällä pystyisi vaeltamaan, maapallo on täysin ainutlaatuinen ja ihmisiä varten luotu. Kiitän myös tiedettä siitä että se todistaa minulle Jumalan olemassa oloa. Minä uskon Jumalaan...

Kohtuullisen yleinen ihmiskeskeinen ajattelutapa mutta tosi periaatteellisella tasolla väärä. Oletko pysähtynyt ajattelemaan että asiaa voi lähestyä toisellakin tavalla: jos olosuhteet eivät olisi olleet tällaiset niin Dietka ei olisi asiaa täällä edes ihmettelemässä ja toteamassa että kas, maapallon on oltava luotu ihmistä varten.

Ihmiskeskeisesti ajatellen ongelmassa on vain kaksi puolta: joko elämä ei koskaan kehittynyt missään päin universumia (ja kukaan ei koskaan edes esittänyt kysymystä miksi olosuhteet sattuvatkin olevan niin optimaaliset elämälle) tai sitten älyllinen elämä kehittyi ja otti sen merkkinä siitä että sillä itsellään on joku suurempi merkitys. Kolmas selitystapahan olisi todeta että ihmisen syntyminen oli vain yksi putkeen mennyt sattuma pitkässä arvanheittoketjussa (sama tapahtui siis suuressa määrässä aurinkokuntia) ja päätellä että maapallo on niin hyvä asuinpaikka sen takia että muuta vaihtoehtoa ei ole olemassakaan - jos ihmiskunta ei olisi sopeutunut ympäristöön niin sitä ei olisi, piste... :) Mutta tämä viimeinen malli ei aseta meitä mitenkään erikoisasemaan, ja se taas ei kaikkien maailmankatsomukseen sovi.

Toi esitetty ajatusketju on päätelmä joka lähtee lopputuloksista ja yrittää perustella syyt (=tällä pallolla sattui menemään monta elämälle otollista asiaa putkeen) seurauksella (=älyllistä elämää kehittyi). Tuttu virhe ihan todennäköisyyslaskennan perusteista.

Onkohan tässä jo kukaan ounastellut, että saattaapi tulla tästä sangen pitkä threadi? On meinaan semmonen aihe, että että on ollu pinnalla varovastikin arvioden semmonen + 10 000 vuotta, ja ei ole juuri milloinkaan ollu "epäajankohtanen" aihe. Eli voi jatkua pitkäänkin, jos ei ihan maailman tappiin, niin internetin kaatumiseen asti ainakin.

Sain juuri näyn...umhhh, umhhh,.. antikristus on ilmestynyt meille, sain näkökenttääni maagiset luvut 700066 ja 666. Mitä nämä voivat tarkoittaa... tämä on mysteeri... olen nähnyt samantyylisiä lukuja tässä foorumissa... ahaa, postin numero on oltava 666, ja toinen on joku muu "number of the beast" eli

p=700066&postcount=666 josta yhdistämällä foorumin petolliseen koneistoon tulee http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=700066&postcount=666

En uskalla katsoa mitä tuo voi pitää sisällään.. menen nyt kaivamaan maailmanlopun poteroa ja hautaudun sinne, katsokaa te rohkeat toverit kuka antikristus on ja mitä hän sanoo :hyper:

Fatso sanoi:
Sain juuri näyn...umhhh, umhhh,.. antikristus on ilmestynyt meille, sain näkökenttääni maagiset luvut 700066 ja 666. Mitä nämä voivat tarkoittaa... tämä on mysteeri... olen nähnyt samantyylisiä lukuja tässä foorumissa... ahaa, postin numero on oltava 666, ja toinen on joku muu "number of the beast" eli

p=700066&postcount=666 josta yhdistämällä foorumin petolliseen koneistoon tulee http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=700066&postcount=666

En uskalla katsoa mitä tuo voi pitää sisällään.. menen nyt kaivamaan maailmanlopun poteroa ja hautaudun sinne, katsokaa te rohkeat toverit kuka antikristus on ja mitä hän sanoo :hyper:

LOL :D

Dietka on antikristus ja kommentti:

"Jorma Uotila ja Matti-Esko Hytönen painii aika samassa sarjassa ja ovat molemmat näitä perseestä syntyneitä."

Dietka sanoi:
Iski silmään toi että lupasit ennustaa paremmin kun Nostradamus :) eikös se ennustanut ensimmäisen ja toisen maailmansodan oikein ja kolmannesta että se alkaa kun 2 tornia jotka ovat kuin veljet sortuu.

Maailmansodista en tiedä, mutta tuo WTC-läppähän meni jotenkin näin "In the City of God there will be a great thunder,
Two brothers torn apart by Chaos!" Eli aika ympäripyöreä ennustus minusta. Eihän tuossa edes mistään torneista puhuta. Kun 500 vuotta odottaa niin eiköhän kaikki tommoset liirumlaarum-jutut "toteudu".

Mike sanoi:
LOL :D

Dietka on antikristus ja kommentti:

"Jorma Uotila ja Matti-Esko Hytönen painii aika samassa sarjassa ja ovat molemmat näitä perseestä syntyneitä."

LOL
Myönnän olen tehnyt syntiä :rolleyes:

TRENT sanoi:
Maailmansodista en tiedä, mutta tuo WTC-läppähän meni jotenkin näin "In the City of God there will be a great thunder,
Two brothers torn apart by Chaos!" Eli aika ympäripyöreä ennustus minusta. Eihän tuossa edes mistään torneista puhuta. Kun 500 vuotta odottaa niin eiköhän kaikki tommoset liirumlaarum-jutut "toteudu".

Niin, ja eikös tuo nimenomaan ollutkin läppä? Mitään tuollaista ei Nostradamus käsittääkseni koskaan kirjoittanut.

Dietka sanoi:
Tiedätkö millaisessa paikassa maapallo sijaitsee ? se sijaitsee juuri oikealla etäisyydellä auringosta että meriveden lämpötila on oikea, jos näin ei olisi, vesi olisi haihtunut tai jäätynyt. 1% muutos suuntaan tai toiseen saisi aikaan tuhoisat seuraukset.
Oikea, oikea ja tuhoisat seuraukset? Maapallon sijainti emotähdestä on elämälle suotuisalla alueella, eli etäisyydellä jolla vesi pysyy nestemäisenä.

Dietka sanoi:
Maapallon pyörimisnopeus on elämän kannalta oikea.
Voitko kertoa mikä on elämän vaatima pyörimänopeus?

Dietka sanoi:
Laattateknotiikka eli mannerlaattojen jatkuva liike on maapallon termostaatti, se kierrättää kemikaaleja jotka ovat välttämättömiä, jotta ilmakehän hiilidioksidipitoisuus pysyy tasaisena ja mahdollistaa veden säilymisen maapallon pinnalla.
Laattatektoniikka on pelkästään kuuman vaipan kylmien yläosien (= mantereiden) liikettä. Eikä ole sinänsä mikään termostaatti. Tossa loppuosassa nyt ei ole yhtään mitään järkeä. Maapalloa kokonaisuutena tuskin vittuakaan kiinnostaa onko täällä vettä tai elämää.

Dietka sanoi:
Laattateknotiikka mahdollistaa myös maata kosmisilta ja auringon tappavilta säteiltä suojaavan magneettikentän olemassaolon.
Maapallo jäätyisi ilman juuri oikeaa määrää ilmakehän vesihöyryä ja hiilidioksidia.
Öööh... mä olen luullut, että magneettikenttä on maapallon pyörivän metallisydämen aiheuttama ilmiö mutta kiitos kun oikaisit tämän ajatusvirheen.

Dietka sanoi:
Kuu on ainutlaatuinen ja näin mahdollistaa elämän maapallolla
Niin se ei olekaan se nestemäinen vesi, joka mahdollistaa elämän vaan toi kivimöykky tuolla taivaalla? Aika ufojuttua sulta tulee. Voisitko nyt perusteella millä tavalla kuu mahdollistaa elämän maapallolle?

Dietka sanoi:
kuu saa aikaan vuoroveden ja vakiinnuttaa maapallon pyörimisakselin, kaltevuuden ja hidastaa pyörimisnopeutta, näin vuodenajat tulevat mahdollisiksi, ilman kuuta auringon ja jupiterin vetovoimat tekisivät elämisen mahdottomaksi.
On se omituista, että vuorovedettömillä alueilla kuten aavikoilla on elämää.
Myös tropiikissa ja napa-alueilla on elämää vaikka siellä ei ole käytännössä vuodenaikoja. Jos perustelet kuun tärkeyttä vakaan pyörimisnopeuden argumentilla, niin metsään menet, koska myös kaikki aurinkokunnan planeetat pyörivät vakaasti - myös ne kuuttomat.

Dietka sanoi:
Jupiterin merkitys elämälle on yhtä suuri kun kuun, se on 300 kertaa suurempi kuin maa ja sen mahtava painovoimavaikutus puhdistaa harhailevat taivaankappaleet aurinkokunnastamme, komeetan tai asteroidin törmääminen maahan olisi 10 000 todennäköisempää ilman jupiteria.
No tässä kommentissa on sentään jotain järkeä. Jupiter todellakin imuroi tehokkaasti aurinkokunnassa lenteleviä kappaleita. Mutta - Jupiterin olemattomuus aiheuttaisi todennäköisesti vain sen, että monisoluista elämää ei maassa välttämättä olisi meteoripommituksen ansiosta. Elämää voisi silti olla.

Dietka sanoi:
Maapallolla olosuhteet ovat tarkalleen elämälle oikeat. Minusta tämä kaikki vaikuttaa että nämä kaikki on Jumala luonut että ihminen täällä pystyisi vaeltamaan, maapallo on täysin ainutlaatuinen ja ihmisiä varten luotu. Kiitän myös tiedettä siitä että se todistaa minulle Jumalan olemassa oloa. Minä uskon Jumalaan...
Mä voisin mainita vastavuoroisesti, että mikä näistä aurinkokunnan ja maapallon olosuhteista tarvitsee olemassaolokseen Jumalan? Miksi tämä ei voi olla sattumaa?

Dragon sanoi:
Mä voisin mainita vastavuoroisesti, että mikä näistä aurinkokunnan ja maapallon olosuhteista tarvitsee olemassaolokseen Jumalan? Miksi tämä ei voi olla sattumaa?

Samma här bro! Mä en oikeesti voi olla hajoilematta kreationistien logiikan edessä. Se on niin vitun halpaa. "Silmä on uskomattoman monimutkainen ja pragmaattinen apparaatti, siispä jumalan täytyy olla olemassa", "Painovoima ja massa ja nopeus ja blaa blaa juttu pysyy kasassa, ho hoo; homma ei toimisi, jos luonnolait olisivat erilaisia, jumala jee". Asiat nyt on näin ku ne on, ja hyvä niin. Jos ei olisi, niin eipä täällä Pakkikseen kirjoiteltaisi. Saatika jumalaan uskottaisi. Mun mielestä on ihan hullua ottaa vallitsevat fysikaaliset ja biologiset faktat ja sitten "päivitellä" niitä jonain vitun "todistusaineistona". Jotenkin hybrisesti kuvitellaan, että olisi mahdollista kelata maailmaa, jossa EI olisi näitä lakeja. "No sitten asiat olisivat toisin". Älä!

Kuulkaa kreationistit: jos mä olisin tänään ylittänyt kadun sekuntia aikaisemmin, olisin jäänyt auton alle. Eikö tämä todista jumalan olemassaolon? Tää on sama päättelyketju, jota voi jokainen omasta elämästään tehdä loputtomiin: "jos en olisi mennyt siihen ja siihen baariin, en olisi koskaan tavannut poikaystävääni", "jos en olisi lukenut sitä ja sitä kirjaa, en olisi koskaan kiinostunut siitä ja siitä", "jos olisimme olleet minuuttia aikaisemmin siinä asuntoesittelyssä, niin nyt olisin velkavankeudessa sen vitun huoran kanssa" jne. jne. Eikö nimen omaan omaa elämää taaksepäin kelatessa tajua, että sattumaa se vaan on?

Lihapullaedit: Paitsi jos se EI ole sattumaa, niin silloin asiat ovat predeterminoituja, jolloin vapaata tahtoa ei voi olla.

ringside sanoi:
Samma här bro! Mä en oikeesti voi olla hajoilematta kreationistien logiikan edessä. Se on niin vitun halpaa. "Silmä on uskomattoman monimutkainen ja pragmaattinen apparaatti, siispä jumalan täytyy olla olemassa", "Painovoima ja massa ja nopeus ja blaa blaa juttu pysyy kasassa, ho hoo; homma ei toimisi, jos luonnolait olisivat erilaisia, jumala jee". Asiat nyt on näin ku ne on, ja hyvä niin. Jos ei olisi, niin eipä täällä Pakkikseen kirjoiteltaisi.

Veljet kynikset rinkku ja dragon, olette asian ytimessä ja puitte sen vielä paremmin sanoiksi kuin kykenin.Kiitos.

Kysymys,joka askarruttaa kaikkia tieteen tutkijoita:mistä luonnon 4 perusvoimaa saavat energiansa?Painovoima,heikko ja vahva ydinvoima ja sähkömagnettinen voima?Jos kaikki on sattumaa,miten selität nuo ns.loppumattomat energianlähteet? Mistä ne saa voimansa?Niiden varassa tämä maailma kuitenkin tasan tarkkaan pyörii.

Dietka sanoi:
Aurinkomme ei ole mikään "tyypillinen tähti" tähdistä 95% on aurinkoa pienempiä eivätkä voi taata elämän edellytyksiä.

Pakko kommentoida tätä todennäköisyyskeskustelua. Universumissa on luokkaa sata miljardia galaksia joissa keskimäärin myös sata miljardia tähteä (Luvut jostain vanhasta maolista). Näillä luvuilla laskettuna tähtiä siis universumissa
100 000 000 000 * 100 000 000 000 = 10 000 000 000 000 000 000 000

Siis 22 nollaa. En tiedä luvun nimeä enkä osaa suhteuttaa sitä mihinkään. Sanoisin kuitenkin, että vaikka tuosta 95% ottaisi pois, niin muutama vielä jäisi jäljelle.

Dragon sanoi:
Oikea, oikea ja tuhoisat seuraukset? Maapallon sijainti emotähdestä on elämälle suotuisalla alueella, eli etäisyydellä jolla vesi pysyy nestemäisenä.

Voitko kertoa mikä on elämän vaatima pyörimänopeus?

Laattatektoniikka on pelkästään kuuman vaipan kylmien yläosien (= mantereiden) liikettä. Eikä ole sinänsä mikään termostaatti. Tossa loppuosassa nyt ei ole yhtään mitään järkeä. Maapalloa kokonaisuutena tuskin vittuakaan kiinnostaa onko täällä vettä tai elämää.

Öööh... mä olen luullut, että magneettikenttä on maapallon pyörivän metallisydämen aiheuttama ilmiö mutta kiitos kun oikaisit tämän ajatusvirheen.

Niin se ei olekaan se nestemäinen vesi, joka mahdollistaa elämän vaan toi kivimöykky tuolla taivaalla? Aika ufojuttua sulta tulee. Voisitko nyt perusteella millä tavalla kuu mahdollistaa elämän maapallolle?

On se omituista, että vuorovedettömillä alueilla kuten aavikoilla on elämää.
Myös tropiikissa ja napa-alueilla on elämää vaikka siellä ei ole käytännössä vuodenaikoja. Jos perustelet kuun tärkeyttä vakaan pyörimisnopeuden argumentilla, niin metsään menet, koska myös kaikki aurinkokunnan planeetat pyörivät vakaasti - myös ne kuuttomat.

No tässä kommentissa on sentään jotain järkeä. Jupiter todellakin imuroi tehokkaasti aurinkokunnassa lenteleviä kappaleita. Mutta - Jupiterin olemattomuus aiheuttaisi todennäköisesti vain sen, että monisoluista elämää ei maassa välttämättä olisi meteoripommituksen ansiosta. Elämää voisi silti olla.

Heh sulla taitaa olla perää tossa alaotsikossa :)

[01:55:22] <.J0ona> dragonilla on joku ihme tapa päteä joka paikassa
[01:55:37] <.Dragon> kerro jotain uutta joona
[01:55:38] <.J0ona> vittu ku toi jätkä joskus joutuu sairaalaan, ni se neuvoo kirurgia omassa leikkauksessaan
[01:55:41] <.Dragon> :D
[01:56:14] <.J0ona> "ÄLÄ NY SINNE VÄÄNNÄ VITUN MÄNTTI!!! Mää oon leikannu kuolleita rottia ja tiedän mihin toi mötikkä kuuluu"

Dietka sanoi:
Tiedätkö millaisessa paikassa maapallo sijaitsee ? se sijaitsee juuri oikealla etäisyydellä auringosta että meriveden lämpötila on oikea, jos näin ei olisi, vesi olisi haihtunut tai jäätynyt. 1% muutos suuntaan tai toiseen saisi aikaan tuhoisat seuraukset. Aurinkomme on täsmälleen oikean kokoinen, me olemme suojaisessa pesässä tässä maailmankaikkeudessa. Maapallon pyörimisnopeus on elämän kannalta oikea. Laattateknotiikka eli mannerlaattojen jatkuva liike on maapallon termostaatti, se kierrättää kemikaaleja jotka ovat välttämättömiä, jotta ilmakehän hiilidioksidipitoisuus pysyy tasaisena ja mahdollistaa veden säilymisen maapallon pinnalla. Laattateknotiikka mahdollistaa myös maata kosmisilta ja auringon tappavilta säteiltä suojaavan magneettikentän olemassaolon.
Maapallo jäätyisi ilman juuri oikeaa määrää ilmakehän vesihöyryä ja hiilidioksidia.
Kuu on ainutlaatuinen ja näin mahdollistaa elämän maapallolla, kuu saa aikaan vuoroveden ja vakiinnuttaa maapallon pyörimisakselin, kaltevuuden ja hidastaa pyörimisnopeutta, näin vuodenajat tulevat mahdollisiksi, ilman kuuta auringon ja jupiterin vetovoimat tekisivät elämisen mahdottomaksi.
Jupiterin merkitys elämälle on yhtä suuri kun kuun, se on 300 kertaa suurempi kuin maa ja sen mahtava painovoimavaikutus puhdistaa harhailevat taivaankappaleet aurinkokunnastamme, komeetan tai asteroidin törmääminen maahan olisi 10 000 todennäköisempää ilman jupiteria.
Ilmakehämme on aivan poikkeuksellinen.
Ottaen huomioon maailmankaikkeuden koon ja tähtien lukumäärän, olisi epätodennäköistä että tällaista onnekasta planeettaa kuten Tellus EI olisi...

Dietka sanoi:
Kylläpä oli harvinaisen hyvin ajateltu vastaus Dragonin perusteltuihin tiedusteluihin.

Ville1Suuri, mä selitän noi "voimat" fysiikan lakeina, mutta se ei sulle todnäk riitä. Mä en ole niin fiksu, että osaisin selittää niitä sen kummemminkaan, lukasin fyssaa ne neljä pakollista kurssia ja nekin ilman mielenkiintoa. Mitään jumalaista mä olen niissä luonnonlaissa tosin täysin impotentti näkemään. Mä en tiedä, minkä takia magneettiset kappaleet vetää toisiaan puoleensa, enkä sitä, miksi isompi kappale vetää pienempäänsä puoleensa. Tosin mä en myöskään tiedä, että vaaditaanko niiden olemassaoloon yhtään mitään energiaa. Jos täältä löytyy joku ydinfyysikko tjsp niin voit saada tohonkin selkeämmän vastauksen, mutta jos (niin kuin mä ymmärrän) sä haluat tietää miksi niin on, niin siihen sä et vastausta tule keltään saamaan. Jos sä haluat siihen sanoa, että jumala on vastuussa siitä niin ihan yhtä perusteltu jatkokysymys siihenkin on: miksi?

Dietka sanoi:
Vaikka toi jätkä kuvitteleekin ittestään välillä vähän liikoja eri alojen ammattilaisena, niin olisit silti voinut vastailla noihin kysymyksiin :)

Joona sanoi:
Vaikka toi jätkä kuvitteleekin ittestään välillä vähän liikoja eri alojen ammattilaisena, niin olisit silti voinut vastailla noihin kysymyksiin :)
Valaksella nähdään illalla :jahas:

;)

Dietka sanoi:

[01:55:22] <.J0ona> dragonilla on joku ihme tapa päteä joka paikassa
[01:55:37] <.Dragon> kerro jotain uutta joona
[01:55:38] <.J0ona> vittu ku toi jätkä joskus joutuu sairaalaan, ni se neuvoo kirurgia omassa leikkauksessaan
[01:55:41] <.Dragon> :D
[01:56:14] <.J0ona> "ÄLÄ NY SINNE VÄÄNNÄ VITUN MÄNTTI!!! Mää oon leikannu kuolleita rottia ja tiedän mihin toi mötikkä kuuluu"
Tässä on hyvä esimerkki argumentoinnin virheestä eli henkilöä vastaan hyökkäämisestä väitteiden sijaan. Myönnän, että olen näsäviisas kusipää. Vastaisitko nyt noihin mun väitteisiin kiitos.

Back
Ylös Bottom