Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

eno sanoi:
Vähän pitää kuitenki vääntää. Siis pilvenpolttohan ihan varmasti on tehny monet onnelliseks joksikin aikaa. Sitäpaitsi uskonto vaan orjuuttaa ja pilaa aivot niin ettei jakseta enää edes yrittää miettiä ite asioita.

Joo mut pilvenpoltossa on niin monta huonoo puolta et ei siin oo mitään iloa loppupeleissä. Usko Jeesukseen vapauttaa, synti orjuuttaa..

Kynäniska80 sanoi:
syntiinlankeemuksen takia maailma on niin paha ja epäoikeudenmukainen paikka.

Luitko ollenkaan noita mun kysymyksiä. Jos asia on noin miten edellä sanot niin ei voi olla tulematta siihen lopputulokseen, että jos jumala on olemassa, hän loi ihmisen toteuttaaksen sadistisia perverssioitaan.

Vastaat itse tossa osaksi kysymykseesi tietämättäs. Eli kaikki toi oli epäjumalanpalvelusta ja se on todella paha asia Jumalan silmissä.

"1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia."

Raamatussa puhutaan kaikenlaisista luonnon katastrofeista ja moraalittomuuksista mitä sattuu ennen kuin Jeesus tulee takaisin. Ton tsunaminkin vois tulkita Pyhän Jumalan vihaksi syntiä kohtaan.

Blaah...Et kai tosissasi väitä, että tsunamilta olisi vältytty, jos katastrofialueella olisi palvottu jeesusta. Sitä paitsi kuolihan siellä monta kristittyäkin, enkä usko muutenkaan usko, että suurin osa menehtyneistä ihmisistä olisi ansainneet kohtalonsa, niin kuin tekstisi antaa ymmärtää.

EDIT: Ja olisit voinut miettiä pari kertaa ennen kun nostit tämän threadin takasin ylös. Taas alko armoton vääntäminen.

Ehrmann sanoi:
Ainut keino pelastaa oma sielu on olla aidosti hyvä (ei esittelyä, koska jumala näkee sisimpääsi), uskoa jumalaa ja jeesukseen.
Eikö ihminen ole millaiseksi Jumala hänet loi? Jos Jumala haluaa ihmisten olevan hyviä, miksei hän luonut heistä sellaisia?

Ja jos ainut keino pelastaa sielunsa on olla hyvä ja uskoa Jumalaan, niin silloinhan kysessä on kiristys eikä ihmiselle jää vapaata valintaa. Ihan kuin istuva presidentti ilmoittaisi ennen vaaleja, että saatte vapaasti äänestää joko minua tai vastaehdokastani, mutta jos äänestätte vastaehdokasta niin pidän huolen että teille käy huonosti.

Kynäniska80 sanoi:
Vastaat itse tossa osaksi kysymykseesi tietämättäs. Eli kaikki toi oli epäjumalanpalvelusta ja se on todella paha asia Jumalan silmissä

"1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia."
Entäs kaikki ne kristityt ja vastasyntyneet lapset jotka kuolivat tsunamissa? Rapatessa roiskuu, vai? Eikö Jumala olisi voinut vihjaista heille, että nyt on tulossa tsunami? Tai edes myöhästyttää lentokoneen tms. niin etteivät kristityt olisi katastrofialueella juuri silloin?

Ja mistä voi tietää minkä uskonnon Jumala on oikea? Parhaillaan Aasiassa on tuhansia muslimeja, jotka uskovat vähintään yhtä voimakkaasti tsunamin olleen rangaistus siitä etteivät ihmiset noudattaneet tarpeeksi hyvin koraanin oppeja. Kuinka voit ollla niin varma siitä että sinä olet oikeassa ja kaikki muslimit, hindut ja buddhalaiset väärässä? Oletko edes kunnolla perehtynyt heidän oppeihinsa?

Kynäniska80 sanoi:
Raamatussa puhutaan kaikenlaisista luonnon katastrofeista ja moraalittomuuksista mitä sattuu ennen kuin Jeesus tulee takaisin. Ton tsunaminkin vois tulkita Pyhän Jumalan vihaksi syntiä kohtaan.
Voi kuules poikaseni, uskovaiset voivat tunnetusti tulkita vaikka anustapin kuolleen laaman perseessä jeesuksen toiseksi tulemiseksi. Ei se anustappi siitä tulkitsemalla jeesukseksi muutu, anustappina se pysyy kuten pysyt sinäkin ihmisenä, joka kuolee aikanaan ja mätänee lähimmällä hautuumaalla.

Kynäniska80 sanoi:
Eli tossa ei oo mitään ristiriitaa, pelkästään tiedon puutetta, lukekaa sitä Raamattua jos oikesti haluutte jotain oppia. Etsivä löytää.
Minä olen lukenut Raamattua, ja mitä enemmän luen niin sitä vakuuttuneemmaksi tulen siitä, että tässä maassa olisi aika paljon vähemmän kristittyjä, jos kaikki itseään sellaisiksi kutsuvat lukisivat kyseisen opuksen edes kerran läpi.

Mainitsit itsekin, että Raamatussa kielletään tekemästä aviorikosta. Jeesus kuitenkin sanoo myös, että "jokainen, joka katsoo naista niin, että alkaa himoita häntä, on sydämessään jo tehnyt aviorikoksen hänen kanssaan."

Oletko sinä koskaan katsonut naista himoiten? Minä ainakin katson naisia himoiten päivittäin, ja arvelen melkein jokaisen muun terveen heteromiehen tekevän samoin.

Tähän Jeesus lisää: "Jos oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se irti ja heitä pois. Onhan sinulle parempi, että menetät vain yhden osan ruumiistasi, kuin että koko ruumiisi joutuu helvettiin."

Jeesus toistaa tämän käskyn monessa kohtaa Raamattua, ja monille muille ruuminosille, joten on syytä olettaa että hän ei vitsaillut. Monet varhaiset kristityt noudattivatkin Jeesuksen kehoitusta ja silpoivat itseltään syntiin houkuttelevia ulokkeita ja elimiä. Yksi näistä oli 300-luvulla elänyt vaikutusvaltainen kirkkoisä Origenes, jonka käsialaa mm. on nykyäänkin suosiossa oleva kolminaisuusoppi.

Montako silmää sinulla muuten vielä on, Kynäniska80?

kalmukki sanoi:
Mainitsit itsekin, että Raamatussa kielletään tekemästä aviorikosta. Jeesus kuitenkin sanoo myös, että "jokainen, joka katsoo naista niin, että alkaa himoita häntä, on sydämessään jo tehnyt aviorikoksen hänen kanssaan."
Tuotahan se on. Annetaan nälkäiselle kinkku eteen ja vedetään turpaan kun se fyysisen tarpeen takia sen syö. Jos kaikkivoipa jumala meille vaistot on antanut, niin millä ihmeen periaatteella siitä rangaistaan, emmehän me nyt vain voi mitään sille että ihminen pyrkii lisääntymään luotonsa mukaan?
"Lisääntykää ja täyttäkää maa", right on, epäloogisuuksien riemuvoitto.

a.gif

n.gif

Mike sanoi:
"Lisääntykää ja täyttäkää maa", right on, epäloogisuuksien riemuvoitto.

Mitenhän kirkko selittää tämän. Aatami ja Eeva olivat ekat ihmiset. Rutsaus on syntiä. Kenen kanssa Aatamin ja Eevan lapsien olisi oikein pitänyt lisääntyä ja täyttää maa?

TRENT sanoi:
Meinaatko nyt, että ihminen olisi ansainnut kaiken pahuuden? Miksi minä olisin ansainnut karkoituksen edenistä vaikka en koskaan ole haukannut kiellettyä omenaa? Vai toimiiko tämä aatamin ja eevan rikkomus edenissä ikäänkuin vertauskuvana jokaisessa ihmisessä olevalle perisynnille? Jos näin niin miksi Jumala rakenti meidän syntisiksi? Eikö hänen olisi pitänyt kaikkivoipana ennalta nähdä, että hänen hieno luomuksensa on viallinen. Miksi hän silti loi meidät tietäen, että tulemme kuitenkin rikkomaan hänen sääntöjään?

Eikö kukaan muu näe jumalassa pientä sadistin vikaa?

Jumala loi ihmisen täydelliseksi. Hän loi ihmisen kuvakseen ja kaltaisekseen. Hän antoi kuitenkin ihmiselle vapaan tahdon ja myös enkeleilleen tuon vapaan tahdon, joista yksi käytti vapauttaan väärin ja kapinoi Jumalaa vastaan. Kyseistä olentoa kutsutaan Raamatussa Saatanaksi (myös Käärme, Panettelia). Saatana oli ensimmäinen joka valehteli (siksi kutsutaan myös vahleen isäksi), kun hän sanoi Eevalle että ette kuole kun syötte siitä puusta, johon Jumala oli heitä kieltänyt koskemasta. Tässä kohtaa he molemmat käyttivät vapaata tahtoaan kun söivät tuosta puusta. Koska Aadam Ja Eeva saivat jälkeläisiä vasta synninteon jälkeen, niin epätäydellisinä he eivät voineet saada täydellisiä lapsia.

Nämä selitetään aika yksinkertaisesti Raamatun kolmessa ensimmäisessä luvussa!

Ja näiden syvien epäloogisuuksien äärellä kävi Rinkku-sedän korvaan ääni, ja se kuiski: "Ukknir...Ukknir...pistä Leuqiw näyttämään peelolta, niin minä annan sinulle suonikkaan ja paksun kyrvän, joka kelpaa jopa punttimimmien päälikölle". Ja se pisti minut kirjoittamaan näin:

wiquel sanoi:
Jumala loi ihmisen täydelliseksi. Hän loi ihmisen kuvakseen ja kaltaisekseen. Hän antoi kuitenkin ihmiselle vapaan tahdon ja myös enkeleilleen tuon vapaan tahdon, joista yksi käytti vapauttaan väärin ja kapinoi Jumalaa vastaan.

Menikö ne Jumalan atribuutit näin:

a) Jumala on kaikkivoipa
b) Jumala on kaikkitietävä

Ööö...siis ihminen oli aluksi täydellinen, vai mitä? Ison Jiin peilikuva ei varmaankaan tee syntiä? Esmes Jumala ei varmaan tee hirveesti syntiä vai mitä? Se Jumala halusi duunata sen vapaan tahdon niin, että sillä voi periaatteessa tehdä sitä syntiä? Oliko se Jumalan idea vähän niinkuin meitsin mutsin kasvatusperiaatteet: "Sä saat Runkki-Rinkku tehdä ihan niinkuin sä haluat, mutta jos sä teet väärin (esim. koskettelet itseäsi sieltä), niin sulta lähtee viikkikset ja solkipäällä tulee selkään". Että semmoista vapautta. Oliko mun psykoottinen esinahannitkuttelu valojen sammumisen jälkeen vähän sama asia kuin saatanan kapinointi Jumalaa vastaan?

Kumpi allaolevista väittämistä on oikea, vai onko kumpikaan:

a) Jumala tiesi ennalta, että vapautta käytetään väärin

b) Jumala ei tiennyt ennalta, että vapautta käytetään väärin

wiquel sanoi:
Kyseistä olentoa kutsutaan Raamatussa Saatanaksi (myös Käärme, Panettelia). Saatana oli ensimmäinen joka valehteli (siksi kutsutaan myös vahleen isäksi), kun hän sanoi Eevalle että ette kuole kun syötte siitä puusta, johon Jumala oli heitä kieltänyt koskemasta. Tässä kohtaa he molemmat käyttivät vapaata tahtoaan kun söivät tuosta puusta.

Jumalahan oli ihan kaikista eka jutska ever, eikö ollutkin? Se niinkuin loi ajan ja kaiken tän muun roskan, eikö? Muistanko oikein, että Jumalan on KAIKKIVOIPA ja KAIKKITIETÄVÄ? No, oliko tämä Saatanan ilmestyminen Jumalan

a) vahinko
b) tarkoitus

Onko Jumala fudiksen sääntöjen kehittäjä, kentän rakentaja ja tuomari: Säännöt kieltää kamppaamisen, sä olet vapaa kamppaamaan, mutta jos sä kamppaat, mä pistä sulle punasta. Tiesikö Jumala ENNALTA, että Eeva haukkaa omenaa? Menikö se niin, että ompun haukkaaminen EI OLLUT JUMALAN TARKOITUS? Vai tarkoittiko se yhtään mitään? Oliko tämä koko "vapaa tahto" semmoinen harvinainen kohta Jumalan luomistyö-ekperimentissä, että se ei itsekään tiennyt miten siinä käy? Tuliko se Jumalalle ihan silleen puun takaa, että "Ei saatana, mitä toi Saatana meni tekemään, vituiksi meni". Vai oliko "vapaa tahto" vähän niin kuin Lidlin esimiesten tapa testata myyjiä: Piilotetaan satasia kirjekuorissa ympäri kauppaa ja katotaan kameroista, miten käy? Huumepoliisin tekeytyminen asiakkaaksi?

wiquel sanoi:
Koska Aadam Ja Eeva saivat jälkeläisiä vasta synninteon jälkeen, niin epätäydellisinä he eivät voineet saada täydellisiä lapsia.

No voi, me emme ole täydellisiä. Sinänsä hyvä, että omenaa haukattiin, koska ilman haukkua ei olisi tarvittu Jeesusta. Sinänsä hyvä, koska nyt meillä on Raamattu, johon voimme hädässämme tukeutua. Sinänsä hyvä, koska muuten meillä ei olisi synnin käsitettä, ei Kristinuskon dogmatiikkaa, ei Cantores Minoreksen ihania kuoripoikia...tiedäthän noita suloisia murrosiän kynnyksellä olevia nuorukaisia viattomine katseineen...kiinteine pakaroineen...turvonneine nänneineen...Niin, me olisimme täydellisiä. Olisi täydellisiä ihmisiä, jotka menisivät kaikki taivaaseen. Väkisin. Olisiko mahdollista, että Eevan narttumaisuus olikin Ison Jiin suunnitelma? Keino pedata Jeesukselle naulat käsiin?

ATLIJOP ÄTLINEIP NAALLAHAM TÄVÄTTYÄN TÖTYT TENEIP !!!

Vai haluatko selittää minulle, miten meillä voisi olla kristinusko ILMAN kyseessä olevaa vapaan tahdon aktia???

Miten se hei menee: Heittääkö Jumala mut Helvettiin, vai ottaako Saatana? Onko Helvetti paikka, johon kaikkivoivalla Jumalalla ei ole mitään asiaa? Eikö se pääse sinne halutessaan vaikka kaffittelemaan? Onko se niin, että niin kauan kuin mä pelaan Jumalan säännöillä, sillä on ETUOSTO-OIKEUS mun sieluun? Voiko Jumala TUOMITA helvettiin, siis syömään sen jätkän pizzoja, joka piti Pizzan keksijää vitsinä? Kumpi sen päättää, että miten mun sielulle käy? Kumpi siinä on kovemmilla?

Tiesikö Jumala, että Vapaata tahtoa käytetään väärin? Jos ei, niin melkoinen tohelohan se on. Vähän sama kuin Jumala olisi juonut ryssän myymästä, korkatusta votkapullosta asenteella "jännä nähdä, mitä tapahtuu". Jos se tiesi, niin miksi se halusi mahdollistaa helvetin? Vai lähtikö ns. "mopo käsistä"?

Onko se Jumala hei kaikkivoipa ja kaikkitietävä? Hei onko? Oliko tää mun postini PREDESTINOITU, oliko? Vai oliko se niin, että Omrat-Omia ja Nogard kuiski mulle: "Ikknur-Ukknir - Ilmestys kirjan peto on väärinpäin otep, live on väärin päin evil ja god on takaperin dog. Peiton alla, pimeässä, äiti ei näe kättäsi..."

Omistan tähän loppuun sinulle pienen runon. Sen nimi on "Jumala on Nainen":

Myöhään palasi poika kotiin
lahkeet kurassa, viinalle haisten
Keittiössä odottikin äiti
pullan tuoksussa, silmät kiiluen
vasara kädessä

Napakoin iskuin nakutteli
pienokaisen munuaiset tohjoksi
Aamulla, saunan takana
kurttuinen fallos kädessäni
veristä oli veteni

PS: Lukekaa tämä viesti takaperin, niin tiedätte totuuden.

Premissi 1: Rinkku on oikeassa
Premissi 2: Jumala ei asu Oulussa
Premissi 3: Rinkku ei saa viikkorahaa
Premissi 4: Rinkku on Jumala

Johtopäätös: Isi muuttaa Rinkulle huomenna :jahas:

Ahvena sanoi:
Mitenhän kirkko selittää tämän. Aatami ja Eeva olivat ekat ihmiset. Rutsaus on syntiä. Kenen kanssa Aatamin ja Eevan lapsien olisi oikein pitänyt lisääntyä ja täyttää maa?

Luin joskus raamattua parikymmentä sivua. Siellä kerrottiin useammastakin äijästä ja muijasta jotka elivät 300 - 999 vuotta ja painoivat suht tasaiseen tahtiin lapsiaan ykköseen... Mulle tuli paha olo ja oksetti, "tätäkö tämä jumalainen teksti nyt on" - aloin miettimään jopa sitä mitä se pappi tarkoitti riparille sanoessaan meidän olevan yhtä perhettä :(

Mielestäni on aika epätodennäköistä, että raamattu olisi "totuus". Ainoa mahdollinen selitys, minkä minä sille keksin, on se, että jumalalla olisi aika erikoinen huumorintaju. Kaikki tämä teatteri, kusetus, epäloogisuus, huhhuh. Aika suurella prosentilla tulee porukkaa päätymään helvettiin, jos niin naurettavaan opukseen uskomisen perusteella raakkaus tapahtuu. Siihen pitäisi todellakin vain uskoa, unohtaa järjen ääni. Ja oman ajattelun tulos pitäisi selittää sillä, että saatana ujuttaa päähän vääriä ajatuksia. Ymmärrän kyllä uskontojen olemassaolon, niille on aivan käsittättömän suuri tilaus. Hyvähän se uskonto on niille, jotka vilpittömästi uskovat, varmaan se on valtava voimavara. Melkein haluaisin uskoa jumalaan. En tosin raamattuun, silloin pitäisi uskoa, että saatana on väärentänyt historian. Joka tapauksessa, elämä on aika kummallinen läppä, älköön kukaan ottako sitä liian vakavasti. Voidaanhan me olla joku tieteellinen koe, ja joku päivä jumala päättää kytkeä virrat pois. "voi perkele, reisille meni tämä koe", NAPS!

Ihan hauska maailmankatsomuksellinen ajatus mietittäväksi. Kaikkihan toimii fysiikanlakien mukaisesti, vaikka emme kaikkia lakeja vielä tunnekkaan. Kaikki koostuu atomeista. Atomit muodostavat sidoksia tiettyjen sääntöjen mukaisesti muodostaen eri aineita, jotka keskeneään reagoivat kemiallisesti taikka vetävät toisiaan puoleensa sähköisesti, magneettisesti tai gravitaatiolla. Energiaa ei putkahtele tyhjästä. Näistä osasista on muodostunut myös ihminen. Aivot ovat läjä atomeita jotka käyttäytyvät täysin sääntöjen mukaisesti. (Tässä välissä olis kiva tietää mikä ja missä on ajatus. ) Koska kaikki toimii kaavojen mukaan, kaikki teot ja ajatukset ovat siis ennalta määrättyjä. Minä raapustan tätä, koska aivoni atomit ovat muljahdelleet sellaiseen asentoon, joka pakottaa minut tekemään näin. Jos tietokoneissa olisi tarpeeksi laskentatehoa ja kaikki kaavat tiedossa, voitaisiin laskea moneltako huomenna lähden salille ja mikä on hauberin ympärysmitta tasan vuoden kuluttua. Mutta mistä tulee ajatukset? Onko ne omia vai fysiikanlakien seurausta?

Ahvena sanoi:
Jos tietokoneissa olisi tarpeeksi laskentatehoa ja kaikki kaavat tiedossa, voitaisiin laskea moneltako huomenna lähden salille ja mikä on hauberin ympärysmitta tasan vuoden kuluttua. Mutta mistä tulee ajatukset? Onko ne omia vai fysiikanlakien seurausta?

Uskon että kaaosta ei voi ennustaa. Vaikka pitäisi kai välttää sanomasta mitään legendaarista, tyyliin "640KB should be enough for anyone!". Mun ajatukset on ainakin ihan omia. Tai sitten ei...

Goatsilla sanoi:
Uskon että kaaosta ei voi ennustaa. Vaikka pitäisi kai välttää sanomasta mitään legendaarista, tyyliin "640KB should be enough for anyone!". Mun ajatukset on ainakin ihan omia. Tai sitten ei...

Eli kaali koostuu kaaoksesta ja me mennään kuin päättömät kanat? :D
Hyvä pointti tuokin. Onko kaaos jokin fysiikanlaki? Tuli vain mieleen... Toisaalta jos toimet olisivat satunnaisia, voisimme käyttää todennäköisyyslaskentaa ja aina kun joku ei toimikaan teoriamme mukaisesti, sanoisimme vaan että nyt sattui vain toteutumaan tämä häviävän pieni mahdollisuus että tapahtuikin toisin. Onhan kirkollakin jokerina vaikeisiin kysymyksiin 'tutkimattomat ovat herran polut'.

Back
Ylös Bottom