Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
demoni sanoi:No niin, päättäkääs jo uskovaiset:
kun mä kuolen niin "katoanko" mä vai pistetäänkö mut helvettiin?
yadah sanoi:Raamattuun uskovana sieltä löytyy vastaus.

Hape sanoi:EDIT:lainatakseni erään tiedemiehen sanoja haluaisin todeta että uskonto on vain tyytymistä tiedottomuuteen...itse olen sen verran utelias tyyppi että haluan ottaa asioista selvää ja ymmärtää..

tarkoitatko että pappi ei ole pappi jos se kiroilee.Antzu sanoi:Toi on ihan fiksua. Yleensä sanotaan vaan, että "God works in mysterious ways." Tai sitten "tutkimattomia ovat Jumalan tiet" tms...
Osaltaan mun uskontokriittisyyteen vaikuttaa myös tää: Lähistöllä asui ennen (leipä)pappi, äijä mm. sahas sirkkelillä käteensä pitkänäperjantaina, kun teki kännissä jotain puutöitä autotallissa. Toisella kerralla kiroili ja huusi avukseen sielun vihollista kaikilla mahdollisilla nimillä, kun peitteli jotain rakennelmaa talon katolla vesisateessa. Nyttemmin oon kuullu ja nähny äijän mm. suomalaisessa tv-sarjassa pappina ja radiohaastattelussa se on kertonut jotain uskonnon tärkeydestä, syvyydestä, pappina olon autuudesta jne. Vähän vaikea uskoa, edellä mainittujen tapausten valossa![]()
Gideon S sanoi:Olen jossain määrin samaa mieltä siitä, että uskonto on tyytymistä siihen, ettei kaikkia asioita voi ymmärtää. Tämän Kierkegaardilaisen asenteen kohde on kuitenkin hyvä paikallistaa. Se, että ihminen uskoo, ettei Jumalan olemassaoloa voi pysyvästi kieltää, tai että esim. teoria maailman synnystä ei ole täysin aukoton, ei tarkoita kuitenkaan älyllistä itsemurhaa. Myöskin uskovan käsitys siitä, että on olemassa häntä korkeampi voima, joka vaikuttaa maailmassa, ei johda välttämättä fatalistiseen velttoiluun.
Antzun kommentti naapurin papista hieman kummastuttaa/huvittaa minua. Nimittäin jos oikein tulkitsin, on Antzun kummastelun takana papin käytöstä kohtaan käsitys siitä, että papit olisivat jotenkin muita ihmisiä "pyhempiä", tai moraalisesti vahvempia. Minun mielestä papin pitkäperjantain kännitumpeloinnit eivät mitenkään eksklusiivisesti sulje pois sitä, että pappi kokee uskonnon tärkeäksi ja pappeuden hienoksi kutsumukseksi. Ei pappeuden ydin ole siinä, että ihminen olisi moraalipuritaani tai tekojensa puolesta muiden ihmisten yläpuolella.

Gideon S sanoi:Totta puhut siitä, että sekularisoitunut kristinusko kalpenee monessa suhteessa islamin rinnalla. Normatiivinen islam on hyvin eri sävyinen kristinuskoon rinnastettuna. Kristinuskon ytimen (ainakin pitäisi olla) nimensä mukaisesti jeesuksen ristinkuolema. Ei "tee sitä, älä tätä" käskyt, jotka eivät olennaisesti liity mahdolliseen kuoleman jälkeiseen elämään, vaan judaistisene Vanhan Testamentin traditioon. Luterilaisen opin mukaan taivaaseen pääsyyn ei liity kirkossa käynnit, synnitunnustus tai raittius, vaan usko siihen että Jeesus on Jumalan poika...

yadah sanoi:R
aamattuun uskovana sieltä löytyy vastaus: ihminen, joka on uskonut Jeesukseen pelastajanaan menee taivaaseen, ihminen joka on torjunut Jeesukseen, menee helvettiin. Simple.
Niin ja Jessekin oli juutalainen.