Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

Tämä keskustelu alkaa taas kivasti elää! Toivoisin kuitenkin muitakin uskovaisia mukaan, kuin pelkästään Penan. Milloinkahan viimeksi joku muu kuin Pena on täällä puolustellut uskoaan?

Edit

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
En mä ole uskovainen.. kunhan koitan selventää raamatun todellisuutta kun se ei ole ihan sitä helpointa luettavaa jos mitään aiheeseen perehtymistä ei ole valmis tekemään. Herra yksisarvinen veti kyl pohjat :D

Usko tai et niin kyl mun kiinnostuksen ja tutkimisen kohteina on paljon muitakin aiheita kuin raamattu.. tämä nyt vain on sellainen aihe josta tykkään sen haasteellisuuden ja arvoituksellisuuden vuoksi ja koska kyseistä teosta on kiva tutkia myös muuhun maailman historiaan nitoen, sekä arkeologian löytöihin verraten. Usko pois niin kyllä se raamattu vaan on ajallisesti ja paikallisesti ja henkilöiltään täsmällinen ihan piiruaan myöten jo selvinneiden asioiden perusteella.

Persian kuningas Kyyros (ja Meedian Dareos) lienee tuttu henkilö kaikille historiaa tunteville.. se taas ei ole niin tuttu tieto että raamatun profeetta kirjasi tunnetusti 300 vuotta ennen koko tämän äijän syntymää tiedon että juuri tämän niminen valloittaja kukistaa Babylonin valloittamattoman kaupungin ja viellä historian tuntemin yksityiskohdin eli avoimista porteista.

Minä olen se, joka tekee tyhjäksi turhanpuhujien merkit ja joka panee ennustelijatkin toimimaan mieltä vailla, joka käännyttää viisaat takaisin ja joka heidän tietonsa muuttaa tyhmyydeksi, 26*se, joka saattaa palvelijansa sanan toteutumaan ja joka panee täytäntöön sanansaattajiensa koko neuvon, se, joka sanoo Jerusalemista: ’Se asutetaan’ ja Juudan kaupungeista: ’Ne rakennetaan uudelleen, ja sen autioitetut paikat minä kohotan’, 27*joka sanoo vesisyvyydelle: ’Haihdu, ja kaikki jokesi minä kuivatan’, 28*joka sanoo Kyyroksesta: ’Hän on minun paimeneni, ja kaiken, mistä iloitsen, hän panee täysin täytäntöön’, vieläpä sanoessani Jerusalemista: ’Se rakennetaan uudelleen’ ja temppelistä: ’Sinun perustuksesi lasketaan.’”
45 Näin on Jumala sanonut voidellulleen Kyyrokselle oikeaan käteen olen tarttunut alistaakseni kansakuntia hänen edessään, niin että voin irrottaa vyöt kuninkaiden lanteilta, avatakseni hänen eteensä kaksoisovet, niin ettei porttejakaan suljeta: 2 ”Minä itse käyn sinun edelläsi, ja maan kohoumat minä oikaisen.

No mutta olemmepa me fantastisessa asemassa, kun meillä on oikea Raamattuun perehtynyt henkilö paikalla!

Mun lempikohta "Raamatun todellisuudessa" on 4. Moos. 22-luku, jossa on puhuva aasi! Priceless.

"kulmalla" tai ”ilmansuunnalla”, ”kolkalla”, ”äärellä”.
Maan neljällä ilmansuunnalla olevat kansat.
Maan neljällä kolkalla olevat kansat.
Maan neljällä äärellä olevat kansat.

Ottaen huomioon etteivät kirjoittajan aikalaiset ehkä välttämättä tienneet tästä maan pyöreästä muodosta, luulisi että nuo maanpiirit, kiekot ja neljät kolkat ehkä aiheuttaisivat pieniä väärinkäsityksiä.

Usko pois niin kyllä se raamattu vaan on ajallisesti ja paikallisesti ja henkilöiltään täsmällinen ihan piiruaan myöten jo selvinneiden asioiden perusteella.

Höpön löpön. Vaikka Raamatussa on oikeasti eläineiden henkilöiden nimiä, niin se ei tarkoita sitä, että kaikki Raamatussa mainitut henkilöt ovat oikeasti eläneet, tai tapahtumat tapahtuneet.

Persian kuningas Kyyros (ja Meedian Dareos) lienee tuttu henkilö kaikille historiaa tunteville.. se taas ei ole niin tuttu tieto että raamatun profeetta kirjasi tunnetusti 300 vuotta ennen koko tämän äijän syntymää tiedon että juuri tämän niminen valloittaja kukistaa Babylonin valloittamattoman kaupungin ja viellä historian tuntemin yksityiskohdin eli avoimista porteista.

Minä olen se, joka tekee tyhjäksi turhanpuhujien merkit ja joka panee ennustelijatkin toimimaan mieltä vailla, joka käännyttää viisaat takaisin ja joka heidän tietonsa muuttaa tyhmyydeksi, 26*se, joka saattaa palvelijansa sanan toteutumaan ja joka panee täytäntöön sanansaattajiensa koko neuvon, se, joka sanoo Jerusalemista: ’Se asutetaan’ ja Juudan kaupungeista: ’Ne rakennetaan uudelleen, ja sen autioitetut paikat minä kohotan’, 27*joka sanoo vesisyvyydelle: ’Haihdu, ja kaikki jokesi minä kuivatan’, 28*joka sanoo Kyyroksesta: ’Hän on minun paimeneni, ja kaiken, mistä iloitsen, hän panee täysin täytäntöön’, vieläpä sanoessani Jerusalemista: ’Se rakennetaan uudelleen’ ja temppelistä: ’Sinun perustuksesi lasketaan.’”
45 Näin on Jumala sanonut voidellulleen Kyyrokselle oikeaan käteen olen tarttunut alistaakseni kansakuntia hänen edessään, niin että voin irrottaa vyöt kuninkaiden lanteilta, avatakseni hänen eteensä kaksoisovet, niin ettei porttejakaan suljeta: 2 ”Minä itse käyn sinun edelläsi, ja maan kohoumat minä oikaisen.

Olet varmaan tietoinen, että Jesajan kirjalla arvellaan olevan enemmän kuin yksi kirjoittaja?

Ei jessus, taasko tänne on tullut uusi "julistaja" jankuttamaan samoja vanhoja mantroja :)
Nimimerkki Dragon on varsin ansiokkaasti vastaillut tässä ketjussa noihin yleisimpiin kreationistien väittämiin, joten miksipä niihin enempiä haaskaamaan aikaansa, kun keskustelu tuntuu aina alkavan alusta ja päätyvän syyttelyyn "evolutionistien" salaliittoihin.

Raamatun todenperäsyydestä taitaa olla melko turha keskustella, koska ilmeisesti se on täynnä vertauskuvia, mitkä voi tulkita miten haluaa, muttei kuitenkaan väärällä tavalla.
Sitten kun soppaan lisätään vielä raamatun lukuisat käännökset, josta voi etsiä haluamansa sanamuodon, ni eipä siihen keskustelun sijaa jää, kaikelle löytyy "selitys". :D

Jep jep.. teillä ei ole mitään annettavaa aiheeseen kun ette siitä mitään tiedä.. joten osaksi jää se perus vinkuminen.. sieltä tuli jo taas Dragon ihannoitsijat kiillottamaan päällikkönsä kypärää.. mä en koe olevani mikään julistaja.. tämä threadi nyt vaan sattuu olemaan tälläisestä aiheesta ja aihe kun on tuttu niin kuvittelisin voivani keskustella aiheesta ilman että aiheesta mitään tietämättömät tulevat omia paskan turhia mielipiteitään viljelemään.
Kreationismi itsessään on turhan laaja käsite kun se kattaa jokaisen sen nimessä puhuvan hölinät. Kavennetaan nyt kättelyssä: elämälle on oltava alku, solulle on oltava sen perustekijät olemassa yhtäaikaisesti, lajiutuminen yhdestä kantamuodosta sen miljooniksi nykyään ilmeneviin elämän muotoihin ei ole pelkästään mahdotonta vaan myös idioottimaista väittää minkään teoriankaan pohjilta.
Raamattu antaa aika väljät puitteet tuohonkin.. ensin oli "suuria meri ja maahirviöitä" ja myöhemmin muita elikoita.. mutta kaikki elikot olivat kuitenkin lajiensa (kantalajit) mukaan.. eli tämä ei pois sulje evoluutiota, se vaan rajaa sitä lajin sisäiseksi muuntautumiseksi (pää osin suljettu DNA kantalajin sisäisesti).
Onko raamattu siis väärässä? No ei ole.. ihminen on oma lajinsa ja apinat omansa ihan siinä missä esim. delffiinit ja valaat tai kotkat ja haukat omansa vaikka asiaa kuinka vääntäisi ja kääntäisi. Eikä tässä tarvita mitään salaliittoja.. ihan yksinkertaisia asioita loppujen lopuksi.

Jos pystyisi hyväksymään sen että "luomista" on tapahtunut useissa jaksoissa niin olisi ehkä helpompi ymmärtää sekin miksi välimuoto fossiileita esim. dinosauruksien ja nykyisemmässä maailmassa tunnettujen lintujen välillä ei näistä kaikista aikakausi sedimenteistä löydy.

Raamatun todenperäsyydestä taitaa olla melko turha keskustella
Olet tässä 100% oikeassa jos otetaan huomioon ettei suurin osa "keskustelijoista" tiedä kyseisestä opuksesta yhtään mitään ja ammentavatkin joidenki idioottejen blogeista ja muista hönöilyistä ikäänkuin faktoja. Menee samaan sarjaan kuin mun erään jo vuosia suljetulla aikaansa viettävän tuttavan jutut: joo tiesitkö että Jeesus oli naimisissa ja sillä oli lapsia? kuin.. lukeeks raamatussa niin? No en mä siitä tiedä mut katoin leffan missä niin kerrottiin niin väitätkö muka ettei niin ollut oikeesti?

Sitten kun soppaan lisätään vielä raamatun lukuisat käännökset, josta voi etsiä haluamansa sanamuodon

Joo kyllä se alkukielen ja latinan ja tollaisten sen kirjoittamisajankohdan kielen tuntemus auttaa paljon.. niin ei tarvi jotai englannin käännöksiä ja niiden yksisarvisia ja suomen kielen hienoja kalskahteleva symbaali=kilisevä kulkunen juttuja lukea :D

Mun suosikki on Lootin tarina. Jumala päättää hävittää syntiset ihmiset Sodomasta, mutta päättää pelastaa hyveellisen Lootin. Tosin sit se kuitenkin muuttaa janarin vaimon joksikin suolapatsaaksi, joten janarin tyttäret joutuvat panemaan isäänsä lasten toivossa. Tämä ei ilmeisesti ison J:n mielestä olekkaan mitään syntiä mistä pitäisi rangaista :D

Joo kyllä se alkukielen ja latinan ja tollaisten sen kirjoittamisajankohdan kielen tuntemus auttaa paljon.. niin ei tarvi jotai englannin käännöksiä ja niiden yksisarvisia ja suomen kielen hienoja kalskahteleva symbaali=kilisevä kulkunen juttuja lukea :D
Puhutko itse latinaa, arameaa vai hepreaa, vaiko ehkä kaikkia näitä, vai turvaudutko muiden käännöksiin?

Mun lempikohta "Raamatun todellisuudessa" on 4. Moos. 22-luku, jossa on puhuva aasi! Priceless.

Puhuva aasi on oma lajinsa, aivan niinkuin puhuva ihminen ja puhekyvytön ihminenkin. Pitää vain hyväksyä se, että eläinkunnan luomista tapahtui jaksoissa, eli siis viidentenä ja kuudentena päivänä, niin kaikki on aivan loogista.

Jep jep.. teillä ei ole mitään annettavaa aiheeseen kun ette siitä mitään tiedä.. joten osaksi jää se perus vinkuminen.. sieltä tuli jo taas Dragon ihannoitsijat kiillottamaan päällikkönsä kypärää.. mä en koe olevani mikään julistaja.. tämä threadi nyt vaan sattuu olemaan tälläisestä aiheesta ja aihe kun on tuttu niin kuvittelisin voivani keskustella aiheesta ilman että aiheesta mitään tietämättömät tulevat omia paskan turhia mielipiteitään viljelemään.
Kreationismi itsessään on turhan laaja käsite kun se kattaa jokaisen sen nimessä puhuvan hölinät. Kavennetaan nyt kättelyssä: elämälle on oltava alku, solulle on oltava sen perustekijät olemassa yhtäaikaisesti, lajiutuminen yhdestä kantamuodosta sen miljooniksi nykyään ilmeneviin elämän muotoihin ei ole pelkästään mahdotonta vaan myös idioottimaista väittää minkään teoriankaan pohjilta.
Raamattu antaa aika väljät puitteet tuohonkin.. ensin oli "suuria meri ja maahirviöitä" ja myöhemmin muita elikoita.. mutta kaikki elikot olivat kuitenkin lajiensa (kantalajit) mukaan.. eli tämä ei pois sulje evoluutiota, se vaan rajaa sitä lajin sisäiseksi muuntautumiseksi (pää osin suljettu DNA kantalajin sisäisesti).
Onko raamattu siis väärässä? No ei ole.. ihminen on oma lajinsa ja apinat omansa ihan siinä missä esim. delffiinit ja valaat tai kotkat ja haukat omansa vaikka asiaa kuinka vääntäisi ja kääntäisi. Eikä tässä tarvita mitään salaliittoja.. ihan yksinkertaisia asioita loppujen lopuksi.

Jos kerran olet ottanut asioista selvää, niin mitäpä jos ottaisit vielä enemmän, niin ehkä ymmärtäisit paremmin mitä vastapuolen leiri todellisuudessa sanoo ja mitä jättää sanomatta. Ylläolevan perusteella sinun käsityksesi evoluutiosta on pahasti virheellinen, tai ainakin mielipiteesi lajiutumisesta ovat yhtälailla "paskan turhia".

Jos kerran olet ottanut asioista selvää, niin mitäpä jos ottaisit vielä enemmän, niin ehkä ymmärtäisit paremmin mitä vastapuolen leiri todellisuudessa sanoo ja mitä jättää sanomatta. Ylläolevan perusteella sinun käsityksesi evoluutiosta on pahasti virheellinen, tai ainakin mielipiteesi lajiutumisesta ovat yhtälailla "paskan turhia".
Ei Pena tässä keskustelussa mikään uusi hahmo ole. Hän on trollaillut asian tiimoilta enemmän tai vähemmän jo kohta vuoden päivät. Evoluutiokeskustelukin käytiin joskus kesällä hänen kanssaan, mutta hänellä on jotain vaikeuksia hyväksyä tuota lajiutumista, vaikka sekin on empiirisesti havaittu ihan laboratorio-olosuhteissa sekä luonnossa. Jossain vaiheessa hän muistaakseni taisi jopa sen hyväksyäkin, mutta nyt ollaan näemmä taas lähtöpisteessä. Hän mieluummin uskoo, että jokin kosminen otus vaan sattumalta keksi taikoa elämän tänne virheineen päivineen ja se tuntuu hänestä enemmän järkeenkäyvältä kuin säännönmukainen ja järjestelmällinen fysiikan lakeihin nojaava kehityskulku.

Penan jorinat kuullostaa siltä, että hän ei ole koskaan ottanut vastapuolen argumenteista selvää. Samaa soopaa koko ajan tulee ilman todisteita. Ja ei, en pyytänyt todisteita, koska ei kiinnosta lukea mitään Vartiotornin paskajulkaisuja. Eli ei tarvitse Pena linkittää.

Onko Raamattu väärässä? On ja ei, riippuu miten tulkitaan.

Jos luomispäivät on kerran pitempiä ajanjaksoja, niin kuinka pitkiä ne sitten ovat? Ja mistä tiedät, että "päivä" on jonkin tietyn ajanjakson pituinen.

- - - Updated - - -

Ei Pena tässä keskustelussa mikään uusi hahmo ole. Hän on trollaillut asian tiimoilta enemmän tai vähemmän jo kohta vuoden päivät. Evoluutiokeskustelukin käytiin joskus kesällä hänen kanssaan, mutta hänellä on jotain vaikeuksia hyväksyä tuota lajiutumista, vaikka sekin on empiirisesti havaittu ihan laboratorio-olosuhteissa sekä luonnossa. Jossain vaiheessa hän muistaakseni taisi jopa sen hyväksyäkin, mutta nyt ollaan näemmä taas lähtöpisteessä. Hän mieluummin uskoo, että jokin kosminen otus vaan sattumalta keksi taikoa elämän tänne virheineen päivineen ja se tuntuu hänestä enemmän järkeenkäyvältä kuin säännönmukainen ja järjestelmällinen fysiikan lakeihin nojaava kehityskulku.

Jaa en itse muistakkaan, että Pena olisi joskus hyväksynyt lajiutumisen. Mikäli näin on, niin evoluutiostahan Penan kanssa on ihan turha keskustella, koska hän on ihminen, joka ei muuta kantaansa, vaikka kaikki maailman todisteet ovat häntä vastaan. Vaikka täällä joku saisi hänet hyväksymään lajiutumisen, niin hän jatkaisi sitä samaa propagandaa silti, vaikka tietää olevansa väärässä.

Jos luomispäivät on kerran pitempiä ajanjaksoja, niin kuinka pitkiä ne sitten ovat? Ja mistä tiedät, että "päivä" on jonkin tietyn ajanjakson pituinen.
Järjen käyttö on sallittu, jo se että dinosauruksia oli miljoonia vuosia ja sen jälkeen kun niiden aika oli mennyt, taas miljoonia vuosia ennen seuraavia "päiviä".. ei sulla nyt oikeasti voi olla noin vaikea ymmärtää tälläistä? Miksi sulle on ratkaisevaa asiassa "päivän" pituus? Eikö riitä se tieto ettei kyseinen sana tarkoita mitään vuorokautta, vaan sykliä? Ja se ettei nämä syklit ollut sidoksissa toistensa pituuteen itse tapahtumina eikä liioin niin että tapahtumien välisen ajan pitäisi olla identtinen edelliseen ja seuraavaan nähden.

Penan jorinat kuullostaa siltä, että hän ei ole koskaan ottanut vastapuolen argumenteista selvää.
En mä mitään "jorise".. kyllä fossiilisto vahvasti puhuu sen puolesta että aina kun tarpeeksi löydetään saman lajin fossiilistoa niin kyllä.. ne ovat kohtalaisen samanlaisia muiden saman lajin löydösten kanssa. Onkin optinen harha kun jotain uutta löydetään ja sen lajin fossiilisto on niinkin suppea kuin joku vajaa luuranko (orchen ihmisestä oli joku yksi luu josta taiteilija väsäili jonku apina ihmisen kunnes ilmeni että se onkin aasieläimen luuta) niin johan ollaan heti jotain puuttuvia linkkejä kasailemassa. Onkin tosi noloa kun paljastuu myöhemmin että oltiin aivan väärässä.
Niin.. paleontologit voivat olla väärässä siinä missä muutkin tieteen harjoittajat.. villi mielikuvitus ja kunnianhimo pistävät esille jokaisella tieteen allalla.
Teidän tuntuu olevan nimen omaan esimerkkitapausten todisteiden valossakaan mahdoton tälläistä hyväksyä, koska kuulostaa siltä että osa on ihan tiedeuskovaisia peräti.
Itse pidän visusti huolen että tutkin asioita enkä luota ihmisryhmittymien teorioihin ennenkuin olen tarkkaillut ja zoomaillut niitä jos senkään jälkeen. Valitan jos se joitakuita niin kovin harmittaa.
Onko jotenkin mahdoton tajuta, että hyväksyn osittain tämän tieteen rakkaan lapsen.. evoluution.. koska se on kiistaton ilmiö ja voimme nähdä sitä ihan nykypäivänäkin seuraamalla elollista luomakuntaa. EN vaan hyväksy missään määrin näitä hölinöitä siitä miten joku ameba limanuljaska olisi kanta isä elefantille sekä kukka kärpäselle. Ei teidänkään pitäisi hyväksyä sellaista todellisiin asioihin ujutettua tuubaa. Ihan tosi hei.. joku roti pitää säilyttää tieteenkin saralla.

Se että kärpäsestä tulee elefantti on epäuskottavaa mutta se että joku yliluonnollinen olento jonka syntyperästä ei ole edes tietoa (on vaan aina ollut) on luonnut kaiken (mistä, tyhjästä ?) on paljon uskottavampaa :)

elämälle on oltava alku, solulle on oltava sen perustekijät olemassa yhtäaikaisesti, lajiutuminen yhdestä kantamuodosta sen miljooniksi nykyään ilmeneviin elämän muotoihin ei ole pelkästään mahdotonta vaan myös idioottimaista väittää minkään teoriankaan pohjilta.
Aivan. Nyt mä tajusin. Siis se kuulostaa kyllä huomattavasti todennäköisemmältä että joku korkeampi voima josta emme voi saada mitään havaintoja, on meidät tänne luonut ihan vain huvikseen. Siinä väitteessä ei ole kertakaikkiaan mitään idioottimaista.

Ja toi raamattuhommakin onneksi selvisi. Siis siinähän on oikeasti eläneitä ihmisiä ja tapahtumia, niin senhän on ihan pakko tarkoittaa että kaikki mitä siinä sanotaan, on totta. Mitään muuta mahdollisuutta ei ole. Aukoton päättelyketju, pakko myöntää. Tohon ei ihan tyhmä jätkä pysty.

Ja toi raamattuhommakin onneksi selvisi. Siis siinähän on oikeasti eläneitä ihmisiä ja tapahtumia, niin senhän on ihan pakko tarkoittaa että kaikki mitä siinä sanotaan, on totta. Mitään muuta mahdollisuutta ei ole. Aukoton päättelyketju, pakko myöntää. Tohon ei ihan tyhmä jätkä pysty.

Kiinnostais tietää missä vaiheessa ihmiskunnan historiaa ihmisistä on tullut valehtelijoita kun kuitenkin nykyään tuskin kukaan ihan täysin absoluuttista totta puhuu. Varsinkin jos kyseessä on raamatun tyyppinen sepustus jolla on kuitenkin ollut tarkoituksena pitää alamaiset jumalan pelossa ja herran nuhteessa.

Kysyisinkin Penalta että pitääkö meidän tänäpäivänäkin uskoa kaikkeen mitä nämä hiekkaerämaan sankarit meille kertoo ? Jos ei niin missä vaiheessa heidän absoluuttisen totuudenmukainen tarinankerronta on muuttunut satuiluksi ?

Raamatun kirjoittajatkin olisivat tehneet suuren palveluksen, jos olisivat vaikka kursiivilla kirjottaneet ne kohdat, jotka pitäisi ottaa vertauskuvallisesti. Näin ei olisi päässyt syntymään eri uskonsuuntauksia kristinuskon sisällä, jotka keskenään kiistelevät Raamatun sisällöntulkinnoista. Eikös tämäkin ole, edes lievemmissä määrin, hyvä esimerkki Raamatun puutteellisuudesta?

Viimeksi muokattu:
Järjen käyttö on sallittu, jo se että dinosauruksia oli miljoonia vuosia ja sen jälkeen kun niiden aika oli mennyt, taas miljoonia vuosia ennen seuraavia "päiviä".. ei sulla nyt oikeasti voi olla noin vaikea ymmärtää tälläistä? Miksi sulle on ratkaisevaa asiassa "päivän" pituus? Eikö riitä se tieto ettei kyseinen sana tarkoita mitään vuorokautta, vaan sykliä? Ja se ettei nämä syklit ollut sidoksissa toistensa pituuteen itse tapahtumina eikä liioin niin että tapahtumien välisen ajan pitäisi olla identtinen edelliseen ja seuraavaan nähden.

Järjen käyttö todellakin on sallittu. Jos Raamatussa kuvaillaan miten Jumala loi maailman muutamassa "päivässä", niin kyllä se aika paljon vääntämistä tarvitsee, että siitä päivästä saataisiinkin yhtäkkiä miljoonia vuosia :D. Mulla ei oo minkäänlaista vaikeutta ymmärtää tätä asiaa. Sulla sen sijaan on vaikeuksia ymmärtää minkäänlaista muuta mielipidettä asiasta. Olet jo päättänyt, että "päivä" on pidempi ajanjakso, ja that's it. Mulle ei ole ratkaisevaa päivän pituus. Kysyin asiaa sen takia, että saataisiin selvennys siihen, miten sinä olet päätynyt venyttämään ja vääntämään sanaa toiseen merkitykseen, kuin se on kirjoitettu.

Mitä merkitystä muuten sillä on, tarkoittaako Raamatussa sana "päivä" 24 tuntia vai miljoonaa vuotta? Asialla ei ole mitään merkitystä sen kannalta, onko Jumala olemassa. Vaikka Raamatussa olisi kirjoitettu, että "maailma on sanoinkuvaamattoman vanha", niin se ei silti olisi vakuuttava todiste mistään jumalallisesta ohjauksesta.
En mä mitään "jorise".. kyllä fossiilisto vahvasti puhuu sen puolesta että aina kun tarpeeksi löydetään saman lajin fossiilistoa niin kyllä.. ne ovat kohtalaisen samanlaisia muiden saman lajin löydösten kanssa. Onkin optinen harha kun jotain uutta löydetään ja sen lajin fossiilisto on niinkin suppea kuin joku vajaa luuranko (orchen ihmisestä oli joku yksi luu josta taiteilija väsäili jonku apina ihmisen kunnes ilmeni että se onkin aasieläimen luuta) niin johan ollaan heti jotain puuttuvia linkkejä kasailemassa. Onkin tosi noloa kun paljastuu myöhemmin että oltiin aivan väärässä.
Niin.. paleontologit voivat olla väärässä siinä missä muutkin tieteen harjoittajat.. villi mielikuvitus ja kunnianhimo pistävät esille jokaisella tieteen allalla.

Läheisesti sukua toistensa kanssa olevien eliöiden fossiilit ovat tietenkin hyvin paljon toistensa kanssa samannäköisiä. Eroja kuitenkin löytyy. Pitkän ajan kuluessa eroavaisuudet kasaantuvat ja kohta ei näytäkkään enää niin samanlaisilta kaksi yksilöä, joilla on joskus ollut yhteinen esi-isä. Hyvä esimerkki tästä on hevosen evoluutio.

Hienosti otit yhden tieteen tekemän virheen esimerkiksi ja sillä aiot kaataa koko tieteellisen maailman luotettavuuden. Otetaanko kisa, kumpi löytää enemmän virheitä historiasta? Sä saat ettiä fossiiliväärentäjiä, niin mä voin etsiä kreationisteja, jotka puhuvat paskaa. Katsotaan kumpi saa enemmän nimiä aikaiseksi. Ihan hitsin noloahan tuo on, että tieteessä paljastuu joskus virheitä ja väärennöksiä. Ai niin, mutta tiedehän korjaa itseään, ihan pääsi unohtamaan. Uskonto sen sijaan pysyy tiukasti omassa mielipiteessään, eikä korjaa koskaan itseään. Tai no, tietenkin silloin, kun tiede osoittaa jonkun olevan täysin päinvastaista, kun uskonto sanoo. Silloin uskonto päättääkin, että Pyhässä Kirjassa oleva lause onkin vertauskuvallinen!
Teidän tuntuu olevan nimen omaan esimerkkitapausten todisteiden valossakaan mahdoton tälläistä hyväksyä, koska kuulostaa siltä että osa on ihan tiedeuskovaisia peräti.
Itse pidän visusti huolen että tutkin asioita enkä luota ihmisryhmittymien teorioihin ennenkuin olen tarkkaillut ja zoomaillut niitä jos senkään jälkeen. Valitan jos se joitakuita niin kovin harmittaa.
Onko jotenkin mahdoton tajuta, että hyväksyn osittain tämän tieteen rakkaan lapsen.. evoluution.. koska se on kiistaton ilmiö ja voimme nähdä sitä ihan nykypäivänäkin seuraamalla elollista luomakuntaa. EN vaan hyväksy missään määrin näitä hölinöitä siitä miten joku ameba limanuljaska olisi kanta isä elefantille sekä kukka kärpäselle. Ei teidänkään pitäisi hyväksyä sellaista todellisiin asioihin ujutettua tuubaa. Ihan tosi hei.. joku roti pitää säilyttää tieteenkin saralla.

Et luota ihmisryhmien teorioihin? Ilmeisesti et luota myöskään Raamattuun, koska sehä on ihmisen tekemä?

Joku roti pitää olla uskovaisillakin, ei ihan kaikkea yliluonnollista hölynpölyä pysty enää nykypäivän ihmisille syöttämään. Se, että et usko jokaisen lajin polveutuvan yhdestä kantalajista, ei ole oikeastaan mun ongelma tai päänvaiva. Mulle riittää, että hyväksyt evoluution muutoksina geeneissä ajan kuluessa. Kerroppas nyt sitten, että hyväksytkö lajiutumisen?

Back
Ylös Bottom